Citat:
Ursprungligen postat av Wo0ozle
Enligt den officiella versionen så är amerikanska staten målsägande, men de senaste i alla fall 50 sidor (säkerligen många fler) har handlat om konspirationsteorier och då är i stället amerikanska staten anklagad.
Ja, visst är de anklagade i flera diskussionstrådar och annat. Men det räcker inte för att de ska stå som anklagade i en domstol, för det krävs lite bevis eller åtminstone indicier, och några sådana har inte stått att finna. Om någon skulle hamna inför domstol så fort någon framförde någon form av tvivel skulle domstolarna inte hinna med de riktiga brottsmålen. Kontrollera gärna den bevisning som FBI eller CIA lagt fram och peka på var den brister, själv är jag på tok för oinsatt i frågan för att kunna uttala mig.
Citat:
Hur vet man att de oberoende experterna är oberoende?
Det kan man inte veta. Amerikanska staten kanske skickar stora pengar till forskare runt all världens hörn, och mutar de som inte håller med till att vara tysta. Kanske får mina föreläsare i skolan enorma pengar från amerikanska staten för att inte avslöja alla brister i NIST-utredningarna. Men frågan man får ställa sig är hur rimligt det är. Vad är mest rimligt: att NIST-analysen är korrekt och av den anledningen håller merparten av världens forskare med om resultaten i den, eller att NIST-rapporten är en enda stor lögn och amerikanska staten skickar feta checkar till att som kan något om hållf för att få dem att hålla tyst?
Citat:
Så fort någon expert säger emot teorin om den globala uppvärmningen så heter det att han har blivit mutad av oljebolagen. Hur vet man att dessa "oberoende" experter har ett rent samvete?
Förutom ovan nämnda "bortom rimligt tvivel" kan man ju ta och titta på vad de gjort i övrigt, vad de publicerat, vilket rykte de har i forskarvärlden etc. Kom ihåg att om en forskare blir påkommen med att stödja en totalt felaktig teori så är hans akademiska karriär mer eller mindre förstörd.
Citat:
Som sagt så har jag läst massor av rasbiologisk smörja på NFS:s hemsida. Även om det som står där verkar ganska löjligt redan från första början så känns ju deras s.k. fakta, om möjligt, ännu mindre trovärdig när det är de som har samlat ihop den.
Så tänker inte jag. Jag bedömer fakta utifrån källorna och innehållet, inte utifrån vem som sammanställt den.
Citat:
Samma sak tycker jag att det blir när Amerikanska staten bekostar en utredning som visserligen som är riktad mot dem själva (vilket den inte är egentligen men nu används ju NIST rapport som ett försvar mot konspirationsteorierna).
För det första var amerikanska staten inte ensam finansiär vilket visats i tidigare inlägg, och bara det knäcker ju egentligen hela argumentet. Dessutom har NIST inget att tjäna på att ljuga om att det var bomber i huset, det är ju bara att säga att islamiska terrorister har placerat ut dem? Återigen är det det här med "bortom rimligt tvivel"...