2007-04-20, 23:26
Medlem
SLOBs avatar
Hissdiagram över källaren. Lasthissen som gick till toppen i mitten:

http://i168.photobucket.com/albums/u194/SLOB_2007/elevators.jpg

Beskrivning från tillverkarna:

Citat:
Ursprungligen postat av Otis
In addition to normal freight service one freight elevator in each of the towers will serve a total of 112 stops from the fifth basement to the 108th floor. It will rise 1,387 feet (422.8 meters) – 400 feet (122 meters) more than the former record rise in the Empire State Building. Ten elevators swill travel from street level to five basement levels below the plaza.

http://www.otis.com/otis150/section/1,2344,ARC3066_CLI1_RES1_SEC5,00.html

Det verkar också som om flera av de "lokala" hissarna hade schakt som gick genom större delar av byggnaden:

Citat:
"Some of the shafts pulled double duty, carrying low-floor elevators, middle-floor elevators, and high-floor elevators, and my only fear was that one of the high-floor elevators would break loose and come tumbling down on us as we made our way to sixteen.” –FDNY Battalion Chief Richard Picciotto

Dvs, bara för att hissen bara gick att åka mellan ett fåtal våningsplan, betydde inte att schaktet var begränsat till dessa.

/S
Citera
2007-04-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Hissdiagram över källaren. Lasthissen som gick till toppen i mitten:

http://i168.photobucket.com/albums/u194/SLOB_2007/elevators.jpg

Beskrivning från tillverkarna:

http://www.otis.com/otis150/section/1,2344,ARC3066_CLI1_RES1_SEC5,00.html

Det verkar också som om flera av de "lokala" hissarna hade schakt som gick genom större delar av byggnaden:

Dvs, bara för att hissen bara gick att åka mellan ett fåtal våningsplan, betydde inte att schaktet var begränsat till dessa.

/S

Alltså visade det sig igen, att foliehattarna/A-Band-And, hade så dær fet fel igen som de haft hela tide i alla sina påståenden.... Det fanns ingen hiss som gick från kællren och hela vægen upp till dær planen træffade, påstod de, men det var fel før en sådan hiss fanns alltså....

Men, som vi redan vet så ær ju kællkritik fakta och sanning inte deras starka sida...

Dr Tinnitus
Citera
2007-04-21, 03:15
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Bara lite korta kommentarer på ditt synnerligen underhållande inlägg. Klart att vattnet söker sig ner till våningarna nedanför. Det kommer att följa sin naturliga gång, den gång tynglagen råder över. Jag känner till en kille i Söderhamn som på fyllan mitt i natten somnade i duschen och satte sig på avloppsbrunnen. Ett stort antal lägenheter i det huset fick utrymmas.

Iofs borde väll tiden det tar för vattnet att färdas "genom" våningarna, vida överskrida den tid det tog för tryckvågen att färdas i hisshålet. Det brukar väll ta duktigt med tid innan grannen upptäcker att snubben ovanför fastnat med arslet i brunnen?

Fö så håller jag med kimneil om att stöttepelaren i allt är hur man skulle ha planterat sprängmedel i 3 torn utan någon upptäckt. Den dagen någon kan presentera en trovärdig teori om hur det kan ha gått till, skall jag omvärdera allt jag nu tror.
Citera
2007-04-21, 03:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Iofs borde väll tiden det tar för vattnet att färdas "genom" våningarna, vida överskrida den tid det tog för tryckvågen att färdas i hisshålet. Det brukar väll ta duktigt med tid innan grannen upptäcker att snubben ovanför fastnat med arslet i brunnen?

Fö så håller jag med kimneil om att stöttepelaren i allt är hur man skulle ha planterat sprängmedel i 3 torn utan någon upptäckt. Den dagen någon kan presentera en trovärdig teori om hur det kan ha gått till, skall jag omvärdera allt jag nu tror.

Går inte. Det enda som finns är ETT vittne (Forbes) som hävdat att "ett par kontor eller våningar" var "utan ström" för något datorkabelsbyte (vilket vanligen innebär att telenätet/datornätverket ligger nere, inte elen)- "någon vecka innan 11/9". Ingen annan minns detta. Det har INTE funnits tid att aptera rivningsladdningar, och än mindre de mängder thermite som hade behövts. (hundarna är ju ointressanta i och med att dessa avlägsnades i akt och mening att återgå till normal säkerhet.)

Det som finns om det hela är ENBART Scott Forbes.
Citat:
GW: How do you know that there was no electricity from floor 50 up, if Fiduciary Trust was on much higher floors -- starting at the 90th floor?

SF: I can't absolutely verify that there was no power on lower floors ... all I can validate is that we were informed of the power down condition, that we had to take down all systems and then the following day had to bring back up all systems ...
http://georgewashington.blogspot.com/2005/11/interview-with-scott-forbes.html

Länk till systematiska 911myths.com:
http://911myths.com/html/wtc_power_down.html

För intresse, Killtowns intervju med Scott Forbes: http://killtown.blogspot.com/2005/12/scott-forbes-interview.html
Citera
2007-04-21, 07:37
Medlem
Erik1974s avatar
A-Band-And

Nå? Hur var det nu med hissarna. Bara för att de inte går hela vägen upp hos dig, betyder det inte att de inte gjorde det i WTC. Kan man inte få ett erkännande att du återigen hade fel.
Citera
2007-04-21, 08:46
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Låt oss säga att en president eller regering, för en anledning eller annan, vill införa demokrati i en stat där man inte tycker om styret, alternativt på grund av någon annan anledning. Låt oss dessutom säga att denna president eller regering inte ville göra det unilateralt för att inte stöta sig allt för mycket med olika folk, kulturer och regeringar, utan i stället få stöd och kunna utnyttja lite goodwill för egen räkning. För att kunna göra detta behövs lite legitima, FN-stödda, bevis och argument för sin sak. Trots idoga försök hittar man inga bevis och argument som är tillräckliga för att övertyga allierade och FN:s säkerhetsråd. Så, man producerar helt enkelt "bevis" och "argument" som är tillräckliga för att kunna driva igenom sin sak.

Hur mycket resurser krävs för detta, i mantimmar och pengar mätt? Hur många personer måste ha varit inblandade? Hur stor är sannolikheten att komplotten skulle upptäckas eller avslöjas, antingen medan planen iscensätts eller efteråt?

Och om det nu gått att genomföra något sådant? Har det i sådana fall avslöjats att en president eller regering förfalskat bevis och/eller begått mened? Och har i sådana fall denna president eller regering fått plikta för sina brott?

Vad säger historien - hur stor är risken kontra den möjliga vinsten?

Med tillräckligt mycket pengar går det att göra mycket. Med än mer pengar går det att dölja det man gör.
Men är det någon som inte tror att USA:s regering utfört lobbyarbete eller använt egen militär styrka för att störta ett antal obekväma regimer runt om i världen? Irak, Grenada, Nicaragua, Chile. För att inte tala om Afrika där Sovjetuinionen och USA slogs mot varandra genom mellanhänder? Att de varit inblandade är ju inte något som hölls hemligt speciellt länge?
Och att USA var bakom störtandet av Alliendes regim i Chile är ju inte bevis för att det gick att aptera sprängmedel i WCT obemärkt eller hur?
Edit: att olika stater arbetar mer eller mindre det dolda för att driva igenom sin agenda tar jag inte bara för sannolikt. Jag har t o m svårt att tro att det inte skulle vara så.

Så frågan kvarstår. Varför finns det inget annat bevis eller underlag för hur apteringen gick till i WCT än: USA:s regering är skurkar? Det är ju inte ens svar på frågan. Vi pratar om en konspiration som kan se bevis användandet av energivapen, fjärrstyrda och t o m missilförsedda Boeingplan och kärnvapen. Men inte en enda teori vill förklara hur det gick till att verkligen aptera thermite/bomber/raketmotorer i WCT. "Det är inte omöjligt" är det enda svar ni kan ta fram. Nej, jag kan inte heller säga att det är omöjligt. Men möjligheten att det går att göra utan att någon märker något är så osannolikt liten att jag nästan är villig att tro mer på teorin om energivapen.

Den dagen jag får framför mig ett troligt scenario som förklarar att apteringen var fullt möjligt att utföra i hemlighet så skall jag också seriöst börja titta på bevisen för konspirationen med andra ögon.
Citera
2007-04-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Och att USA var bakom störtandet av Alliendes regim i Chile är ju inte bevis för att det gick att aptera sprängmedel i WCT obemärkt eller hur?
Edit: att olika stater arbetar mer eller mindre det dolda för att driva igenom sin agenda tar jag inte bara för sannolikt. Jag har t o m svårt att tro att det inte skulle vara så.
Sure thing, hör vad du säger. Och varför har inte en president eller regering blivit fälld för sina brott mot nationella och internationella lagar?

Ljög herr Bush för att gå i krig? Använde han falska argument och bevis för att få med sig kongressen? Var det också han som godkände attacker mot civila inrättningar? Är han ansvarig för de lagmässigt ortodoxa förhörsmetoder som användes på Abu Ghraib och som fortfarande används i andra lagliga eller olagliga fängelser? Varför har juridiska processer inte dragits igång för att få hans och hans regerings aktiviteter prövade? Varför tystas alla argument för processande på samma sätt som "truthers"?

Citat:
Så frågan kvarstår. Varför finns det inget annat bevis eller underlag för hur apteringen gick till i WCT än: USA:s regering är skurkar? Det är ju inte ens svar på frågan. Vi pratar om en konspiration som kan se bevis användandet av energivapen, fjärrstyrda och t o m missilförsedda Boeingplan och kärnvapen. Men inte en enda teori vill förklara hur det gick till att verkligen aptera thermite/bomber/raketmotorer i WCT. "Det är inte omöjligt" är det enda svar ni kan ta fram. Nej, jag kan inte heller säga att det är omöjligt. Men möjligheten att det går att göra utan att någon märker något är så osannolikt liten att jag nästan är villig att tro mer på teorin om energivapen.
Varför finns det inga bevis för att herr Bush eller hans regering, direkt eller indirekt, producerat argument och bevis för att få med sig kongressen och sina allierade för att angripa Irak?

Jag är principiellt inte särskilt intresserad av exakt hur man har gått tillväga, utan mer lagd åt hållet - den officiella storyn håller inte, på samma sätt som den officiella storyn inte höll inför Irak-kriget. Vad jag är intresserad av är att få den officiella storyn att gå ihop alternativt att förkasta den, och just nu lutar jag mer åt att förkasta den. Den har alltför många tecken på att vara halvfabrikat.

Citat:
Den dagen jag får framför mig ett troligt scenario som förklarar att apteringen var fullt möjligt att utföra i hemlighet så skall jag också seriöst börja titta på bevisen för konspirationen med andra ögon.
Jo, och den dag jag får framför mig fler exempel på fler skyskrapor som rasar ihop (på samma sätt som WTC - alltså snarast imploderar) av bränder på så kort tid (med hjälp av flygplan och flygbränsle eller ej), så skall jag också seriöst börja överväga att tro på den officiella storyn.

Bifråga, som är mycket relevant: gick ni på herr Bush och hans regerings argument och bevis inför Irak-kriget eller såg ni igenom dem?
Citera
2007-04-21, 10:21
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Sure thing, hör vad du säger. Och varför har inte en president eller regering blivit fälld för sina brott mot nationella och internationella lagar?

Ljög herr Bush för att gå i krig? Använde han falska argument och bevis för att få med sig kongressen? Var det också han som godkände attacker mot civila inrättningar? Är han ansvarig för de lagmässigt ortodoxa förhörsmetoder som användes på Abu Ghraib och som fortfarande används i andra lagliga eller olagliga fängelser? Varför har juridiska processer inte dragits igång för att få hans och hans regerings aktiviteter prövade? Varför tystas alla argument för processande på samma sätt som "truthers"?
Ja, han ljög för att gå i krig, använde falska argument för att få med sig kongress- och representanthuset. Säkerligen hade han också vetskap om de oortodoxa förhörsmetoderna. Jag hade gärna sett honom stå till svars för flera oklarheter.

Citat:
Varför finns det inga bevis för att herr Bush eller hans regering, direkt eller indirekt, producerat argument och bevis för att få med sig kongressen och sina allierade för att angripa Irak?
Det finns hur mycket litteratur kring detta som helst av den etablerade journalistkåren i USA. Woodward (som avslöjade Watergateskandelen) har bl.a. författat en. Uteblivandet av massförstörelsevapen kan vara bevis i sig.

Citat:
Jag är principiellt inte särskilt intresserad av exakt hur man har gått tillväga, utan mer lagd åt hållet - den officiella storyn håller inte, på samma sätt som den officiella storyn inte höll inför Irak-kriget. Vad jag är intresserad av är att få den officiella storyn att gå ihop alternativt att förkasta den, och just nu lutar jag mer åt att förkasta den. Den har alltför många tecken på att vara halvfabrikat.
Din agenda är oerhört politiskt präglad, vilket jag anser gör dig förblindad. Själv bryr jag mig inte vem som ligger bakom, och finner inget intresse av att vara Bushs personlige försvarare. Det är strikta fakta jag baserar min tro på.

Citat:
Jo, och den dag jag får framför mig fler exempel på fler skyskrapor som rasar ihop (på samma sätt som WTC - alltså snarast imploderar) av bränder på så kort tid (med hjälp av flygplan och flygbränsle eller ej), så skall jag också seriöst börja överväga att tro på den officiella storyn.
Saken är den att WTC raset inte liknar en kontrollerad demolition för fem öre. Tornet faller uppifrån och ner, utan synliga tecken på bomber eller thermite.

Citat:
Bifråga, som är mycket relevant: gick ni på herr Bush och hans regerings argument och bevis inför Irak-kriget eller såg ni igenom dem?
Jag var skeptisk till massförstörelsevapen - och lyssnade snarare på Blixt vid tillfället. Jag måste dock erkänna att jag inte var helt oberörd inför deras bildliga presentationer av "så kallade" kärnanläggningar.
Citera
2007-04-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Band-And

För det första så exploderade minst 90% av flygbränslet i ett eldhav, nästan direkt efter träffen/träffarna… För det 2:a.. Skulle det nu ha börjat ”rinna” (lol) så skulle det naturligtvis ha antänts innan det kom så långt som till nästliggande våning…

Denna beskrivning av brandförloppet är missledande.

För att förbränna ett antal ton bränsle krävs en ännu störe mängd (antal ton) av syre.
Detta kräver en förbränning som pågår i minst ett antal minuter beroende på lufttillförsel.

Det är omöjligt för 90% av bränslet att explodera i ett eldhav, det som exploderar är den bränsledimma som bildats och enbart i den omfattning som syretillgången i det aktuella utrymmet medger.

Bränslet fortsätter sedan att rinna även efter det antänts. Procesen att förånga bränslet sker i huvudsak närmast de flamzoner som bildas. Den stora mängden bränsle förblir flytande under större delen av brandförloppet. Det är just det som gör flytande bränslen farliga, elden sticker iväg så att säga.
Citera
2007-04-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Ja, han ljög för att gå i krig, använde falska argument för att få med sig kongress- och representanthuset. Säkerligen hade han också vetskap om de oortodoxa förhörsmetoderna. Jag hade gärna sett honom stå till svars för flera oklarheter.

Det finns hur mycket litteratur kring detta som helst av den etablerade journalistkåren i USA. Woodward (som avslöjade Watergateskandelen) har bl.a. författat en. Uteblivandet av massförstörelsevapen kan vara bevis i sig.
Så, varför har inte juridiska processer redan inletts?

Citat:
Din agenda är oerhört politiskt präglad, vilket jag anser gör dig förblindad. Själv bryr jag mig inte vem som ligger bakom, och finner inget intresse av att vara Bushs personlige försvarare. Det är strikta fakta jag baserar min tro på.
Korrekt, den är fett politiskt präglad. Hade jag inte varit så jävla bra på det jag idag livnär mig på, så hade jag pysslat med politik - på ett eller annat sätt.

Jag bryr mig inte heller om vem som ligger bakom, förutom den aspekten att denne person/gruppering säkerligen ligger bakom annat som är intressant att gräva i.

Strikta fakta är det jag söker också och väldigt sällan finner. Åsikter finns det dock gott om - från individer, journalister, icke-journalister, myndigheter och NIST. Var är datamodellen man baserat sina terorier på?

Citat:
Saken är den att WTC raset inte liknar en kontrollerad demolition för fem öre. Tornet faller uppifrån och ner, utan synliga tecken på bomber eller thermite.
Visst, den liknar inte traditionella rivningar. Hur skulle en rivning där man först försvagar konstruktionen och därefter initierar rivningen uppifrån och nedåt se ut?

Hur ser ett "vanligt" skyskraperas ut? Vad har vi att relatera till? Är det rimligt att hela byggnader faller in i sig själv? Och i 9/11:s fall, tre byggnader i princip samtidigt?

Citat:
Jag var skeptisk till massförstörelsevapen - och lyssnade snarare på Blixt vid tillfället. Jag måste dock erkänna att jag inte var helt oberörd inför deras bildliga presentationer av "så kallade" kärnanläggningar.
Bra att du är ärlig i alla fall. För min del, såg jag igenom bluffen från första början och hade heta diskussioner med mina kollegor om min idioti. It's all in the eye of the beholder.
Citera
2007-04-21, 12:42
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Så, varför har inte juridiska processer redan inletts?
Tja, vem skulle våga driva den processen? Och hade det lönat sig? De hade säkert kunna hänvisa till missvisande underrättelsetjänster (vilket också redan är gjort).

Citat:
Korrekt, den är fett politiskt präglad. Hade jag inte varit så jävla bra på det jag idag livnär mig på, så hade jag pysslat med politik - på ett eller annat sätt.
Samma här.
USA må ha gjort fel genom att attackera Irak, men ett flertal andra länders hycklande är ta mig fan ännu värre. Frankrikes veto i F.N bl.a. Samma Frankrike som byggt kärnkraft i Irak som skulle användas till energi, så det räcker inte med att man flyter på ett av världens största oljehav! .Man behöver inte vara Einstein för att ana att Iraks intresse var annat, och att Frankrike mycket väl visste vad. Eller Sovjet som hänvisade till humanitära katastrofala följder! Stor humor! Trolig var de mest rädda för att de med störtsta sannolikhet bidragit till Saddams förmögenhet genom att ha köpt olja utanför "olja mot mat programmet"!

Citat:
Jag bryr mig inte heller om vem som ligger bakom, förutom den aspekten att denne person/gruppering säkerligen ligger bakom annat som är intressant att gräva i.
Onekligen. Håller med.

Citat:
Visst, den liknar inte traditionella rivningar. Hur skulle en rivning där man först försvagar konstruktionen och därefter initierar rivningen uppifrån och nedåt se ut?

Hur ser ett "vanligt" skyskraperas ut? Vad har vi att relatera till? Är det rimligt att hela byggnader faller in i sig själv? Och i 9/11:s fall, tre byggnader i princip samtidigt?
De föll inte i sig själv.

Citat:
Bra att du är ärlig i alla fall. För min del, såg jag igenom bluffen från första början och hade heta diskussioner med mina kollegor om min idioti. It's all in the eye of the beholder.
Givetvis debatterade jag dess trovärdighet, men jag kunde såklart inte veta om det var rena falsarier. Det kunde ingen.
Citera
2007-04-21, 13:45
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:

Att GBW drog nytta av situationen som uppstod efter 9/11 är väl knappast att förneka. Men det förklarar fortfarande inte hur det rent praktiskt gicktill att aptera WCT.

Citat:
Nigeriabreven t ex är väl inte speiellt hemliga? Du får skilja på en konspiration där man i hemlighet planerar något och att försöka dölja ett fuck-up? Att man inte erkänner att Nigeriabreven var planterade bevis är väl rätt naturligt? Vill du att de skall erkänna att de dragit nytta av situationen för att driva igenom sin politik? Ja, de borde erkänna. Men de kommer aldrig att göra det.

Citat:
Vilket jag inte kan förstå. För att driva en tes eller hålla fast vid något måste det finnas skäliga grunder. Att USA:s regering uppfört sig högst förkastligt genom åren är inte ett bevis för att det gick att aptera bomber i WCT utan att någon märkte något. Du får skilja på politik och vad som är praktiskt möjligt.
Vänd på situationen. Om du och jag tvistade om huruvida månlandningen var en konspiration istället. Du hävdade att den har genomförts så som historien beskriver det. Jag hävdar att det hela är en bluff. Om du då inte kunnat uppvisa en apolloraket eller annan farkost som rent praktiskt kunde genomföra resan. Inte ett spår.Ditt enda argument för Apolloraketen är att USA har den teknologiska kapaciteten att bygga en sådan farkost. Men du är ointresserad av att presentera några bevis för att den faktiskt finns. Ja då är diskussionen om vajande flaggor, stjärnor som inte syns osv, helt meningslös. Kan du inte bevisa att de tog sig dit är resten av diskussionen av rent akademiskt intresse.

Citat:
Och om motsvarigheten till WCT sker en gång till och huset rasar på samma sätt. Vad hindrar er från att skrika KONSPIRATION! då?

Citat:
Jag utgår fortfarande från att män vid makten handlar i egenintresse i första hand. Att Irakkriget drogs igång på tveksamma grunder får man väl vara väldigt blåögd för att tro något annat om. Nej, jag litade inte ett dugg på de "bevis" de lagt fram. Varken då eller nu. Tvärtom anser jag att 9/11 var en rätt välförtjänt käftsmäll på USA. Med all respekt för de drabbade. Men det var på tiden att USA fick veta att de inte var omöjliga att nå.

Kvarstår gör således att jag anser mig behöva få bevisat att grunderna som konspirationen bygger på är praktiskt möjliga. Du utgår från att USA har en historia av skurkdom och därmed är du nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in