2008-08-08, 12:23
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Jag har sett att det är många som inte är nöjda med den utredning som gjorts och det är knappast bara foliehattar. Siffran 70% har jag för mig att det handlar om bara i USA.

Foliehattssidor har försökt göra ny OS-gren av att misstolka statistik kan man väl säga. Om du läser igenom 911-trådarna så ser du vilka påståenden de gjort om undersökningar i USA och vad amerikanerna förväntades tro och tycka om 911. Problemet var att när man kollade upp källorna så stämde det inte. Som exempel kan nämnas att en av frågorna var om myndigheterna kunde gjort mer för att förhindra attackerna och rätt många (har för mig att det låg runt 80%, men är inte säker) svarade ja. Detta blev raskt omvandlat hos foliehattarna till att 80% av amerikanska folket trodde att 911 var ett inziderjobb.

Med andra ord, jag skulle hälla på sju rejäla skopor salt på alla hänvisningar till statistik jag läst utan att ha sett källorna.

Och som redan påpekats, hur många av de som tillfrågades var kompetenta att överhuvudtaget uttala sig? Jag menar inte att de skulle behöva ha en doktorstitel, jag menar att de skulle på något sätt faktiskt tagit del av de utredningar (observera att det är pluralis) som gjorts och kunnat formulera någon slags substansiell kritik själva.

Citat:
Den har gjorts om, det har utelämnats saker, vittnesmål har utelämnats osv.. Om det dessutom stämmer som vissa källor vill göra gällande, att bevisning är fabricerad eller att de manipulerat med experiment så tycker jag det finns all anledning att göra om utredningen. Jag kan i allafall inte se det som en komplett utredning och tydligen finns det en hel del som håller med mig om det.

Som sagt, det är flera utredningar. NIST har bara till uppgift att verka för framtida säkerhet vad gäller konstruktioner. De skiter alltså högaktningsfullt i om det var araber eller aliens som körde planen. Deras jobb var att utreda vad som hände med de hus som kollapsade för att i framtiden om möjligt kunna förebygga liknande händelser.

Brottsutredningen som gjordes är den största i amerikansk histora. Har du några konkreta belägg för att något inte gått rätt till där? Det är bara att lassa in lite källor, vi försöker undvika hörsägen här så långt det är möjligt.

Citat:
Om det nu också är så att utredarna utgick ifrån att attentatet bara kunde ha en enda förklaring anser jag att det är fel väg att gå i alla sorters utredningar om man vill få fram sanning och hitta förövare. Ögat, hjärnan och våra sinnen kan bedra. Detta brukar man göra gällande när vittnesmål ska tas från de som upplevt en katastrof av något slag.

Äpplen och päron. Tycker du att det var fel av NIST att börja utifrån förutsättningarna att plan smackat in i tornen och att dessa sen brann ymnigt? Vad skulle de annars ha utgått ifrån?

Gällande brottsutredningen, tycker du att det var fel att de började med följande kedja:

1. Planen har rapporterats som kapade
2. Koll av passagerarlistorna
3. Rapporter från planen gör gällande att det är araber
4. Ny koll av passagerarlistorna, där finns araber
5. Snabbt ser man att desa araber gått på flygskola i USA ihop

och därefter kan man spåra ekonomiska transaktioner? Det är onekligen så att ett tydligt rött spår pekar i en specifik riktning. Verkar det rimligt att följa det?

Eller för att ta ett annat exempel. En 2 meter lång kvinna med illgrönt hår rånar en bank och försvinner från platsen i en lila Ford med regnr ABC 123. Verkar det rimligt att utgå från att leta efter bilen och anta att kvinnan är inblandad? Eller skall man sätta sig och dricka thé och fundera ut en mer objektiv approach? Att vara öppen handlar inte om att strunta i ledtrådar.

Citat:
Sen har jag svårt att smälta att utredarna gick in utredningen med dessa förutsättningar och att någon då beordrat utredarna till att följa ett spår och en linje. Detta gör att utredning medvetet, inte kan vara objektiv. Vem gav ordern om detta i så fall? Det var onekligen ett mysterium då husen föll och därför tycker jag att en ordentlig och åtminstonde ett försök till en objektiv utredning ska vara ett krav.

Mysterium? Fackmän på plats var inte särskilt förvånade. Kläm gärna fram lite källor också på att de blivit styrda och inte kunnat jobba objektivt. Och vilken av utredningarna är det du pratar om?
Citera
2008-08-08, 12:26
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Jag tycker det inte behöver vara så speciellt svårt att såga utredningar om man vet om att de gått in i den med fel förutsättningar. Ska man ha ett rättsväsende värt namnet är det en viktig förutsättning.

Angående ZERO, så har jag inte mer än sett den. Jag har inte kolla upp källor som många här inne har gjort och kan därmed kalla den trovärdig utan att bli anklagad för någonting.

Du kan bli anklagad för att lita blint på en källa utan att kolla upp den, samtidigt som du förkastar andra källor (som du inte heller kollar upp. NIST-rapporten tex...)

Citat:
Den tiden har jag ej tagit mig eftersom jag inte tycker det är värt det med de förutsättningar som nu gäller 7 år efter attentatet. Bortkastad tid enligt mig.

Och trots det anser du att du har tillräckligt med kött på benen för att förkasta NIST-rapporten?

Citat:
Som jag dessutom tidigare sa har jag mitt motiv klart och ser mina förövare i det och det skadar min objektivitet.

Din objektivitet försvann för LÄNGE sedan... Man är inte objektiv om man, när man blir erbjuden motbevis för sina källor, ignorerar dem och säger "jag har inte kollat upp mina källor och därför har min ursprungskälla (filmen zero) rätt."

Citat:
Jag tror inte det är svårt att plocka fram bevis, framförallt nu 7 år efter attentatet som stödjer varken den ena eller andra teses. Jag tar dock med i beaktande vilka resurser som den officiella tesen har och vilka den inofficiell tesen har vilket jag tycker många här inne råkar utelämna helt.

Varför ska man ta det i beaktande? En källa som manipulerar fakta och ljuger blir inte mer trovärdig bara för att den har lite pengar. Om en person som aldrig hållit i en hammare får 100 kronor och verktyg och ska bygga en roddbåt, samtidigt som en person som jobbar som fartygskonstruktör får 10000 kronor och ska bygga en roddbåt, anser du då att deras slutresultat kommer vara likvärdiga bara för att den ena hade mer pengar vilket gör det hela orättvist?
Senast redigerad av Majava 2008-08-08 kl. 13:14.
Citera
2008-08-08, 12:28
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Nja, vad skulle skillnaden mellan vederlägga och falsifiera vara? Måhända vore det mer korrekt (eller åtminstonde mer enligt normen) rent språkligt att säga vederlägga, men att falsifiera något är ju att visa att det inte stämmer, precis som vederlägga. Falsifiera är ju inte samma sak som falsifierbarhet. Eller har jag skolkat från fel lektion? Rätta mig gärna om min defintion av ordet är fel.

E=mc^2 går väl att falsifiera om man exempelvis kan utföra upprepningsbara experiment där man förintar materia och får en annan mängd energi i näven än mc^2? Rent teoretiskt alltså, mig veterligt så stämmer E=mc^2 och därför skulle man inte få sådana resultat.

Nej nej, du har helt rätt. Det enda jag menade var att vederlägga är, precis som du säger, den språkligt mer använda.

Precis. Eftersom man inte får sådana resultat så går den inte (åtminstone inte vad vi vet om) att falsifiera och därför stämmer den. Som jag förstod boba fett så menade han att en teori är bara giltig om den GICK att falsifiera (dvs. ifall det med experiment gick att visa att E=mc^2 inte gäller i vissa fall. Fast jag kan ha missförstått)
Citera
2008-08-08, 12:34
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag tycker det inte behöver vara så speciellt svårt att såga utredningar om man vet om att de gått in i den med fel förutsättningar. Ska man ha ett rättsväsende värt namnet är det en viktig förutsättning.

Angående ZERO, så har jag inte mer än sett den. Jag har inte kolla upp källor som många här inne har gjort och kan därmed kalla den trovärdig utan att bli anklagad för någonting. Den tiden har jag ej tagit mig eftersom jag inte tycker det är värt det med de förutsättningar som nu gäller 7 år efter attentatet. Bortkastad tid enligt mig. Som jag dessutom tidigare sa har jag mitt motiv klart och ser mina förövare i det och det skadar min objektivitet. Jag tror inte det är svårt att plocka fram bevis, framförallt nu 7 år efter attentatet som stödjer varken den ena eller andra teses. Jag tar dock med i beaktande vilka resurser som den officiella tesen har och vilka den inofficiell tesen har vilket jag tycker många här inne råkar utelämna helt.

Men det var inte bortkastad tid att titta på en film som du inte kan bedöma innehållet i alltså? Som redan bvlivit beslagen med lögner? Fiffigt resonemang.

Och tycker du inte att det är en smula talande att "sannings"rörelsen på dessa sju år inte lyckats prestera ETT ENDA bevis för någonting som inte skulle bli utskrattat i en domstol? Jag menar, det är helt tomt, nul, zilch, zero, intet...

Vi kan däremot göra en låååååååååååååång lista på saker som samma "sannings"rörelsen påstått som sen visat sig vara fel. Vad sägs om:

- Inga kapare på passagerarlistorna
- Inga vrakdelar i Pentagon
- Inga vrakdelar i Shanksville
- Kaparna var vid liv
- "Pull it"
- Falltiden var för lång
- Tornen föll FORTARE än om de fallit i luft
- Judar blev varnade att inte gå till jobbet

Jag menar, den här händelsen är den mest granskade i modern tid (kanske någonsin) och ÄNDÅ är det bara tomma korthus som byggs upp av dessa foliehattar. Är inte det märkligt?
Citera
2008-08-08, 12:45
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Precis. Eftersom man inte får sådana resultat så går den inte (åtminstone inte vad vi vet om) att falsifiera och därför stämmer den. Som jag förstod boba fett så menade han att en teori är bara giltig om den GICK att falsifiera (dvs. ifall det med experiment gick att visa att E=mc^2 inte gäller i vissa fall. Fast jag kan ha missförstått)

Ah ok. Jag tror att du missuppfattade honom. Jag tolkade det åtminstonde som att OM teorin inte stämmer så måste detta kunna bevisas på något sätt och därmed falsifiera den. Vilket gör att E=mc^2 är falsifierbar, det är ju inte samma sak som att man kommer lyckas falsifiera den.
Citera
2008-08-08, 13:24
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majava

Varför ska man ta det i beaktande? En källa som manipulerar fakta och ljuger blir inte mer trovärdig bara för att den har lite pengar. Om en person som aldrig hållit i en hammare får 100 kronor och verktyg och ska bygga en roddbåt, samtidigt som en person som jobbar som fartygskonstruktör får 10000 kronor och ska bygga en roddbåt, anser du då att deras slutresultat kommer vara likvärdiga bara för att den ena hade mer pengar vilket gör det hela orättvist?
Beror på, är fartygskonstruktören för 10 000:- Heiwa, tar jag helst killen för 100:- och tummen mitt i handen
Citera
2008-08-08, 13:46
Medlem
KimNeilJungs avatar
Det är ju otroligt vanligt att truthers har Ron Paul som sin förkämpe. Att han kunde sammankopplas med truthers var väl inte helt positivt för hans presidentkampanj kan man säga.
Inte för att vi diskuterar det just nu. Men jag vill bara roa mig med att understryka att RP inte omfamnar truthers.

http://www.cfr.org/publication/15249/
CAMERON: Congressman Paul, many of your supporters call themselves 9/11 Troofers. They believe that the U.S. government was in some way complicit with the 9/11 attacks or covered it up.

Are you tonight prepared to either embrace that rhetoric or ask those supporters to abandon it, or divorce themselves from your candidacy?

PAUL: Well, I can't tell people what to do, but I've abandoned those viewpoints. I don't believe that, and that's the only thing that is important. And so I don't endorse anything they say.

But I would like to take an opportunity to talk about the issue that we've been debating here for the last 20 minutes...

CAMERON: Sir, would you ask them to cease that rhetoric tonight on your behalf?

PAUL: Well, it doesn't do me any good, so if they care about me, they should. But the only thing I have control over is what I believe and what I say. I can't tell them what to do. So I don't endorse what they say and I don't believe that, so, please, could I participate in the current debate rather than picking (ph) this out.
Citera
2008-08-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Eller för att ta ett annat exempel. En 2 meter lång kvinna med illgrönt hår rånar en bank och försvinner från platsen i en lila Ford med regnr ABC 123. Verkar det rimligt att utgå från att leta efter bilen och anta att kvinnan är inblandad? Eller skall man sätta sig och dricka thé och fundera ut en mer objektiv approach? Att vara öppen handlar inte om att strunta i ledtrådar.

hehe låt mig ge dig ett exsempel, en 1,5 meter long kvinna på 0,5meter styltor och en grön peruk rånar en bank och försviner sen från platsen i en stulen lila fård med Regnr ABC 123, ser du min point

i dit exsempel antar du att dena kvinnan har en IQ på 85 eftersom hon kan bli identifierad myket lät.

ingen är så dum (för det mesta)

för övrigt är jag ny här, är lite påläst åt båda hållen.

tyker nästan med 100% att något är sjukt fel på allt med 9/11 hendelsen och den officiela historien.
Senast redigerad av Tyrael007 2008-08-08 kl. 15:00.
Citera
2008-08-08, 14:51
Medlem
har några länkar jag skule villja dela med mig.

http://blip.tv/file/306082/

rekomenderar dena starkt.

detta är en föreläsning av Richard Gage som är en bygnads arcetekt och han har 20år+ bakom sig i sit jobb (jag har dyslexi så deal whith it)

på hans hemsida statar han http://www.ae911truth.org/ att han har:

423 architectural and engineering professionals
and 2108 other supporters including A&E students
have signed the petition demanding of Congress
a truly independent investigation.

detta i min mening väger tungt för att någonting är fel med hendelserna på 9/11

något som många har problem med dok är att det fins så myket 9/11 (skräp) tiorier, och det skadar mer en det helper.

detta som sejs i dena föreläsning ser jag som bevis för att (MINST) något är myket fel med hendelserna.

efter att man bevisar att WTC 1,2,7 har blivit demolerade (om det någonsin hender)

är det sen bara att se vem som hade motiv till att göra dena hemska handling

http://www.youtube.com/watch?v=puWqNJI8Mjo

mina betyg på de 3 första nemda i youtube videon skule dok vara:

bin laden 1/10

al qaeda 2/10

sadm husane 0/10

med motivationen till att även om deras live efter hendelsen blivit värre, så skule du kunat fåt en mening fram på deras vanliga destructiva sätt.

rästen är som stated 10/10 alla

och deta talar för sig skelv imo.
Senast redigerad av Tyrael007 2008-08-08 kl. 15:05.
Citera
2008-08-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrael007

detta är en föreläsning av Richard Gage som är en bygnads arcetekt och han har 20år+ bakom sig i sit jobb (jag har dyslexi så deal whith it)

något som många har problem med dok är att det fins så myket 9/11 (skräp) tiorier, och det skadar mer en det helper.

detta som sejs i dena föreläsning ser jag som bevis för att (MINST) något är myket fel med hendelserna.

efter att man bevisar att WTC 1,2,7 har blivit demolerade (om det någonsin hender)

Anta att jag kan samla ihop 1000 namnunderskrifter på att himlen är rosa, blir det så då?

Menar du att WTC 1,2 & 7 sprängdes?
Citera
2008-08-08, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrael007

Vissa kommer inte att pussla ihop det hela även om massmedia som ljuger skulle börja tala sanning och alla politiker, kändisar och auktoriteter som de litar på skulle säga som det verkligen är. Att några tusen eller tiotusentals vetenskapsmän, arkitekter, militärer, piloter, forskare, vittnen, brandmän, poliser, överlevande har anslutit sig eller skapat sin egen version av den rörelse som av vissa kallas 911-truth kommer inte att rubba de på detta forum som köpt den officiella versionen, förhoppningsvis så tittar någon ny person in som får chansen att upptäcka litet av det som dolts eller som bäst hamnat i en eller annan tidning långt bak.
Citera
2008-08-08, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Anta att jag kan samla ihop 1000 namnunderskrifter på att himlen är rosa, blir det så då?

Menar du att WTC 1,2 & 7 sprängdes?

Fråga vilken demoleringsexpert, arkitekt eller forskare i materiallära. Om de inte är beroende av världsbilden som massmedia ger dem så kommer de att berätta för dig att dessa byggnader sprängdes i småbitar och inte exploderade genom begränsade bränder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in