2008-05-21, 09:48
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jaså, jag trodde alla numera var av uppfattningen att massförstörelsevapnen var lögner. Tydligen hade jag fel

Och det är precis min poäng. Jag hävdar att det var för oljans skull Irak (och 1990 Kuwait) föll inom USAs intressesfär. 1990 var "ursäkten" att Kuwait invaderades, men många inom Bushadministrationen ångrade i efterhand att de inte tågade vidare till Bagdad. Så då gällde det att hitta en ny ursäkt att, som Dubya sa vad jag minns "finish the job". Och då hittade man på (eller möjligtvis trodde man själv på det, men tyckte att det där med bevis inte var så viktigt) massförstörelsevapen.

Hade 911 varit ursäkten hade de inte behövt hitta på WMD (och riskera att framstå som fånar när det framkom att bevisen, eller WMD, inte fanns).

Jag tycker faktiskt att det här är ett bevis mot "insidejob"-teorin. Hade
Bush legat bakom borde ett gäng av kaparna ha varit irakier, inte saudier tex.

Citat:
Jag ger dig ett rätt för oljan. Eller kanske ska man säga oljeflödet. Det är i mina ögon det de åsyftade 1998.

Oljeflödet, visst definitivt. Men också skyddet av tex oljefälten i Hama i Saudi-Arabien (Operation Desert Shield syftade väl åtminstone initialt till att skydda Saudi-Arabien från Irak). Hade Irak tagit dem, hade de tillsammans med sina egna och Kuwaits oljetillgångar kontrollerat majoriteten av världens oljereserver. Om jag inte missförstått.

Citat:
Hämnden däremot, jag vet inte.. Skulle det vara för Saddams påstådda mordförsök på GB Sr? Hade de något annat att hämnas för?

Nu är jag fördomsfull men mina tankar om George W. är inte höga. Jag tror att han, personligen, drevs av en känsla av att "pappa aldrig fick slutföra jobbet", jag kan tänka mig att en hel del av samtalen far-son handlade om just det där och det faktum att George Ws administration bestod av ett helt gäng av pappas gamla medarbetare bidrog nog. Sen tycker jag också att uttalandet "After all, this is the guy that tried to kill my dad at one time." är talande:

Citat:
The day after he ordered a cease-fire and brought the Persian Gulf War to a close, President George H.W. Bush ruminated about the status quo he had left behind in Iraq. "Still no feeling of euphoria," he dictated to his diary Feb. 28, 1991. Saddam Hussein, he recognized, remained a threat. "He's got to go," Bush concluded.

It took nearly 16 years, but he's finally gone. And with Hussein's execution in Baghdad, so is the chief nemesis of the Bush family, a man who bedeviled father-and-son presidents and in different ways dominated both of their administrations. The long, tortured arc of the Bush-Hussein relationship that shaped recent U.S. history finally came to a close with the snap of a noose.

/S
Senast redigerad av SLOB 2008-05-21 kl. 09:58.
Citera
2008-05-21, 09:53
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-ciada
Om den kollapsande byggnaden måste knäcka våningarna under så bromsas fallet upp, men klart är de bortspränga så går det betydligt snabbare. Tom. NIST har övergivit pannkaksteorier, mest för att absurditeten blir alldeles för tydlig, ungefär som 9/11 Ommision inte vill nämna WTC 7 av samma orsak.

Nej, NIST har inte "övergivit pannkaksteorier", NIST har visat hur fallet initierades. Det som kom att kallas "pannkaksteorin", var en hypotes FEMA ställde, egentligen utan någon egentlig grund. Jag vill minnas att de lämnade det vidare för utredning, vilket NIST sedan gjorde. Hypotesen innebar att något eller några golv lossnade efter kraschen och drog med sig nästa golv i fallet, och nästa, och nästa osv. NIST visade att det inte var så det skedde, men det har inget med "fritt fall", eller bomber i tornen att göra.

F.ö stod kärnan kvar efter att våningsplanen rasat, om än inte så länge, något man kan se på en del bilder.
/S
Senast redigerad av SLOB 2008-05-21 kl. 09:55.
Citera
2008-05-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Tja, så krångligt är det väl egentligen inte? Fritt fall är när något får falla utan att det finns något ivägen som hindrar fallet (förutom atomsfären då, jag utgår från att vi pratar fritt fall på jorden). Tornen faller inte i fritt fall enligt den här definitionen. Det kan man ju ganska enkelt konstatera genom att titta på de bilder som finns av kollapsen.
För övrigt har jag aldrig riktigt fattat vad hela "fritt fall"-argumentationen är tänkt att bevisa?

Inte jag heller men när man säger att de föll i fritt fall så blir det genast dispyter om det verkligen var så eller inte vilket jag vill reda ut.

Och om man kollar på länken som du gav mig så uppger man att ett av bevisen för att de inte föll i fritt fall är att fritt fall är 9,22 sekunder.

http://www.debunking911.com/Collapse3.jpg

Men, det är fritt fall i vakuum förståss och jag vet inte om någon hävdar att tornen faller i fritt fall i vakuum? Förefaller vara ett "straw man" argument.

Eftersom tornen inte föll i fritt fall i vakuum så lär deras falltid vara något över 9,22 sek och därför hamna något till höger om fritt fall kurvan.

Kan du instämma i det?

/O
Citera
2008-05-21, 10:23
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedes4911truth
Inte jag heller men när man säger att de föll i fritt fall så blir det genast dispyter om det verkligen var så eller inte vilket jag vill reda ut.

Och om man kollar på länken som du gav mig så uppger man att ett av bevisen för att de inte föll i fritt fall är att fritt fall är 9,22 sekunder.

http://www.debunking911.com/Collapse3.jpg

Men, det är fritt fall i vakuum förståss och jag vet inte om någon hävdar att tornen faller i fritt fall i vakuum? Förefaller vara ett "straw man" argument.

Eftersom tornen inte föll i fritt fall i vakuum så lär deras falltid vara något över 9,22 sek och därför hamna något till höger om fritt fall kurvan.

Kan du instämma i det?

/O

Nej nej nej nej. Luftmotstånden inverkar så otroligt liten vid så kort fallhöjd (som mest några hundra meter) och så tunga föremål att kurvan på sin höjd skulle flytta sig 1/100 sekund om det hade skett i vakuum istället. Luftmotståndet börjar inverka först om

1) fallet har skett ett tag och därför uppnått ganska hög hastighet
2) materialet som faller är av sådan beskaffenhet (en form som fångar mycket luft alternativt ett material med mycket låg densitet) att luftmotståndet räcker för att minska dess fallhastighet. Detta var inte fallet för delarna som föll samtidigt som WTC rasade (och som föll snabbare än WTC dessutom...). Möjligtvis för de papper som regnade över Manhattan ett bra tag efter fallet...
Citera
2008-05-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majava
Nej nej nej nej. Luftmotstånden inverkar så otroligt liten vid så kort fallhöjd (som mest några hundra meter) och så tunga föremål att kurvan på sin höjd skulle flytta sig 1/100 sekund om det hade skett i vakuum istället. Luftmotståndet börjar inverka först om

1) fallet har skett ett tag och därför uppnått ganska hög hastighet
2) materialet som faller är av sådan beskaffenhet (en form som fångar mycket luft alternativt ett material med mycket låg densitet) att luftmotståndet räcker för att minska dess fallhastighet. Detta var inte fallet för delarna som föll samtidigt som WTC rasade (och som föll snabbare än WTC dessutom...). Möjligtvis för de papper som regnade över Manhattan ett bra tag efter fallet...

4 nej, det betyder att du inte håller med :-)

Så att, fritt fall i luften från 417 meter är 9,22 sekunder i New York?

/O
Citera
2008-05-21, 11:18
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin

Varför skulle detta CIA-spöke vilja skapa kaos i USA?
När det gäller Larry Silverstein så sug på denna karamell:
Och som vanligt har du hittat något som inte stämmer, lägg till alla siffror i den beräkningen och du kanske inser vad som är rätt eller fel.

Citat:
Dessa människor är gränslösa. Dom har ingen nationalitet. Men dom har dubbla pass och dom hatar de Bibeltrogna judarna.
Vilka människor? Silverstein?
Citat:
Frågan kvarstår. Vilka tjänade på det?
Inte silverstien, han förlorade minst dubbelt så mycket som han skulle ha vunnit.
Citera
2008-05-21, 12:43
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:

/O
Men om tornen föll snabbare än "fritt fall" finns det två möjligheter.
1. Det rådde vakuum på manhattan den dagen
2. Rasmassorna var apterade med raketmotorer eller något annat pådrivande som gav varje del av konstruktionen ökad fallhastighet.
Citera
2008-05-21, 12:55
Medlem
Majavas avatar
Citat:

/O

Jag håller inte med om att kurvan för fritt fall är felaktig. Jag håller inte med om att hastigheten är 9,22 meter eftersom det är en acceleration det handlar om. Däremot kan jag hålla med om att accelerationen är 9,22 m/s^2
Citera
2008-05-21, 14:42
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag håller inte med om att kurvan för fritt fall är felaktig. Jag håller inte med om att hastigheten är 9,22 meter eftersom det är en acceleration det handlar om. Däremot kan jag hålla med om att accelerationen är 9,22 m/s^2

Och som sagt, 417 meter är också en felaktig siffra eftersom tornen inte kunde kollapsa hela vägen ner till marken.
Citera
2008-05-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Som sagt, du kan inte räkna med 417 meter, för de föll inte hela vägen ner till marken. Jag vill minnas (men har ingen källa på det just nu måste jag förtydliga) att skräphögen motsvarade sex våningar. Sen är det ju som sagt knivigt exakt när man skall starta och sluta stoppuret. Särskilt slutet på kollapsen är extremt svårt att veta när det sker, för det är ju bara ett stort dammoln runt alltihopa.

Bilden visar ju för övrigt också längre falltider för tornen och brasklappen att det var svårt att se för all bråte.

Jag förstår det. Men vad jag menar är att fritt fall i vakuum från 417 meter är 9,22 sekunder.

Och om det stämmer så måste tornen ha fallit på längre tid än 9,22 sekunder eftersom det inte är vakuum i New York.

Finns det några invändningar mot det?

/O
Citera
2008-05-21, 16:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Jag förstår det. Men vad jag menar är att fritt fall i vakuum från 417 meter är 9,22 sekunder.

Och om det stämmer så måste tornen ha fallit på längre tid än 9,22 sekunder eftersom det inte är vakuum i New York.

Finns det några invändningar mot det?

/O

Eftersom det går att mäta på så många olika sätt så blir det svårt att enas om en exakt siffra skulle jag tro. Men vi är överrens om att tornen inte föll i något som kan beskrivas som fritt fall iallafall?
Citera
2008-05-21, 16:13
Medlem
Citat:

Det var mer 9,22 sekunder som det tar för ett objekt att falla 417 meter i vakuum.

Här är min logik:

* Snabbast ett föremål kan falla med hjälp av gravitation är fritt fall i vakuum.
* Vakuum är inte och har aldrig varit ett normaltillstånd i New York
* Därför faller alla föremål i New York långsammare än de hade gjort i vakuum

Finns det något problem med denna logik?

/O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in