Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
SLOB. Så du nekar att fema hitta ett ämne man aldrig sett i hus bränder för som inte borde vara där? hehe ok
Det var inte precis det jag var ute efter, men ja, det är inte ett "ämne man aldrig sett i hus bränder". Det är möjligvis ett ämne man inte tidigare specifikt tittat efter i bränder.
Och jag frågade dig också, med anledning av detta:
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Och är "det" uteslutande kännetecken på thermite? Är det något thermite-exklusivt som hittades? Ett enkelt ja eller nej räcker, till att börja med.
Jag kan svara själv, nej, ämnet är järnsulfid, FeS, och det är definitivt inte unikt för thermite. Jag är inte metallurg, men järnsulfid är vad jag förstår järn och svavel i förening (nån som kan rätta mig om jag har fel?) NIST skriver om den svavel som hittades på specimen K-16 och C-115:
Citat:
Ursprungligen postat av NIST
As sulfur was not readily available in large amounts in the steel, an external source must have supplied this specie.
Poängen är att det stål som WTC tornen byggdes av, A36, innehåller väldigt lite svavel.
Dr Frank Greening skriver i artikeln jag tidigare
länkade till:
Citat:
More labile forms of sulfur are found as additives or natural impurities in common workplace materials such as paper, wood and plastics. For example, wood contains up to 0.05 wt % sulfur, while vulcanized rubber may contain up to 5 wt % sulfur.
In the present context it is not simply the presence, but the mobility, of sulfur in the WTC that is of interest. In view of the nature of the WTC disaster it is clear that the fires provided a mechanism for the transfer of sulfur containing species from their various sources in the buildings to the surface of structural
steel members, thereby creating an environment favorable to sulfiding. We therefore need to consider the effects of the WTC fires on sulfur containing materials in the Trade Center buildings.
(...)
It is concluded that sulfur emissions from the combustion of typical live load materials such as furniture, paper, plastics, textiles, etc, were relatively small compared to sulfur emissions from more unconventional sources, including those involving diesel fuel for emergency power generation in WTC 7 and CaSO in gypsum wallboard used in WTC 1 & 2. Sulfur emissions from thermite/thermate are shown to be quite small compared to these sources.
Det jag frågade efter var vilka spår efter bomber. Det var du som påstod att FEMA hittat spår av thermite
OCH bomber. Thermite är inte en bomb. Bomber är något annat. Så. Vilka spår av
bomber hittade man alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av Malmosoldier
nist fick undersöka ungefär 2%, rätt mycket dom fick undersöka tycker du inte?
NIST fick tillgång till all bråte och ägnade 18 månader åt att välja ut sample. Du hittar på igen.
/S