Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Vad jag förstår hade de med mattknivar, "boxcutters". Jag vet inte exakt vilken modell med de varierar från små nätta till stora rakbladsvassa. Jag tror inte det var förbjudet vid tidpunkten att ta med sig sådana ombord på flygplan, precis som det inte var förbjudet med fickknivar, matknivar osv. Sådana regler kom efter 911. Det var väl iofs inte 150 passagerare på alla flighter, men om du ser en person hugga ner en passagerare (
Mark Rothenberg tror jag det var) eller en purser (
Deborah Welsh), är du först i ledet att springa fram då?
Dessutom hade de alltså bombattrapper. Vet inte vem som är särskilt kaxig i den situationen. Särskilt inte när inget kapat plan tidigare använts som en flygande bomb.
/S
Det finns 2 typer av personer i det läget.
1.De som blir paralyserade, eller anser det klokt att vänta med att göra något.
2.De som reagerar med en gång och hade flugit på kaparen.
Det som de flesta reagerar på är att det var mattknivar de använde sig av, ser jag när jag läser lite på nätet, samt att de bara var 5 st. Hade passagerarna vetat tidigare att det var en självmordsattack så hade de säkert reagerat som personlighetstyp 2 och övermannat kaparna snabbt, de hade ju ändå inget att förlora, men nu visste de ju inte det.........
Men det borde väl ändå anat lite oråd när de såg vartåt det bar hän?
Men då kanske det var för sent redan å andra sidan.
En fråga bara, nu var det attrapper de hade med sig ombord, hur stor är chansen att de skulle kunnat haft riktiga bomber med sig som gått igenom kontrollen?
Om obefintlig eller ytterst liten så är min fråga. Borde inte passagerarna varit misstänksamma mot att det var äkta bomber i så fall? Eller de kanske aldrig tänkte på det, i det läget?