2007-05-17, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Vad baserar du det på?

/S

1.Jag har hört det en massa gånger.

2.Hur skulle de fått med sig det genom metalldetektorerna?

Men vi antar för en stund att de fick med sig ett par rejäla knivar. Det låter ändå rätt svårt att kapa ett plan med hjälp av knivar, särskilt om man bara är 3 st mot 150 passagerare.

Bomben?

Kan det ha varit vad som höll tillbaka passagerarna?

Men det borde väl också fattat att det inte är speciellt lätt att få ombord en bomb?

Om jag inte minns fel så hade de ingen bomb utan bara hotade med att de hade en.

edit:

Vänta lite, jag läser 56 passagerare de 5 kaparna inräknade på ena planet. Det gör genast lite skillnad. I andra planet 81 passagerare de 5 kaparna inräknade.

Här fanns en hel del uppgifter jag skall läsa igenom, som pdf dokument. Klart intressant.

http://www.gpoaccess.gov/911/index.html
Citera
2007-05-17, 23:00
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
1.Jag har hört det en massa gånger.

2.Hur skulle de fått med sig det genom metalldetektorerna?

Men vi antar för en stund att de fick med sig ett par rejäla knivar. Det låter ändå rätt svårt att kapa ett plan med hjälp av knivar, särskilt om man bara är 3 st mot 150 passagerare.

Vad jag förstår hade de med mattknivar, "boxcutters". Jag vet inte exakt vilken modell med de varierar från små nätta till stora rakbladsvassa. Jag tror inte det var förbjudet vid tidpunkten att ta med sig sådana ombord på flygplan, precis som det inte var förbjudet med fickknivar, matknivar osv. Sådana regler kom efter 911. Det var väl iofs inte 150 passagerare på alla flighter, men om du ser en person hugga ner en passagerare (Mark Rothenberg tror jag det var) eller en purser (Deborah Welsh), är du först i ledet att springa fram då?

Dessutom hade de alltså bombattrapper. Vet inte vem som är särskilt kaxig i den situationen. Särskilt inte när inget kapat plan tidigare använts som en flygande bomb.

/S
Citera
2007-05-17, 23:33
Bannlyst
Citat:
Vad jag förstår hade de med mattknivar, "boxcutters". Jag vet inte exakt vilken modell med de varierar från små nätta till stora rakbladsvassa. Jag tror inte det var förbjudet vid tidpunkten att ta med sig sådana ombord på flygplan, precis som det inte var förbjudet med fickknivar, matknivar osv. Sådana regler kom efter 911. Det var väl iofs inte 150 passagerare på alla flighter, men om du ser en person hugga ner en passagerare (Mark Rothenberg tror jag det var) eller en purser (Deborah Welsh), är du först i ledet att springa fram då?

Dessutom hade de alltså bombattrapper. Vet inte vem som är särskilt kaxig i den situationen. Särskilt inte när inget kapat plan tidigare använts som en flygande bomb.

/S

Det finns 2 typer av personer i det läget.

1.De som blir paralyserade, eller anser det klokt att vänta med att göra något.

2.De som reagerar med en gång och hade flugit på kaparen.

Det som de flesta reagerar på är att det var mattknivar de använde sig av, ser jag när jag läser lite på nätet, samt att de bara var 5 st. Hade passagerarna vetat tidigare att det var en självmordsattack så hade de säkert reagerat som personlighetstyp 2 och övermannat kaparna snabbt, de hade ju ändå inget att förlora, men nu visste de ju inte det.........

Men det borde väl ändå anat lite oråd när de såg vartåt det bar hän?

Men då kanske det var för sent redan å andra sidan.

En fråga bara, nu var det attrapper de hade med sig ombord, hur stor är chansen att de skulle kunnat haft riktiga bomber med sig som gått igenom kontrollen?

Om obefintlig eller ytterst liten så är min fråga. Borde inte passagerarna varit misstänksamma mot att det var äkta bomber i så fall? Eller de kanske aldrig tänkte på det, i det läget?
Citera
2007-05-18, 00:04
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Det finns 2 typer av personer i det läget.

1.De som blir paralyserade, eller anser det klokt att vänta med att göra något.

2.De som reagerar med en gång och hade flugit på kaparen.

Finns det? Vad har du för vetenskapligt stöd för den teorin? Representeras alltid bägge dessa kategorier i varje given population? Och hur lyckas då alla dessa flygkapningar med dessa hjältar sittandes i kabinerna?

Citat:
Hade passagerarna vetat tidigare att det var en självmordsattack så hade de säkert reagerat som personlighetstyp 2 och övermannat kaparna snabbt, de hade ju ändå inget att förlora, men nu visste de ju inte det.........

Nej, de visste ju inte det.

Citat:
Men det borde väl ändå anat lite oråd när de såg vartåt det bar hän?

Tja, på en av flighterna gjorde de ju just det.

Citat:
En fråga bara, nu var det attrapper de hade med sig ombord, hur stor är chansen att de skulle kunnat haft riktiga bomber med sig som gått igenom kontrollen?

Ingen aning, men med tanke på den kritik som USAs flygkontroller fick efter 911 så tycks risken ha varit stor. Bomber kommer i många olika former, det är väl ett av skälet till att man numera inte får ta ombord vätskor i kabinen hur som helst.
Citera
2007-05-18, 03:07
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Är det någon som hört talas om att kaparna blivit övermannade vid något tillfälle innan 911?
Citera
2007-05-18, 03:25
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Det va ett väldigt tjat om detta stål. Vad spelar det för roll?
Okej, det är svagt av NIST att inte utreda hurvida det verkligen va stål.
Men kom igen. Vad fan ska stålet isf bevisa?
Vad skulle thermite ha med stålet att göra? Hur mycket thermite skulle det behövas för att skapa en "flod" av rinnande stål?
Någon påstår alltså först att det inte behövs så mycket thermite för att sänka WTC 1,2 och 7. (Tror soldaten pratade om 1000 pounds per hus?)
Men i nästa andetag skall floden av flytand stål vara en konsekvens av thermitet?

Personligen tror jag att det flytande stålet egentligen är en blandning av allt fans-skit du kan tänka dig smälta med hjälp av instängd värme.

Ber om ursäkt för min skrift vid denna sena timme.
Citera
2007-05-18, 07:42
Bannlyst
Citat:
1.Finns det? Vad har du för vetenskapligt stöd för den teorin? Representeras alltid bägge dessa kategorier i varje given population? Och hur lyckas då alla dessa flygkapningar med dessa hjältar sittandes i kabinerna?

2.Nej, de visste ju inte det.

3.Tja, på en av flighterna gjorde de ju just det.

4.Ingen aning, men med tanke på den kritik som USAs flygkontroller fick efter 911 så tycks risken ha varit stor. Bomber kommer i många olika former, det är väl ett av skälet till att man numera inte får ta ombord vätskor i kabinen hur som helst.

1.Alla såna handlingar går ut på att skrämma offret och paralysera det från att göra något. Det finns personer som har blivit hotade eller sett hur förövaren skadat någon i syfte att skrämma dem då det gjort helt motsatt effekt istället och det bara smällt till. Och det beror helt och hållet på hur man reagerar. Vi behöver nödvändigtvis inte jämföra med en flygkapning, det räcker med liknande situationer i till exempel överfall, rån odyl för att se den saken. Men det är inte säkert att det fanns någon eller några av den personlighetstypen ombord på planet den dagen, tyvärr. I de flesta flygkapningar har det varit riktiga vapen kaparna haft, har jag för mig? Som skjutvapen och äkta bomber? Det var därför den här kapningen var lite överraskande.

2.I det sista planet så tog kapningen slut rätt snabbt när de visste det. Tyvärr så störtade de.

3.Den jag pratade om.

4.Senast var det Janssons Frestelse som var illa ute, då det sågs som terror vapen, om du läste det.
Citera
2007-05-18, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Är det någon som hört talas om att kaparna blivit övermannade vid något tillfälle innan 911?

Värt att kolla upp. Men i de flesta andra fall så har kaparna, mig veterligen haft riktiga vapen, dvs skjutvapen och annat. Det var därför den här kapningen var lite av en överraskning för många, inklusive mig. Men jag kan givetvis ha fel angående "de flesta andra fall" så jag reserverar mig tills jag kollat upp det lite noggrannare.
Citera
2007-05-18, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Det va ett väldigt tjat om detta stål. Vad spelar det för roll?
Okej, det är svagt av NIST att inte utreda hurvida det verkligen va stål.
Men kom igen. Vad fan ska stålet isf bevisa?
Vad skulle thermite ha med stålet att göra? Hur mycket thermite skulle det behövas för att skapa en "flod" av rinnande stål?
Någon påstår alltså först att det inte behövs så mycket thermite för att sänka WTC 1,2 och 7. (Tror soldaten pratade om 1000 pounds per hus?)
Men i nästa andetag skall floden av flytand stål vara en konsekvens av thermitet?

Personligen tror jag att det flytande stålet egentligen är en blandning av allt fans-skit du kan tänka dig smälta med hjälp av instängd värme.

Ber om ursäkt för min skrift vid denna sena timme.

Vad jag personligen vill ha fram är att visa vissa här på tråden att man skall inte utesluta att det kan ha funnits smält stål på GZ helt enkelt. Inte ens NIST gjorde det. Och när de väl sett den saken så bör de inte utesluta annat heller som inte är fullt klarlagt, för det gör inte jag.
Citera
2007-05-18, 09:17
Medlem
KimNeilJungs avatar
Det fanns ju en stor fördel för kaparna. "Alla" flygkapningar man känner till har ju "alltid" slutat med att planet landra på någon flygplats där kaparna sedan förhandlar med myndigheterna. Ingen visste att det inte var tänkt så den här gången. Således är det mindre riskfyllt att göra ingenting och satsa på att man överlever kapningen och en eventuell stormning av planet.
Idag skulle jag våga påstå att det är svårare att kapa ett plan.

Edit:svårare med åtanke på att många passagerare nu är medvetna om att kaparna nödvändigtvis inte vill landa snyggt och prydligt.
Citera
2007-05-18, 09:41
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Värt att kolla upp. Men i de flesta andra fall så har kaparna, mig veterligen haft riktiga vapen, dvs skjutvapen och annat.

Ummm, avslöjar verkligen respektive myndighet om kapare har lyckats få med riktiga vapen? Var har du sett sån information?

EDIT: Yup, det verkar de göra.

Men här är ytterligare en med fejk bomb:

Citat:
An American Airlines jet flying from New York was hijacked over Michigan by a Serbian nationalist who burst into the cockpit carrying bags that he said contained explosives.

Knivar:

Citat:
A Lebanese man hijacked a Middle East Airlines Boeing 707 with 137 people on board. The jet was enroute from Baghdad, Iraq to Beirut. The hijacker used a kitchen knife.

Kniv igen:

Citat:
A lone hijacker, armed with a knife, forced a West German Lufthansa jetliner enroute to Athens from Munich to land at Istanbul's Yesilkoy Airport.

En person som kapade ett plan uteslutande med tårgas:

Citat:
A Brazilian airliner with 348 passengers on board was hijacked by a man who sprayed mace into the face of the pilot.

Det tycks överhuvudtaget finnas gott om exempel på kapningar med kniv eller fakevapen. Frågan är hur många exempel det finns på kapningar där passagerarna övermannat kaparna?

/S
Citera
2007-05-18, 10:22
Medlem
SLOBs avatar
Länkpost raderad

Död och Återfödd får en tillsägelse för upprepat OT.

/S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in