2007-05-11, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Ja .. Plötsligt är det konspirations teorin som får ett rejält lyft denna kväll.

Jag är inte på någons sida, bara kritisk. Jag vill ha fram sanningen om vad som hände och inget annat. Sen spelar det ingen roll HUR det var, men att det blir rätt är viktigt.
Citera
2007-05-11, 22:57
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag är inte på någons sida, bara kritisk. Jag vill ha fram sanningen om vad som hände och inget annat. Sen spelar det ingen roll HUR det var, men att det blir rätt är viktigt.
Även jag ligger lite på den inställningen. Fast jag är nog lite mer åt konspirationsteorin. Men en sökare i fallet 911 hur det ligger till som sagt.
Citera
2007-05-11, 22:59
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
http://gordonssite.tripod.com/id3.html

>> 13. Why did the NIST investigation not consider reports of molten steel in the wreckage from the WTC towers? <<

>> The condition of the steel in the wreckage of the WTC towers (i.e., whether it was in a molten state or not) was irrelevant to the investigation of the collapse since it does not provide any conclusive information on the condition of the steel when the WTC towers were standing. <<

De tyckte inte att smält stål var relevant för undersökningen?

Hmmmmmmm
Jamen läs texten! ... irrelevant to the investigation... Det hoppas jag att du har klart för dig att NIST jobb var att ta reda på hur tornen föll. De skriver sist i stycket att conditionen på stålet inte ger dem någon information från innan fallet.

Du kan väl inte påstå att du tappar förtroendet för NIST för en sådan här sak, när det inte ens var deras jobb.
Citera
2007-05-11, 22:59
Medlem
mobeuss avatar
Citat:
Du är sannerligen en av de sakligaste här på WTC tråden, tack för en hel del nyttig information.
Tack. Satt själv på mailinglistan och följde hur det hela utspelade sig framför mina ögon. Det finns många inlägg skriva i ilska. Men det finns också en del som beskriver hur området drabbades. Minns att mycket utav nätutrustningar som stod i området blev strömlösa (pga svåra skador på bygganden). Det skall finns någon länkt till ett foto på en datahall helt grå av betongdamm. Andra hade uPS och reservkraft. Men det räckte bara något dygn så stannade det. Antingen på brist på bränsle (det gick inte att få in något nytt i området) eller så sattes filtrerna igen av damm och motorerna stannade.
Citera
2007-05-11, 23:00
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jamen läs texten! ... irrelevant to the investigation... Det hoppas jag att du har klart för dig att NIST jobb var att ta reda på hur tornen föll. De skriver sist i stycket att conditionen på stålet inte ger dem någon information från innan fallet.

Du kan väl inte påstå att du tappar förtroendet för NIST för en sådan här sak, när det inte ens var deras jobb.
Jag trodde att den så omtalade Nist rapporten innehöll allt vi behövde veta (som alla lovade innan)
Citera
2007-05-11, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974

Och om det fanns smält stål när tornet rasade då?
Citera
2007-05-11, 23:02
Medlem
Pads avatar
Citat:
Antaganden från den officiella sidan blir plötsligt så lösa denna kväll. Förut var vi konspirations anhängare de som gissade enligt er. Nu är det du som säger att man kan tänka sig det och det. Då är det lika stor orsak att tycka att Bush borde reagera och att världens mäktigaste militär ej bör överaskas av fienden

Tycker du det? Jag funderar på vad som är mest troligt i de olika situationerna. Tänk dig först att du är Bush och har riggat 911. Hur hade du planerat att reagera när du "får veta" vad som hänt? Tycker du att det vore optimalt att sitta som en fågelholk på en skola eller hade du störtat upp, dragit ett amerikanskt frihetstal och räddat nationen? Här finns givetvis grymma pr-poäng att hämta in, men istället så ser världen hur USAs ledare blir helt handfallen. Tycker du att den reaktionen tyder på att han var med eller på att han faktiskt blev helt tagen på sängen?

Att flygvapnet gjorde bort sig håller jag också med om. Amerika blev ollat den dagen. Men det är inte samma sak som att de låg bakom. Att saker kan bero på byråkrati, bristande logisitk och slarv finns inte i vissas föreställningsvärld. Kolla på den exakta ordergången för att beordra insatserna kombinerat med hur planen agerade. Då blir det inte så lätt, och jag skulle inte förvånas om man i efterhand försökt mörka det här så att man inte skall behöva visa upp sig med den allra största dumstruten.
Citera
2007-05-11, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Tack. Satt själv på mailinglistan och följde hur det hela utspelade sig framför mina ögon. Det finns många inlägg skriva i ilska. Men det finns också en del som beskriver hur området drabbades. Minns att mycket utav nätutrustningar som stod i området blev strömlösa (pga svåra skador på bygganden). Det skall finns någon länkt till ett foto på en datahall helt grå av betongdamm. Andra hade uPS och reservkraft. Men det räckte bara något dygn så stannade det. Antingen på brist på bränsle (det gick inte att få in något nytt i området) eller så sattes filtrerna igen av damm och motorerna stannade.

Jag skall ta en nogrannare titt på länkarna sen.

Dags att logga ut för ikväll.

Godnatt alla.
Citera
2007-05-11, 23:03
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Tycker du det? Jag funderar på vad som är mest troligt i de olika situationerna. Tänk dig först att du är Bush och har riggat 911. Hur hade du planerat att reagera när du "får veta" vad som hänt? Tycker du att det vore optimalt att sitta som en fågelholk på en skola eller hade du störtat upp, dragit ett amerikanskt frihetstal och räddat nationen? Här finns givetvis grymma pr-poäng att hämta in, men istället så ser världen hur USAs ledare blir helt handfallen. Tycker du att den reaktionen tyder på att han var med eller på att han faktiskt blev helt tagen på sängen?

Att flygvapnet gjorde bort sig håller jag också med om. Amerika blev ollat den dagen. Men det är inte samma sak som att de låg bakom. Att saker kan bero på byråkrati, bristande logisitk och slarv finns inte i vissas föreställningsvärld. Kolla på den exakta ordergången för att beordra insatserna kombinerat med hur planen agerade. Då blir det inte så lätt, och jag skulle inte förvånas om man i efterhand försökt mörka det här så att man inte skall behöva visa upp sig med den allra största dumstruten.

Jo men då blir det plötsligt gissningar från er sida också.... Att flygvapnet gjorde bort sig håller jag också med om. Amerika blev ollat den dagen. Ni har inte så starka bevis som ni utgett er för. Jag menade inte att Bush skulle försökt spela hjälte. Men någon reaktion borde han gett ifrån sig.
Citera
2007-05-11, 23:04
Medlem
Billows avatar
Jag är trött efter arbetsveckan och skall nog också lägga mig. God natt på er alla. Tack för åter en trevlig diskussion.
Citera
2007-05-11, 23:07
Medlem
Pads avatar
Citat:
De kunde kanske haft förhandsinformation om attackerna helt enkelt?

Kan du utesluta det helt och hållet?

Givetvis inte, men enligt samma princip som jag deklarerat ganska många gånger innan så ser jag ingen anledning att tro på sånt utan saker som faktiskt talar för det också.

Det kan ha varit så att Bush de två senaste veckorna inte ätit NÅGONTING annat än den ost som sen placerades i tornen enligt majavas teori, men eftersom inget tyder på det så tror jag inte att så var fallet.
Citera
2007-05-11, 23:10
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jo men då blir det plötsligt gissningar från er sida också.... Att flygvapnet gjorde bort sig håller jag också med om. Amerika blev ollat den dagen. Ni har inte så starka bevis som ni utgett er för. Jag menade inte att Bush skulle försökt spela hjälte. Men någon reaktion borde han gett ifrån sig.

Varför då?

Är det inte ganska vanligt att folk i liknande situationer ser ut ungefär sådär? Om du skall driva tesen att han borde reagerat så måste du också påvisa att brist på reaktion är onormalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in