2012-05-05, 12:48
Bannlyst
Varför ramlade inte bara topparna av?

Den elfte september 2001, vet inte om ni har hört det, så flög två flygplan in i World Trade Center i New York. Dom kraschade någonstans vid 80:e och 90:e våningen i båda tornen. Tittar man på bilder så ser man att det är väldigt högt upp och att toppendelen inte kan väga så jättemycket jämfört med resten av byggnaden.

Hur kommer det sig att dom båda delarna inte tippade åt sidan istället för att demolera hela/båda byggnaderna?

Mvh

Obama bin laden
Citera
2012-05-05, 12:58
Medlem
För att de bombade tornen, efter flygplanen flög in så bombade de huset efter ett tag. Och jag säger INTE att det var GW Bush som bestämde attentatet utan de finns terrorister med sprängämnen också
Citera
2012-05-05, 13:00
Medlem
IrriterandeApelsins avatar
Om du tittar på videosekvenser från när själva kollapsen initierade så ser man tydligt att toppen faller åt sidan.
Vad jag finner mer intressant i denna fråga är dock: Vart dock toppen vägen på väg ner?
Hur kommer det sig ett så mycket stål, betong, och gud vet vad bara försvinner på mindre än 10 sekunder?
Citera
2012-05-05, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IrriterandeApelsin
Om du tittar på videosekvenser från när själva kollapsen initierade så ser man tydligt att toppen faller åt sidan.
Vad jag finner mer intressant i denna fråga är dock: Vart dock toppen vägen på väg ner?
Hur kommer det sig ett så mycket stål, betong, och gud vet vad bara försvinner på mindre än 10 sekunder?

Det var därför jag gjorde tråden, för jag tyckte mig se att topparna började falla åt sidan men på något sätt drog med sig hela byggnaderna. Det ser bara lite skumt ut...
Citera
2012-05-05, 13:21
Medlem
svampdamps avatar
Står här under Collapse
http://www.tms.org/pubs/journals/jom/0112/eagar/eagar-0112.html
Citera
2012-05-05, 13:25
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deprimeradekillen
Det var därför jag gjorde tråden, för jag tyckte mig se att topparna började falla åt sidan men på något sätt drog med sig hela byggnaderna. Det ser bara lite skumt ut...
Du inser att husen absolut inte är byggda för att två våningar ska blåsas ur helt av flygplan, va? Att sen vikten av "topparna" först faller åt sidan är irrelevant. De kommer börja falla rakt ner, och i ett fall från säg fem-sex meter får det en otroligt mycket högre vikt än när de inte föll.

Dessutom är husen "ostadiga" när de är så höga.

Du menar alltså att det skulle vara människor i tornen som sprängde dem inifrån?
Citera
2012-05-05, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Du inser att husen absolut inte är byggda för att två våningar ska blåsas ur helt av flygplan, va? Att sen vikten av "topparna" först faller åt sidan är irrelevant. De kommer börja falla rakt ner, och i ett fall från säg fem-sex meter får det en otroligt mycket högre vikt än när de inte föll.

Dessutom är husen "ostadiga" när de är så höga.

Du menar alltså att det skulle vara människor i tornen som sprängde dem inifrån?

Eh va?

Om jag har en pinne och tippar den åt sidan, då faller den åt sidan och inte rakt ner. Hur kan det vara irrelevant att den börjar falla åt sidan? Tänk om du ska hugga ner ett träd med en yxa och du börjar hugga på ena sidan så du försvagar den, då faller det åt sidan och inte rakt ner.
Citera
2012-05-05, 13:47
Medlem
Varför detta inte tas i den redan existerande tråden fattar jag inte....

Men där har TS fråga varit uppe massor av gånger, och förklarats massor av gånger.

Enkelt förklarat så är jordens dragningskraft rakt nedåt, och så länge den kraften är större än kraft som påverkar ett objekt sidledes, så kommer objektet att sträva rak nedåt och inte ramla åt sidan.

Väldigt enkelt och helt enligt fysikens lagar, vilka man bör ha lärt sig i skolan...
Citera
2012-05-05, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varför detta inte tas i den redan existerande tråden fattar jag inte....

Men där har TS fråga varit uppe massor av gånger, och förklarats massor av gånger.

Enkelt förklarat så är jordens dragningskraft rakt nedåt, och så länge den kraften är större än kraft som påverkar ett objekt sidledes, så kommer objektet att sträva rak nedåt och inte ramla åt sidan.

Väldigt enkelt och helt enligt fysikens lagar, vilka man bör ha lärt sig i skolan...

Snett nedåt, inte rakt ned.
Citera
2012-05-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deprimeradekillen
Den elfte september 2001, vet inte om ni har hört det, så flög två flygplan in i World Trade Center i New York. Dom kraschade någonstans vid 80:e och 90:e våningen i båda tornen. Tittar man på bilder så ser man att det är väldigt högt upp och att toppendelen inte kan väga så jättemycket jämfört med resten av byggnaden.

Hur kommer det sig att dom båda delarna inte tippade åt sidan istället för att demolera hela/båda byggnaderna?

Därför att dom inte var solida objekt, vilket många foliehattar tror, utan bestod av enskilda metalbalkar.
Citera
2012-05-05, 15:32
Medlem
Hur ett hus rasar är inte jämförbart med hur ett träd faller då träd är solit medan huset till största del består av luft. Däremot kan du ju titta på hur ett korthus ramlar. De brukar sällan tippa åt sidan.
Citera
2012-05-05, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Därför att dom inte var solida objekt, vilket många foliehattar tror, utan bestod av enskilda metalbalkar.

Det spelar ingen roll, om jag puttar den åt sidan kommer den ändå att falla lite snett och inte rakt nedåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lokf
Hur ett hus rasar är inte jämförbart med hur ett träd faller då träd är solit medan huset till största del består av luft. Däremot kan du ju titta på hur ett korthus ramlar. De brukar sällan tippa åt sidan.

Man kan inte jämföra ett korthus och en byggnad med 110 våningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in