2007-05-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
- Visar var i NIST som det står att INGET stål i hela byggnaden bevisligen upphettats till över 600 grader. Detta har du påstått.
Kan bli aningen svårt att bevisa något sådant eftersom 99.7% av allt stål forslats bort och destruerats utan undersökning.

Precis lika svårt som NIST verkar ha att bevisa att deras teori är fakta.
Citera
2007-05-05, 14:23
Medlem
Citat:
Hur mycket motstånd tror du ett våningsplan gör om 10 våningsplan staplade på varandra gör? Det är som att släppa en tennisboll på korthus.
Ett våningsplan med eller utan stöd av en massiv kärna av stål och betong (om än med håligheter för hisschakt o.d.)?
Citera
2007-05-05, 14:28
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoesoldier
Erik. snälla varför vill du göra bort dig så hårt?. JONES?? Vem jones??? jag gav källor till nist rapporten. du har problem. och nej du vet inget om historia, jag är ingen expert heller men jag känner till saker man BORDE känna till, vigtiga saker man måste veta för att överleva, saker man inte lär sig i skolan. och pga man inte lär sig det i skolan vet du inget om det. jävla pajas.

SIDA 21. http://ts.nist.gov/Standards/Global/upload/2_Bill_Grosshandler_NIST_WTC_Investigations.pdf

VAR DET INTE LITE BLÅT DÄR TYCKER DU???
Skolböckerna är hårt kritiserade på lärarhögskolan. Jag har personligen skrivit flera PM där jag hittat felaktigheter, samt där man ger en skev bild av historiska händelser. Mao t.ex. (en av största massmördarna i världen) beskrivs i vissa böcker som en folkets befriare nästan, eller varje fall gjorde flera elever den tolkningen. Jag känner till din historia också. Den är full med felaktigheter, misstolkningar och lösryckta sammanhang. Starta du en tråd i historiaforumet så ska jag nog slå dig på fingrarna även där.

Vidare till länken du skicka. JA, det är onekligen blått där. Men jag tänker ge dig en chans till att tänka igenom och tolka det som står där och sidorna innan jag tar fram pjäsen och ollar dig igen.

Intressant är dock att du inte vil ta tag i de utmaningar jag gav dig. Jag tolkar det som om du hade fel. Tack!
Citera
2007-05-05, 14:33
Medlem
Citat:
Hur mycket motstånd tror du ett våningsplan gör om 10 våningsplan staplade på varandra gör? Det är som att släppa en tennisboll på korthus.
Antag att det är tre meter mellan våningsplanen. En våning i vila faller
och träffar nästa efter sqrt(2*3/10)=0,77 sekunder. Säg istället två meter,
då blir tiden 0,63 sekunder, men så låga tak har ingen.

Enligt modellen så var kontakttiden 0,11 sekunder på sin höjd; ett
golv som har fallit, träffat nästa och skickat iväg det kan alltså inte komma
i fatt det när det i sin tur träffar sitt undre golv. Alla golv träffas enbart
av sitt ovanliggande golv förutom det översta ensamma, som ju så att säga
får hela översta stycket av tornet på sig.

Tänk dig nu hur det här skulle se ut. Hela strukturen skulle brytas upp i
frifallshastighet med inlagda trappsteg (fördröjningen vid varje golv),
huset rämnande från topp till bas och när första våningen träffar marken
så är alla andra golvplan samtidigt i fritt fall.

Rimligt?
Citera
2007-05-05, 14:36
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon
Kan bli aningen svårt att bevisa något sådant eftersom 99.7% av allt stål forslats bort och destruerats utan undersökning.

Precis lika svårt som NIST verkar ha att bevisa att deras teori är fakta.
Allt var tillgängligt till en början och öppet för granskning. Allt forslades över till New Jersey vill jag minnas.

Citat:
Ett våningsplan med eller utan stöd av en massiv kärna av stål och betong (om än med håligheter för hisschakt o.d.)?
Betongen stöttade inte upp våningsplanen. Däremot täcktes varje våningsplan med ett tjockt lager cement. Det enda som höll uppe våningsplanen var de "hakar" (kommer inte på ett bättre ord) som hängdes dels i fasaden och dels i kärnan. Det var därför som WTC var extra känsligt.

Jag tror att om samma attack hade skett mot t.ex. empire state building eller sears tower så hade inte byggnaderna rasat.
Citera
2007-05-05, 14:42
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Antag att det är tre meter mellan våningsplanen. En våning i vila faller
och träffar nästa efter sqrt(2*3/10)=0,77 sekunder. Säg istället två meter,
då blir tiden 0,63 sekunder, men så låga tak har ingen.

Enligt modellen så var kontakttiden 0,11 sekunder på sin höjd; ett
golv som har fallit, träffat nästa och skickat iväg det kan alltså inte komma
i fatt det när det i sin tur träffar sitt undre golv. Alla golv träffas enbart
av sitt ovanliggande golv förutom det översta ensamma, som ju så att säga
får hela översta stycket av tornet på sig.

Tänk dig nu hur det här skulle se ut. Hela strukturen skulle brytas upp i
frifallshastighet med inlagda trappsteg (fördröjningen vid varje golv),
huset rämnande från topp till bas och när första våningen träffar marken
så är alla andra golvplan samtidigt i fritt fall.

Rimligt?
Nej,

Gör testet så här istället, om du nu vill använda biljardbollar. Håll en biljardboll lite löst mellan tummen och pekfingret. Släpp en annan boll på den och se om det är så stor skillnad på tid innan de träffar golvet. Samma gäller korthus. Om en våning träffar ett annat så står inte korten kvar i luften efter det att de har använt sin rörelseenergi.

Men, jag är heller ingen fysikexpert. Majava och Elgiganten kan det här resor bättre än mig!
Citera
2007-05-05, 14:45
Medlem
Erik1974s avatar
Den där länken som malmoesoldier postade var faktiskt intressant. Många bra bilder och illustrationer. Synd att han hakade upp sig på en sak som han feltolkade.

http://ts.nist.gov/Standards/Global/upload/2_Bill_Grosshandler_NIST_WTC_Investigations.pdf
Citera
2007-05-05, 14:46
Bannlyst
Erik. Nej det står INGET sidorna innan eller efter som har med dens columns att göra. jag hoppas du förstår?? att det är dom som måste ha höga temperaturer för att byggnaden ska kuna kollapsa. så igen jag har rätt och du fel. du som feltolkar här. lol

Citat:
Allt var tillgängligt till en början och öppet för granskning. Allt forslades över till New Jersey vill jag minnas.

Nej det var det inte!. efter EN månad fick dom runt 170 stål bitar av flera miljoner. resten blev skickat till kina och förstört.
Citera
2007-05-05, 14:56
Medlem
Citat:
Källa? Länk?

Citat:
Betongen stöttade inte upp våningsplanen. Däremot täcktes varje våningsplan med ett tjockt lager cement. Det enda som höll uppe våningsplanen var de "hakar" (kommer inte på ett bättre ord) som hängdes dels i fasaden och dels i kärnan. Det var därför som WTC var extra känsligt.
Oavsett hur hårt fastsatta golven var i kärnan, så missade alltså toppsegmentet som bröts loss kärnan?
Citera
2007-05-05, 15:02
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Källa? Länk?
http://www.epa.gov/wtc/pictures.html
http://www.epa.gov/wtc/pictures/pages/12.htm

http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,,-6504550,00.html

The papers filed in U.S. District Court in Manhattan relied in part on affidavits from four people who participated in the recovery efforts at the Fresh Kills Refuse Site on Staten Island.

Plaintiffs who brought the case against the city in 2005 include World Trade Center Families for Proper Burial, a group of about 1,000 families who believe their relatives' remains are at Fresh Kills.

Sökte på fresh kills WTC.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Fresh_Kills_Landfill:
...after the September 11, 2001 attacks on the World Trade Center, the landfill was temporarily reopened in order to receive and process much of the debris from the destruction. Most of the debris was later removed and sold for scrap.
Citera
2007-05-05, 15:05
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Nej,

Gör testet så här istället, om du nu vill använda biljardbollar. Håll en biljardboll lite löst mellan tummen och pekfingret. Släpp en annan boll på den och se om det är så stor skillnad på tid innan de träffar golvet. Samma gäller korthus. Om en våning träffar ett annat så står inte korten kvar i luften efter det att de har använt sin rörelseenergi.

Men, jag är heller ingen fysikexpert. Majava och Elgiganten kan det här resor bättre än mig!

Jag förstår inte varför all rörelseenergi skulle överföras när den träffar planet under. Planet under (framförallt när kollapsen skett några våningar) behöver inte i närheten av hela rörelseenergin för att lossna. I början är det fullt möjligt att rasförloppet bromsades upp något när de ovanliggande våningarna (som kan ses som staplade på hög) träffade de under (en och en) men efter ett tag tror jag uppbromsningen var helt obefintlig. Det borde finnas beräkningar på hur hårt man var tvungen att "slå" på ett våningsplan för att det skulle lossna, om man har den siffran kan man göra enkla uppskattningar. Dessutom bör man ta i beaktning att fasadstrukturen mycket väl kan ha förändrats innan den stora massan träffar de underliggande planen, varför de satt fast sämre än de gjorde från början.
Citera
2007-05-05, 15:06
Medlem
Citat:
Nej,

Nja, OK, min tidskalkyl är inte helt rättvisande. Bättre så här:
Det övre golvet börjar förstås röra sig nedåt igen i samma ögonblick
som det undre, men det undre har utgångshastigheten som den övertagit.

Så, med tre meter mellan våningarna så kommer det andra golvet träffa det
tredje efter c:a 0,3 sekunders färd. Det första golvet behöver återigen
0,6 sekunder, så vilotiden (0,11 s) hinns med utan kollisioner.

Givetvis "hänger" inga golv i luften, de befinner sig i fritt fall.

Hur som helst, idealiseringen har gått för långt i den här modellen, jag
ser inget förnuft i den alls. Så uträkningarna är inte så mycket att
hänga upp sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in