Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Vad är det som är så ofantligt svårt att fatta?
En stålbyggnad behöver inte smälta för att kollapsa.
Det räcker med att stålet hettas upp för att det ska tappa i hållfasthet.
Sen så var det inte lika varmt i hela byggnaden. Hettan stiger uppåt och samlas vid taket - inte vid ingångshålet - det säger väl sig självt?
En stålbyggnad behöver inte smälta för att kollapsa.
Det räcker med att stålet hettas upp för att det ska tappa i hållfasthet.
Sen så var det inte lika varmt i hela byggnaden. Hettan stiger uppåt och samlas vid taket - inte vid ingångshålet - det säger väl sig självt?
Jag har funderat på det här, det verkar ju trots allt rimligt att värme minskar hållfasthet. Jag räknade dock lite på det idag.
Om all energi från flygbränslet som beräknades finnas i planet (ca. 10 000 gallons eller ca. 38 000 l) skulle det räcka till att värma 4.4 tusen ton stål till 800 grader C, det vill säga den temperatur som verkar anses som gräns när en stålkonstruktions hållfasthet inte längre kan garanteras. Det låter ju ganska mycket såhär inledningsvis.
Nåväl, om vi får räkna med att förhållandena för branden av flygbränsle var ungefär som vid en öppen spis är verkningsgraden runt 5-10% (bästa uppskattning jag kunde hitta på genom några enkla sökningar), om vi så räknar med 20% skulle det räcka till att värma ca 800 ton stål.
Varje våningsplan hade ungefär 500 ton stål i dess bärande delar. Jetbränslet påverkade dock flera våningsplan och påstås också ha runnit ner för hisschakt osv. Bilder visar på att det rör sig om 5 våningsplan eller mer. Således rör det sig om en stålmängd på över 2000 ton.
Till detta bör läggas att:
- Det fanns större mängder betong än stål som också behövde värmas upp.
- Stålkonstruktionen hade brandskydd som påverkade hur mycket energi som krävdes för uppvärmning.
- Förbränning av jetbränsle i luft för uppvärmning inte är så enkelt som att titta på energimängd.
- Mycket av jetbränslet verkar brinna upp redan i den eldboll som tydligt går att se vid kraschen.
- Säkerligen fler punkter som jag har missat.
Slutsats - mina lekmannamässiga beräkningar visar på att det är orimligt att jetbränslet försvagade stålkonstruktionen i den mån att det orsakade simultan och total kollaps. Och då har vi inte ens talat om wtc7.