2011-05-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jag förstod att siffran tio ton var för att illustrera något, därför frågade jag dig vilken gräns du sätter för att det ska vara omöjligt?

Hur vet du att den är experimentell? Bara för att den är rätt okänd bland civila betyder det inte att den är experimentell.
Det beror som sagt på vad det är för sorts laddning och var och hur den/de har apterats. Enligt min strikt lekmannamässiga uppfattning och tro (vilket trots allt är det enda vi kan ägna oss åt här) känns, till exempel, Niels Harrits hundratals ton som en omöjlighet. En eller flera bilbomber på några ton känns betydligt mer görligt. Uppenbarligen var det dumt av mig att fokusera på vikten eftersom grundproblemet fortfarande är själva typen och utplaceringen av bomberna och termitskärarna, vilket i sig påverkar mängden som måste ha använts.

Att den var experimentell antog jag främst på grund av det BackFlashad har skrivit om det. Det verkade vara osäkert vilken typ det handlade om (thermite, thermate, nano-thermite), och h*n hänvisade till nån artikel om tester med nano-thermite som en möjlig beståndsdel i olika spräng- och drivmedel för militärt bruk. Det verkar ju inte heller finnas nån som kan visa hur dylika anordningar ser ut eller funkar, så jag antog därför att det inte var nån standardutrustning. Och bara för att den är rätt okänd bland civila betyder det inte att den inte är experimentell. Men all ytterligare information som kan hjälpa till att klargöra frågan mottages så klart med tacksamhet.

Citat:
Sådana här omskrivningar och förvrängningar av motståndarens åsikter kan vara ganska roande, Jag har läst en del riktigt förlöjligande återgivningar av den officiella versionen, och det finns en hel del att förlöjliga. Om någon sitter och trycker på en sådan så posta gärna, ska se om jag lyckas Googla upp någon.
Min sammanfattning av händelseförloppet baserades på det jag har lyckats uttolka främst av (återigen) BackFlashads inlägg. Ja, det är troligen lite småelakt, men teorierna känns så vaga att det kan vara svårt att diskutera det på en hyfsat seriös nivå. Det finns ju så många vitt skilda teorier att det är hart när omöjligt att veta vad olika användare faktiskt har för åsikter. Jag är inte ens säker på att jag i just det här fallet har förvrängt BackFlashads åsikter. Eller är du av en annan åsikt?

Förlöjligande åsikter, omskrivningar och förvrängningar hittar du säkert på varenda sida av de här trådarna. Det blir liksom så när samma saker ska stötas och blötas i tio år utan att det händer så mycket nytt. Jag hittade till och med det några inlägg före ditt:
Citat:
Ursprungligen postat av Azzabrazza
Var på listan lägger du en skyskrapas totala kolapps pga några isolerade bränder?
Citera
2011-05-09, 21:47
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Hur vet du att den är experimentell? Bara för att den är rätt okänd bland civila betyder det inte att den är experimentell.

Kan bekräfta att jag hade rätt på den punkten. Självförstörande shape charges för thermite patenterades 1984 och har använts kommersiellt sedan dess. Dessa kan även fjärrutlösas men detta är dyrt och används nästan uteslutande av militären. De lämnar inget annat spår efter sig än smält metall.
Nu vet jag inte riktigt om det finns några argument kvar från debunking-sidan som försöker göra gällande att thermate inte kan ha använts? Förutom då att vissa vill tro att ton och åter ton måste ha använts och att detta omöjligt kan föras in i en byggnad.
Citera
2011-05-09, 21:53
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Uppenbarligen var det dumt av mig att fokusera på vikten eftersom grundproblemet fortfarande är själva typen och utplaceringen av bomberna och termitskärarna, vilket i sig påverkar mängden som måste ha använts.

För att demolera en byggnad som WTC7 räcker det med att aptera de nedersta tre våningarna samt kärn-kolumnerna. Tillgång till hisschaktet kommer man långt med.
Citera
2011-05-10, 10:55
Medlem
Hur kan folk ha så svårt att tro på att USA själva låg bakom 9/11?

De har ju planerat liknande anfall mot USA tidigare, den såkallade operation Northwoods.
Alla som tvivlar kan ju själva läsa igenom vad de planerade, för att få folket att stödja ett krig mot Cuba.
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/news/20010430/northwoods.pdf
Citera
2011-05-10, 12:13
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kudos

De har ju planerat liknande anfall mot USA tidigare, den såkallade operation Northwoods.
Alla som tvivlar kan ju själva läsa igenom vad de planerade, för att få folket att stödja ett krig mot Cuba.
http://www.gwu.edu/~nsarchiv/news/20010430/northwoods.pdf

Mycket intressant läsning.
Citera
2011-05-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kudos

Jag kan ju egentligen bara svara för mig själv, men som en del av det "folk" du syftar på, och som ju utgör en stor majoritet som tycker att truthers är stolliga så vill jag säga så här:

Det som skulle behövas för att övertyga "folk" om inside-job-ideérna är bl.a.

- En trovärdig förklaring till varför man iscensatte en attack av Sauider om man ville åt Irak
-Hur planeringen av 9/11 såg ut, hur många som var inblandade, och var dom nu tagit vägen etc.
-Hur genomförandet gick till, "folk" tror inte på era thermit-fantasier
-Hur efterarbetet gick till. Hur kan man så totalt sopa igen spåren efter en så gigantisk operation som det måste ha varit fråga om?
Visst, det finns några stollar till "whistle-blowers", men det är ju bara hard-core-truthers som inte ser vad dom går för...

Och: du ställde ju själv frågan om varför "folk" tror som dom gör.
Du har fått ett svar. Du kanske inte tycker om det, men det speglar läget!

/T
Citera
2011-05-10, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
You tell me what you know, and I'll confirm. I'll keep you in the right direction if I can, but that's all. Just... follow the money.

"All the President's Men" förstås...

Men den konspirationen (Watergate) (som ju var mycket mindre) blev ju avslöjad av några grävande journalister.
Varför har ingen ens gett sig på 9/11, än mindre knäckt det??
Om 9/11 var ett inside job så måste det ju finnas hur många trådändar som helst att nysta i...

/T
Citera
2011-05-10, 14:40
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
"All the President's Men" förstås...

Men den konspirationen (Watergate) (som ju var mycket mindre) blev ju avslöjad av några grävande journalister.
Varför har ingen ens gett sig på 9/11, än mindre knäckt det??
Om 9/11 var ett inside job så måste det ju finnas hur många trådändar som helst att nysta i...

/T

Dr Steve Pieczenik.
Citera
2011-05-10, 15:02
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Dr Steve Pieczenik.

Du kommer inte få ett bemötande om den mannen så länge det saknas en tydlig manual inne på [Resources for debunking 9/11 Conspiracy Theories] på JREF.
Men så fort det finns en och den fått gå en sväng i Google översätt, kommer det komma.
Det är oförskämt av dig att begära det redan nu.
Citera
2011-05-10, 15:16
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Du kommer inte få ett bemötande om den mannen så länge det saknas en tydlig manual inne på [Resources for debunking 9/11 Conspiracy Theories] på JREF.
Men så fort det finns en och den fått gå en sväng i Google översätt, kommer det komma.

Men men....
Tänker inte folk själva eller de måste få informationen från en websida först?
Citera
2011-05-10, 16:48
Medlem
söderbs avatar
Citat:

Det handlar väl snarare om att det ska bekräftas det han påstår.. Nu har jag inte sett mer än första 15minuterna men det var mest påståenden men inget att styrka med
Citera
2011-05-10, 17:06
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Det handlar väl snarare om att det ska bekräftas det han påstår.. Nu har jag inte sett mer än första 15minuterna men det var mest påståenden men inget att styrka med

Jag vet, du har inte ens förståndet att hålla käften tills du tagit dig igenom intervjuerna som finns ute med honom nu.
Du tillhör den där kategorin som hellre debunkar sekundära saker som nano-thermite och temperaturer på flygbränsle. Och det på ett sätt som närmast kan liknas vid mobbaren på skolgården som är elak mot andra för att dölja sin egna osäkerhet.
Men när en snubbe som varit med och undervisat militärer i black-op och standdown operationer tar bladet från munnen så vågar du inte ens titta längre än femton minuter. Är du rädd att din tillvaro som arselpetare här ute på FB ska få ett hastigt slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in