2011-05-08, 18:52
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoppable
Vet inte exakta antalet men många av piloterna var ju gamla militärer, och inte fan "låter" man någon med kniv ta över ditt flygplan.

Iofs, men det räcker väl med att sätta kniven mot strupen på en flygvärdinna för att lugna kaptenerna. Hur samtliga kaptener misslyckas med att få iväg ett meddelande kan jag däremot inte greppa.
Citera
2011-05-08, 19:15
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Jojo med det tänket kan givetvis vad som helst ha hänt, jag menar det är inte säkert att gravitaionen fungerar nästa gång du provar eftersom allt är relativt.

Det var SLOB som ville diskutera just de balkarna på just den bilden, mitt tänk var alltså av SLOB påkallat. Men oavsett vilka detaljer i thermate-debatten SLOB väljer att diskutera tror jag att gravitationen fungerar.
Citera
2011-05-09, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Det ser jag inte som någon egentlig konstighet, det märkliga är att 8 kaptener på 4 olika plan misslyckades med att sända ut signal om att planen kapades, den saken skulle jag vilja ha en förklaring på.

Jag tänker så här:
Det var en samordnad aktion mot alla 4 planen, och tillvägagångs-sättet var rimligen detsamma:
Kaparna rusar överraskande in i cockpit.
Piloterna sitter såvitt jag vet normalt fastspända och har svårt att värja sig, och det går mycket snabbt att med "box-cutters" skära upp halsvenerna på piloterna.
(Jag hade en gång ett sommarjobb ("bolaget") där vi skar upp massor av kartonger med sådana verktyg. Om man tar bort en skyddsplåt så blir dom riktigt otäcka)
När det är gjort så tror jag inte att det handlar om annat än ren döds-skräck, och att få iväg "kapnings-signal" är kanske inte så rimligt.
Jag vet inte hur detta går till i aktuella plan, men om det finns någon speciell knapp (som på banken) så antar jag att kaparna också kände till detta, och kunde parera eventuella försök.

/T
Citera
2011-05-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag tänker så här:
Det var en samordnad aktion mot alla 4 planen, och tillvägagångs-sättet var rimligen detsamma:
Kaparna rusar överraskande in i cockpit.
Piloterna sitter såvitt jag vet normalt fastspända och har svårt att värja sig, och det går mycket snabbt att med "box-cutters" skära upp halsvenerna på piloterna.
(Jag hade en gång ett sommarjobb ("bolaget") där vi skar upp massor av kartonger med sådana verktyg. Om man tar bort en skyddsplåt så blir dom riktigt otäcka)
När det är gjort så tror jag inte att det handlar om annat än ren döds-skräck, och att få iväg "kapnings-signal" är kanske inte så rimligt.
Jag vet inte hur detta går till i aktuella plan, men om det finns någon speciell knapp (som på banken) så antar jag att kaparna också kände till detta, och kunde parera eventuella försök.

/T
Om jag har förstått saken rätt måste flygplanets transponder manuellt ställas in på kapningskoden 7500, vilket då skulle kunna ske utan att kapare själva kände till förfarandet. Före elfte september 2001 verkar alltså möjligheten att göra det med endast knapptryckning ha saknats. Om nu kaparna själva kände till detta känns det inte orimligt att man inte hann slå larm, särskilt inte om kaparna inte hade nån användning för piloterna och därför snabbt kunde göra sig av med dem.
Citera
2011-05-09, 10:05
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Om jag har förstått saken rätt måste flygplanets transponder manuellt ställas in på kapningskoden 7500, vilket då skulle kunna ske utan att kapare själva kände till förfarandet. Före elfte september 2001 verkar alltså möjligheten att göra det med endast knapptryckning ha saknats. Om nu kaparna själva kände till detta känns det inte orimligt att man inte hann slå larm, särskilt inte om kaparna inte hade nån användning för piloterna och därför snabbt kunde göra sig av med dem.

Ja dessa "kaparna" var ju riktigt duktiga på att flyga flygplan
Citera
2011-05-09, 10:17
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ja dom klarade ju utbildningen och fick sina flygcertifikat!
Citera
2011-05-09, 12:02
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Ja dom klarade ju utbildningen och fick sina flygcertifikat!

Haha jo orka.
Källa på de?
Citera
2011-05-09, 13:30
Medlem
Citat:
Kan du motivera varför du inte tror att kaparna skulle ha kunnat flyga flygplanen? Av det jag har läst om ämnet så verkar det inte vara nån omöjlighet att ta över spakarna om man har lite koll på vad man håller på med. Det beskrivs till exempel i den här artikeln som tydligen skrevs strax efter elfte september. Flygläraren i artikeln hävdar att "someone who had learnt to fly a very simple type of aircraft and then sat in a commercial cockpit simulator would have been able to aim the airliners used in the US attacks."
Citera
2011-05-09, 14:31
Medlem
Arthur Dents avatar
Kan väl spekulera lite angående punkt 7 på SLOB-listan också. Och märk väl KimNeilJung att jag spekulerar så någon uppmaning om att "gå till rättegång och sätta mig i vittnesbåset" kan du väl hålla inne med.
När Anthony gjorde sina experiment kom han fram till att det effektivaste och diskretaste sättet att försvaga balkarna hade varit att applicera små laddningar av thermate inuti balkarna på så vis att de kapar bultarna som fogar samman de olika delarna. De skulle då också vara ganska skyddade mot bränder och dylikt, och även om någon laddning skulle smälla av hade det nog inte äventyrat slutresultatet.
Det intressanta med den teorin är att det finns både fysisk bevisning och vittnesuppgifter som stöder den.
Angående mängden thermate som skulle behövas behöver man nog vara kunnnig inom demolering för att räkna ut. Att göra som geniet på debunking-sidan och hälla en hög med thermate på bilhuven och använda det resultatet för att beräkna hur mycket som skulle behövts för att kapa x antal balkar känns iaf inte helt korrekt, att sedan presentera resultatet under rubriken "fun fact" framstår som så korkat att jag för debunkarnas del hoppas att han inte på något vis är representativa för er.
Fast å andra sidan, jag vet ju hur snabba ni debunkare är på att plocka fram knasbollar från truthersidan, göra dessa till talesmän för hela rörelsen och försöka få folk här på forumet att försvara dem. Så denna debunking-idiot kan ju komma till användning, finns otaliga godbitar i hans förvirrade försök att debunka.
Citera
2011-05-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
När Anthony gjorde sina experiment kom han fram till att det effektivaste och diskretaste sättet att försvaga balkarna hade varit att applicera små laddningar av thermate inuti balkarna på så vis att de kapar bultarna som fogar samman de olika delarna. De skulle då också vara ganska skyddade mot bränder och dylikt, och även om någon laddning skulle smälla av hade det nog inte äventyrat slutresultatet.
Det intressanta med den teorin är att det finns både fysisk bevisning och vittnesuppgifter som stöder den.
Angående mängden thermate som skulle behövas behöver man nog vara kunnnig inom demolering för att räkna ut.
Kunde inte denne Anthony räkna ut hur mycket thermate som skulle behövas? Det är ju trots allt en ganska viktig fråga i sammanhanget.
Citera
2011-05-09, 15:39
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Kunde inte denne Anthony räkna ut hur mycket thermate som skulle behövas? Det är ju trots allt en ganska viktig fråga i sammanhanget.

Jag tror det är omöjligt för en privatperson. Men om man förutsätter att thermate faktiskt användes, då måste vi för att räkna ut mängden veta hur efftektivt det thermate som användes var, om det placerades runt balkar eller bultar eller en kombination. Hur många balkar/bultar måste apteras för att uppnå fullgott resultat. Användes enbart thermate eller var det konventionellt sprängmedel med i bilden?
Sedan är det ju att börja i fel ände, kan jag tycka, varför tycker du mängden thermate är en viktig fråga i dagsläget?
Själv tror jag att debunkarna gillar att pressa om sådana frågeställningar eftersom de vet att det är omöjligt att besvara.
Citera
2011-05-09, 15:47
Medlem
Stoppables avatar
Citat:
Kan du motivera varför du inte tror att kaparna skulle ha kunnat flyga flygplanen? Av det jag har läst om ämnet så verkar det inte vara nån omöjlighet att ta över spakarna om man har lite koll på vad man håller på med. Det beskrivs till exempel i den här artikeln som tydligen skrevs strax efter elfte september. Flygläraren i artikeln hävdar att "someone who had learnt to fly a very simple type of aircraft and then sat in a commercial cockpit simulator would have been able to aim the airliners used in the US attacks."

Ja och dessa "kaparna" blev inte ens godkända på små Cesna plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in