Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jag vet att de första filmerna belagts med felaktigheter men det mest rättvisa vore väl att referera till den senaste versionen när man nämner LC där han ju faktiskt haft en chans att korrigera de punkter som blivit kritiserade. Man får intrycket av att det debatteras på ett något oärligt sätt när man avfärdar LC som en bunte lögnaktigheter när man inte sett filmen och det tom visar sig att ingen av supportrarna av den officicella versionen har orkat titta på filmen. Nu gör ni ju samma sak som ni anklagar oss för, dvs kritiserar något ni inte tagit del av. Jag har tex inte avfärdat hela NIST-rapporten som lögn, och då jag har kritiserat något har jag också sett till att läsa utdrag som behandlar det jag kritiserar. Och givetvis inte då de första versionerna utan de där NIST fått tillfälle att korrigera sina misstag, för jag antar att i NIST:s fall handlar det om misstag medan det i LC:s fall handlar om lögner.

Jag håller med. Naturligtvis skulle vi kunna göra det. Det hade varit det mest korrekta. Men eftersom Dylan från LC, till skillnad från säg NIST om WTC7, inte sagt att "oops vi fick till det lite tokigt i de två första varianterna på de här och de här punkterna" så känns det ju knappast som om de är särskilt intresserade av att nå en punkt där det enbart finns fakta, eller sanning om du så vill. Men visst, om sanningsrörelsen fick till någon sorts agenda där man sade att "grabbar, LC hade fel på vissa punkter, de punkterna stryker vi fr o m nu då de var felaktiga" så hade ju debatten kunnat ta några steg framåt. Men flera av de gamla lögnerna dyker ju upp igen och igen.
Här är LC:AAC återgiven i text om ni vill läsa
http://209.85.62.24/18/3/0/p222872/lc_9_11_disc.pdf
Jag skumläste lite för sakens skull
s. 34
To date, we have not seen a single piece positively identified as Flight 77’s.
Alla delar på ett plan har inte serienummer, påståendet är således rätt dumt.
s.39
NARRATOR (V.O.) (CONT’D)
They were designed to withstand multiple impacts from a Boeing 707, which was the largest aircraft imaginable.
NARRATOR (V.O.) (CONT’D) A Boeing 707 has four engines and its cruise speed is over 600 miles per hour.
NARRATOR (V.O.) (CONT’D)
A Boeing 767, the plane which struck both Twin Towers, has only two engines, and its cruise speed
is only 530 miles per hour.
NARRATOR (V.O.) (CONT’D)
And we are told that these massive structures were destroyed by 10,000 gallons of jet fuel, a perfectly symmetrical collapse resulting from asymmetrical damage, with the collapse following the path of greatest resistance.
Det blir ju lite löjligt att insinuera att antalet motorer skulle innebära att en 707:a skiljer sig mot en 767 till 707:ans fördel. Och deras max "cruise speed" säger ju inget alls om vilken hastighet 767: orna hade när de träffade tornen. Bara vilken marschfart de har enligt Boeing själva.
Här är tekniska data för de båda plantyperna:
Boeing 707
http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=87
Boeing 767 200ER
http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=103
Om vi tittar på vikten när planen är tomma:
767-200 - Empty with JT9Ds 74,752kg (JT9D är alltså Pratt & Whitneymotorer om jag förstått det rätt)
707-120B - Operating empty 55,589kg
En nätt skillnad på 19 ton enbart i vikt. Då är vikten av bränslet inte medräknat i 767: orna.
Så bara genom en snabb titt i manuskriptet hittade jag lätt, kanske inte lögner, men kraftigt vinklade "frågor". Tror inte de är särskilt intresserade av sanningen nu heller. Jag vågar påstå att de vet att de jämför äpplen med handgranater men varför skulle de förstöra en bra historia med fakta?