2009-03-21, 15:57
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Det är inte så mycket vad dom säger. Det är logiska resonemang kring det som alla ser händer. Tex. En byggnad som faller lika snabbt som frifall passar inte in med pannkaksteorin=falsk. Det finns otaliga sådana här delar som helt enkelt inte passar in över huvud taget i den officiella storyn.

Ingen talar om någon pannkaksteori och WTC1 och 2 föll inte fritt.

Citat:
Stora stålbjälkar ska inte ha kunnat smälta genom en traditionell brand med jet bränsle, alltså är det uteslutet att det enbart var jet bränsle i branden. Det är inte svårare än så.

Ska vi börja med att faktiskt hitta smälta stålbjälkar? Alltså inte smält metall i allmänhet utan smälta stålbalkar. Kan vi sedan titta i NIST-rapporten på hur de förklarade temperaturerna i WTC1 och 2? Jag är beredd att fördjupa mig om du är det.

Citat:
Nej stålstrukturen var i princip borta när den skulle varit klart synlig efter raset.

Nej, den var inte "i princip borta". Det var en hög på om jag minns rätt mer än 7 våningar som var kvar. Kärnan stod dessutom kvar rejält högre när byggnaden runt om rasat.
Citera
2009-03-21, 16:10
Medlem
Citat:
Det är inte så mycket vad dom säger. Det är logiska resonemang kring det som alla ser händer. Tex. En byggnad som faller lika snabbt som frifall passar inte in med pannkaksteorin=falsk. Det finns otaliga sådana här delar som helt enkelt inte passar in över huvud taget i den officiella storyn.

Du är på ungefär samma låga kunskapsnivå som söderb och andra konspirationstroende...

Inget av husen föll i samma hastighet som fritt fall, så det är ett lögnaktigt påstående utan bevis.

Pannkaksteorin var en tidigt teori, vilken man sedan efter närmare undersökningar lämnat. Hade du läst de officiella rapporter du inte tror på och som du påstår är bluff, så hade du vetat att man lämnat pannkaksteorin för länge sedan. Det är alltså bara konspirationsteoretiker som drar fram den fortfarande.

Citat:
Det finns många försök att bortförklara dessa delar men i 90% av fallen så är dom definitivt långsökta i min bok. Den officiella storyn övertygar helt enkelt inte när man tittar närme på många delar som inte passar in.

Först bör du läsa de officiella förklaringarn och rapporterna, i senaste upplagan, innan du kastar ur dig en massa skit som bara visar att du inte vet vad du talar om.

Citat:
Jo det är presis vad det gör. Hittar man blodspår från en mördare på en brottsplats, så kan det räcka med en enda droppe för att sätta dit den misstänkta. Stora stålbjälkar ska inte ha kunnat smälta genom en traditionell brand med jet bränsle, alltså är det uteslutet att det enbart var jet bränsle i branden. Det är inte svårare än så.

Då måste du alltså först BEVISA att stora stålbalkar verkligen har smält i raset. Det räcker med att du lägger fram hållbara kontrollerbara bevis på en stålbalk som smält helt och hållet i raset. Det duger inte med smältskador från skärbränning vid röjningsarbetete, eller tecken på värmepåverkan från brand.

Kan du inte det så bör du strunta i att påstå att stålbalkar har smält.

Citat:
Långsökta bortförklaringar. Stålet skulle inte lägga sig i en fin liten hög.

Nu snackar du mot dig själv igen.

Först tycker du att det är märkligt att stora stålbalkar har kunnat fara i sidled och träffa andra byggnader bredvid tornen, att det ska vara omöjligt. Nu säger du att stålet lade sig i en fin liten hög.

Törs man fråga om du möligen skriver på drogforumet också?

Försök att vara lite mer seriös i diskussionen tack, annars kan man ju tro man diskuterar med en vilsen högstadieelev..

Citat:
En byggnad kan inte liknas vid en bil om man inte vill hitta långsökta bortförklaringar som kanske eventuellt skulle kunna förklara något. Nej stålstrukturen var i princip borta när den skulle varit klart synlig efter raset.

Är du full eller bara dum?

Det finns ju massor med stål från konstruktionen synlig efter raset, och man samlade ihop massor av ton och forslade ut på ett skrotupplag. Det kan ju tydligt ses på massor av bilder från rasområdet.

En massa är en massa, oavsett om det är en bil eller en byggnad, och oavsett storlek. Och denna massa följer fysikens lagar, varken mer eller mindre, och det oasett om det bär av vertikalt diagonalt eller horisontalt

Har du några åsikter mot detta så bör du kunna bevisa det på ett korrekt sätt.

Dr Tinnitus
Citera
2009-03-21, 17:17
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Ingen talar om någon pannkaksteori och WTC1 och 2 föll inte fritt.
Det är det jättemånga som gjort, speciellt i början.

Citat:
Ska vi börja med att faktiskt hitta smälta stålbjälkar? Alltså inte smält metall i allmänhet utan smälta stålbalkar.
Man ser ju på bilderna att breda jävla stålbaklar smält. Detta är inte möjligt med vanligt jet bränsle. Punkt.

Citat:
Nej, den var inte "i princip borta". Det var en hög på om jag minns rätt mer än 7 våningar som var kvar. Kärnan stod dessutom kvar rejält högre när byggnaden runt om rasat.
Mer eller mindre var den "borta". En liten hög bara. Löjligt.
Citera
2009-03-21, 17:21
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Först tycker du att det är märkligt att stora stålbalkar har kunnat fara i sidled och träffa andra byggnader bredvid tornen, att det ska vara omöjligt. Nu säger du att stålet lade sig i en fin liten hög.
Jag påstår inte att 100% av stålet försvunnit. Men det har "försvunnit" till stor del med tanke på hur byggnaderna är uppbyggda. Det är 'stålstrukturer'. Det kunde man inte tro efter att ha sett ground zero.

Citat:
Försök att vara lite mer seriös i diskussionen tack
Seriös? Det är inte jag som sväljer den officiella storyn med hår och hull. Bli mer seriös tack.

Citat:
Är du full eller bara dum?
Om någon är dum så är det du.
Citera
2009-03-21, 17:41
Medlem
Citat:

Vad spelar det för roll vad man hade för teorier i ett tidigt statium, när man sen vid närmare analyser kommer fram till nåt annat?

Menar du att den man i en mordsak först har en teori om vem som är mördaren, men sen när DNA-test visar en helt annat gärningsman så är det ändå den först misstänkta som är mördaren...?

Citat:
Man ser ju på bilderna att breda jävla stålbaklar smält. Detta är inte möjligt med vanligt jet bränsle. Punkt.

Men så visa bilder på dessa balkar då, och då vil vi inte se balkar där man skurit av dem vid röjningsarbetet med skärbrännare.

Citat:

Vad är det för skitnack? Högen med stålskrot och rasmassor var många våningar hög, och dessutom gick det långt ner i källarvåningarna under jord, liksom utsridda i sidled.

Man vet hur många ton stål byggnaderna bestod av, och man ha rätt bra koll på hur många ton skrot man forslade bort från rasplatsen.

Det är inte många ton stål som försvann av detta då i princip allt som gick att få loss ur backen har omhändertagits och sålts som skrot.

Dr Tinnitus
Citera
2009-03-21, 17:48
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att 100% av stålet försvunnit. Men det har "försvunnit" till stor del med tanke på hur byggnaderna är uppbyggda. Det är 'stålstrukturer'. Det kunde man inte tro efter att ha sett ground zero.

Stål kan inte försvinna hur som helst. Det blir i princip alltid rester kvar i någon form. Det finns inga rester i någon mängd som kan vittna om att en massa stålbalkar har vare sig smält eller förstörts på annat sätt.

Är du klar över att Eiffeltornet inte blir någon jättehög med stål om man demonterar det och lägger samman allt i en prydlig tät hög. Eller räknar om stålets totala volym och gör en kub av det. Det blir spontant otroligt liten volym, men då tornet i princip bara är ett tunt stålskelett med en massa luft så blir det inte mer än så.

Citat:
Seriös? Det är inte jag som sväljer den officiella storyn med hår och hull. Bli mer seriös tack.

Jag sväljer ingenting. Jag kontrollerar först om saker och ting har någon relevans och kan stämma, innan jag säger eller påstår något. Det gör inte du.

Citat:
Om någon är dum så är det du.

Ja möjligen för att jag slösar tid av mitt liv med att försöka diskutera med en som du som är totalt okunnig i dessa sakfrågor.

Dr Tinnitus
Citera
2009-03-22, 11:56
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Nu är vi inte i "början" längre, det är 2009, så varför fortsätter truthers då att prata om en teori som slutgiltigt avfärdades 2005? Och de enda som "talat" om den, dvs officiellt formulerat den, är FEMA i sin rapport från 2002. I kapitel 2 skriver de:

Citat:
Ursprungligen postat av FEMA
In addition to overloading the floors below, and potentially resulting in a pancake-type collapse of successive floors, local floor collapse would also immediately increase the laterally unsupported length of columns, permitting buckling to begin.

FEMAs uppdrag var att:

Citat:
The purpose of this study was to examine the damage caused by these events, collect data, develop an understanding of the response of each affected building, identify the causes of observed behavior, and identify studies that should be performed.

FEMA identifierade behovet av att förändra reglerna för hur skyskrapor ska byggas:

Citat:
During the course of this study, the question of wheteher building codes should be changed in some way to make future buildings more resistant so such attacks was frequently explored.
(...)
Although some conceptual changes to the building codes that could make buildings more resistant to fire or impact damage or more conducive to occupant egress were identified in the course of this study, the BPS Team felt that extensive technical, policy, and economic study of these consepts should be perfomred before any specific code change recommendations are developed. This report specifically recommend suchs additional studies.

FEMA rekommenderade alltså nya undersökningar för att förstå varför byggnaderna rasade och vilka eventuella reglerändringar som skulle kunna behövas. Detta föranledde NISTs stora undersökningar.

http://www.fema.gov/rebuild/mat/wtcstudy.shtm

NIST rapport kom 2005 och de säger följande om FEMAs pannkaksteorin:

Citat:
Ursprungligen postat av NIST
NIST’s findings do not support the “pancake theory” of collapse, which is premised on a progressive failure of the floor systems in the WTC towers (the composite floor system—that connected the core columns and the perimeter columns—consisted of a grid of steel “trusses” integrated with a concrete slab; see diagram below). Instead, the NIST investigation showed conclusively that the failure of the inwardly bowed perimeter columns initiated collapse and that the occurrence of this inward bowing required the sagging floors to remain connected to the columns and pull the columns inwards. Thus, the floors did not fail progressively to cause a pancaking phenomenon.

De enda som fortfarande talar om pannkaksteorin är truthers. Det är ett rätt tydligt exempel på att truthers bara läser sina egna sidor och inte går till källorna varifrån deras påståenden från början kan härledas. Det tillsammans med att truthersiter sällan eller aldrig reviderar och tar bort inaktuell kunskap gör att truthers har en förmåga att i oändlighet upprepa påståenden som inte ens den egna rörelsen längre faktiskt förespråkar.

Som en sidonot: NIST föreslår utifrån denna rapport följande förändringar i byggnadskoder:

http://wtc.nist.gov/NIBS_MMC/CodeChangeProposals.htm
http://wtc.nist.gov/NIBS_MMC/Status_of_ICCcode_change_proposals.pdf

Citat:

Gör man? Smält? Inte böjts, vridits, utan smält? Vardå?

som jag skrev till dig tidigare:

Citat:
Ska vi börja med att faktiskt hitta smälta stålbjälkar? Alltså inte smält metall i allmänhet utan smälta stålbalkar. Kan vi sedan titta i NIST-rapporten på hur de förklarade temperaturerna i WTC1 och 2? Jag är beredd att fördjupa mig om du är det.

Dessutom, återigen, ingen pratar om att jetbränslet var huvudsakligen ansvariga för temperaturnivåerna i WTC1 och 2. NIST talar om jetbränslet som en tändare, "igniter". Jetbränsle behövs inte för att en kontorsbrand ska bli ordentligt het. Du kan läsa mer om jetbränslet i NIST NCSTAR 1 kapitel 2.4 "The Jet Fuel".

Citat:

Det tog ett år att rensa Ground Zero från byggnadsbråte.

http://www.nytimes.com/2002/11/11/nyregion/ironworkers-job-of-clearing-ground-zero-is-over-but-the-trauma-lingers.html?sec=health

Dessutom, en CD hade inte producerat mindre rester. Eller menar du att sprängladdningar hade vaporiserat byggnaderna?
Senast redigerad av SLOB 2009-03-22 kl. 12:48.
Citera
2009-03-22, 14:20
Medlem
MaxDLs avatar
http://www.piratenews.org/bush-911-jetfuel-wtc-laff.jpg

edit:
"Also, prior the the collapses, pools of molten steel can be seen flowing out of this tower near what appears to be a thermite burn. Notice the heavy flame, light grey colored smoke and the flow of extreemly hot molten steel. No air-hydrocarbon flame can get anywhere close to being this hot without some form of oxygen enrichment.

Note: Aluminum melts at temperatures much too low to glow, as steel does.
Thermite Flame and melt."
http://www.rebelforgod.com/rebelforgod_files/ThermiteMeltWTC2.JPG
Senast redigerad av MaxDL 2009-03-22 kl. 14:23.
Citera
2009-03-22, 14:42
Medlem
Citat:

edit:
"Also, prior the the collapses, pools of molten steel can be seen flowing out of this tower near what appears to be a thermite burn. ....

Om det vore så, så måste ju detta smälta stål sedermera ha svalnat och bildat stålklumpar.
Några vittnesmål om sådana har jag dock inte hört.
Finns dom?

/T
Citera
2009-03-22, 16:21
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
http://www.piratenews.org/bush-911-jetfuel-wtc-laff.jpg

Här kunde man ha tänkt sig att ett svar hade involverat någon form av fakta. Istället postade du alltså en helt irrelevant bild. Du får ursäkta om jag tolkar det som att du egentligen inte är särskilt intresserad vare sig av diskussionen eller av sanning.

Citat:
edit:
"Also, prior the the collapses, pools of molten steel can be seen flowing out of this tower near what appears to be a thermite burn. Notice the heavy flame, light grey colored smoke and the flow of extreemly hot molten steel. No air-hydrocarbon flame can get anywhere close to being this hot without some form of oxygen enrichment.

Note: Aluminum melts at temperatures much too low to glow, as steel does.
Thermite Flame and melt."
http://www.rebelforgod.com/rebelforgod_files/ThermiteMeltWTC2.JPG

Hoppsan, vart tog målstolparna vägen? Nyss var det tydliga bilder på smälta stålbalkar. Nu blev det alltså smält stål i allmänhet.

Nej, det är inte pölar av smält stål som man kan se. Det finns överhuvudtaget inget som ens i närheten visar att det skulle vara smält stål. Och nej, Steven Jones fotoanalys stämmer inte (för det är han som började med det där med vilken färg glödande metall har). För det första så kan man inte avgöra sådant från bilder på det sätt som trutherrörelsen gör, något som tex Jones "rapport" visade, där han misstog en lampa för "the hot core" i WTC7. Jones förstår inte foton och färgtemperatur. För det andra stämmer det inte, aluminium kan mycket väl glöda. För det tredje hade alltså detta ditt svar ingenting att göra med ditt originalpåstående.
Senast redigerad av SLOB 2009-03-22 kl. 16:23.
Citera
2009-03-22, 17:43
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Här kunde man ha tänkt sig att ett svar hade involverat någon form av fakta. Istället postade du alltså en helt irrelevant bild. Du får ursäkta om jag tolkar det som att du egentligen inte är särskilt intresserad vare sig av diskussionen eller av sanning.
Jag tycker bilden är mkt relevant

Förövrigt så är en brinnande lavapelare som sprutar ut ur en byggnad en ganska sällsynt syn i brinnande byggnader sammanhang.

Sen så får man inte glömma att om nu detta är en cover up, vilket det många saker pekar på, så är det inte så konstigt att man inte hittar alla "bevis". Mordvapnet kan ha avlägsnats från platsen och förstörts. Därför håller inte "om det inte finns några bevis på platsen så håller inte ditt argument"-snacket. Det var tal om många lastbilar med bröte som tog bort mkt av brötet väldigt fort. Vem vet vad som verkligen fanns i dessa lastbilar.

Det frångår inte det faktum att många saker inte passar in i pusslet, såsom lavapelaren eller bilderna från rymden med för hög temp för jet fuel, vilket bilden var en mycket välplacerad parodi på.
Citera
2009-03-22, 17:52
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Jag tycker bilden är mkt relevant
Ja, är man mindre intresserad av att diskutera och mer intresserad av att tramsa så upplever man den säkert som relevant.

Citat:
Förövrigt så är en brinnande lavapelare som sprutar ut ur en byggnad en ganska sällsynt syn i brinnande byggnader sammanhang.

Ja, jag håller med. Så har jag heller inte sett vare sig lava eller pelare brinna på några bilder.

Citat:
Sen så får man inte glömma att om nu detta är en cover up, vilket det många saker pekar på, så är det inte så konstigt att man inte hittar alla "bevis".

Ah. Frånvaron av bevis är ett bevis. Heads I win, tails you loose.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in