2010-03-13, 14:59
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Jag frågar om du håller med vad som sägs där i Insight?
Att i Nabonidus 17 regeringsår 539 fvt så kom Cyrus och ödelade Jerusalem som det var förutspått?
(det här håller jag själv med om nämligen.. för då tror vi på samma sak.)

(nej jag har studerat en del men inte kopplat allt)

Vi måste få till något gemensamt att diskutera utifrån.. det är min strävan.

Å ditt mål är att studera djupare för att bli ett JV?

Jag är redan på det klara med är 607 och det borde du med vara nu i efterhand när du ser vad som hände år 1914. Efter det började all ondska att öka nå markant.

Om du har studerat så borde du även vara mycket bekant med profetiorna om de sista dagarna som vi nu lever i, vad som kommer att hända. Samt vad du måste göra för att få överleva harmageddon. Eller hur?
2010-03-13, 15:03
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Å ditt mål är att studera djupare för att bli ett JV?

Jag är redan på det klara med är 607 och det borde du med vara nu i efterhand när du ser vad som hände år 1914. Efter det började all ondska att öka nå markant.

Om du har studerat så borde du även vara mycket bekant med profetiorna om de sista dagarna som vi nu lever i, vad som kommer att hända. Samt vad du måste göra för att få överleva harmageddon. Eller hur?

Men jag är inte klar med det.. och nu studerar vi enbart JV literatur tillsammans.
jag kommer inte att dra in någonting annat.

Håller du med om att vad som sägs där i Insight? (och ett par 100 vakttornsartiklar... tog bara med den från 2008)
Att i Nabonidus 17 regeringsår 539 fvt så kom Cyrus och tog över.

Accepterar du jehovas vittnens ståndpunkt här eller accepterar du det inte?
(hela övriga världen fastslår det här datumet också förresten)
2010-03-13, 15:04
Medlem
Citat:

Vilken ondska har ökat markant sedan 1914?
Bevis för det?
2010-03-13, 15:07
Medlem
Citat:
App app app app.. Nu tolkar du in saker som inte hör hemma.
Det som talas om är att vi först godkänt vaccination...
Nu var det inte vaccinations frågan i sig som jag tänkte på utan tråden i allmänhet. Många av de argument som någon lägger fram mot JV i den här tråden besvaras med: Det är lögn... Nu har du lyssnat på avfällingar... Det där är taget ur sitt sammanhang... etc.
Utan att man bryr sig inte om att backa upp sina påståenden.

Citat:
Vad har du för relation till JV eftersom du använder sidan ovan?
Jag förstår inte riktigt den frågan. Vad har min relation med JV att göra med vilka sidor jag använder?

Min fråga var bara en fundering som jag fick när jag läste tråden och la märke till att många ämnen som togs upp aldrig riktigt avslutades...
2010-03-13, 15:09
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Men jag är inte klar med det.. och nu studerar vi enbart JV literatur tillsammans.
jag kommer inte att dra in någonting annat.

Håller du med om att vad som sägs där i Insight? (och ett par 100 vakttornsartiklar... tog bara med den från 2008)
Att i Nabonidus 17 regeringsår 539 fvt så kom Cyrus och tog över.

Accepterar du jehovas vittnens ståndpunkt här eller accepterar du det inte?
(hela övriga världen fastslår det här datumet också förresten)

Så klart att jag acceptera våran litteratur

Det jag inte förstår med dig är att du ältar en sak som är bevisad, du såg även länkarna jag gav dig.

Det borde väl vara av större vikt för dig att studera vidare?
Se var Gud kräver av dig, eller hur? Eller vill du inte göra förändringarna Gud kräver?
2010-03-13, 15:15
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Så klart att jag acceptera våran litteratur
Det jag inte förstår med dig är att du ältar en sak som är bevisad, du såg även länkarna jag gav dig.
Det borde väl vara av större vikt för dig att studera vidare?
Härligt! Nu snackar vi.

539 fvt slutade den eran alltså.

Vilka var de babyloniska kungaran under den här tiden innan?
Den eran som startade med just det hemska Nebudkadrnessars 19 regeringsår när han brände upp templet? 2 Kungaboken 25:8-9

Insight Vol 1, s425 räknar upp de kungar i den ordning de var under denna perioden.
Particularly was this domination manifest during the seventh and sixth centuries B.C.E. when Nabopolassar, a native of Chaldea, and his successors,
-Nebuchadnezzar II,
-Evil-merodach (Awil-Marduk),
-Neriglissar,
-Labashi-Marduk,
-Nabonidus, and Belshazzar, ruled the Third WorldPower, Babylon.
(2Ki 24:1, 2; 2Ch 36:17; Ezr 5:12; Jer 21:4, 9; 25:12; 32:4; 43:3; 50:1; Eze 1:3; Hab 1:6)
That dynasty came to its end when “Belshazzar the Chaldean king was killed.” (Da 5:30)

Vad säger då literaturen om de olika kungarnas regentlängder?
Senast redigerad av anordman 2010-03-13 kl. 15:18.
2010-03-13, 15:25
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockham
Nu var det inte vaccinations frågan i sig som jag tänkte på utan tråden i allmänhet. Många av de argument som någon lägger fram mot JV i den här tråden besvaras med: Det är lögn... Nu har du lyssnat på avfällingar... Det där är taget ur sitt sammanhang... etc.

Nu är det ju faktiskt tyvärr som så att det är ett samlat gäng här som motarbetar Jehovas Vittnen och är avfällingar. Bibeln talar om sådana personer väldigt klart.
(Ursäkta bibel-bombningen, men jag vill bevisa att det jag säger är hämtat ur Bibeln, som vi Jehovas Vittnen tror på)

(2 Kor. 11:14,15)Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel.*Därför är det inget stort om också hans tjänare ständigt omskapar sig till rättfärdighetens tjänare. Men deras slut skall vara i överensstämmelse med deras gärningar

(2 Kor. 11:3)*Men jag är rädd för att liksom ormen förledde Eva genom sin list, så skall era sinnen på ett eller annat sätt fördärvas och dras bort från den uppriktighet och den renhet som tillkommer Kristus.

(Johannes 8:44) Ni är från er fader Djävulen, och ni är villiga att göra vad er fader har begär till. Denne var en människomördare då han började, och han stod inte fast i sanningen, därför att sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han enligt sitt eget sinnelag, eftersom han är en lögnare och lögnens fader.

(2 Korinthierna 2:11) för att vi inte skall bli överlistade av Satan; hans avsikter är vi ju inte okunniga om.

(Titus 3:10) En människa som främjar en sekt skall du avvisa efter en första och en andra förmaning,

(2 Johannes 10) Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom.

(1 Petrus 5:8) Bevara er besinning, var på er vakt. Er motståndare, Djävulen, går omkring som ett rytande lejon och söker någon att sluka.

Citat:
Jag förstår inte riktigt den frågan. Vad har min relation med JV att göra med vilka sidor jag använder?

Det var ingen oberoende sida.
Utan från en person som vill svärta ner oss Jehovas vittnen och få det att se ut som att vi inte vet vad vi håller på med.

Citat:
Min fråga var bara en fundering som jag fick när jag läste tråden och la märke till att många ämnen som togs upp aldrig riktigt avslutades...

Då är jag med .. Hoppas att du nu kan se varför det kan upplevas på det sättet!
2010-03-13, 15:28
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Härligt! Nu snackar vi.

Den eran som startade med just det hemska Nebudkadrnessars 19 regeringsår när han brände upp templet? 2 Kungaboken 25:8-9

Insight Vol 1, s425 räknar upp de kungar i den ordning de var under denna perioden.
Particularly was this domination manifest during the seventh and sixth centuries B.C.E. when Nabopolassar, a native of Chaldea, and his successors,
-Nebuchadnezzar II,
-Neriglissar,
-Labashi-Marduk,
(2Ki 24:1, 2; 2Ch 36:17; Ezr 5:12; Jer 21:4, 9; 25:12; 32:4; 43:3; 50:1; Eze 1:3; Hab 1:6)
That dynasty came to its end when “Belshazzar the Chaldean king was killed.” (Da 5:30)

Varför ska du ha med mig på detta när du kan läsa själv vad som står? Det är något som inte stämmer, håller du inte med om det!?
2010-03-13, 15:32
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Härligt! Nu snackar vi.

-Nebuchadnezzar II,
-Neriglissar,
-Labashi-Marduk,

Den sista hade vi ju redan...
Nabonidus 17 år.

Innan honom så anger vittnena att det är -Labashi-Marduk
W65 1/1 s29 (eng)
Mördad inom 9mån. ska vi säga 0.5 år på honom?

Innan honom.. Neriglissar
Insight Vol 1, s453 (och W65 1/1 s29)
4 år

Innan honom Evil-merodach (Awil-Marduk)
Insight Vol 1, s453 (och W65 1/1 s29)

2 år

Och.. innan honom, pudelns kärna, som vi diskuterar Nebuchadnezzar II
Ins Vol 1, s239
43 år

Sådär ja... 539 hade vi ju redan enats om är riktigt eller hur... och vi har hämtat de riktiga årtalslängderna.

Då tar vi väl bara och lägger ihop dem då...
539 (fvt) + 17 + 0.5 + 4 + 2 + 43 = Vi hamnar på Nebudkadnessars startår eller hur.. år 605.5 fvt.

Och när sade bibeln att templet brändes upp? Jo i hans 19:e år
Kungaboken 25:8-9

Ja då tar vi bara och drar ifrån 19 år från 605.5 då...
605,5 - 19 = 586.5

Nämen oj?!

Det där känner jag igen någonstans ifrån... hmm 586/587 för jerusalems förstöring....

det är inte ens i närheten av 607.. eller 606 .. eller vad det nu är..

Jag har inte dragit in något annat här.. än just DIN literatur...

... Ditt drag...
2010-03-13, 15:48
Medlem
Citat:

Som du ser är det en vanlig taktik från JV att misstänkliggöra budbäraren för att slippa bemöta budskapet.
Man sätter en massa nedlåtande epitet på den som kommer med besvärliga argument som man inte klarar av att bemöta.
Bibelverserna som Bordeline citerar lika väl kan tillämpas på JV själva.
Det är sällan JV inser det.
2010-03-13, 15:54
Medlem
Citat:
Då är jag med .. Hoppas att du nu kan se varför det kan upplevas på det sättet!
Jo, det kan jag göra. Dock kvarstår mina funderingar.

Om "avfällingarna" säger: Kolla här i JVs egna litteratur. Dom motsäger sig själva/återgår till gamla läror/etc.

och det ända försvaret JV använder är: Det är inte sant! Ni är avfällingar!

så antar jag att du förstår att "avfällingarna" ser mer trovärdiga ut än JV. Dessutom blir det ganska svårt att undersöka JVs tro om dom inte ens vill kommentera dessa påstådda brister...
2010-03-13, 16:10
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Jo, det kan jag göra. Dock kvarstår mina funderingar.

Om "avfällingarna" säger: Kolla här i JVs egna litteratur. Dom motsäger sig själva/återgår till gamla läror/etc.

och det ända försvaret JV använder är: Det är inte sant! Ni är avfällingar!

så antar jag att du förstår att "avfällingarna" ser mer trovärdiga ut än JV. Dessutom blir det ganska svårt att undersöka JVs tro om dom inte ens vill kommentera dessa påstådda brister...

Om man visar mig vå litteratur i sin helhet så välkomnar jag det varmt.

Oftast så klipper man lite efter behag och utelämnar avgörande och väldigt viktiga meningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in