2010-03-13, 14:11
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Sant.
När man ser Guds vägledning i att upptäcka alla lögner i sin religion så är det först otroligt hemskt men senare en verklig befrielse.
Plötsligt får man sammanhang i allt som inte hängde ihop förut.
Det måste verkligen upplevas.

Intressant, vilka är Jesu efterföljare idag anser du? Vilka är Guds utvalda folk?
2010-03-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline

Sen tycker jag att du gör fel.
Undersök JV och tron så kommer du stt se att dom är de enda som förljer Bibeln. De är dom som predikear över hela jorden om Guds kungarike. Vad innebär det för dig om dom har rätt?

Ja, och slutet 1960-tal och början av 1970 talet gick de ut och predikade att Riket skulle bli verklighet omkring år 1975!
2010-03-13, 14:20
Medlem
Citat:
Jag tror att det betyder att det är fler smorda än vi trott som har fallit ifrån.
Jag är ingen som gör en höna av en fjäder, jag gillar läget och väntar o ser

Känns det aldrig märkligt att Gud har så svårt att rekrytera människor som är trogna mot honom?
Har han problem med att läsa hjärtan?
Antalet smorda är lika stort nu som för 30 år sen trots att massor rimligen har dött.
Det måste betyda att tusentals har fallit ifrån.

Citat:
Men med tanke på hur jorden ser ut idag, att alla profetior nu är uppfyllda så vet vi vart vi befinner oss. Har aldrig vart så mycket intresse på distrikten här i Sverige, folk undrar verkligen nu vad som händer... För inte ser det ljust ut. "Alla skall inse att jag är Jehova"... Spännande tider vi har framför oss

Visst det syns ju i statistiken där Sverige inte har haft någon ökning på 20 år.
Andra JV klagar på att folk är så likgiltiga men som vanligt ser du något annat.
2010-03-13, 14:23
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
- återkommer i frågan...

Lite till att läsa,
http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm
Senast redigerad av Bordeline 2010-03-13 kl. 14:27.
2010-03-13, 14:28
Medlem
Citat:
Intressant, vilka är Jesu efterföljare idag anser du? Vilka är Guds utvalda folk?

De som erkänner Jesus och efter bästa förmåga försöker följa hans föredöme, och som inte degraderar honom till en ärkeängel.
2010-03-13, 14:30
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
De som erkänner Jesus och efter bästa förmåga försöker följa hans föredöme, och som inte degraderar honom till en ärkeängel.

Så med andra ord.
Du har skapat dig en egen oskriftenlig tro utan grund i bibeln .. o du kallar dig lycklig!
STACKARE !!
2010-03-13, 14:30
Medlem
Citat:
Lite till att läsa,
http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
http://www.2001translation.com/587_or_607.htm

Oh please, har du själv läst de där sidorna som är skrivna av JV?
Vet du hur fulla av fel de är?
De är motbevisade flera gånger om.
2010-03-13, 14:32
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Oh please, har du själv läst de där sidorna som är skrivna av JV?
Vet du hur fulla av fel de är?
De är motbevisade flera gånger om
.

Inte alls!
2010-03-13, 14:38
Medlem
anordmans avatar
Fråga 2. Var har JV fått året 607 fvt ifrån? Stämmer det?
Så.. jag nöter på med frågan om 607 fvt som hela Jehovas Vittnen hänger på.

För att vi ska kunna diskutera det här ämnet så måste vi först hitta en gemensam värdegrund som vi alla kan acceptera.

Så här står det i Insight Vol1 sidan 236
In such glory it continued as the capital of the third world power until the night of October 5, 539 B.C.E. (Gregorian calendar), when Babylon fell before the invading Medo-Persian armies under the command of Cyrus the Great.
That fateful night in the city of Babylon, Belshazzar held a banquet with a thousand of his grandees. Nabonidus was not there to see the ominous writing on the plaster wall: “MENE, MENE, TEKEL and PARSIN.” (Da 5:5-28) After suffering defeat at the hands of the Persians, Nabonidus had taken refuge in the city of Borsippa to the SW. But Jehovah’s prophet Daniel was on hand in Babylon on that night of October 5, 539 B.C.E

Vakttornet 1 April 2008. Kommer jorden någonsin att förstöras.

The Bible sometimes likens the ruling powers on earth to the heavens or to heavenly bodies. For example, the oppressive Babylonian rulers were described as being starlike because they elevated themselves above those around them. (Isaiah 14:12-14) As foretold, the figurative Babylonian “heavens,” or ruling class, and “earth,” the supporters of that rulership, came to an end in 539 B.C.E. (Isaiah 51:6)

Så här står det i Insight Vol2 sidan 457
(Nab·o·ni′dus) [from Babylonian meaning “Nebo [a Babylonian god] Is Exalted”].
Last supreme monarch of the Babylonian Empire; father of Belshazzar. On the basis of cuneiform texts he is believed to have ruled some 17 years (556-539 B.C.E.). He was given to literature, art, and religion.

Med hänvisning till ovan literatur...
-Kan vi tillsammans enas om att i Nabonids (belsazzar var bara lydkonung) 17 regeringsår 539 fvt så kom Cyrus och brände ned Jerusalem ?

Är alla Jehovas vittnen med på detta här nu?
Så har vi ett gemensamt utgångsår.
2010-03-13, 14:39
Medlem
Citat:
Inte alls!

Håller du med det de säger att Juda var folktomt och öde från 607?
2010-03-13, 14:46
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anordman

Är alla Jehovas vittnen med på detta här nu?
Så har vi ett gemensamt utgångsår.

Nu hänger jag inte med, är det du som ska lära mig? eller vill du veta hur vi JV tror?
Vad har du för relation till JV?
2010-03-13, 14:54
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med, är det du som ska lära mig? eller vill du veta hur vi JV tror?
Vad har du för relation till JV?

Jag frågar om du håller med vad som sägs där i Insight?
Att i Nabonidus 17 regeringsår 539 fvt så kom Cyrus som det var förutspått?
(det här håller jag själv med om nämligen.. för då tror vi på samma sak.)

(nej jag har studerat en del men inte kopplat allt)

Vi måste få till något gemensamt att diskutera utifrån.. det är min strävan.
Senast redigerad av anordman 2010-03-13 kl. 15:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in