2008-08-24, 01:18
Medlem
Vilken ynkedom

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jordbävningar — ett tecken på slutet?

Vad menade Jesus med jordbävningar?

Jesus var ingen seismolog. Han var en förkunnare och en lärare, men också en profet. Han var ”full av helig ande” och leddes av denna osynliga verksamma kraft från Jehova, när han profeterade om jordbävningar och andra drag i ”tecknet”. — Lukas 4:1; Johannes 8:28.

Fick Jesu ord någon uppfyllelse i det första århundradet? Ja. Bibliska och profana historieskildringar talar om ett stort antal jordbävningar mellan det år han uttalade sin profetia, år*33*v.t., och Jerusalems ödeläggande år*70*v.t. Två jordskalv drabbade Jerusalem bara några dagar efter det att Jesus hade uttalat sin profetia. (Matteus 27:51; 28:2) Sjutton år senare inträffade en jordbävning i staden Filippi, vilket bibelskribenten Lukas konstaterade. (Apostlagärningarna 16:26) Dessutom antyder icke-bibliska historiker att åtminstone sex större jordbävningar skulle ha inträffat i den delen av världen under den tidsperioden. (Se Tabell 1.)

Vad gjorde att jordbävningarna var något speciellt i det första århundradet? Var rapporter om jordbävningar ovanliga nyheter för de kristna i det första århundradet? Svaren på dessa frågor kan hjälpa oss att inse innebörden av jordbävningarna i vår tid.

Eftersom jordskorpan omkring Medelhavet, där Jerusalem ligger, befinner sig i en relativt aktiv jordbävningszon och därför har en instabil berggrund, var jordskalv inte något ovanligt för invånarna i området i det första århundradet. Stora gravsänkan, som floden Jordan och Döda havet ligger i, och de tvärställda förkastningarna som bildar Jisreels slätt mellan Galileen och Samarien var till exempel förknippade med jordbävningar även före det första århundradet. — Amos 1:1,*2; Sakarja 14:5.

Jordbävningar skulle inte i sig ge någon speciell innebörd åt Jesu profetiska ”tecken” om Jerusalems nära förestående slut, lika lite som hög feber utan andra symptom kan ange att det är fråga om en speciell sjukdom. Det som gav särskild innebörd åt Jesu förutsägelse om jordbävningar var att de skulle inträffa i kombination med alla de andra dragen i ”tecknet”. Och det var detta sammansatta ”tecken” bestående av förutsagda händelser som de kristna i det första århundradet bevittnade och handlade i överensstämmelse med.

Jordbävningar i vår tid

Har Jesu förutsägelse om jordbävningar fått någon uppfyllelse nu på 1900-talet? Har det med andra ord förekommit stora jordbävningar som visar att vi lever i ”avslutningen på tingens ordning”? Fakta visar att detta århundrade skakas av jordbävningar. Jorden upplever fler än 1.000.000 per år, och 1.000 av dessa åstadkommer skador.

En del seismologer tror att jorden nu befinner sig i en aktiv jordbävningsperiod. Professor Keiiti Aki vid avdelningen för forskning om jorden och planeterna vid Teknologiska institutet i Massachusetts i USA talar till exempel om ”den märkbara ökningen av intensiteten hos och förekomsten av större jordbävningar under de senaste hundra åren”, även om han säger att perioden mellan åren 1500 och 1700 var lika aktiv.

I numret för 8*oktober 1978 av den italienska tidskriften Il Piccolo konstaterade Geo Malagoli:

”Som statistiken visar lever vår generation i en farlig period, när det gäller hög seismisk aktivitet. Under en period på 1.059*år (från 856 till 1914) tar tillförlitliga källor bara upp 24 större jordbävningar som förorsakat 1.973.000 dödsfall. Men i katastrofer på senare tid finner vi att under bara 63*år har 1.600.000 människor dött som en följd av 43 jordbävningar, vilka inträffade från 1915 till 1978. Genom den här dramatiska ökningen blir ett annat accepterat faktum ytterligare bekräftat — vår generation är olycksdrabbad på många sätt.”

Jesus förutsade att ”avslutningen på tingens ordning” skulle kännetecknas av ”jordbävningar på den ena orten efter den andra” och, enligt Lukas’ skildring, av ”stora jordbävningar”. (Matteus 24:3,*7; Lukas 21:11) Har den generation som levde år*1914, och av vilken fortfarande många lever, bevittnat dessa ting? Fakta svarar Ja! (Se Tabell 2.) Och jordbävningar kan fortfarande bevittnas, inte bara av de kvarvarande av den generationen, utan av det största antalet människor i historien. (Matteus 24:34) Människorna är i dag också mer medvetna om den världsvida jordbävningsaktiviteten och dess verkningar än människorna har varit i något tidigare århundrade.

Vad är det som gör en jordbävning ”stor”? Dess intensitet angiven enligt Mercallis skala eller dess magnitud angiven enligt Richterskalan? Är det inte snarare hur känd den blir och hur stor förödelse den åstadkommer som är avgörande? Som Tabell 3 visar har förlusten i människoliv på grund av jordbävningar skjutit i höjden sedan år*1914. Det är sant att en del av de kraftigaste jordbävningarna har ägt rum djupt nere i havet, kända endast för ett fåtal och med ringa eller ingen verkan på människors egendom eller liv. Men när vi avgör den nutida uppfyllelsen av Jesu profetia, bör vi inte endast inrikta oss på jordbävningarnas magnitud enligt Richterskalan eller andra liknande skalor, utan på hur stor förödelse jordbävningarna har åstadkommit på människors egendom och hur många liv de har krävt.

En tydlig del av ”tecknet”

I numret för juli/augusti 1980 av tidskriften Europe sägs det: ”Under detta århundrade har jordbävningarna krävt omkring 1.600.000 människors liv, och 120.000 har dött enbart i Europa.” När vi granskar världsscenen och jämför den med Jesu ord, kan vi således hålla med om att det har inträffat ”jordbävningar på den ena orten efter den andra”, ja, även ”stora jordbävningar”. Har någon enda generation i det förgångna upplevt sådan grym tillintetgörelse genom jordbävningar som den som har drabbat mänskligheten sedan år*1914? Inte enligt statistiken.

Men några kan säga: ”Det beror på att det nu finns fler människor på jorden.” Det är sant att människorna har blivit fler, men det upphäver inte Jesu profetia. Det ger snarare större kraft åt den, vilket ger oss ännu större skäl att ge akt på hans ord. Varför det? Därför att 2.000.000.000 människor, omkring hälften av världens befolkning, lever i områden som hotas av jordbävningar. Dessutom har snabba kommunikationer och avancerade seismografer gjort människorna uppmärksamma på jordbävningarna som aldrig förr, och det gäller även dem som aldrig själva har upplevt kraften i ett skalv. Därför påverkar jordbävningarna fler människor och uppmärksammas av fler i dag än någonsin tidigare. Och när de ser andra drag i ”tecknet” uppfyllas på samma generation, bör detta förmå dem att handla. Vem kan således ursäktas om han eller hon inte ger akt på ”tecknet på [Jesu] ... närvaro och på avslutningen på tingens ordning”?

Har du lagt märke till att den inverkan jordbävningarna har haft på människors liv har ökat sedan år*1914? Och har du i kombination med det lagt märke till de andra dragen i ”tecknet”, sådana som krig, hungersnöd och ökad laglöshet? I*så fall önskar du utan tvivel få reda på mer om vad Jesus förutsade angående den omedelbara framtiden. Jehovas vittnen vill gärna hjälpa dig att undersöka dessa viktiga ting.

Här pratar vi just nu om jordbävningar, inte något annat. Svälten har jag redan visat att Jv-ledningen ljuger om, och det kan jag visa igen. Senare kan jag också visa Jv-lednignens bedrägerier om farsoter och krig. Men just nu koncentrerar jag mig på deras fiffel om jordbävningar. Jordbävningar har alltid haft en fruktansvärd inverkan på människors liv, i forntiden liksom nu, på 1700-talet och 1800-talet liksom nu. Ingenting har ökat sedan 1914. Alla påståenden om detta är önsketänkande i strid med fakta.Ingen källa säger att jordbävningarna ställer till mer nu än tidigare.

Det inträffade många jordbävningar på apostlarnas tid, precis som det intgräffat många jordbävningar innan deras tid. Och efter. Deras tid var inte i något som helsts avseende annorlunda vad gäller jordbävningar än tidigare och efterföljande perioder. Jesus förutsade att jordbävningar skulle inträffa men framhöll att dessa inte var några tecken som skulle få lärjungarna att tro att änden var nära. Inte

Ja, 1900-talet fick uppleva många stora jordbävningar, precis som 1800-talet och 1700-talet och tidigare århundraden. Det finns inga fakta, inga seriösa uppgifter som säger att det är värre nu. Ingen seismolog säger detta och absolut inte Keiiti Aki, som Jv har fuskat med i denna artikel. Geo Malagoli förblir en oseriös journalist sm tagit sina felaktiga uppgifter direkt ur Vakna! Det finns inga "tillförlitliga källor" som säger att det bara förekom 24 större jordbävningar som sägs i denna artikel. Jag utmanar vem som helst att komma med några sådana källor, och lovar, som jag gjort länge, att äta upp hatten om sådana källor presenteras. De har aldrig presenterats och komer aldrig att presenteras. Inte ens av Jvs entusiastiske anhängare somm härjar här på forumet trots att kretstillsyningsmannen har avrått. Det finns inga seismologer som säger att vår tid är speciellt aktiv i förhållande till tidigare tidsperioder, som artikeln ovan lögnaktigt påstår. Om situationen var den som Jv säger skulle de kunna anföra hur många auktoriteter som helst, även seismologerna i Uppsala. Men några sådana hänvisningar till auktoriteter ger man inte.

Jvs artikel ovan ljuger om det förflutna. Det har visst det varit en oerhörd förstörelse genom jordbävningar i tidigare århundraden. Ja, de mest förödande jordbävningarna har inträffat i det förflutna, på 1500-talet och 1200-talet , med dödsoffer på 800 000 i det ena fallet och över en miljon i det andra. Lägg märke til att det bara är Jv-ledningen som säger att det inte var lika illa förr. Man har inget stöd för detta påstående bland experter.
2008-08-24, 01:53
Medlem
Så typiskt Jv-falskt

Citat:
Det är ok. Du får tro på dina egenhändigt uppdiktade sagor om påstådda "bedrägerier" inom Bibelsällskapet Vakttornet. Många andra utomstående än just jag kan också motbevisa dina magra "bevis" och knäcka dig totalt. Men det spelar ingen roll för du gör som alla andra troll, blundar för den obekväma sanningen och omlindar dig i dina lögner likt ett spindelnät så att det är tryggt och mörkt där ingen kan bryta igenom din väv av lögner.

"Jesus sade till dem: ”Om Gud vore er Fader, skulle ni älska mig, ty från Gud har jag utgått och är nu här. Inte heller har jag kommit av mig själv, nej, utan det är han som har sänt ut mig. Varför vet ni inte vad jag talar om? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord. Ni är från er fader Djävulen, och ni är villiga att göra vad er fader har begär till. Denne var en människomördare då han började, och han stod inte fast i sanningen, därför att sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han enligt sitt eget sinnelag, eftersom han är en lögnare och lögnens fader. Men eftersom jag säger sanningen, tror ni mig inte. Vem av er bevisar att jag är skyldig till synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? Den som är från Gud lyssnar till Guds uttalanden. Därför lyssnar inte ni, eftersom ni inte är från Gud" (Johannes 8:42-47)

Det kommer bli tandagnisslan och hjärtskärande skrik från ogudaktiga människor när Gud kommer att ställa allt tillrätta igen. Var så säkra!

natti-natti

Javisst kommer det att bli gråt och tandagnisslan när Jv kommer att få svara för sina lögner inför Domaren.

Du borde vederlägga i stället för att bluffa. Men det kan du inte. Jv har kommit med bedrägerier om jordbävningar, särskilt om "bara 24 större jordbävningar" mellan 856t och 1914. Du säger att många utomstående skulle kunna visa att jag har fel. Önsketänkande! Jag utmanar dig inför forumet att komma med något som styrker detta. Det kan du inte, och det vet du förmodligen redan. Det är du som blundar för fakta. medan jag tror på fakta. Men Jv har inte levererat några fakta om detta - bara falsarier. Och eftersom du tigger om det kommer jag att lägga fram fler bevis för deras bedrägerier. Du bara snackar dynga, medan jag kommer med fakta.

Men lägg du fram det lilla du tror du kan komma med, så skall jag citera den ena seismologen efter den andra som motsäger Jvs lögner. Inte en enda kommer du att kunna citera. Det är du som blundar för sanningen. Du följer Jv-ledningen vad den än säger, också om den skulle säga att månern består av grön ost. Då skulle du säga att det finns många utomstående som höll med Sällskapet.

Nåja, du har chansen att visa vilka "tillförlitliga källor" som säger att det bara var 24 större jordbävningar mellan 856 och 1914, som Jv påstått. Vilka källor säger det????? Ge forumet svar på den frågan i stället för att bluffa.
2008-08-24, 02:12
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Tänkte att vi kunde ha en slags frågelåda, om ni har några frågor rörande Jehovas Vittnen, kan jag besvara dom. Jag har en diger erfarenhet av rörelsen, om man säger så.

Ungefär 90% av min släkt är Jehovas Vittnen och jag själv gick på mötena tills jag var 16år. Därför har jag heller inte så bra kontakt med mina släktingar, för att ag själv inte är ett vittne. Mina föräldrar träffar jag dock ibland. Jag tror att jag kan svara med en objektivitet, eftersom jag har kunskapen, men inte är med i rörelsen.

Fråga på!
För ett tag sedan när jag var ute och promenerade i kvarteret stötte jag på två stycken värvare från Jehovas. Båda var långa, blonda och hade välsvarvade näsor. Jag fick intrycket av att det var mer än bara fukt som hängde i luften, alltså homovibbar. Jag förstår ju att det icke är fördelaktigt att vara bög när man är jehova, men visst måste det finnas sådana som förnekar. Eller? Är det total utfrysning som gäller ifall någon skulle visa sig spela i andra laget eller försöker man "bota" personen först?
2008-08-24, 02:51
Medlem
Bedrägeriet med 5 jordbävningar på Richtermagnitud 8

Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Det får jag hålla med om. http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqarchives/year/mag8/magnitude8_1900_date.php

Här ser man att elva större (över 8 på Richterskalan) hände mellan 1900 och 1914. Menar då JV att bara 13 stora jordbävningar har hänt på de andra tusen åren?
Tittar vi på resten av tabellen ser vi att ett snitt på runt en stor jordbävning per år gäller, och att frekvensen INTE ökat. Man kan t.ex. se mellanrum på upp till sex år (mellan -79 och -85). Så nej, JV har fel. Nu blir jag väl stämplad som anti-JV, men fel har de lik förbannat.

En annan tabell visar på 135 jordbävningar (alla med magnituder över 5) mellan 856 och 1914. Dödsfallen finns också upptagna, för de som vill räkna.
http://earthquake.usgs.gov/regional/world/historical.php

Men antagligen är united states geological survey anti-JV.

När det passar vill Jv inte veta av Richter-magnituder i sammanhanget, men när det passar kan de mycket väl hänvisa till dem. En "stor" jordbävning enligt Richerskalan är en jorbävning som uppmäts till minst 8,0. En "större" dito är en som uppmätts till minst 7,0. Magnituder på 8,0 är inte så frekventa, kanske någon om året i genomsnitt. Men under årtiondet före 1914 var det fler sådana gigantiska skalv än någon period senare. Geologen Haroun Tazieff skrev:

"Perioden 1905-1907 var den oroligaste i modern tid, en period som kännetecknades av elva skakningar av magnitud 8 eller mer; och enbart under år 1906 utsattes världen i tur och ordning för följande jordbävningar: Honsju, Japan, magnitud 8,0....gränsen mellan Colombia och Equador, magnitud 8,6; San Fransisco, 8,2; Aleuterna, 8,0; Valparaiso i Chile, 8,4; Nya Guinea, 8,1; Sinkiang, China, 8,0. Enligt Gutenberg och Richer var energiutlösningen i jordbävningarna under 1906 fem gånger större än genomsnittet för 1900-talet, baserat på åren 1904-1952." (When the Eath Trembles, London 1964, s. 134)

I boken BIBELN GUDS ORD ELLER MÄNNISKORS? (1989) framhåller Jv-ledningen som något anmärkningsvärt att det mellan 1914 och 1918 var "åtminstone fem jordbävningar" som "uppmättes till 8 eller mer på Richterskalan" (sid. 141, fotnoten)

I Men själva verket var detta en klar minskning mot vad som förekommit före 1914! Och därför är detta påstående också ett bedrägeri från Sällskapets sida - man antyder att de fem ynka 8-magnitudsjordbävningarna 1914-1914 var något alldeles sensationellt!

Den fullständiga listan över jordbävningar med magnitud 8 som har erhållits från United States Department of the Interior, Branch of Global Seismology & Geomagnitism, National Earthquake Information Center, Denver Colorado (som jag har fått på papper) sträcker sig bakåt till 1897 och visar tydligt den minskning av magnitud 8-jordbävningar som ägt rum sedan den tiden. Mellan 1897 och 1981 visade 17-årsperioder följande frekvens:

1897-1913 49 stycken genomsnitt per år 2,9
1914-1930 28 1,6
1931-1947 28 1,6
1948-1964 14 0,8
1965-1981 10 0,6

De siffror jag skaffade för något decennium sedan sträckte sig inte längre. Men det är helt klart att det fortfarande inte förekommer så många skalv med magnitud 8 som det gjorde före 1914. Tidigare kunde man beställa tryckt material från datacentraler i USA, men numera hänvisar man ofta till Internet där man lagt ut vad man inhämtar kontinuerligt. Så för den Internet-kunnige bör det inte vara några problem att förvissa sig om att det förhåller sig som jag skrivit här.

De 5 magnitud 8- jordbäningar mellan 1914 och 1918 som Sällskapet hänvisasde till var verkligen inte mycket att komma med om man placerar dem i sitt historiska sammanhang!
2008-08-24, 02:56
Medlem
Denna text är

Citat:
Jag låter Johannes tala i mitt ställe.

"Jesus sade till dem: ”Om Gud vore er Fader, skulle ni älska mig, ty från Gud har jag utgått och är nu här. Inte heller har jag kommit av mig själv, nej, utan det är han som har sänt ut mig. Varför vet ni inte vad jag talar om? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord. Ni är från er fader Djävulen, och ni är villiga att göra vad er fader har begär till. Denne var en människomördare då han började, och han stod inte fast i sanningen, därför att sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han enligt sitt eget sinnelag, eftersom han är en lögnare och lögnens fader. Men eftersom jag säger sanningen, tror ni mig inte. Vem av er bevisar att jag är skyldig till synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte? Den som är från Gud lyssnar till Guds uttalanden. Därför lyssnar inte ni, eftersom ni inte är från Gud." (Johannes 8:42-47)

relevant om du läser den framför spegeln i ditt badrum....
2008-08-24, 03:06
Medlem
Vilket ömkligt tramsande

Citat:
Jag har gjort mitt här. Knäckt Eberhards vinklade anti-JV-propaganda. Ballongen sprack utan problem. Skitskyfflaren Ebbe förlorade igen. Tack o godnatt.

"....utan problem" ...fastän ingenting har framlagts. ingen nål som rått på någon ballong. Bara en indoktrinerads peptalk framför spegeln. En person som inte kan lägga fram några som helst fakta, bara citera Vakttornet. Det skulle vara festligt att följa denna person i "tjänsten". Vakttornet kommer nog att hålla igen i det längsta.

De stora skitskyfflarna huserar i Brooklyn. Travar med litteratur innehåller deras ideliga angrepp på allt och alla.
2008-08-24, 03:09
Medlem
Hmmm

Citat:
Jag försöker inte slingra mig.. Du tror det, är en annan femma, men jag bryr mig bara inte om att svara på vinklad propaganda som passar just hans syften, när det bara är kvalificerat skitsnack.

Så talar den som inte har någonting att komma med...
2008-08-24, 03:19
Medlem
Att ljuga var alltså inte allvarligt för 25 år sedan...

Citat:
Hans kritik är inget annat än vinklat, kvalificerat skitsnack. Han sitter och kritiserar en 25 år gammal artikel. Bara för att inte hela brevet är med så är det bedrägerier men det går alldeles ypperligt för honom att kapa av stycken och vinkla dom så att det passar hans syfte.

Jaja... Men tro på honom du, jag bryr mig ärligt talat inte. Klart du hittar motsägande information.. eller gör du det? DU kanske glömde att artikeln som sagt är 25 år gammal?

Du framstår mer o mer som en som inte vet vad han snackar om eller sysslar med Mein herr ateist.

Här görs det invändningar för att man kriitiserar en 25 år gammal artikel. Någon sådan kritik ges aldrig av Jv-anhängare när Jv-ledningen kritiserar vad andra samfund skrev för 100-tals år sedan. Keiiti Aki sade fortfarande inte vad Sällskapet påstod, och man citerade också en okunnig journalists uppkok av sin egen artikel i Vakna! Och kallade amatören för "sesimolog". Men tiden gör tydligen att det inte var allvarligt. Det är det bara när det gäller andra. Att PÅSTÅ att vad jag säger är "skitsnack" duger inte. Men det är det enda som denne okunnige "debattör" kan. Mina fakta från flera källor orkar vederbörande inte att rubba en enda liten millimeter.
2008-08-24, 04:05
Medlem
Här bluffar Jv-anhängaren igen

DETTA Glömde han ta med i sin vinklade anti-JV-propaganda för det passade inte hans syfte. VIll du ha hela artikeln? Kan posta den om du vill.[/quote]

Nej, jag glömde inte alls att ta med detta. Jag framhöll i stället att Jv anfört 43 jordbävningar från 1915 och framåt.

Däremot har Vakttornet avsiktligt utelämnat följande tabell som visar att 1914inte på något sätt medförde någon ökning. Lägg märke till att det lämnas en omfattande dokumentation i slutet, vilket Jv av förståeliga skäl aldrig gör. Självfallet kommer Jv-anhängare att förkasta tabellen eftersom dess fakta inte stämmer med ledningens uppfattningar. Men övriga läsare - och det är dem jag skriver för - kommer att acceptera denna väldokumenterade tabell.

år region dödsoffer

1847 Japan 34. 000
1850 Kina 300-400.000
1851 Iran 2.000
1851 Italien 14.000
1853 Iran 12.000
1853 Iran 10.000
1854 Japan 34.000
1854 El Salvador 1.000
1855 Japan 6.757
1856 Java 3.000
1857 Italien 10.000
1857 Italien 12.000
1859 Ecuador 5.000
1859 Turkiet 15.000
1861 Argentina 7.000
1863 Filippinerna 10.000
1868 Peru 40.000
1868 Ecuador,
Colombia 70.000
1872 Mindre Asien 1.800
1875 Venezuela,
Colombia 16.000
1876 Bengaliska
Viken 215.000
1879 Iran 2.000
1879 Kina 10.430
1880 Grekland 4.000
1881 Mindre Asien 8.866
1883 Italien 2.313
1883 Italien 1.900
1883 Grekland,
Mindre Asien 15.000
1883 Java 36.400
1885 Indien 3.000
1887 Frankrike 1.000
1887 Kina 2.000
1891 Japan 7.283
1893 V.Turkmenien 18.000
1896 Japan 27.122
1897 Indien 1.542
1902 Guatemala 2.000
1902 Turkestan 4.562
1903 Turkiet 6.000
1905 Indien 19.000
1905 Italien 2.500
1906 Colombia 1.000
1906 Formosa 1.300
1906 Chile 20.000
1907 Jamaica 1.400
1907 Centralasien 12.000
1908 Italien 110.000
1909 Iran 6-8.000
1910 Costa Rica 1.750
1912 Marmarasjön 1.958

Totalt 1.148.973-1.250.973
Årligt genomsnitt 16.897-18.397

Inlägget blir så långt att jag får posta den digra dokumentationen separat. Det sker i morgon
2008-08-24, 09:04
Medlem
fotos avatar
IsgrimnuR kanske inte förstod

att frågan var till henom.

Med tanke på ditt svar till Snorlyktan anser du då att bibeln kan innehålla fel?

Citat:
postat av Snorlyktan
Bara undrar hur fasen något kan bli fel i Vakttornet, tidningen är ju skriven av gud.

Citat:
postat av IsgrimnuR
Tidningen är skriven av människor inspirerade av Guds ord, Bibeln. Lika mycket som profeterna på sin tid var inspirerade av Gud när dom skrev Bibeln. Men jag förväntar mig ärligt talat inte att en ateist ska förstå sådant. Ingen Gud, ingen agapekärlek.
2008-08-24, 12:02
Medlem
I och med detta tar jag en paus

Totalt 1.148.973-1.250.973
Årligt genomsnitt 16.897-18.397

Inlägget blir så långt att jag får posta den digra dokumentationen separat. Det sker i morgon[/quote]

Källorna till tabellen om förödande jordbävningar för tiden 1847-1913 är:

Båth, Introduction to Seismology (1979); Richeter, Elementary Seismology (1958); Imamura, Theoretical and Applied Seismology (1937); Ganse and Nelson: Catalog of Significant Earthquakes 2000B. B.C.-1979 A.D. ( Boulder, Colorado, World Data Center, 1881); Dunbar, Lockridge, Whiteside, Catalog of Significant Earhquakes 2150 B.C.-1991 A.D. (Boulder, Colorado, World Data Center, 1992); Ambraseys, Earthquake Hazard and Vulnerability (1981); Ambraseys and Melville, A History of Persian Earthquakes (1982); J.H. Latter, "Natural Disasters", Advancement of Science, June 1969; Press and Siever, Earth (1974); B. Gutenberg, Handbuch der Geophysik IV (Berlin 1932); J. Milne, Report of the Eighteenth Meeting of the British Association for the Advancement of Science (Portsmouth 1911); C. Davidson, Great Earthquakes (London 1936); R. Giffen, Journal of the Statistical society, Vol. XLI (London 1878)

Det finns mycket mer att komma med i fråga om bedrägerierna om jordbävningar. I den s k "Resonera"-boken, senaste sv. uppl. av 1995 drivs ett utstuderat bedrägeri om en 20-faldig ökning sedan 1914. Materialet används fortfarande i den svenska "Insikt", som Jv kom ut med förra året. På 70-talet citerade man också den store jordbävningshistorikern J. Milne på ett så bedrägligt sätt att man lyckades få det att se ut som om han påstod själva motsatsen till det han verkligen påstod. Osv. Men jag släpper detta för nu och återkommer bara om det blir aktuellt att utdela fler bonusar till Jv- anhängare. Lögnaktiga påståenden om att jag bluffar eller förvanskar kommer givetvis att resultera i sådana bonusar. Men till dess, om det sker, lägger jag ämnet åt sidan.
2008-08-24, 12:07
Medlem
Det verkar som om du är fel informerad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in