2008-01-24, 22:08
Medlem
Diamantinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Hej!
Tänkte svara på dina frågor!

Kvinnor i byxor?
Det är ingen tjej som får ett nackskott om hon skulle komma till ett möte i byxor. Grejen är den att mötena på Rikets sal är ett tillfälle då det är lämpligt att ha på sig...vad ska jag säga...snygga rena kläder, lite uppklätt . Precis som vilka andra som helst som blir bortbjudna eller går på nåt högtidligt i kyrkan eller var som helst. Och tjejer brukar väl oftast anse att dom är lite extra uppklädda i kjol eller klänning. Killarna/männen har ju kavaj och slips. Det är bara så det är...inget konstigt.
Naaw nu är vi ändå lite ute och cyklar, inte sant? "Inte ett nackskott" har du rätt i, men väl ett litet samtal med ett par äldsten som påpekar saken. Och lyssnar man inte då.. borttagna privilegier i församlingen, lyssnar man inte då heller.. tjaa du vet själv. Varför linda in det hela och försöka göra det mindre förbjudet bara för att du inte får ett "nackskott"? Som om inte psykiskt våld skulle vara minst lika effektivt? Kommer du till möten i byxor som "syster" så blir du tillrättavisad, punkt slut. Och det är en av alla de saker som gör jv till en sekt. Man stänger ute "världen" genom att "ikläda sig den andliga personligheten", och man känner igen varandra genom sina "uniformer". Bland annat. Googla på definitionen sekt och upptäck att de alla använder sig av liknande termer och precis samma strategier för att hålla kvar sina medlemmar. Läs denna blogg och se om du känner igen dig...

http://www.motokantland.blogspot.com/

Eller, snälla du, läs på om sekter överlag, så kanske det klarnar.. Jag vill inte vara elak, jag tycker att det är sorgligt att det fortfarande finns människor idag som så villigt ger upp den tankefrihet som vi fått kämpa så innerligt och hårt för.
Senast redigerad av Diamantina 2008-01-24 kl. 22:11.
2008-01-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantina
Naaw nu är vi ändå lite ute och cyklar, inte sant? "Inte ett nackskott" har du rätt i, men väl ett litet samtal med ett par äldsten som påpekar saken. Och lyssnar man inte då.. borttagna privilegier i församlingen, lyssnar man inte då heller.. tjaa du vet själv. Varför linda in det hela och försöka göra det mindre förbjudet bara för att du inte får ett "nackskott"? Som om inte psykiskt våld skulle vara minst lika effektivt? Kommer du till möten i byxor som "syster" så blir du tillrättavisad, punkt slut. Och det är en av alla de saker som gör jv till en sekt. Man stänger ute "världen" genom att "ikläda sig den andliga personligheten", och man känner igen varandra genom sina "uniformer". Bland annat. Googla på definitionen sekt och upptäck att de alla använder sig av liknande termer och precis samma strategier för att hålla kvar sina medlemmar. Läs denna blogg och se om du känner igen dig...

http://www.motokantland.blogspot.com/

Eller, snälla du, läs på om sekter överlag, så kanske det klarnar.. Jag vill inte vara elak, jag tycker att det är sorgligt att det fortfarande finns människor idag som så villigt ger upp den tankefrihet som vi fått kämpa så innerligt och hårt för.

Ojoj här får man inte uttala sig lite lättsamt för då får man bannor. Det är bara vissa förunnat att rätta andra tydligen...jag försökte inte linda in nånting med nackskottet.
Jag är inte ute och cyklar, vad du sysslar med däremot har jag ingen aning om.
Vet inte vad du grundar det du säger på men jag har inte varit med om att det blivit tillrättavisningar för att nån tjej haft byxor. En sak jag inte fattar med just byxor eller inte byxor...jag var för några år sen på en begravning för en släkting, varken den som dött eller nån av dom som var där var JV (dom är väldigt anti JV). Ändå var det STRÄNGA förhållningsorder om hur vi fick klä oss och vilka smycken man kunde ha osv. Vad är det för skillnad? Dom här personerna måste ju enligt dig vara fritänkande "normala", ickelurade människor...som hade klara regler för hur vi fick se ut. Och om du är bjuden på...t ex bröllop...skulle du då klä dig i nåt skitigt och trasigt bara för att visa att du minsann kan tänka själv? (Nu vet jag inget om dig och hur du klär dig men det var ett exempel).
Vissa arbetsplatser har oxå regler för vad som passar just där.
Så att folk reagerar på hur JV går klädda är ju larvigt.

"Så villigt ger upp den tankefrihet vi fått kämpa för"...? Jag har använt min tankefrihet till att tänka ut att jag definitivt inte tror på jag kommer från amöbor och apor, jag har oxå tänkt ut att det då verkar finnas en skapare -en Gud.
Sen har jag tänkt att det som står i bibeln ju verkar vettigt...Sen jämförde jag trosuppfattningar hit och dit och använde tankeförmågan till att skilja ut dom som jag ansåg faktiskt ta bibeln på allvar.
Alla ska väl inte vara tvungna att använda sin tankefrihet till att tänka som du? Eller är kanske du lite "sekt"benägen?
2008-01-24, 23:57
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Stod bara om 1975.

Ja som du märkte en falsk profetia eller har du svårt med läsförståelse! Dessutom finns mycket mer läsvärt om du bemödar dig att söka på sidan! Visa gärna den för dina äldste så börjar dem rulla med ögonen!
2008-01-25, 00:01
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ojoj här får man inte uttala sig lite lättsamt för då får man bannor. Det är bara vissa förunnat att rätta andra tydligen...jag försökte inte linda in nånting med nackskottet.
Jag är inte ute och cyklar, vad du sysslar med däremot har jag ingen aning om.
Vet inte vad du grundar det du säger på men jag har inte varit med om att det blivit tillrättavisningar för att nån tjej haft byxor. En sak jag inte fattar med just byxor eller inte byxor...jag var för några år sen på en begravning för en släkting, varken den som dött eller nån av dom som var där var JV (dom är väldigt anti JV). Ändå var det STRÄNGA förhållningsorder om hur vi fick klä oss och vilka smycken man kunde ha osv. Vad är det för skillnad? Dom här personerna måste ju enligt dig vara fritänkande "normala", ickelurade människor...som hade klara regler för hur vi fick se ut. Och om du är bjuden på...t ex bröllop...skulle du då klä dig i nåt skitigt och trasigt bara för att visa att du minsann kan tänka själv? (Nu vet jag inget om dig och hur du klär dig men det var ett exempel).
Vissa arbetsplatser har oxå regler för vad som passar just där.
Så att folk reagerar på hur JV går klädda är ju larvigt.

"Så villigt ger upp den tankefrihet vi fått kämpa för"...? Jag har använt min tankefrihet till att tänka ut att jag definitivt inte tror på jag kommer från amöbor och apor, jag har oxå tänkt ut att det då verkar finnas en skapare -en Gud.
Sen har jag tänkt att det som står i bibeln ju verkar vettigt...Sen jämförde jag trosuppfattningar hit och dit och använde tankeförmågan till att skilja ut dom som jag ansåg faktiskt ta bibeln på allvar.
Alla ska väl inte vara tvungna att använda sin tankefrihet till att tänka som du? Eller är kanske du lite "sekt"benägen?

Viss skillnad på begravning och ett bönemöte va? Har du hört talas om respekt för den döde dess familj och släktingar? Tusan glömde ju att JV struntar i respekt för andra och glatt stör bakfulla människor på söndagmornar!
2008-01-25, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Viss skillnad på begravning och ett bönemöte va? Har du hört talas om respekt för den döde dess familj och släktingar? Tusan glömde ju att JV struntar i respekt för andra och glatt stör bakfulla människor på söndagmornar!

Vad jag ville få fram var att det inte är ngt konstigt om det är en viss klädstil vid vissa tillfällen. Du missförstår, igen. Men jag kan ju inte säga att jag är direkt förvånad.
Sen det där med respekt för andra...hur känner du att det går med det själv?
2008-01-25, 02:07
Medlem
Citat:
Ja som du märkte en falsk profetia eller har du svårt med läsförståelse! Dessutom finns mycket mer läsvärt om du bemödar dig att söka på sidan! Visa gärna den för dina äldste så börjar dem rulla med ögonen!

Av vilken anledning skulle jag ha svårt med läsförståelse?
Rulla med ögonen?
Jag tycker det räcker med att allting pekar på att du snurrar runt med hela huvudet i dina försök att kasta ur dig det ena och det andra.
2008-01-25, 07:52
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Om dom inte är inspirerade av Gud måste det ju innebära att dom är vanliga människor som du och jag.
Har du aldrig ändrat nån åsikt pga mer eller bättre kunskap i nåt ämne?
Som det står i Daniel 12:4 "Men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor".
Resultatet av att man söker efter kunskap i bibeln gör att man finner den, inte med en gång utan med tiden. Människan kommer aldrig att kunna få alla svar om Gud. Han är för "stor".
Tycker du att det är bättre att hålla fast vid uppfattningar som man själv och kanske andra runt omkring vet inte stämmer?
Alla dessa datum du pratar om...jag vet inte hur mkt som varit sagt officiellt från organisationen och vad enskilda JV gått efter, jag har bara hört om 1975.

Du missuppfattar det hela fullständigt om du inte tror på att bibeln ligger till grund för JV.
Jag kan t ex inte nånstans i bibeln hitta belägg för treenigheten, en odödlig själ, att alla goda ska till himmelen, ett helvete, att jorden ska brinna upp, att det är ok att döda, att Gud skulle använt sig av evolution, och andra ämnen som jag inte tänker ta upp för vissa ämnen är känsligare än andra för folk. Men allt detta är sådant som de flesta andra kyrkor lär ut, eller hur?
Jag har inte heller någon gång fått besök av en enda annan religiös människa som följt Jesu befallning om att gå ut och predika.
För mig är det allvarligare att påstå att man har bibeln som sitt rättesnöre men ändå vägra ändra på sitt liv eller sina uppfattningar...det är hyckleri.

JV har förresten aldrig sagt nåt om JORDENS undergång. Om du menar det bokstavligt.
Och 587 va ju då inte spikat.
Och jag antar att du tycker att ödmjukhet är en kass egenskap.
Problemet i det hela är att Vakttornet påstår sig vara den enda organisation på jorden som Gud godkänner: "Det finns ingen annan organisation som utför Guds vilja eller som ger människor undervisning får evigt liv" (Vt 15 nov 1973). De bestämmande och allsmäktiga inom Vakttornet är den "trogne och omdömesgille slaven".

De som vill accepterade av Gud måste enligt Sällskapet Vakttornet erkänna och underordna sig denna myndighet. "Som Jesu Kristi lärjungar erkänner de också Jehovas synliga organisation och Jesu Kristi myndighet såsom den utövas genom 'den trogne och omdömesgille slaven'. " (Tjänsten för Guds rike maj 1986)

Den "trogne och omdömesgille slaven" utövar enligt Sällskapet Vakttornet ingen vanlig mänsklig myndighet. Den utövar Jesus egen myndighet dvs dens myndighet. Denne slav gör alltså, precis som påven i Rom, anspråk på att vara "Kristi ställföreträdare" på jorden . Att trotsa den som anses utöva Kristi egen myndighet på jorden är naturligtvis mycket allvarligt. JVs varnas för att ifrågasätta och kritisera slavens tolkningar och illvägagångssätt: "Akta dig för dem som försöker komma med sina egna avvikande uppfattningar" (VT 15 mars 1986)

Tycker man då inte det är allvarligt att denna orgaisation ändrar uppfattningar med tidens gång , kommer med nya sätt att tolka och se på saken. Om nu dessa personer är så fantastika och har en länk till Gud, ska det inte komma med rätt information? Nej vet att ni inte tror på JORDENS undergång och ödmjukhet är en fin egenskap (för dem som besitter den).

587 är spikat se Britannica.com "He (Nebukadnessar) attacked Judah, capturing Jerusalem in 597 and recapturing it in 587/586"
http://www.britannica.com/ebc/article-9373177

Brittish Museum: "destruction of the city by the Babylonians in 586 BC." http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/l/lachish_letter_i.aspx

Brittish Museum: "Nebuchadnezzar showed no mercy this time and in 587 BC he beseiged and then destroyed Jerusalem"
http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/l/lachish_letter_ii.aspx
2008-01-25, 11:04
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Vad jag ville få fram var att det inte är ngt konstigt om det är en viss klädstil vid vissa tillfällen. Du missförstår, igen. Men jag kan ju inte säga att jag är direkt förvånad.
Sen det där med respekt för andra...hur känner du att det går med det själv?

Missförstår inte alls! JV som organisation visar ingen som helst respekt för andra människor eller sina medlemmar, vilket är dokumenterat hur många gånger som helst! Argumenten börjar tryta för du inser att du förlorar debatten! Läs Raymond Franz bok istället så ser du hur illa ställt det är i sektledningen!
2008-01-25, 11:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Av vilken anledning skulle jag ha svårt med läsförståelse?
Rulla med ögonen?
Jag tycker det räcker med att allting pekar på att du snurrar runt med hela huvudet i dina försök att kasta ur dig det ena och det andra.

Vilken looser du är! Jag kastar inte ur mig någonting! Läs vad som står på hemsidan och kom inte sen att påstå att 1975 inte är en falsk profetia! Om du inte förstår vad som står där har du ju problem!
2008-01-25, 12:47
Medlem
Citat:
Missförstår inte alls! JV som organisation visar ingen som helst respekt för andra människor eller sina medlemmar, vilket är dokumenterat hur många gånger som helst! Argumenten börjar tryta för du inser att du förlorar debatten! Läs Raymond Franz bok istället så ser du hur illa ställt det är i sektledningen!

Snälla nån vad du tar i.
Kan du ge mig exempel på när människor inte blir visade respekt, för det måste du ju ha hur många som helst. Vad är din definition på ordet respekt? Ska jag se exempel på ett respektfullt uppträdande när jag läser det du skriver?
Jag har inte förlorat nån debatt, det här kan ingen vinna eller förlora pga att vi har olika syn på saken och olika erfarenheter. Det är väl där respekten ska komma in oxå.
Du tycker att de som är med i JV låter sig bli tvingade att läsa viss litteratur...vad är det du håller på med...? Du vill att jag ska läsa det ena och det andra för att bli påverkad att tycka som du...och om jag inte skulle vilja läsa det du rekommenderar så är jag feg och förbjuden, utan egen vilja.
Ser du inte att du håller på precis som du anklagar JV för att göra??
2008-01-25, 13:01
Medlem
Citat:
Vilken looser du är! Jag kastar inte ur mig någonting! Läs vad som står på hemsidan och kom inte sen att påstå att 1975 inte är en falsk profetia! Om du inte förstår vad som står där har du ju problem!

Jag har nog ingenstans förnekat att 1975 var på tapeten förr. Vill du kalla det för falsk profetia kan du väl göra det.
Du kan aldrig förstå hur saker ligger till för du ser det bara från ett håll och du har valt att bli påverkad från ett håll. Iaf är det så det verkar på det du skriver.
Och i och med att du blivit påverkad att se saker från endast ett håll så har du inte alltid riktigt koll på vad du pratar om.
Jag vet vad jag vet, sen ett gäng år, och jag har erfarenhet från bägge håll så för min del är det lugnt med det. Det kommer hela tiden att finnas personer som har fördomar, förutfattade meningar, och som blivit informerade med rena felaktigheter och vissa som bara vill skälla för skällandets skull. Jag har träffat på sådana som efter att ha öppnat sinnet en aning, till att se från annat håll, har kunnat revidera vissa saker de trott om JV, utan att för den skull börjat sympatisera med JV. Men dom behöver åtminstone inte reta sig på saker som inte stämmer.
2008-01-25, 19:58
Bannlyst
Citat:
...undrar vad du menar nu...

Vad jag menar? Jag menar att JV är mycket bra på att kasta stenar...
Har du läst din litteratur ordentligt? JV kritiserar glatt alla andra religioner, kallar dem falska, hycklande osv och är minst lika falska och hycklande själva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in