Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Om dom inte är inspirerade av Gud måste det ju innebära att dom är vanliga människor som du och jag.
Har du aldrig ändrat nån åsikt pga mer eller bättre kunskap i nåt ämne?
Som det står i Daniel 12:4 "Men du, Daniel, håll orden hemliga och försegla boken intill ändens tid. Många kommer att forska i den, och den sanna kunskapen kommer att bli stor".
Resultatet av att man söker efter kunskap i bibeln gör att man finner den, inte med en gång utan med tiden. Människan kommer aldrig att kunna få alla svar om Gud. Han är för "stor".
Tycker du att det är bättre att hålla fast vid uppfattningar som man själv och kanske andra runt omkring vet inte stämmer?
Alla dessa datum du pratar om...jag vet inte hur mkt som varit sagt officiellt från organisationen och vad enskilda JV gått efter, jag har bara hört om 1975.
Du missuppfattar det hela fullständigt om du inte tror på att bibeln ligger till grund för JV.
Jag kan t ex inte nånstans i bibeln hitta belägg för treenigheten, en odödlig själ, att alla goda ska till himmelen, ett helvete, att jorden ska brinna upp, att det är ok att döda, att Gud skulle använt sig av evolution, och andra ämnen som jag inte tänker ta upp för vissa ämnen är känsligare än andra för folk. Men allt detta är sådant som de flesta andra kyrkor lär ut, eller hur?
Jag har inte heller någon gång fått besök av en enda annan religiös människa som följt Jesu befallning om att gå ut och predika.
För mig är det allvarligare att påstå att man har bibeln som sitt rättesnöre men ändå vägra ändra på sitt liv eller sina uppfattningar...det är hyckleri.
JV har förresten aldrig sagt nåt om JORDENS undergång. Om du menar det bokstavligt.
Och 587 va ju då inte spikat.
Och jag antar att du tycker att ödmjukhet är en kass egenskap.
Problemet i det hela är att Vakttornet påstår sig vara den enda organisation på jorden som Gud godkänner: "Det finns ingen annan organisation som utför Guds vilja eller som ger människor undervisning får evigt liv" (Vt 15 nov 1973). De bestämmande och allsmäktiga inom Vakttornet är den "trogne och omdömesgille slaven".
De som vill accepterade av Gud måste enligt Sällskapet Vakttornet erkänna och underordna sig denna myndighet. "Som Jesu Kristi lärjungar erkänner de också Jehovas synliga organisation och Jesu Kristi myndighet såsom den utövas genom 'den trogne och omdömesgille slaven'. " (Tjänsten för Guds rike maj 1986)
Den "trogne och omdömesgille slaven" utövar enligt Sällskapet Vakttornet ingen vanlig mänsklig myndighet. Den utövar Jesus egen myndighet dvs dens myndighet. Denne slav gör alltså, precis som påven i Rom, anspråk på att vara "Kristi ställföreträdare" på jorden

. Att trotsa den som anses utöva Kristi egen myndighet på jorden är naturligtvis mycket allvarligt. JVs varnas för att ifrågasätta och kritisera slavens tolkningar och illvägagångssätt: "Akta dig för dem som försöker komma med sina egna avvikande uppfattningar" (VT 15 mars 1986)
Tycker man då inte det är allvarligt att denna orgaisation ändrar uppfattningar med tidens gång 
, kommer med nya sätt att tolka och se på saken. Om nu dessa personer är så fantastika och har en länk till Gud, ska det inte komma med rätt information? Nej vet att ni inte tror på JORDENS undergång och ödmjukhet är en fin egenskap

(för dem som besitter den).
587 är spikat se Britannica.com "He (Nebukadnessar) attacked Judah, capturing Jerusalem in 597 and recapturing it in 587/586"
http://www.britannica.com/ebc/article-9373177
Brittish Museum: "destruction of the city by the Babylonians in 586 BC."
http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/l/lachish_letter_i.aspx
Brittish Museum: "Nebuchadnezzar showed no mercy this time and in 587 BC he beseiged and then destroyed Jerusalem"
http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/l/lachish_letter_ii.aspx