Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Nej jag påstår inte att du var expert / speciallist. Har inte läst mycket av det du skrivit ens.. Jag pratade generellt om de JV som framför sina "läror" och i synnerhet de styrande på JV huvudsäte. Expert menar jag i den bemärkelsen att det finns en stor kunnighet om bibeln och JV ståndpunkter och hur att bemöta de icke troende. Offer i den bemärkelsen att JV-medlemmar är förledda, manipulerade i sin tro. Precis som fanatiker och hjärntvättade ofta är experter inom sina områden men likväl offer eftersom människans psyke är påverkbart och under "rätt" omständigheter kan vilseledas. Nu är inte min uppfattning att JV sysslar med hjärtvätt men ett manipulativt som har stora likheter med hjärntvätt.
Andens fortlevnad är bevisad på många sätt och har inget med trosuppfattning att göra direkt men däremot har ju många religiösa upplevt andekontakter som är i enlighet med deras tro. När ett stort antal trovärdiga människor haft andekontakter (såväl fysiska som andra typer) med sk fortlevnadsbevis då bör det betraktas som bevis. Vi så ofantligt många trovärdiga utsagor att det vore vansinne och fullständigt ologiskt att förkasta dessa människor upplevelser. Sen kan naturligtvis JV förklara detta med att det är Satans påfund. Frågan är ju isåfall varför Satan gör goda gärningar genom detta...
Ok. Du tänker så.
Det är lustigt att människor som tror som du är "trovärdiga", när det ändå är en tro. Det finns en hel hög av människor som inte tror på att nån ande lever vidare efter döden och som då kan tycka att de som tror på sånt är lite inbillningsbenägna.
Det jag tror är inte mindre rimligt än det du tror. Är inte du oxå påverkad av vad andra lämnat för "trovärdiga utsagor" i så fall? Kanske finns det manipulativa mytomaner som trott sig vara med om ngt övernaturligt bland dom, precis som du säger är fallet med JV....?
JV tror oxå att det finns en andevärld, precis som det talas om i bibeln. Men vad gäller vad som händer efter döden är bibeln inte otydlig. Jesus t ex jämförde döden vid sömn. Hur är man när man sover? Inte särskilt medveten om det som händer runt omkring en.
Och varför Satan skulle göra till synes "goda gärningar" kan man ju undra, det som står i 2 Kor 11:14..."ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel"...är intressant. Gal 1:8 säger; "Men även om vi eller en ängel från himlen förkunnade för er som goda nyheter något utöver vad vi har förkunnat för er som goda nyheter, så ska han vara under förbannelse".
I Upp 12:9 står det att Satan "vilseleder hela den bebodda jorden". Om man vill vilseleda ngn då döljer man ju sina verkliga motiv, eller hur? Det är tydligen det bibeln menar att Satan håller på med.
Nu kanske du inte ens tror på bibeln så då är det ju sak samma vad det står där.