2008-01-24, 08:13
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
De menar ju som du säkert vet att det inte är döda människor utan onda andar som "besöker" oss. Alltså om människor söker kontakt med dem döda kommer de i kontakt med demoner. Detta förklaras med att eftersom Gud i sin bibel säger att efter döden dör man, så vill satan vilseleda oss genom sina demoner, få oss att tro att man ej dör efter döden. Svårt att argumentera mot ett sånt påstående.

Helt riktigt. Svårt att argumentera emot om man tror på allt i bibeln och i synnerhet om man ska som JV tolka den ordagrant. Nu törs jag påstå att allt i bibeln inte är sant och bibeln får inte tolkas ordagrant eftersom väldigt mycket är symbolik. Inte heller ger lösryckta citat, som JV hela tiden kommer med, sanningen. Eftersom JV inte tar emot sanningar från omvärlden utan enbart tittar in sin egen värld så förstår de inte och går inte att argumentera med.
2008-01-24, 08:54
Medlem
MsPa1nTs avatar
skulle bli mer än glad ifall JV kom och knackade på min dörr och frågade ifall dem skulle få upplysa mig. Skulle lätt bjudit in dem och bjudit dem på något att dricka/äta för att kunna få mig ett gott skratt.
2008-01-24, 09:15
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Andens fortlevnad är bevisad på många sätt och har inget med trosuppfattning att göra direkt men däremot har ju många religiösa upplevt andekontakter som är i enlighet med deras tro. När ett stort antal trovärdiga människor haft andekontakter (såväl fysiska som andra typer) med sk fortlevnadsbevis då bör det betraktas som bevis. Vi så ofantligt många trovärdiga utsagor att det vore vansinne och fullständigt ologiskt att förkasta dessa människor upplevelser.

Bevisad?!

Så om bara tillräckligt många människor säger en sak så är det bevisat?
....Bortförd och analprobad av aliens
....Elvis lever och mår bra

Finns en väldans massa människor som hävdar ovan nämnda, och dom ser jätteallvarliga ut när dom berättar om det. Då måste det ju vara sant/bevis.
En del bryter ju ihop o ch gråter när dom minns den väldiga analproben...

Om vi då räknar med alla miljarder männsikor som inte sett någon ande så sjunker väl bevisvärdet rätt radikalt, eller? Jag kan lova att det är mycket stort antal trovärdiga människor där med.
2008-01-24, 09:18
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Bevisad?!

Tycker med största ärlighet att båda dem påståendena verkar mer trovärdiga än någon religion jag stött på.

Lägger gärna även till:
... Intergalaktiska kejsaren XEMU "gav" människorna sina själar
... Allah was a sucker for 9year olds.
2008-01-24, 11:06
Medlem
schabo-labos avatar
Hej
Jag väntar med spänning på när det visar sig att 144 000-"teorin" omkullkastas av JVs själv. Ett intressant fenomen i det mig veterligen under årens gång många som hävdat tillhört den himmelska skaran, som egentligen ej tillhör den.

Det intressanta är att JVs tar denna siffra symboliskt och har gjort det under en längre tid. Undrar vad för vikling och undan-kryp de använder när de ska vända bort från den teorin, om det framkommen något som radikalt skulle ändra på deras syn på det. Vad det nu skulle vara har jag inte kommit på än . Men det kommer något så småningom
2008-01-24, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Förstår att du tror väldigt mycket på JV:s läror och vägrar att läsa något som motsäger detta! Mycket vanligt inom sekter där man styr vad medlemmarna ska tänka och läsa dessvärre! Många sekter utvecklas tyvärr till avarter och JV tillhör en av dem dock ingalunda den värsta men illa nog!

Jag tror på bibeln. Inte på nåns läror.
2008-01-24, 14:35
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Bevisad?!

Finns en väldans massa människor som hävdar ovan nämnda, och dom ser jätteallvarliga ut när dom berättar om det. Då måste det ju vara sant/bevis.
En del bryter ju ihop o ch gråter när dom minns den väldiga analproben...

Om vi då räknar med alla miljarder männsikor som inte sett någon ande så sjunker väl bevisvärdet rätt radikalt, eller? Jag kan lova att det är mycket stort antal trovärdiga människor där med.

Det där var så dumt så det är inte ens värt att kommentera ytterligare.
2008-01-24, 14:41
Medlem
Citat:
Nej jag påstår inte att du var expert / speciallist. Har inte läst mycket av det du skrivit ens.. Jag pratade generellt om de JV som framför sina "läror" och i synnerhet de styrande på JV huvudsäte. Expert menar jag i den bemärkelsen att det finns en stor kunnighet om bibeln och JV ståndpunkter och hur att bemöta de icke troende. Offer i den bemärkelsen att JV-medlemmar är förledda, manipulerade i sin tro. Precis som fanatiker och hjärntvättade ofta är experter inom sina områden men likväl offer eftersom människans psyke är påverkbart och under "rätt" omständigheter kan vilseledas. Nu är inte min uppfattning att JV sysslar med hjärtvätt men ett manipulativt som har stora likheter med hjärntvätt.
Andens fortlevnad är bevisad på många sätt och har inget med trosuppfattning att göra direkt men däremot har ju många religiösa upplevt andekontakter som är i enlighet med deras tro. När ett stort antal trovärdiga människor haft andekontakter (såväl fysiska som andra typer) med sk fortlevnadsbevis då bör det betraktas som bevis. Vi så ofantligt många trovärdiga utsagor att det vore vansinne och fullständigt ologiskt att förkasta dessa människor upplevelser. Sen kan naturligtvis JV förklara detta med att det är Satans påfund. Frågan är ju isåfall varför Satan gör goda gärningar genom detta...

Ok. Du tänker så.
Det är lustigt att människor som tror som du är "trovärdiga", när det ändå är en tro. Det finns en hel hög av människor som inte tror på att nån ande lever vidare efter döden och som då kan tycka att de som tror på sånt är lite inbillningsbenägna.
Det jag tror är inte mindre rimligt än det du tror. Är inte du oxå påverkad av vad andra lämnat för "trovärdiga utsagor" i så fall? Kanske finns det manipulativa mytomaner som trott sig vara med om ngt övernaturligt bland dom, precis som du säger är fallet med JV....?
JV tror oxå att det finns en andevärld, precis som det talas om i bibeln. Men vad gäller vad som händer efter döden är bibeln inte otydlig. Jesus t ex jämförde döden vid sömn. Hur är man när man sover? Inte särskilt medveten om det som händer runt omkring en.
Och varför Satan skulle göra till synes "goda gärningar" kan man ju undra, det som står i 2 Kor 11:14..."ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel"...är intressant. Gal 1:8 säger; "Men även om vi eller en ängel från himlen förkunnade för er som goda nyheter något utöver vad vi har förkunnat för er som goda nyheter, så ska han vara under förbannelse".
I Upp 12:9 står det att Satan "vilseleder hela den bebodda jorden". Om man vill vilseleda ngn då döljer man ju sina verkliga motiv, eller hur? Det är tydligen det bibeln menar att Satan håller på med.

Nu kanske du inte ens tror på bibeln så då är det ju sak samma vad det står där.
2008-01-24, 14:54
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ok. Du tänker så.
Det är lustigt att människor som tror som du är "trovärdiga", när det ändå är en tro. Det finns en hel hög av människor som inte tror på att nån ande lever vidare efter döden och som då kan tycka att de som tror på sånt är lite inbillningsbenägna.
Det jag tror är inte mindre rimligt än det du tror. Är inte du oxå påverkad av vad andra lämnat för "trovärdiga utsagor" i så fall? Kanske finns det manipulativa mytomaner som trott sig vara med om ngt övernaturligt bland dom, precis som du säger är fallet med JV....?
JV tror oxå att det finns en andevärld, precis som det talas om i bibeln. Men vad gäller vad som händer efter döden är bibeln inte otydlig. Jesus t ex jämförde döden vid sömn. Hur är man när man sover? Inte särskilt medveten om det som händer runt omkring en.
Och varför Satan skulle göra till synes "goda gärningar" kan man ju undra, det som står i 2 Kor 11:14..."ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel"...är intressant. Gal 1:8 säger; "Men även om vi eller en ängel från himlen förkunnade för er som goda nyheter något utöver vad vi har förkunnat för er som goda nyheter, så ska han vara under förbannelse".
I Upp 12:9 står det att Satan "vilseleder hela den bebodda jorden". Om man vill vilseleda ngn då döljer man ju sina verkliga motiv, eller hur? Det är tydligen det bibeln menar att Satan håller på med.

Nu kanske du inte ens tror på bibeln så då är det ju sak samma vad det står där.

Jodå jag är övertygad om att det mesta som står i bibeln är sanningar eller så som profeterna uppfattade som sanning. Men att allt som står i bibeln skulle vara sant och att samma saker skulle gälla nu som då, är farligt att tro. Saken är ju den att följer man bibeln ordagrannt hamnar man i samma dilemma som JV är, dvs att man får en icke trovärdig bild av Gud där han ena stunden är den goda, kärleksfulla osv och i andra stunden fördömmande, bestraffande. Man finner många motsägelser i bibeln och därav förstår man att den inte ska tolkas bokstavligt.
När det gäller människors tro på själens fortlevnad är det en oerhörd skymf att de skulle inbilla sig, vara manipulerade osv. När det finns en så väldigt stort antal människor från olika kulturer osv som säger sig ha upplevt liknande saker och när jag själv har en fungerande andekontakt och vänner berättar om sina osv, då finns det ingen tvekan om vad som är sanning och osanning. Dessa andefenomen godtas inte som bevis av vetenskapen och tvivlare pga av en mängd olika själ. Men hade samma bevisföring gällt något annat ämne hade det förmodligen godtagits för länge sedan.
2008-01-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskpinnen
orkar inte gå igenom ALLA sidor i tråden och dessutom har jag lite enklare frågor kring JV

jag jobbar brevid ett STORT JV bygge...Rikets sal då ja, och de på jobb kommer med massa påståenden om JV.

* stämmer det att kvinnor inte får bära byxor på deras "möten"? det kommer mängder med bilar varje kväll å jag har inte sett en kvinna i byxor.
onödigt vetande men åndå

* stämmer det att de måste bygga rikets sal under tre dagar och att det måste byggas av medlemmar enbart?
isåfall är jag ruggigt impad av bygget vid oss, det kan omöjligt ha byggts på tre dagar.

* och jag tror nån tog upp detta men jag minns inte, läst för mkt ikväll.
men stämmer det att de inte får ta emot något av en icke JVare?
låter ju mkt udda isåfall!! tjoooo

har annars haft stort nöje av att läsa i tråden, man inser hur mycket man går på när man hör folk snacka om JV å andra "sekter"!!

i övrigt ska vi alla klä ut oss till tomtar i sommar å skrämma slag på JV när de har sina "möten" haha!! å bilden med " skitarsle" MÅSTE genomföras här med!! skylten syns lång väg över staden!! muhahah

tackar!!!

Hej!
Tänkte svara på dina frågor!

Kvinnor i byxor?
Det är ingen tjej som får ett nackskott om hon skulle komma till ett möte i byxor. Grejen är den att mötena på Rikets sal är ett tillfälle då det är lämpligt att ha på sig...vad ska jag säga...snygga rena kläder, lite uppklätt . Precis som vilka andra som helst som blir bortbjudna eller går på nåt högtidligt i kyrkan eller var som helst. Och tjejer brukar väl oftast anse att dom är lite extra uppklädda i kjol eller klänning. Killarna/männen har ju kavaj och slips. Det är bara så det är...inget konstigt.

Att bygga Rikets salar på tre dgr görs ibland, men absolut inte varje gång och det är då alltså inget som måste göras. Varför skulle det vara det?
Och det är bara vittnen som är med på dom byggena. Man kan anmäla sitt intresse att vara med på sånt och får då åka runt till olika platser och hjälpa till. Inte bara i Sverige.

Vad du menar med att ett JV inte skulle få ta emot nåt av ett icke JV förstår jag inte....

(Läs gärna alla inlägg så blir din bild av JV kanske lite nyanserad...)
2008-01-24, 15:06
Medlem
schabo-labos avatar
Hej
Pratade med ett JV nyligen. Frågade honom om "den sista generationen",
"1914-teorin" och framförallt om de ändringar som gjorts under årens lopp. Han frågade varför jag hängt upp mig på detta och jag förklarade för honom att dessa saker är lättare att diskutera eftersom många andra tros-frågor kan man "förklara" sig till.

Alla ändringar finns ju på papper och 1914-teorin kan man visa felaktighet genom bevis och fakta. Han sa till mig att varför lägger jag inte märke till JVs förklaringar till varför ondska finns och deras svar vad som händer efter döden. Här hamnade jag lite på efterkälken eftersom jag inte läst på angående detta.

Vad ska man säga till ett JV gällande deras förklaring att satan regerar på jorden (därav all ondska)? Vad säger man gällande deras teori om vad som sker efter döden (de tror man dör)?
2008-01-24, 15:08
Medlem
Citat:
Helt riktigt. Svårt att argumentera emot om man tror på allt i bibeln och i synnerhet om man ska som JV tolka den ordagrant. Nu törs jag påstå att allt i bibeln inte är sant och bibeln får inte tolkas ordagrant eftersom väldigt mycket är symbolik. Inte heller ger lösryckta citat, som JV hela tiden kommer med, sanningen. Eftersom JV inte tar emot sanningar från omvärlden utan enbart tittar in sin egen värld så förstår de inte och går inte att argumentera med.

Detta eviga tjat om lösryckta citat ur bibeln...var vänlig och ge mig ett exempel. Eller förresten, ge mig gärna ett gäng exempel.
Senast redigerad av Leviticus 2008-01-24 kl. 15:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in