2009-07-23, 18:09
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag förstår.
Du tror alltså att Bibeln har blivit ändrad och att Gud inte har skyddat sitt ord.
Hur i all världen kan du lita på den då?
Hur vet du att inte nåt annat viktigt är ändrat?

Ändrat o ändrat ... det vill jag inte påstå.
Vi har ju kunskapen om Guds namn, och som Flexbärt visar så finns bevisen .. man väljer bara om man vill använda hans namn eller inte
2009-07-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Vad bra, då har du läst det och vet hur vi ser på det

Vi tror att Jehova från början stod i Nya Testamentet. Så Gud bevarade sitt namn tills människor både i GT och NT tog bort det.

Håller med Kalten.
Det här är en skrämmande tanke, inser du inte det?
Om Gud inte har förmått att skydda sitt ord, ens i en sån viktig fråga, ja, då är det väl tveksamt om vi kan lita på Bibeln alls.
2009-07-23, 18:10
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Om nu Guds namn stod i NT från början, varför har inte ens NW det i Jesus böner?
Då betyder det alltså att Jesus inte använde namnet i sina böner.
Och då kan det knappast vara nödvändigt för oss att använda det idag.

Efter som han var Son till Gud så klart han kallade sin Fader för Fader... Precis som jag säger mamma & Pappa. För mig är det enkelt sunt förnuft!
2009-07-23, 18:12
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Håller med Kalten.
Det här är en skrämmande tanke, inser du inte det?
Om Gud inte har förmått att skydda sitt ord, ens i en sån viktig fråga, ja, då är det väl tveksamt om vi kan lita på Bibeln alls.

Skyddat; du har ju Nya världensöversättning... Vad mer begär du?
2009-07-23, 18:47
Medlem
Citat:
Efter som han var Son till Gud så klart han kallade sin Fader för Fader... Precis som jag säger mamma & Pappa. För mig är det enkelt sunt förnuft!

Nu var ju Jesus i en helt annan position än du.
Det han gjorde och sa var för att ge exempel för sina efterföljare.
Om han inte lärde sina efterföljare att använda Guds namn så var det nog ett syfte med det.
Sunt förnuft säger det.
2009-07-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ändrat o ändrat ... det vill jag inte påstå.
Vi har ju kunskapen om Guds namn, och som Flexbärt visar så finns bevisen .. man väljer bara om man vill använda hans namn eller inte

Ja precis ändrat.
JV säger att Guds namn är det viktigaste namnet i hela universum.
Ändå påstår ni att han inte ens skyddade det från att tas bort ifrån Bibeln.
Det är verkligen en stor ändring om det hände.
Det Flexbärt visar är just ett praktexempel på Vakttornets försök att bevisa nåt som de själva har sagt att det inte finns några bevis för.
2009-07-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Ofta kan man fortfarande urskilja den ursprungliga skriften.
I det här fallet fanns under senare skrift en avskrift av en del av den hebreiska skriften översatt till grekiska av Aquila, en judisk proselyt som levde under 100-talet v.t.

Jag fängslades av att lägga märke till att på flera ställen i den grekiska texten var Jehovas namn skrivet med ålderdomliga hebreiska bokstäver.
Detta visar att så sent som på 100talet v.t. skrevs fortfarande Jehovas namn på hebreiska i grekiska handskrifter.
Det finns därför inte något skäl att tvivla på att Jesu lärjungar också använde det, när de ursprungligen skrev de kristna grekiska skrifterna under inspiration från Gud.

Aquila översatte alltså de hebreiska skrifterna o behöll Guds namn? Vad bevisar det mer än att han var en noggrann översättare?

Och varför väljer han att inte översätta JHWH? Kan det vara så att det inte används kanske?
2009-07-23, 19:23
Medlem
Jag kan tycka att när man använder Guds namn precis hela tiden & överallt tappar det sin unika mening på ngt sätt...vet inte hur jag ska förklara...

T ex har ju JV tagit över namnet och kallar sig själva med det...och i andras mun blir det "Jehåååvas"...inte så respektfullt.
Det blir bara ett namn bland andra namn på ngt sätt.

Jag har svårt att skriva ut namnet här på FB, gör det mkt sällan, använder hellre Gud eller JHWH...kanske inte är ngn skillnad men iaf.

Nån som förstår vad jag menar?
2009-07-23, 19:32
Medlem
Citat:
Skyddat; du har ju Nya världensöversättning... Vad mer begär du?

Mycket mer!
Du frågar ideligen om vi andra har läst dina och Flexbärts långa Vakttornscitat.

Nu frågar jag dig om du läste inläggen håromdagen ang NW, där åtminstone två som var kunniga på området påpekade en hel del fel i NW?
2009-07-23, 19:45
Medlem
Citat:

Nja, sunt förnuft tycker jag inte det är.

Dels säger han någon vers innan mönsterbönen "eder Fader", inte "min Fader".
Dels inleder han med att säga "I skolen alltså bedjen sålunda..."
Utan att lära dem att använda namnet.

För Gud var alltså även lärjungarnas fader, och han lärde dem att be till fadern!
Dög det åt Jesus, så duger det åt oss.
2009-07-23, 20:10
Medlem
Guds namn i NT

Lägger in några äldre inlägg på nytt.
Verkar inte som JV här har läst detta:

swebilbo
Medlem

Haha! Skämtar du eller? Den är en av de mest tillrättalagda översättningarna i världen.... Som sagt: man väljer bort att översätta "Kyrios" till Jehova på ETT ställe eftersom det skulle gå emot deras lära.... det är ett praktexempel på en mycket dålig översättning.... dessutom något som t om älste inom Jv backar inför när man nämner det för dem.... hehe väldigt roligt at testa kan jag säga.....

Ett sidospår: hur kommer det sig att man ska känna till namnet "Jehova" medans namnet "Yeshua" dvs Jesus verkar oviktigt? Namnet Jesus är en engelsk översättning av Ioalus (kan ha felstavat detta men iaf det grekiska namnet på Yeshua) och kom till använding först på 1600-talet någongång?
Senast redigerad av Gitte 2009-07-23 kl. 20:15.
2009-07-23, 20:14
Medlem
Nw

Citerar swebilbo igen:

Detta ska bli intresant: jag kan grekiska och har ett flertal gånger visat te x älstebröder på bristerna, främst vad gäller kyrios, detta när de vill disskutera.. men du kanske har ny information?

Jehovas vittnen begår ett översättningsfel när dom översätter Guds namn med Jehova", syftade jag på ställena i Nya Testamentet där det står Jehova. Jehovas vittnen som inte tror att Jesus är Gud, har konsekvent översatt Kyrios i de grekiska originaltexterna av NT med Jehova. Detta är ett rent översättningsfel. Orsaken till att det faktiskt är ett översättningsfel att skriva Jehova i Nya Testamentet är att det namnet inte finns där. Kyrios finns, vilket betyder Herre på grekiska. Det står inte heller Jehova med grekiska bokstäver, inte heller IHWH med grekiska bokstäver, utan alltså kyrios. Orsaken är alltså att man har använt Septuaginta, den grekiska översättningen av det hebreiska Gamla Testamentet.
Att man desutom är inkonsekvent då man INTE översätter Kyrios till Jehova när detta skulle de facto BEVISA att Jesus är Jehova visar på att det inte bara är en otrolig DÅLIG utan också OHEDERLIG översättning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in