2009-12-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Outbildade som hoppas på ett bättre liv i "framtiden", de kan nog ge en hel del av det de har.
Och många såna borde ju resultera i en del kronor, tid och engagemang för att få in fler.

Leviticus, hur mycket pengar (förutom tid) gav du varje månad när du var aktiv? Min släkting var nog inte så givmild ( han är rätt snål) med kontanta medel men han la ner säkert 20 timmar i veckan förr när han var yngre. Finns säkert många som går in mer helhjärtat än så..
2009-12-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Leviticus, hur mycket pengar (förutom tid) gav du varje månad när du var aktiv? Min släkting var nog inte så givmild ( han är rätt snål) med kontanta medel men han la ner säkert 20 timmar i veckan förr när han var yngre. Finns säkert många som går in mer helhjärtat än så..

Inte mkt. Då och då, några tior. Glömde alltid ha med mig pengar till Rikets Sal.
Betalade inte in på annat sätt som man oxå kan göra.
Jo det är många som ger mkt mer än så. Man kan ju även testamentera allt man äger till ens församling, i de fallen kan det ramla in väldigt mkt pengar.
2009-12-21, 23:23
Medlem
Citat:
Inte mkt. Då och då, några tior. Glömde alltid ha med mig pengar till Rikets Sal.
Betalade inte in på annat sätt som man oxå kan göra.
Jo det är många som ger mkt mer än så. Man kan ju även testamentera allt man äger till ens församling, i de fallen kan det ramla in väldigt mkt pengar.

Har du lämnat jv Leviticus? var det denna tråd som övertygade dig?
2009-12-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Har du lämnat jv Leviticus? var det denna tråd som övertygade dig?

Jag e fortfarande med i JV. Är dock inte verksam längre.
Denna tråd har inte övertygat mig om ngt som gjort att jag tagit ställning för/emot ngt.
Det har varit/är fortsättningsvis mkt intressant och givande att diskutera ämnen ang JV med andra här, många har en hel del erfarenheter och kunskaper av/om denna organisation och vad den stått för från början och hur den behandlat människor.
Mina egna funderingar (som funnits många många år) och erfarenheter har kunnat vädras på ett sätt som aldrig skulle kunnat tas upp med medtroende vettigt och öppet.
Jag e glad att jag hittade hit.
2009-12-22, 22:15
Medlem
Citat:
Denna tråd har inte övertygat mig om ngt som gjort att jag tagit ställning för/emot ngt.
Det har varit/är fortsättningsvis mkt intressant och givande att diskutera ämnen ang JV med andra här, många har en hel del erfarenheter och kunskaper av/om denna organisation och vad den stått för från början och hur den behandlat människor.
Mina egna funderingar (som funnits många många år) och erfarenheter har kunnat vädras på ett sätt som aldrig skulle kunnat tas upp med medtroende vettigt och öppet.

oj jag som skickade ett pm; min fråga är då som följer, vad är meningen med att vara ett Jv om du inte predikar, du får ju inte komma in i paradiset!
2009-12-22, 22:42
Medlem
Citat:
oj jag som skickade ett pm; min fråga är då som följer, vad är meningen med att vara ett Jv om du inte predikar, du får ju inte komma in i paradiset!

Svarade via pm!
2009-12-25, 11:12
Medlem
anordmans avatar
Citat:

Jag har en fråga.. (inte bara till dig Leviticus)

Jehovas Vittnen lär ju att det bara är genom att vara ett döpt vittne som man kan överleva harmageddon.. alla andra kommer Gud att ta ihjäl.
(harmageddon= Den dag då JV-guden kommer att gripa in och återställa paradiset)
man är alltså inte godkänd om man inte tillhör den amreikanska organisationen Jehovas.

Får jag då fråga... var Noa, eller tex Abraham, var de godkända av gud och "hade hans ynnest"?

Ja/Nej?

Vilken organisation tillhörde dem?
2009-12-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anordman
Jag har en fråga.. (inte bara till dig Leviticus)

Jehovas Vittnen lär ju att det bara är genom att vara ett döpt vittne som man kan överleva harmageddon.. alla andra kommer Gud att ta ihjäl.
(harmageddon= Den dag då JV-guden kommer att gripa in och återställa paradiset)
man är alltså inte godkänd om man inte tillhör den amreikanska organisationen Jehovas.

Får jag då fråga... var Noa, eller tex Abraham, var de godkända av gud och "hade hans ynnest"?

Ja/Nej?
Ja trots sin ofullkomlighet

Guds organisation, som då var lagförbundet.

Ja/Nej?
Ja.

http://www.watchtower.org/z/bh/article_16.htm

--------------------------------
"man är alltså inte godkänd om man inte tillhör den amreikanska organisationen Jehovas."

Godkännandet står Gud för och det är av eget intresse att ta reda på kraven!

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Den är världsvid och den större delen finns i Selters i Tyskland .
2009-12-26, 08:10
Medlem
Citat:

Ingen lurar Jehova,

2 Moseboken 20:7
"Du skall inte brukar * Jehovas din Guds, namn på ett ovärdigt sätt, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som tar upp hans namn på ett ovärdigt sätt."

* Bruka eller uttala; ta (lyfta) upp, bära.

Johannes 17:6
” Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen. De var dina och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord.”
2009-12-26, 09:37
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Guds organisation, som då var lagförbundet.
Ja/Nej?
Ja.
http://www.watchtower.org/z/bh/article_16.htm

--------------------------------
"man är alltså inte godkänd om man inte tillhör den amreikanska organisationen Jehovas."
Godkännandet står Gud för och det är av eget intresse att ta reda på kraven!

-Guds organisation, som då var lagförbundet.
Nej men du... att man lovar gud att följa honom och bli "frälst" genom sin tro till honom. Kan aldrig någonsin räknas som en organisation.
Ändå stod de i ett godkänt förhållande.

Anta att jag var född för 150 år sedan... vilken organisation skulle jag tillhört då för att räknas som godkänd?

- Godkännandet står Gud för och det är av eget intresse att ta reda på kraven!

Så om jag var född i Indien och född budist eller nåt... jag har aldrig ens hört talas om jesus och bibeln överhuvudtaget. (mycket vanligt i de områdena av världen överhuvudtaget faktiskt)
... Så kommer jag att dödas för att jag inte sökt upp Jehovas vittnen?
2009-12-27, 00:19
Medlem
Citat:
Så om jag var född i Indien och född budist eller nåt... jag har aldrig ens hört talas om jesus och bibeln överhuvudtaget. (mycket vanligt i de områdena av världen överhuvudtaget faktiskt)
Och det är just därför vi är ute och predikar . "Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna och sedan skall slutet komma.

Och skulle det vara så att predikoarbetet inte har hunnit så långt, vet Jehova detta och kommer att ta hänsyn till omständigheterna.
2009-12-27, 01:36
Medlem
Citat:
Så om jag var född i Indien och född budist eller nåt... jag har aldrig ens hört talas om Jesus och bibeln överhuvudtaget. (mycket vanligt i de områdena av världen överhuvudtaget faktiskt)

Alla får sitt besök och möjlighet och dessutom så följde en blandad hop med Israeliterna ut ur Egypten.
Som sagt:

Du har definitivt ingen ursäkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in