2008-08-06, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Russel tillägger I "studier i skriften - Tiden är nära" att om en enda förutsägelse inte inträffar så har Guds ande inte talat genom honom. Faktum är att inte en enda av de förutsägelser som gjordes inträffade.

Resultatet av de felslagna profetiorna blev att mängder av människor lämnade organisationen. Vakttornet var väl medvetna om fiaskot och 1930 erkänner man också detta i boken, Ljus sid 206:

"Att Herrens folk blickade hän emot 1914 med glada förväntningar. När den tiden kom och gick förbi, blev det mycket missräkning, harm och sorg, och Herrens folk fick lida stor smälek. De blevo särskilt förlöjligade av prästerskapet, och dess förbundna och utpekade med hån, eftersom de hade sagt så mycket om 1914 och vad som då skulle inträffa och deras "profetior" inte hade gått i uppfyllelse"

Om en enda förutsägelse inte inträffar så är man inte "Guds profet." Det roliga är ju att:

1: Ingen i den styrande kretsen någonsin påstått att dom är profeter. Däremot har andra påstått det åt dom.

2: "det blev mycket missräkning, harm och sorg..." för att en del medkristna hade feltolkat det dom hade sagt. Det står ingenstans om att Har-Magedon eller slutet på denna tingens ordning skulle komma 1914. Däremot så påpekades det att något var annalkande men vad riktigt ville dom inte spekulera i.
2008-08-06, 15:16
Bannlyst
Citat:
Generationen man syftade på är ej den generation som föddes 1914.

Det är sant att det har spekulerats i detta, så mycket vet jag, men jag är inte riktigt 100 på att dom skulle konkret ha påstått att Har-Magedon skulle komma innan dom som föddes 1914 hade dött? Om du idkar tålamod så ska jag ta reda på hur det egentligen ligger till så slipper vi alla spekulera i detta.
2008-08-06, 15:18
Medlem
schabo-labos avatar
År 1971 har de flesta som upplevde 1914 dött och nu kunde man göra om fiaskot till en succé. I Vakttornet från det året 15 dec. sid 563 säger man nu

"Det kritiska året 1914 kom och med det första världskriget... Hur kunde Jehovas vittnen så långt i förväg ha kännt till det som inte ens världens ledande män kände till? endast genom att Guds heliga ande gjorde sådana profetiska sannaingar kända för dem....."

Helig ande... profetiska sanningar..?!
2008-08-06, 15:22
Bannlyst
Citat:
År 1971 har de flesta som upplevde 1914 dött och nu kunde man göra om fiaskot till en succé. I Vakttornet från det året 15 dec. sid 563 säger man nu

"Det kritiska året 1914 kom och med det första världskriget... Hur kunde Jehovas vittnen så långt i förväg ha kännt till det som inte ens världens ledande män kände till? endast genom att Guds heliga ande gjorde sådana profetiska sannaingar kända för dem....."

Helig ande... profetiska sanningar..?!

Helig ande är den kraft som utgår från Gud och en profetisk sanning är en förutsägelse som inträffar. Styrande kretsen hade förutsagt att det var något som skulle hända 1914. Vad hände 1914? WW1 utbröt.

Vad är det du undrar över?
2008-08-06, 15:23
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Det är sant att det har spekulerats i detta, så mycket vet jag, men jag är inte riktigt 100 på att dom skulle konkret ha påstått att Har-Magedon skulle komma innan dom som föddes 1914 hade dött? Om du idkar tålamod så ska jag ta reda på hur det egentligen ligger till så slipper vi alla spekulera i detta.
Mmm men de som levde på sextio och sjuttio-talet hade massor av förhoppningar om att slutet är jättenära, här kan du läsa vad de skrev i slutet av sextiotalet i ett vakna till sitt folk: Vakna! 22 maj 1969, s.15 (amerikansk utgåva)

"Om du är en ung person, måste du också inse att du aldrig kommer att bli gammal i det nuvarande systemet. Varför inte? Eftersom alla bevis för uppfyllelsen av Bibelns profetior visar att detta korrupta system kommer att försvinna inom några få år. Om den generation som observerat början av de
"sista dagarna" år 1914, sade Jesus: "Denna generation kommer alls inte att försvinna förräns allt detta inträffar." Därför kommer du som yngre person aldrig att få någon karriär som detta system erbjuder.

Du aldrig kommer bli gammal.. alla bevis.. system kommer att försvinna inom några få år..! Här citerar man Jesus gällande generationen (som man numera har en annan syn på) att denna generationen - från 1914 - kommer inte att försvinna. Det gav stor hopp bland folket.

Du kommer aldrig få någon karriär..? Det är sanning och inga visor lät det som.. men men besvikelsen är stor bland de som sitter i riktes salar idag, outbildade och barnlösa .. slutet har ej kommit.
2008-08-06, 15:30
Bannlyst
Citat:
Mmm men de som levde på sextio och sjuttio-talet hade massor av förhoppningar om att slutet är jättenära, här kan du läsa vad de skrev i slutet av sextiotalet i ett vakna till sitt folk: Vakna! 22 maj 1969, s.15 (amerikansk utgåva)

"Om du är en ung person, måste du också inse att du aldrig kommer att bli gammal i det nuvarande systemet. Varför inte? Eftersom alla bevis för uppfyllelsen av Bibelns profetior visar att detta korrupta system kommer att försvinna inom några få år. Om den generation som observerat början av de
"sista dagarna" år 1914, sade Jesus: "Denna generation kommer alls inte att försvinna förräns allt detta inträffar." Därför kommer du som yngre person aldrig att få någon karriär som detta system erbjuder.

Du aldrig kommer bli gammal.. alla bevis.. system kommer att försvinna inom några få år..! Här citerar man Jesus gällande generationen (som man numera har en annan syn på) att denna generationen - från 1914 - kommer inte att försvinna. Det gav stor hopp bland folket.

Du kommer aldrig få någon karriär..? Det är sanning och inga visor lät det som.. men men besvikelsen är stor bland de som sitter i riktes salar idag, outbildade och barnlösa .. slutet har ej kommit.

Då ska jag förklara: Man blir aldrig gammal i det nuvarande systemet om man förlitar sig på de system (mänskliga regeringar) som finns idag. Slutet är fortfarande nära, och det är fortfarande "få år" kvar av den här tingens ordning om man jämför med hur länge Gud har väntat på att få ställa allt tillrätta (det är ett par tusen år). Då kan man verkligen påstå att det bara är några "få år" kvar.

Jag är rädd för att alla dessa debatter om att "JV har fel hit o dit" grundar sig på människors okunskap och egna tolkningar av det Sällskapet tryckt upp på papper.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 15:44.
2008-08-06, 16:10
Medlem
Citat:
Då ska jag förklara: Man blir aldrig gammal i det nuvarande systemet om man förlitar sig på de system (mänskliga regeringar) som finns idag. Slutet är fortfarande nära, och det är fortfarande "få år" kvar av den här tingens ordning om man jämför med hur länge Gud har väntat på att få ställa allt tillrätta (det är ett par tusen år). Då kan man verkligen påstå att det bara är några "få år" kvar.

Jag är rädd för att alla dessa debatter om att "JV har fel hit o dit" grundar sig på människors okunskap och egna tolkningar av det Sällskapet tryckt upp på papper.

Snälla du när det står:

""Om du är en ung person, måste du också inse att du aldrig kommer att bli gammal i det nuvarande systemet. Varför inte? Eftersom alla bevis för uppfyllelsen av Bibelns profetior visar att detta korrupta system kommer att försvinna inom några få år. Om den generation som observerat början av de
"sista dagarna" år 1914, sade Jesus: "Denna generation kommer alls inte att försvinna förräns allt detta inträffar." Därför kommer du som yngre person aldrig att få någon karriär som detta system erbjuder."

Så är det väldigt svårt att missförstå!
De som var unga då, 1969, skulle alltså inte hinna få någon karriär i detta gamla system.
Eftersom slutet var så nära!

Men nog måste du väl vet att väldigt många som var unga då har kunnat göra karriär, de är ju i 60-årsåldern nu.

Och jag vet MÅNGA som var unga JV vid den tiden som i dag grämer sig över att de gick på sådana här uttalande, och därför har fått slita med dåligt betalda jobb hela sitt liv.

Sällskapet har ett stort ansvar här, även om de vägrar att erkänna det!
2008-08-06, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Snälla du när det står:

""Om du är en ung person, måste du också inse att du aldrig kommer att bli gammal i det nuvarande systemet. Varför inte? Eftersom alla bevis för uppfyllelsen av Bibelns profetior visar att detta korrupta system kommer att försvinna inom några få år. Om den generation som observerat början av de
"sista dagarna" år 1914, sade Jesus: "Denna generation kommer alls inte att försvinna förräns allt detta inträffar." Därför kommer du som yngre person aldrig att få någon karriär som detta system erbjuder."

Så är det väldigt svårt att missförstå!
De som var unga då, 1969, skulle alltså inte hinna få någon karriär i detta gamla system.
Eftersom slutet var så nära!

Men nog måste du väl vet att väldigt många som var unga då har kunnat göra karriär, de är ju i 60-årsåldern nu.

Och jag vet MÅNGA som var unga JV vid den tiden som i dag grämer sig över att de gick på sådana här uttalande, och därför har fått slita med dåligt betalda jobb hela sitt liv.

Sällskapet har ett stort ansvar här, även om de vägrar att erkänna det!

Ok, vi tar det en gång till: Vad dom klart menar är att om man är ung så bör man inte satsa på vad det här systemet har att erbjuda, då blir man inte gammal, dvs kommer inte överleva Har-Magedon eller få uppstå (om man som vittne litar på ett politiskt styre istället för Guds styre så har man förnekat Guds ställning som räddare av den här världen och den som kan uppväcka dom döda). Du tror fortfarande att din tolkning är den rätta. Om du hade fattat det här korrekt så skulle du fortfarande varit ett vittne, men helt klart har du ett värdsligt sätt att tänka. Kanske därför du inte ser helheten?

Du vet många vittnen som grämer sig? Det har jag svårt att tro på. Är man ett vittne så sitter man inte och grämer sig över ett slit med "dåligt betalt" jobb i hela sitt liv. Vittnen tänker helt enkelt inte på ett värdsligt sätt som du gör. Det går helt enkelt inte stick i stäv med andan i Guds synliga organisation. Dom byter jobb garanterat, ifall dom är missnöjda, i o m att vittnens primära mål inte är strävan efter att tjäna pengar i första hand utan strävan efter att tjäna Gud och sprida budskapet om hans kungarike.

"Vägrar erkänna" skriver du, som om din tolkning skulle vara den korrekta! Rätt högmodigt av dig att indirekt påstå att din tolkning av sällskapets meddelanden är den rätta. Du har inte funderat på om det är dina feltolkningar som gjort att du inte är med i JV längre? Sällskapet har inget "fel" att erkänna för att du, som så många andra, har feltolkat deras budskap. Lägg det på minnet!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 16:46.
2008-08-06, 16:58
Medlem
Citat:
Ok, vi tar det en gång till: Vad dom klart menar är att om man är ung så bör man inte satsa på vad det här systemet har att erbjuda, då blir man inte gammal, dvs kommer inte överleva Har-Magedon eller få uppstå (om man som vittne litar på ett politiskt styre istället för Guds styre så har man förnekat Guds ställning som räddare av den här världen och den som kan uppväcka dom döda). Du tror fortfarande att din tolkning är den rätta. Om du hade fattat det här korrekt så skulle du fortfarande varit ett vittne, men helt klart har du ett värdsligt sätt att tänka. Kanske därför du inte ser helheten?

Du vet många vittnen som grämer sig? Det har jag svårt att tro på. Är man ett vittne så sitter man inte och grämer sig över ett slit med "dåligt betalt" jobb i hela sitt liv. Vittnen tänker helt enkelt inte på ett värdsligt sätt som du gör. Det går helt enkelt inte stick i stäv med andan i Guds synliga organisation. Dom byter jobb garanterat, ifall dom är missnöjda, i o m att vittnens primära mål inte är strävan efter att tjäna pengar i första hand utan strävan efter att tjäna Gud och sprida budskapet om hans kungarike.

"Vägrar erkänna" skriver du, som om din tolkning skulle vara den korrekta! Rätt högmodigt av dig att indirekt påstå att din tolkning av sällskapets meddelanden är den rätta. Du har inte funderat på om det är dina feltolkningar som gjort att du inte är med i JV längre? Sällskapet har inget "fel" att erkänna för att du, som så många andra, har feltolkat deras budskap. Lägg det på minnet!

Budskapet var helt klart att Harmageddon var så nära att de som var unga då i nte skulle hinna bli gamla i denna världen.
Vilket de nu är, eller i alla fall på väg att bli!

Budskapetvar också att den generation som levde 1914 skulle leva kvar när Harmageddon kom.
Denna lära har man nu ändrat på.

Och, eftersom du är snabb till att säga om andra att de inte förstår vad de läser, så måste jag tala om att det i högsta grad även gäller dig!

Jag skrev INTE att många JV grämer sig, även om jag iofs vet att det är så.
Det jag skrev var att många som var unga JV vid den tiden grämer sig.
En viss skillnad, hoppas att du förstår den?
2008-08-06, 17:01
Medlem
IsgrimnuR!
Jag hoppas att jag kan fråga dig utan att verka oförskämd, anser du att inte Jv inte begick något misstag gällande hur den framställde upprinnelsen till 1975 i sin litteratur?

Vänligen Twinsen
2008-08-06, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
IsgrimnuR!
Jag hoppas att jag kan fråga dig utan att verka oförskämd, anser du att inte Jv inte begick något misstag gällande hur den framställde upprinnelsen till 1975 i sin litteratur?

Vänligen Twinsen

Jag har gått igenom lite material och ser absolut inget som indikerar på något sådant, Sällskapet påstod aldrig att slutet på tingens ordning skulle komma just det året. Däremot (som alla andra gånger) har dom haft spekulationer, just i o m att det var 6.000 (?) år sedan Adam skapades eller hur var det? Klart man börjar spekulera, skulle säkert ni också gjort. Eller?

Men dom har aldrig påstått att dom skulle ha svaret på när Har-Magedon ska komma.

Jag är vidare säker på detta också för i så fall skulle Sällskapet säga emot sig själva i o m att alla Vittnen (ja dom i styrande kretsen är ju också vittnen, fast dom tillhör de "smorda") vet vad Jesus sagt om detta; som jag förut påpekat, i Matt. 24:36. "Men om den dagen och timmen vet ingen något, inte ens himlarnas änglar, inte ens Sonen, utan bara Fadern."
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 17:50.
2008-08-06, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Budskapet var helt klart att Harmageddon var så nära att de som var unga då i nte skulle hinna bli gamla i denna världen.
Vilket de nu är, eller i alla fall på väg att bli!

Budskapetvar också att den generation som levde 1914 skulle leva kvar när Harmageddon kom.
Denna lära har man nu ändrat på.

Och, eftersom du är snabb till att säga om andra att de inte förstår vad de läser, så måste jag tala om att det i högsta grad även gäller dig!

Jag skrev INTE att många JV grämer sig, även om jag iofs vet att det är så.
Det jag skrev var att många som var unga JV vid den tiden grämer sig.
En viss skillnad, hoppas att du förstår den?

Jag förstod exakt vad du menade, men faktum kvarstår att du fortfarande tänker på ett värdsligt sätt, Gitte!
Unga vittnen på den tiden hade samma mål som unga vittnen har idag: att tjäna Jehova i sitt predikoarbete, inte prioritera en karriär och tjäna pengar!

Märk dock väl till att det inte är något fel i att tjäna pengar, så länge det inte tar bort fokus från Gud, att man sätter sina egoistiska intressen främst istället för Rikets!

Jesus uppmanar ju sina lärjungar i Matt. 6:25-33 att "Därför säger jag er: Sluta upp med att vara bekymrade för er själ i fråga om vad ni skall äta eller vad ni skall dricka, eller för er kropp i fråga om vad ni skall ha på er. Betyder inte själen mer än maten och kroppen mer än kläderna? Ge uppmärksamt akt på himlens fåglar, eftersom de inte sår ut säd eller skördar eller samlar in i förrådshus; ändå ger er himmelske Fader mat åt dem. Är ni inte värda mer än de? Vem av er kan väl genom att bekymra sig lägga en enda aln till sin livslängd? Och när det gäller kläder, varför är ni bekymrade? Ta lärdom av liljorna på marken, av hur de växer; de arbetar inte hårt, och inte spinner de; men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. Om nu Gud på det sättet klär markens växter, som finns till i dag och i morgon kastas i ugnen, skall han då inte mycket hellre klä er, ni med lite tro? Var därför aldrig bekymrade och säg: ’Vad skall vi äta?’ eller: ’Vad skall vi dricka?’ eller: ’Vad skall vi sätta på oss?’ Allt detta är ju vad folk i nationerna så ivrigt strävar efter. Er himmelske Fader vet ju att ni behöver allt detta. Fortsätt därför med att först söka kungariket och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också."
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 17:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in