2009-07-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jag har faktiskt inte hört någon som tyckte att det var lätt att vara utesluten o försöka komma tillbaks...

Jag tyckte det var väldigt lätt när jag väl bestämt mig för att komma tillbaka.
Det var som om JHWH tog bort alla hinder ur min väg.
2009-07-22, 20:22
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ja exakt .. Har många vänner som blivit uteslutna pga det och som vissa klarat av att komma tebax och vissa inte .. Min närmsta vän blev utesluten igen nu i höstas och har flyttat ihop m killen... Hon orkar inte leva utan kärlek längre sa hon ... Jag förstår henne!

Borde inte guds kärlek och församlings kärlek vara tillräcklig? Om du kan förstå henne så vet du ju vad det innebär att inte känna att Jehova är den enda man behöver. Får du umgås med henne nu?
2009-07-22, 21:01
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Borde inte guds kärlek och församlings kärlek vara tillräcklig? Om du kan förstå henne så vet du ju vad det innebär att inte känna att Jehova är den enda man behöver. Får du umgås med henne nu?

Nej vi umgås inte nu.
Självklart borde den vara tillräcklig. Men människan är inte fullkomlig .. det innebär att vi är svaga och dras till olika saker...
2009-07-22, 21:03
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag tyckte det var väldigt lätt när jag väl bestämt mig för att komma tillbaka.
Det var som om JHWH tog bort alla hinder ur min väg.

OK. Skönt att höra
2009-07-22, 22:48
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Nej vi umgås inte nu.
Självklart borde den vara tillräcklig. Men människan är inte fullkomlig .. det innebär att vi är svaga och dras till olika saker...

Men saknar du inte henne?! Känner du inte att det är konstigt att hon ska skäras bort ur din tillvaro bara för att hon vill ha en pojkvän..? Är du glad för hennes skull?
2009-07-22, 23:16
Medlem
Från tråden om KK

Ursprungligen postat av Gitte
Du missar poängen.
Varför uttalar Jesus inte namnet i mönsterbönen?
Det är ju viktigt att använda Guds namn i sina böner enligt JV!

Bordelines svar:
Lite OT nu
Den diskussionen kan vi föra i JV tråden!

Eftersom jag länge har försökt att föra den disskusionen med JV här, så väntar jag nu på Bordelines svar.
2009-07-23, 00:49
Medlem
Citat:
Från tråden om KK

Du missar poängen.

Gjorde han inte det så gjorde han inte det och jag vet inte varför...
2009-07-23, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Gjorde han inte det så gjorde han inte det och jag vet inte varför...

Vet inte om du såg det, men anledningen till mitt inlägg var att Bordeline i tråden om KK använde sig av argumentet att Jesus inte nämner Maria i mönsterbönen.
Varpå jag naturligtvis inte kunde låta bli att påpeka att han inte heller nämner Guds där!
Bordeline ansåg (med rätta) att vi skulle ta den diskussionen här i tråden om JV.
Så nu väntar jag med spänning på hennes svar!
2009-07-23, 10:18
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Från tråden om KK

Du missar poängen.

Bordelines svar:
Lite OT nu
Den diskussionen kan vi föra i JV tråden!

Eftersom jag länge har försökt att föra den diskussionen med JV här, så väntar jag nu på Bordelines svar.

För mig är det glasklart att Gud Jehova vill att vi använder hans namn i vår tillbedjan. Dessa skriftställen bekräftar även att det ligger en hund begraven när man inte använder Jehova i NT... Självfallet använde Jesus Guds namn Jehova!

Jesaja 43:10,11
"Ni är mina vittnen", lyder Jehovas uttalande, "ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen.

Fast man kan säga att Gud har fler andra namn, som Adonai och Elohim, men han har vara ett egennamn som han vill att vi skall använda och det är Jehova tror jag.

2 Moseboken 15:2
Min styrka och min kraft är Jah, ty han är mig till räddning. Detta är min Gud, och jag vill prisa honom; min faders Gud, och jag vill upphöja honom. [Jah är ett poetiskt namn av Jehova]

Psalm 83:18(19)
så att man inser att du, vars namn är Jehova, du ensam är den Högste över hela jorden.

Matteus 6:9 Så skall ni be: Vår fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat.

Joel 2:32 Och det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan; ty på Sions berg och i Jerusalem skall de undkomna vara, alldeles som Jehova har sagt, och bland de överlevande, som Jehova kallar

Apg. 2:21 Och var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad."

Joh.17:26
Och jag[Jesus] har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem och jag i gemenskap med dem.

Det visar att Jesus gjorde Guds namn Jehova känt för alla när han gick här på jorden, och jag vill efterlikna Jesus och prisa Jehova.

Jes. 12:4: "Tacka Jehova! Anropa hans namn. Gör hans gärningar kända bland folken. Omnämn att hans namn är upphöjt."

Psalm 9:1,2
Jag vill prisa dig, Jehova, av hela mitt hjärta; jag vill förkunna alla dina underbara gärningar. Jag vill glädja mig och jubla i dig, jag vill spela och sjunga till ditt namns ära, du den Högste

Psalm 86:12 Jag prisar dig, Jehova, min Gud, av hela mitt hjärta, och jag skall förhärliga ditt namn till oöverskådlig tid,

Psalm 111:1 Lovprisa Jah! Jag prisar Jehova av hela mitt hjärta i de rättrådigas förtroliga krets och i menigheten.

Mal. 3:16: "De som fruktar Jehova [talade] med varandra, var och en med sin kamrat, och Jehova fortsatte att ge akt och lyssna. Och en minnesbok började skrivas inför honom för dem som fruktar Jehova och för dem som tänker på hans namn."
2009-07-23, 10:22
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Men saknar du inte henne?! Känner du inte att det är konstigt att hon ska skäras bort ur din tillvaro bara för att hon vill ha en pojkvän..? Är du glad för hennes skull?

Glad att hon överträtt Guds lag? Att hon sårat Gud och gjort honom besviken? Nej det är jag inte glad över.

Jag vet att hon är stark innerst inne, precis som mig och hon vet vad som är rätt .. Jag vet även att när tiden är kommen så kommer hon att se till att ändra sitt liv i enlighet med bibeln.

Tills dess kan jag bara be Jehova att ge henne massor av kraft så att hon till slut känner att hon klararar av uppgiften ... För jag Älskar henne, hon var som min syster men som hon lever nu handlar hon fel och måste ändra sig.
2009-07-23, 10:32
Medlem
Citat:
Glad att hon överträtt Guds lag? Att hon sårat Gud och gjort honom besviken? Nej det är jag inte glad över.

Jag vet att hon är stark innerst inne, precis som mig och hon vet vad som är rätt .. Jag vet även att när tiden är kommen så kommer hon att se till att ändra sitt liv i enlighet med bibeln.

Tills dess kan jag bara be Jehova att ge henne massor av kraft så att hon till slut känner att hon klararar av uppgiften ... För jag Älskar henne, hon var som min syster men som hon lever nu handlar hon fel och måste ändra sig.

Med ett JV som vän, behövs inga fiender
2009-07-23, 10:33
Medlem
Gitte, jag fastnade oxå för den här meningen du skrev i samma inlägg. Därför kände jag att jag skulle svara nånting....jag e ju trots allt oxå JV...
(Ohyfsat att inte svara när ngn länge försökt få svar)
Men när jag tänkte till på din fråga så insåg jag att det inte finns ngt svar.

Citat:
citat Gitte
Eftersom jag länge har försökt att föra den disskusionen med JV här, så väntar jag nu på Bordelines svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in