2009-10-17, 08:32
Medlem
ConDodgys avatar
Nu har du failat med quoteringen ovan.
2009-10-17, 14:08
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Riktigt så enkelt är det inte. Det som 1 Korintierbrevet tillåter är ätande av köttat utanför avgudakulten. Däremot är Paulus tydlig och fördömande när det gäller att äta avgudaköttet i samband med religiös avgudakult.

Jo så enkelt är det. Du får äta kött som offrats till avgudar. Att man får vara med och offra har inte jag påstått.
2009-10-17, 14:14
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
När Jehovas Vittnen har "tänkt lite själva" så heter det "klipp och klistra". När andra har gjort samma sak så är dom belästa och duktiga? =)

Nu svamlar du. När jv tänker själv så uppskattas det av andra. När jv klipper och klistrar så håller dom sig inte till handlingen i Bibeln utan tar en vers från ett kapitel och sätter in det i en handling som inte alls har med saken att göra.

Det kallas klippa och klistra.
2009-10-17, 15:00
Medlem
Citat:
Nu har du failat med quoteringen ovan.

Ja det blev visst så i denna tecnikens värld, men jag kan ta det .
2009-10-17, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ok, i see. Ska inte kommentera det ni diskuterat men i och med att vi diskuterar JV i den här tråden så har det som står i deras litteratur väldigt mycket med saken att göra. Det har inte med er diskussion innan att göra kanske men ändå viktigt.

Jag tycker diskussionen om att JV gör alltid på ett och samma sätt är barnslig. Det finns JV som enbart läser den egna litteraturen, och det finns JV som även läser annan litteratur. Det enda JV inte tar del av är avfällingars material. Dessutom så möter JV andra religioner när dom knackar dörr, och kan då få info om deras religion ifall dom vill.

Sen skulle det vara intressant om JV´s litteratur innehåller felaktigheter i större mängd än någon annan litteratur. Verkar så när man hör folk ständigt slå ner på deras litteratur.

Med tanke på att JV ständigt slår sig för bröstet och glatt rackar ner på alla andra tycker man ju att de borde vara bättre när det gäller litteraturen. Inte bara "lika dåliga som".
2009-10-18, 14:16
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Nu svamlar du. När jv tänker själv så uppskattas det av andra. När jv klipper och klistrar så håller dom sig inte till handlingen i Bibeln utan tar en vers från ett kapitel och sätter in det i en handling som inte alls har med saken att göra.

Det kallas klippa och klistra.

Ge exempel på skriftställen som du då anser att JV "klipp och klistrar" med.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Med tanke på att JV ständigt slår sig för bröstet och glatt rackar ner på alla andra tycker man ju att de borde vara bättre när det gäller litteraturen. Inte bara "lika dåliga som".

På vilket sätt rackar dom ner på alla andra? Min erfarenhet av JV är motsatsen.
2009-10-18, 14:47
Medlem
Citat:
Befolkningsökning bevisar ingenting.

Ungefär 15% av världens befolkning är ständigt undernärda och många miljoner människor svälter varje år. En fjärdedel av världens befolkning lever i en fattigdom, där en fattig individ klassas som en människa som har under en US Dollar per dag att leva på.

15 % = ca 1.000.000.000 människor
1/4 = ca 1.600.000.000 människor
Befolkningsökning bevisar att mänskligheten i allmänhet har större tillgång till mat och sjukvård. Hur många dollar tror du att man levde på under medeltiden? Tror du att folk hade det bättre under en tid då ett års missväxt kunde ta livet av enorma mängder människor?

"En värld som betraktar hunger som något orätt . . . tycks ha lite svårt att förstå att hunger och armod var ett permanent tillstånd som tidigare generationer befann sig i.... Det är svårt för människor som lever under moderna förhållanden att ens tillnärmelsevis förstå hur livet tedde sig ... under dessa tidsåldrar då nöden var universell."
E. Parmelee Prentice i Hunger and History. Tho Influence of Hunger on Human History (Caldwell, Idaho 1951), sid. 10, 137.

Citat:
Är man ständigt undernärd så svälter man. Runt 1 miljard människor är i det tillståndet.

Mellan 1890 och 1960 fördubblades jordens befolkning. Sedan dess har den fördubblats igen. Det betyder att det fanns 1,5-2 miljarder människor i slutet av 1800-talet.
Varför är det då just nu som profetian stämmer in? Människan har under alla tider levt med svält och armod. Och undernäring är inte samma sak som svält. Svält innebär att folk faktiskt dör av näringsbrist, under- eller felnäring orsakar bristsjukdomar men inte död på samma sätt.

"Dödligheten i svält har minskat under de senaste hundra åren till och med i absoluta tal, och än mer i relation till befolkningen."
Julian L. Simon och Herman Kahn i The Resourceful Earth (London 1984), sid. 16.

Citat:
Tror inte jag behöver förklara vad jag vill få sagt med ovan text. Det står inte i bibeln att "jämfört med hur många människor som lever just då" så kommer det vara många som svälter. Man behöver inte vara raketforskare för att fatta att antal människor som svälter har ökat.
Så det spelar alltså ingen som helst roll att en mycket mindre del av mänskligheten svälter, att modern medicin räddar miljontals människor människor varje år, att vi har mindre krig, riktig utbildning, mänskliga fri- och rättigheter, sociala skyddsnät m.m.?

Citat:
År 1800 var folkmängden 980 miljoner människor. Det är fler som svälter idag än hela jordens befolkning år 1800.

Du visste ju inte hur det var med jordbävningar, men ändå stämmer inte profetian in? =)
Här ligger visserligen bevisbördan hos dig, men ok.

"Vissa religiösa grupper har valt denna ganska olämpliga tidpunkt till att påstå att antalet jordbävningar ökar. De har delvis vilseletts av att ett ökat antal små jordbävningar katalogiseras och registreras av nyare och känsligare stationer världen över. Det är värt att lägga märke till aff antalet stora jordbävningar från år 1896 till år 1906 (omkring 25) var större än under någon tioårsperiod sedan dess."
Professor Charles Richter (en av 1900-talets främsta seismologer, upphovsman till Richterskalan) i Natural History, december 1969, sidan 44.
Senast redigerad av Waldemar Krabb 2009-10-18 kl. 14:49.
2009-10-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgyQUOTE
Det finns JV som enbart läser den egna litteraturen, och det finns JV som även läser annan litteratur. Det enda JV inte tar del av är avfällingars material. Dessutom så möter JV andra religioner när dom knackar dörr, och kan då få info om deras religion ifall dom vill.

Vem är avfälling?

Ett JV måste vara mkt begränsad i vad denne läser vad gäller andra religiösa åskådningar.
Därför bestämmer många JVfamiljer att deras barn inte får vara med på religionsundervisning i skolan.
2009-10-18, 15:24
Medlem
Citat:
På vilket sätt rackar dom ner på alla andra? Min erfarenhet av JV är motsatsen.

När man anser sig själva vara de enda som förstår sanningen i bibeln...när man anser sig själva vara de enda som Gud vill rädda undan död vid Harmageddon...

När man ser ut hus som man planerar att bo i när Harmageddon svept undan den nuvarande dömda människan som bor där nu.
När man på möten talar om andra religiösas fel och falskhet men kontrar med JVs sanning och rättfärdighet.

När man efter ett mindre bra besök i tjänsten muttrar till sin tjänstekamrat att "h*n kommer att vara lagom kaxig när h*n ligger som gödsel på marken".

När ett JV pratar med en medtroende om människorna i världen -hur lite de fattar om livet och världsläget, hur blinda alla dessa är, vilka banala liv de har och vad välsignade JV själva är när nu Gud faktiskt "dragit" dem till sanningen, de är Guds utvalda folk.

.....jag vet inte men jag tycker att detta visar på en attityd som rackar ner på andra människor. Det finns så många andra xempel, ibland bara små kommentarer och fnysningar, blickar... men som visar på en mkt självgod anda.
Ärligt talat, vad tycker du?
2009-10-18, 15:27
Medlem
Citat:
Vore ju mer vettigt att anse att någon annan organisation skulle vara guds organisation?

2 much 2 read. Får se om jag orkar gå igenom alla sidor =)

Varför tror man att Gud öht behöver en organisation?
Är det inte ett mänskligt synsätt?
2009-10-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det finns kristenheten med sitt samelsurium av trosinriktningar..
Matteus 7:21- 23
"21 Inte var och en som säker till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

Och så finns det Jesu sanna efterföljare.
http://www.watchtower.org/z/jt/index.htm

(Detta inlägg är fö ett utmärkt xempel på det jag skrev alldeles ovan...)

Matt 7: 21-23... Vad är Faderns vilja? Vem är det som gör den och på vilket sätt? Vad är det som betyder ngt?

Är det inte just de som hävdat att de haft Guds namn med sig som visar sig vara laglösa?
Är det tävlingen om vilken grupp som är "duktigast" på olika göromål som vinner den Allsmäktiges ynnest?

Är vi inte alla individer? Har Gud skapat oss som fyllning i en grupp?

Att tro att Gud bryr sig om människors barnsliga "herren på täppan" lekar är att frånta Honom ställningen som allts Skapare.
Har mänskligheten kanske fullständigt missuppfattat Hans egentliga mening med vår existens? Kan det vara så?
2009-10-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad har befolkningsökningar med profetian i ;att kap 24 att göra.
Det blir ett ingripande i vilket fall.

Tror inte du ser det globala och intisiteten.

Hehehe...ytterligare ett xempel....

JV ser och förstår...men de som inte är JV varken ser eller fattar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in