2007-11-16, 10:35
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag postade väl fler källor än JV?

(se inlägget över)

Så var det jobb igen........

Men tror du att Jesus regerar i himlen?
Att han är osynlig och började regera 1914?
2007-11-16, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Tror att Jv:s moderna historia ser ung. ut så här. Fram till ca 1985 så trodde nog de flesta i JV:s ledning faktiskt på den egna läran. Raymond Franz var den första som hoppade av efter fiaskot med 1975 då han insåg att det här med 1914 inte stämde. De andra stannade kvar och när insikten om att domedagen var inställd gick upp för ledningen i mitten av 1980-talet så gick man över till strikt affärsverksamhet och började bygga upp ett fastighetsimperium(ska vara nr 39 i världen). Nu börjar avhoppen märkas i den rika delen av världen för pengarna strömmar inte in längre så man arbetar för en spridning i östeuropa och tredje välden. Detta inbringar dock inga större summor för tillfället så man har fått börja sälja fastigheter runt om i världen. JV börjar likna andra sekter i USA som suger ut pengarna från dem stackars medlemmarna i sekten. Visserligen har man gjort det hela tiden men inte på det här utstuderade sättet.

Jag vet inte mycket om avhopp eller hur JV fungerar egentligen, men det intrycket jag fått när jag mött medlemmar är att de verkar vara ganska täta, dvs folk som har en massa pengar. Är JV en organisation mest för rikt folk, har jag undrat.

Det kanske är helt fel?
2007-11-16, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Men tror du att Jesus regerar i himlen?
Att han är osynlig och började regera 1914?

Svårt att säga, varför inte?
2007-11-16, 10:47
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Svårt att säga, varför inte?

"Många falska profeter skall framträda och bedra många", "Om ni då får höra:
Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska
profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt
bedra också de utvalda. Nu har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra:
Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det
inte
. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det
vid Människosonens återkomst."
Matt 24:11, 23-27

Så du tror att han är inne i "kammaren"? Eller rättare sagt osynlig..

Jag kanske tolkar bibeltexten fel, men det känns som om det kommer
vara mycket tydligare vid människosonens återkomst. Än att han skulle
börja regera osynligt i Himlen? Tydligare än att gömma sig i någon kammare...
2007-11-16, 10:48
Medlem
Citat:
I Bibeln räknar man Dagar som ÅR. Detta kan du läsa om du slår upp 4 Moseboken 14: 34 och Hesekiel 4: 6. Okey, då har vi kommit fram till att de sju tiderna är 2.520 år.

Räknar vi nu från år 607 före Kristus så kommer vi fram till år 1914. Dessa
fakta hämtade jag ur tidningen "Vakna" 22 Dec 1984 Nr 24. I boken "The Three
Worlds" från år 1877 skriven av C.T Russel kan du läsa just detta.

(jag var också intresserad)

Så efter att Jesus dött på korset och sedan uppstod 3 dagar senare så var det egentligen 3 ÅR senare? OJOJ!

Eller när Jesus frestas av satan i öknen i 40 dagar. Är det 40 ÅR som han frestas? Du får nog klargöra i vilka delar av bibeln som dagar = år så att man slipper missförstånd. Du påstår dessutom att i skapelsen så är en dag 1000 år vilket gör att om satan frestar Jesus i öknen i 40 dagar så håller han fortfarande på.

Fan vad du rör till det för dig. Det är så övertydligt att du vill få fram en tolkning som bekräftar någon sinnsesjuk tes du fått för dig och då sitter du och hittar på att "Aha om man tolkar dagar som år här och dagar som dagar här och dagar som 1000 år här så går det ihop om man struntar i dessa delar av bibeln men tror stenhårt på dessa andra delar. Samtidigt hävdar man att allt är 100% sant utom de jobbiga reglerna som bara judarna ska följa."
2007-11-16, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
"Många falska profeter skall framträda och bedra många", "Om ni då får höra:
Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! Falska frälsare och falska
profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt
bedra också de utvalda. Nu har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra:
Han är ute i öknen, så gå inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det
inte
. Ty liksom blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det
vid Människosonens återkomst."
Matt 24:11, 23-27

Så du tror att han är inne i "kammaren"? Eller rättare sagt osynlig..

Jag kanske tolkar bibeltexten fel, men det känns som om det kommer
vara mycket tydligare vid människosonens återkomst. Än att han skulle
börja regera osynligt i Himlen? Tydligare än att gömma sig i någon kammare...

Men det är väl Jesus återkomst till jorden det syftas på i texten. Han skall ju som bekant regera över jorden. Just nu har vi en annan som gör det.
2007-11-16, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Så efter att Jesus dött på korset och sedan uppstod 3 dagar senare så var det egentligen 3 ÅR senare? OJOJ!

Eller när Jesus frestas av satan i öknen i 40 dagar. Är det 40 ÅR som han frestas? Du får nog klargöra i vilka delar av bibeln som dagar = år så att man slipper missförstånd. Du påstår dessutom att i skapelsen så är en dag 1000 år vilket gör att om satan frestar Jesus i öknen i 40 dagar så håller han fortfarande på.

Fan vad du rör till det för dig. Det är så övertydligt att du vill få fram en tolkning som bekräftar någon sinnsesjuk tes du fått för dig och då sitter du och hittar på att "Aha om man tolkar dagar som år här och dagar som dagar här och dagar som 1000 år här så går det ihop om man struntar i dessa delar av bibeln men tror stenhårt på dessa andra delar. Samtidigt hävdar man att allt är 100% sant utom de jobbiga reglerna som bara judarna ska följa."

Tja, det var inte jag som gjorde den uträkningen. Jag bara skrev av andra personers uträkning. Kollade du bibelställena som det hänvisades till?

Fjärde Mosebok (Numeri), 14 Kapitlet

34. Såsom I under fyrtio dagar haven bespejat landet, så skall I
under fyrtio år -- ett år för var dag -- komma att bära på era
missgärningar; I skall då förnimma vad det är att jag tar min
hand ifrån er.'

Hesekiel, 4 Kapitlet

6. Och sedan, när du har fullgjort detta, skall du lägga dig på din
högra sida och bära på Juda hus' missgärning; i fyrtio dagar,
var dag svarande mot ett år, skall denna min föreskrift gälla
för dig.
>4 Mos. 14,34.
2007-11-16, 10:55
Medlem
Citat:
Tja, det var inte jag som gjorde den uträkningen. Jag bara skrev av andra personers uträkning. Kollade du bibelställena som det hänvisades till?

Nej. Tycker du borde tänka dig för nästa gång du skriver att 'i Bibeln räknas dagar som år' eftersom detta uppenbarligen, som jag visade, leder till konstigheter. Du bör istället skriva: I vissa delar ska dagar räknas som år så att någon dåres teorier ska stämma. Det är bara efterkonstruktioner alltihopa. Så långsökt att det blir patetiskt!
2007-11-16, 10:56
Bannlyst
Citat:
Nej. Tycker du borde tänka dig för nästa gång du skriver att 'i Bibeln räknas dagar som år' eftersom detta uppenbarligen, som jag visade, leder till konstigheter. Du bör istället skriva: I vissa delar ska dagar räknas som år så att någon dåres teorier ska stämma. Det är bara efterkonstruktioner alltihopa. Så långsökt att det blir patetiskt!

hand ifrån er.'

Hesekiel, 4 Kapitlet

för dig.
>4 Mos. 14,34.

Du borde läst bibelställena kanske?

Jo, Bibeln säger klart och tydligt ifrån NÄR något skall räknas som något annat.
2007-11-16, 11:00
Medlem
Citat:

hand ifrån er.'

Hesekiel, 4 Kapitlet

för dig.
>4 Mos. 14,34.

Du borde läst bibelställena kanske?

Jo, Bibeln säger klart och tydligt ifrån NÄR något skall räknas som något annat.

Jaaa alltså var Jesus i öknen i 40 år. Eller? Han var död i 3 år innan han uppstod. Eller? Skapelsen tog 7 år. Eller?

Ja men vart står det att just dessa delar av bibeln ska användas till att räkna ut saker om jerusalems förstörelse eller vad det nu är ni snackar om?
2007-11-16, 11:01
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Men det är väl Jesus återkomst till jorden det syftas på i texten. Han skall ju som bekant regera över jorden. Just nu har vi en annan som gör det.

Började han regera över jorden 1914?
Vad gjorde han under tiden innan 1914?
2007-11-16, 11:02
Bannlyst
Citat:
Jaaa alltså var Jesus i öknen i 40 år. Eller? Han var död i 3 år innan han uppstod. Eller? Skapelsen tog 7 år. Eller?

Ja men vart står det att just dessa delar av bibeln ska användas till att räkna ut saker om jerusalems förstörelse eller vad det nu är ni snackar om?

Se någon av mina länkar så får du utförlig info om vad det handlar om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in