2009-10-03, 19:04
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
På nåt sätt tycks du tro att dom buden som står i vers 20 är viktigare än andra som står i GT. Eller hur?
Jag försöker säga att dom är nog inte det eftersom vi får äta kött som offrats till avgudar. Redan där faller din teori.
Så gud säger att man inte får...
...sen säger han att man får!

Oj...

Han ändrar sig väldigt mycket må jag säga.

Och det är fortfarande inte jag som säger att de är viktigare, det är ju för i halva norges kameler det som apostlarna själva lyfte fram.

EDIT: Och huruvida de är viktigare eller inte spelar väl ingen roll, det står fortfarande svart på vitt "avhåll er från blod".

Hur svårt är det att tolka det på en skala?
2009-10-03, 19:07
Medlem
Quartuss avatar
Dessutom, med samma logik kan man säga att ingen som inte avhåller sig från blod får ärva guds rike eftersom det står ihop med otukt...
2009-10-03, 19:07
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Budet om att inte [begå otukt] är också med i denna bredare innebörd men så viktig är den ju trots allt inte eftersom vi enligt Korintierbrevet får [äta kött som offrats till avgudar].

Om otukten kan du hitta på många ställen i NT. Inte bara i två verser i Apg.
2009-10-03, 19:09
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Om otukten kan du hitta på många ställen i NT. Inte bara i två verser i Apg.
Precis, vänligen läs inlägget ovan...
2009-10-03, 19:11
Medlem
fotos avatar
Citat:
Så gud säger att man inte får...
...sen säger han att man får!

Ja Han gör det. Det står ju så...svart på vitt.
2009-10-03, 19:17
Medlem
fotos avatar
Citat:
Och det är fortfarande inte jag som säger att de är viktigare, det är ju för i halva norges kameler det som apostlarna själva lyfte fram.

Ja, för att hedningarna ska tänka på sina svaga bröder.
2009-10-03, 19:19
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ja Han gör det. Det står ju så...svart på vitt.
Jak 1:17
Allt det goda vi får, varje fullkomlig gåva, kommer från ovan, från himlaljusens fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.
2009-10-03, 19:19
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ja, för att hedningarna ska tänka på sina svaga bröder.
Var står det?
2009-10-03, 22:11
Medlem
Citat:
Fortfarande, varför skriver Daniel att det är Jerusalem som ska vara öde i 70 år och hänvisar till Jeremia?

Isåfall har ju varenda översättning fel:

New King James Version
2 in the first year of his reign I, Daniel, understood by the books the number of the years specified by the word of the LORD through Jeremiah the prophet, that He would accomplish seventy years in the desolations of Jerusalem.

Daniel säger inte det. VARENDA översättning är INTE fel. Det kommer jag att återkomma till senare.

Profetian är tydlig nog, liksom Sak. kap 1 och kap 7. Där förutsätts något helt annat än det du vill att Dan. 9:2 skall säga. Menar du att Bibeln motsäger sig själv eller står du under Vakttornets trollspö?
2009-10-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tack EberhardDen kungalistan "Ptolemaios", stämmer det att JV godkänner den? Eller vilken lista använder de när de räknar upp kronologin i "Insight of the scriptures"?

Enligt den här webbsidan godkänner JV den kungalistan;

http://www.quotes-watchtower.co.uk/607_b_c_e.html

Om de nu godkänner den så stämmer den ju inte alls överens med deras beräkningar.. isåfall måste man lägga till en kung nånstans för att fylla på med ytterligare 20 år för att komma fram till 607 f Kr.

Jv godkänner ptolemeerkanon när den stämmer med deras önskningar, annars inte. De vill inte veta av den när det gäller Nebukadnesassars regering och inte heller när det gäller perserkungen Artaxerxes I. Eftersom den stämmer med deras preferens för Babylons fall kan de till och med -oärligt - hänvisa till den i samband med denna händelse. Några andra kungar för den nybabyloniska kronologin har de inte vågat föreslå. I en bok de publicerade på engelska 1963 menade de att Nabonids reging var mycket längre än 17 år. De menade att det var under hans regering som de extra åren skulle placeras. Men det vågar de inte säga idag.
2009-10-04, 01:58
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Daniel säger inte det. VARENDA översättning är INTE fel. Det kommer jag att återkomma till senare.

Profetian är tydlig nog, liksom Sak. kap 1 och kap 7. Där förutsätts något helt annat än det du vill att Dan. 9:2 skall säga. Menar du att Bibeln motsäger sig själv eller står du under Vakttornets trollspö?
Jag menar ingenting. Jag försöker se om du vet vad du menar. Men plocka gärna fram din sekteristiska översättning och visa vad som står i Daniel, för ingen av de större och mer erkända verkar ju duga enligt dig...
2009-10-04, 09:14
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jak 1:17
Allt det goda vi får, varje fullkomlig gåva, kommer från ovan, från himlaljusens fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.

Ja?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in