Citat:
Ursprungligen postat av CherryKitty
Någon som är aktiv inom rörelsen och varit på mötet i strängnäs?
Vad är er personliga erfarenheter, vad är det som lockar till denna "tillställning", gör den värd att delta i?
(skriver en artikel, om olika relgionsperspektiv)
Nu får du ursäkta då jag inte har några färska perspektiv att ge dig då det var x-antal år sedan jag var där nu, innan jag lämnade organisationen, så mitt minne är lite luddigt i visst detaljhänseende och det kan ju ha ändrat också då det var ca 13-15 år sen jag var med på en sk "sammankomst" som dessa större tilldragningar kallas inom rörelsen.
Att åka på sammankomst och närvara under programmet där är mer eller mindre obligatoriskt för medlemmarna. En sammankomst, eller ett konvent kanske är ett bredare ord för det hela, är inget annat än ett jättestort möte helt enkelt. JV delar in Sverige i olika distrikt och för att det skall vara lagom storlek samt att inte resvägarna skall bli för långa för en del, så delas man in i olika geografiska distrikt med ungefär lika många medlemmar i varje distrikt.
På min tid så var det sådana här sammandragningar typ tre ggr/år. Ett mindre för enbart personerna i ett specifikt distrikt, ett sk. distriktsmöte som ägde rum på vårvintern. Det kunde vara en till två dagar lång. Samma sak med sammandragningen på höstvintern, ingen större skillnad.
Tilldragningarna i Strängnäs kallas "kretssammankomster" och då samlas människor från de olika distrikten på olika platser bl a i Strängnas, men jag tror det finns en lokal uppåt med, kanske kring Sundsvall. Det finns antagligen även en lokal nedåt landet för dem som bor där. Detta för att medlemmarna inte skall behöva åka så långt.
Skitsamma, ta inte detta som direkt sanning då jag glömt mkt samt att en del har säkerligen ändrats. Som en parantes så var jag med och byggde lite på hallen i Strängnäs när det begav sig. Allt arbete var ideelltarbete, alltså gratisarbete, eller slavarbete

Dock är det väl kanske en push i rätt riktning för att förstå lite av hur det funkar.
Nu till vad det görs på dessa sammankomster. De brukar vara mellan 1-3 dagar, Kretssammankomster i tre minns jag. Mestadels hålls det föredrag i olika ämnen såsom "Ändens tid nära! Är du rustad?", "Ungdomar - Syndens ålder!", Vikten av att gå i tjänsten", "Är du gudfruktig?", "Onani! En styggelse!" "Hur bli mer effektiv i tjänsten?" osv. Då står en talare och tar upp det ämnet han blivit tillfrågad flera månader innan att göra så han skall vara påläst, även om talen säkert skrivs centralt.
Ibland så bjuds det upp t ex "pionjärer med särskilt uppdrag" där de får berätta om sina erfarenheter ur sitt predikoarbete t ex.
Man utför även små välrepeterade scenarion, lite som levande exempel på hur t ex predikoverket kan gå till...lite i stil med att två systrar knackar, genom en fiktiv dörr, på hos en broder, som då spelar undercover och skall föreställa den boende i bostaden. Kan se ut såhär:
-"Hej!" Anna heter jag och det här är Evelina! Vi är ute såhär idag för vi undrar lite hur du ser på det här med rökning?
-Rökning, ja det är väl inte någonting bra! Och hur det luktar sedan. (säger då brodern, inkognito med en keps på skallen för att föreställa världslig)
- Nä, men visst är det hemskt? Vet du hur många som dör varje år i just rökning?
- Nä, men min farfar dog av KOL
- oj så tråkigt! Tänkt om det vore så att det fanns ett sätt så att du skulle få se din farfar igen, skulle du då vilja veta mera?
- ja, det skulle jag väl...
- Då är det så att vi har det här traktatet just angående rökning och lösningen på världens problem!
- Ok, den låter intresant!
Osv.
Det är även på sammankomsterna eller distriktsmöterna som man som blivande medlem döper sig för att bli fullvärdig som vittne. Ibland är det barndop typ då någon nitisk familj har tvingat sin 11-åriga dotter att först bli pionjär och sen tryckt på att hon skall döpa sig, och barn gör ju ofta som de blir tillsagda... Även en hel del ungdomar döper sig, antagligen mycket beroende på att de inte vill hamna utanför gemenskapen. För är man inte döpt typ före 18 så ses man som ett dåligt umgänge och blir lite utfryst...När man blir döpt så vänder det som på en femtioöring och oavsett hur man beter sig så är man välkommen på samkväm mm.
Nu får nån annan ta över och även rätta mig där jag har fel eller inte minn...
Vänligen
//Sin
Det utspelas även