Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Gud har gett sina tjänare anvisningar som gör det möjligt för dem att avgöra om en viss behandlingsmetod som inbegriper blod misshagar honom eller inte. Gud har fastställt att blodet representerar livet och därför är heligt.
Han har gett budet att ingen människa får uppehålla livet genom att tillföra kroppen
blod.
...vi måste rätta oss efter är att "avhålla [oss] ... från blod", och betrakta det som heligt. Apg. 15:28, 29.
Vi läser i Bibeln att om en jägare dödade ett djur för att ha till föda, var han tvungen att[b] "låta blodet rinna ut och täcka över det ned jord" (3 Moseboken 17:13, 14; 5 Moseboken 12:22-4)[/B]
Blodet fick alltså inte användas som näringsämnen eller på annat sätt.
Om det togs från en levande varelse och inte frambars som offer, skulle det gjutas ut på jorden.
Flexbärt, kan du bara svara mig så jag förstår en sak.
Frågetecknet väcktes iom att det blev ändrat på våra blodkort att kunna ta del av vissa fraktioner av blod. En samvetsfråga skulle det vara.
I Bibeln står det precis som du skriver här..."avhålla sig från blod".
Och "blodet ska hällas ut på marken".
I texten du skriver till detta står:
"Gud har gett budet att ingen människa får uppehålla livet genom att tillföra kroppen blod."
och
"Blodet fick alltså inte användas som näringsämnen eller på annat sätt."
och
"Om det togs från en levande varelse och inte frambars som offer, skulle det gjutas ut på jorden."
Hur kan JV med gott samvete finna rum för att tillåta delar av blod att användas?
Menar man att Gud står bakom detta?
Hur kan man använda delar av blodet när det ska "hällas ut på marken"?
Säg mig Flexbärt...är inte JVs hållning till blodet endast ett människobud? För vad Bibeln säger i denna fråga har uppenbarligen ingen betydelse, trots att man hävdar att man lever efter det.