2009-08-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Hej Eberhard och tack igen för mkt intressant information.

Det där har jag också uppfattat när jag läst om Rutherford att han verkar ha drivits av nån konstig iver att till varje pris skapa skillnader mellan sin religion och alla andra.
Fanns det inte bibliska skäl till det så såg han till att skapa dem.
Det gör att jag numera automatiskt är misstänksam mot alla dessa skillnader.
Verkar som jag får ge det en vända till att gå igenom dem och anledningen till dem.

En studie om Rutherfords kupp säger du.
Vet du när den kan tänkas komma och hur man får tag i den?
Det skulle vara intressant att läsa.
Jag läste nyligen om Russells testamente.
Det gav en helt annan version än JV's officiella kan man ju lugnt säga.

Det jobbas febrilt på denna studie, men det tar tid eftersom källmaterialet är så enormt, inkl. rättegångsprotokollen från 1918 års rättegång mot Rutherford och andra ledare samt från Moyles rättegång. Det viktigaste är dock pamfletterna från 1917 från de olika fraktionerna. Vakttornets historieskrivning i ämnet är ett utstuderat bedrägeri. Bl a har man ljugit och påstått att de utsparkade styrelseledamoternas advokat höll med Rutherford om att de utsparkade aldrig varit genuina styrelseledamöter. Två år är en rimlig tid innan studien är ute, tror jag. Studien kommer att publiceras i Amerika om den alls kommer ut och självfallet på engelska. Reservationen gäller att det handlar om ett snävt ämne som delvis är svårtillgängligt och därför kanske inte är kommersiellt gångbart.

Russells testamente har bäring på själva kuppen. Dokumentet visar att Russell tänkt sig ett kollektivt ledarskap efter sin död och att Vakttornet skulle utges av en redaktionskommitté. Rutherford tillhörde inte de föreslagna redaktörerna utan fanns på en lista med reserver. Redan vid Russells död tog Rutherford emellertid kommandot och blev dominerande inom redaktionskommittén. Han kunde få vara med i denna sedan två redaktörer avsagt sig. Till sist upplöste Rutherford kommittén eftersom Jehova Gud själv skulle vara redaktör, givetvis med Rutherford som mänsklig förmedling!
2009-08-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad stod det där då?

Testamentet är nog omnämnt i Jvs senaste officiella historiebok från 90-talet. Testamentet publicerades i Vakttornet strax efter Russells död, redan 1916. En översättning kom i det svenska Vakt-Tornet obetydligt senare. Testamentet har reproducerats i Ray Franz bok Crisis of Conscience, även i den svenska översättningen "Samvetskris". Detta dokument spelade en stor roll i krisen efter Russells död. Fastän Rutherford, Van amburgh och Macmillan hyllade Russell som "den tjänaren" betrakatde de testamentet som en ganska oviktig handling, trots att de sade motsatsen. Det gick ju rakt emot deras ambitioner.

Testamentet handlar inte om fördelningen av Russells kvarlåtenskap, detta hade ordnats på annat sätt tidigare. Så testamentet handlar i princip om hur rörelsen skulle skötas efter Russells död. Det talades i pressen om ett "riktigt" testamente i slutet av 1916. Maria Russell bevakade saken mycket alert, men detta eventuella "riktiga" testamente, som inte handlade om Sällskapet, har aldrig kommit i dagen.
2009-08-20, 10:21
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryKitty
Någon som är aktiv inom rörelsen och varit på mötet i strängnäs?
Vad är er personliga erfarenheter, vad är det som lockar till denna "tillställning", gör den värd att delta i?

(skriver en artikel, om olika relgionsperspektiv)

Du får gärna PM:a mig dina frågor så svarar jag gärna.
2009-08-20, 10:49
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Testamentet är nog omnämnt i Jvs senaste officiella historiebok från 90-talet. Testamentet publicerades i Vakttornet strax efter Russells död, redan 1916. En översättning kom i det svenska Vakt-Tornet obetydligt senare. Testamentet har reproducerats i Ray Franz bok Crisis of Conscience, även i den svenska översättningen "Samvetskris". Detta dokument spelade en stor roll i krisen efter Russells död. Fastän Rutherford, Van amburgh och Macmillan hyllade Russell som "den tjänaren" betrakatde de testamentet som en ganska oviktig handling, trots att de sade motsatsen. Det gick ju rakt emot deras ambitioner.

Testamentet handlar inte om fördelningen av Russells kvarlåtenskap, detta hade ordnats på annat sätt tidigare. Så testamentet handlar i princip om hur rörelsen skulle skötas efter Russells död. Det talades i pressen om ett "riktigt" testamente i slutet av 1916. Maria Russell bevakade saken mycket alert, men detta eventuella "riktiga" testamente, som inte handlade om Sällskapet, har aldrig kommit i dagen.

Du verkar påläst om detta så då kanske det passar sig att fråga lite saker. Är det inte rekommendationer satta att någon äldstebroder skall besöka uteslutna personer en gån varje, eller var det vartannat, år? Jag har för mig detta iaf, men minns inte säkert, sen kan det säkert ha ändrat sig genom åren med kanske... Hur ligger det till egentligen med detta?

Sen tänkte jag på ifall det skulle vara så att det knackar på dörren. Vilka är de mest grundläggande frågorna man skall ställa för att utröna kunskapen hos dörrknackarna? Vilka teorier är det lättast att bevisa inte stämmer? Är det typ tideräkningen med årtalen 607 f.Kr eller 1914 t ex, och vad skall man läsa på för att på enklaste sätt kunna ifrågasätta dessa dogmer? Blodfrågan? Skapelseberättelsen? Skäggfrågan? Etc.

Skulle vara intressant att veta samt kanske få de som knackar på att börja tänka lite kritiskt angående vad de indoktrineras i för läror som minst sagt är kontroversiella i många fall.

Vänligen
//Sin
2009-08-20, 10:52
Medlem
CronoSs avatar
Finska Jehova sluta ringa på min dörr när jag slet fram kuken o skrek: sug kärring. Ja, jag var full.
2009-08-20, 13:26
Medlem
Har en granne som är ett vittne, och han brukar tillsammans med sin väldigt överviktiga och korta JV-vän bjuda upp thailändska prostituerade hem till honom.
Båda klär sig alltid i kostymer, beter sig väldigt sansat och ordentliga på ett otäckt sätt då grannen tex hälsar på varenda person genom att viska hejhej och lyfta upp handen och nicka.

Hur ser JV's på prostitution? Gick ett reportage om att väldigt många pedofiler söker sig till JV för att där kan dom fritt härja bland barnen då dom inte yttrar ett ord, och skulle det visa sig att barnen berättade för föräldrarna och dom vidarebefordrar det till "dom äldsta" så väljer dom att sköta allting inofficiellt, och inte blanda in polisen.
2009-08-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Du får gärna PM:a mig dina frågor så svarar jag gärna.

Undrar vad det är för information som är så känslig att det inte går att svara öppet?
Att JV gärna försöker visa ett annat ansikte utåt än vad som visas internt är ju känt.
Är det sån tillrättalagd info som det handlar om?
2009-08-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Undrar vad det är för information som är så känslig att det inte går att svara öppet?
Att JV gärna försöker visa ett annat ansikte utåt än vad som visas internt är ju känt.
Är det sån tillrättalagd info som det handlar om?

Akta dig för att synda mot helig ande, bara ett gott råd.
2009-08-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Du verkar påläst om detta så då kanske det passar sig att fråga lite saker. Är det inte rekommendationer satta att någon äldstebroder skall besöka uteslutna personer en gån varje, eller var det vartannat, år? Jag har för mig detta iaf, men minns inte säkert, sen kan det säkert ha ändrat sig genom åren med kanske... Hur ligger det till egentligen med detta?

Sen tänkte jag på ifall det skulle vara så att det knackar på dörren. Vilka är de mest grundläggande frågorna man skall ställa för att utröna kunskapen hos dörrknackarna? Vilka teorier är det lättast att bevisa inte stämmer? Är det typ tideräkningen med årtalen 607 f.Kr eller 1914 t ex, och vad skall man läsa på för att på enklaste sätt kunna ifrågasätta dessa dogmer? Blodfrågan? Skapelseberättelsen? Skäggfrågan? Etc.

Skulle vara intressant att veta samt kanske få de som knackar på att börja tänka lite kritiskt angående vad de indoktrineras i för läror som minst sagt är kontroversiella i många fall.

Vänligen
//Sin

Jo, det har i alla fall tills helt nyligen varit så att någon äldste skulle besöka uteslutna en gång om året, undantaget uteslutna som betraktats som ideologiskt farliga. Det är troligtvis samma procedur ännu. Folk som avsagt sig rörelsen har besökts i mycket mindre utsträckning.

Själv tar jag gärna upp de påstådda 2520 åren som påstås utgöra "hedningarnas tider" eller "nationernas fastställda tider". Jag frågar dem var detta står i Bibeln och till sist måste de ge upp och ursäkta sig med att de måste gå. Bibeln lär nämligen inte om några 2520 år som skulle utlöpa 1914, som Jv lär. Inte någonstans. Detta är en akilleshäl i Jvs lärosystem och INGET Jv klarar av den frågan.

Blodfrågan är en annan sak de har svårigheter med pga att ledningen har gett grönt ljus till vissa blodbeståndsdelar men inte till andra. Här sitter Jv i godtycket och bara lyder Brooklyn. Varför en blodbeståndsdel skulle kunna vara tolerabel men inte en annan kan ju aldrig obejktivt försvaras. Dessutom påstår Jv att allt tappat blod tillhör Gud, och i så fall blir det att förgripa sig på det som tillhör Gud att acceptera någon som helst blodbeståndsdel. De sitter alltså fångade i en härva av motsägelser och lögner och saknar därför trovärdighet enligt min mening.

Andra saker är de s k tecknen med påstådda dramatiska ökningar av svält, krig, pester och jordbävningar sedan 1914, allt rena falsarier. Årtiondent som föregick 1914 upplevde t ex den mest intensiva period av sesimicitet som finns dokumenterad, och jordbävningarnas styrka och antal har aldrig nått upp till den nivån sedan dess.

JVs dokumenterade skäggfobi är alltid tacksam att ta upp, men inte alla Jv är på det klara med verkligheten här, så det kan hända att de förnekar att det finns en skäggfobi. Men Jesus med sitt judiska skägg skulle inte få haft övningstal hos Jv i de flesta länder. Möjligen har det mjukats upp på allra sista tiden, men det tvivlar jag på.
2009-08-21, 00:19
Medlem
[quote=Flexbärt]Akta dig för att synda mot helig ande, bara ett gott råd.[/QUOTE

Intressant att du ger dig till känna igen.

Jag minns hur du förnekat att Sällskapet Vakttornet fortfarande finns. När du gjorde det for du med osanning. I den bok om Apostlagärningarna som Jv gav ut för ett par månader sedan står det fortfarande att boken gavs ut av The Watch Tower Society i USA.
2009-08-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
JVs dokumenterade skäggfobi är alltid tacksam att ta upp, men inte alla Jv är på det klara med verkligheten här, så det kan hända att de förnekar att det finns en skäggfobi. Men Jesus med sitt judiska skägg skulle inte få haft övningstal hos Jv i de flesta länder. Möjligen har det mjukats upp på allra sista tiden, men det tvivlar jag på.

Skägg ansågs väl vara en del av ofullkomligheten förr, om jag inte minns fel? Minns att jag sett bilder på Jesus utan skägg i litteraturen.
2009-08-21, 10:54
Medlem
[quote=Eberhard]
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Akta dig för att synda mot helig ande, bara ett gott råd.[/QUOTE

Intressant att du ger dig till känna igen.

Jag minns hur du förnekat att Sällskapet Vakttornet fortfarande finns. När du gjorde det for du med osanning. I den bok om Apostlagärningarna som Jv gav ut för ett par månader sedan står det fortfarande att boken gavs ut av The Watch Tower Society i USA.

Jag ser att ni ylar om ert tjafs, men det får ni ha för er själva.

2 Moseboken 20:7
"Du skall inte brukar * Jehovas din Guds, namn på ett ovärdigt sätt#, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som tar upp hans namn på ett ovärdigt¤ sätt."

* Bruka eller uttala; ta (lyfta) upp, bära.

#
3 Moseboken 19:12
"Och ni skall inte svära falskt vid mitt namn, så att du vanhelgar din Guds namn. Jag är Jehova.#

Ordspråksboken 30:9
"så att jag inte blir mätt och förnekar dig och säger: ”Vem är Jehova?” eller blir fattig och stjäl och kränker min Guds namn.
(Hesekiel 36:21) Och jag skall ha medömkan med mitt heliga namn, som Israels hus har vanhelgat bland de nationer som de har kommit till.”"

¤
3 Moseboken 24:16
"Den som skymfar Jehovas namn skall ovillkorligen dödas. Hela menigheten skall ovillkorligen stena honom. Såväl den bofaste främlingen som den infödde skall dödas när han skymfar Namnet.

5 Moseboken 5:11
"Du skall inte bruka Jehovas, din Guds, namn på ett ovärdigt sätt, ty Jehova kommer inte att lämna den ostraffad som brukar hans namn på ett ovärdigt sätt."

Josua 9:20
"Så här skall vi göra med dem, medan vi låter dem leva, så att inte harm kommer över oss på grund av den ed som vi har svurit dem.”

Lysna på varningar och ta till er i akt.

2 Per 3:3
"3*Ni älskade, detta är nu det andra brevet jag skriver till er, och i det, liksom i mitt första, söker jag väcka upp er klara tankeförmåga genom att påminna er om"

Jud 18
"18*de brukade säga till er: ”I den sista tiden skall det finnas hånfulla människor som vandrar enligt sina egna ogudaktiga begär.”

Så, nu lämnar jag er och hoppas för egen skull att ni slutar förfölja Jehov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in