Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Hej Eberhard och tack igen för mkt intressant information.
Det där har jag också uppfattat när jag läst om Rutherford att han verkar ha drivits av nån konstig iver att till varje pris skapa skillnader mellan sin religion och alla andra.
Fanns det inte bibliska skäl till det så såg han till att skapa dem.
Det gör att jag numera automatiskt är misstänksam mot alla dessa skillnader.
Verkar som jag får ge det en vända till att gå igenom dem och anledningen till dem.
En studie om Rutherfords kupp säger du.
Vet du när den kan tänkas komma och hur man får tag i den?
Det skulle vara intressant att läsa.
Jag läste nyligen om Russells testamente.
Det gav en helt annan version än JV's officiella kan man ju lugnt säga.
Det där har jag också uppfattat när jag läst om Rutherford att han verkar ha drivits av nån konstig iver att till varje pris skapa skillnader mellan sin religion och alla andra.
Fanns det inte bibliska skäl till det så såg han till att skapa dem.
Det gör att jag numera automatiskt är misstänksam mot alla dessa skillnader.
Verkar som jag får ge det en vända till att gå igenom dem och anledningen till dem.
En studie om Rutherfords kupp säger du.
Vet du när den kan tänkas komma och hur man får tag i den?
Det skulle vara intressant att läsa.
Jag läste nyligen om Russells testamente.
Det gav en helt annan version än JV's officiella kan man ju lugnt säga.
Det jobbas febrilt på denna studie, men det tar tid eftersom källmaterialet är så enormt, inkl. rättegångsprotokollen från 1918 års rättegång mot Rutherford och andra ledare samt från Moyles rättegång. Det viktigaste är dock pamfletterna från 1917 från de olika fraktionerna. Vakttornets historieskrivning i ämnet är ett utstuderat bedrägeri. Bl a har man ljugit och påstått att de utsparkade styrelseledamoternas advokat höll med Rutherford om att de utsparkade aldrig varit genuina styrelseledamöter. Två år är en rimlig tid innan studien är ute, tror jag. Studien kommer att publiceras i Amerika om den alls kommer ut och självfallet på engelska. Reservationen gäller att det handlar om ett snävt ämne som delvis är svårtillgängligt och därför kanske inte är kommersiellt gångbart.
Russells testamente har bäring på själva kuppen. Dokumentet visar att Russell tänkt sig ett kollektivt ledarskap efter sin död och att Vakttornet skulle utges av en redaktionskommitté. Rutherford tillhörde inte de föreslagna redaktörerna utan fanns på en lista med reserver. Redan vid Russells död tog Rutherford emellertid kommandot och blev dominerande inom redaktionskommittén. Han kunde få vara med i denna sedan två redaktörer avsagt sig. Till sist upplöste Rutherford kommittén eftersom Jehova Gud själv skulle vara redaktör, givetvis med Rutherford som mänsklig förmedling!
Etc.