2009-07-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ingen är så blind som den som inte vill se.
Kommer du ihåg Koras män?

Nu åker jag i detta nu till strängnäs i tre dagar till.
Har varit med på 3, nu och alla är lika trosstärkande.
Nu arbetar jag där men en ska jag bara lyssna på i lugn och ro
Ha det gott Bordeline

Därför att det är samma program?
2009-07-09, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Om du ser hur det tidigare har varit, så har vissa saker i Bibeln som JV stått fasta vid varit oerhört kritiserade, som kungar och platser... Tills forskare har gråvt fram och insett att Bibeln och vi JV hade rätt.

Det är samma med årtal som kritiseras, tiden kommer att utvisa att bibeln och JV hade rätt... De som tråkigt nog är så svaga och faller under tiden kan jag bara beklaga mig över och hoppas att de hinner vända om innan det är för sent.

Tro innebär att du inte kan se hela pusslet, du har alla bitarna, du vet hur bilden ska komma att se ut ... Men du vet inte riktigt ännu hur du ska få ihop allt... Men det kommer min vän, var så säker! Som alltid, så har pusselbiten sin plats i spelet!

Det där med årtalen va ett exempel.
Tänkte jag skulle få fram det jag tänkte, att allt inte är Sataniskt.
2009-07-09, 13:09
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det där med årtalen va ett exempel.
Tänkte jag skulle få fram det jag tänkte, att allt inte är Sataniskt.

Det är så sant .. Men du kommer till ett vägsjäl, en gråzon när du tappar greppet om vad som är ljus och vad som är mörker... det är då Satan har lyckats ..
Du märker det inte själv för att du själv är i mörkret, de som är kvar i ljuset ser det och försköker att hjälpa men ofta vill personen ifråga inte ta emor hjälp... Har vart där flera ggr med vänner tyvärr...

Så blir det alltid när man inte lyssnar på Jehova och förlitar sig mer på en själv
2009-07-09, 13:32
Medlem
Citat:
Det är samma med årtal som kritiseras, tiden kommer att utvisa att bibeln och JV hade rätt... De som tråkigt nog är så svaga och faller under tiden kan jag bara beklaga mig över och hoppas att de hinner vända om innan det är för sent.

Men nu blandar Bordeline ihop korten igen. Det som kritiseras är att JV håller fast vid år 607 f.v.t som tidpunkt för Jerusalems förstöring. Den tillgängliga forskningen pekar på år 587 f.v.t. Man kan utan några som helst problem förena Bibelns relativa kronologi med den profana historiens vittnesbörd om år 587 f.v.t som tidpunkt för denna händelse. Det kan man inte göra med år 607 f.v.t utan att krångla till det.

För att förtydliga: De arkeologiska bevisen OCH Bibeln pekar på samma årtal. Vakttornets klipp-och-klistra-kronologi pekar på ett annat, och det är Vakttornets tolkning som är föremål för kritik.

Dra inte in Bibeln i det hela.
2009-07-09, 13:37
Medlem
Citat:
Det är så sant .. Men du kommer till ett vägsjäl, en gråzon när du tappar greppet om vad som är ljus och vad som är mörker... det är då Satan har lyckats ..
Du märker det inte själv för att du själv är i mörkret, de som är kvar i ljuset ser det och försköker att hjälpa men ofta vill personen ifråga inte ta emor hjälp... Har vart där flera ggr med vänner tyvärr...

Så blir det alltid när man inte lyssnar på Jehova och förlitar sig mer på en själv

Att se hur saker och ting faktiskt ligger till, hur kan det vara fel?

Att erkänna för sig själv att den organisation man litat till fullo på faktiskt är ofullkomlig, hur kan det vara fel?
På ngt sätt behöver man ju komma dit för att verkligen se Guds hand i allt. Organisationen är inte Gud, de är inte (ens) inspirerade av honom i det de skriver.
I bibeln talas det om de från Beréa, de som noga kollade vad de läste (hörde) för att "förvissa sig om att det kom från Gud".
Vi behöver göra samma sak.
Gud har utrustat oss med tanke och förnuft, ett samvete och vi har fått egna liv -en fri vilja- att ta hand om och ansvar för. Vad tror du han ville att vi skulle göra med detta?
Stänga ner allt och gå på autopilot med inprogrammerade orders från andra människor -DSK?

Att fundera på hur/om Guds ande egentligen påverkar medlemmarna i JV, hur det kan gå till som det faktiskt ofta går till "bakom kulisserna", hur kan det vara fel? Det är ju ngt som finns där oavsett mina tankar om det eller inte.

Att öppna sig för en äkta känsla för andra istället för den dömande regelstyrda känslan, hur kan det vara fel?

Jag tror inte att Jehova är en småaktig Gud, en som sitter och tittar på våra missar och som petar oss i sidan så fort vi gör, säger eller tänker "fel".
Däremot tror jag att han ser till våra hjärtan, till våran inre person, där våra motiv finns -varför vi gör på vissa sätt, vad det är som ligger bakom det vi säger och gör.
Han ser hur mkt vi allvarligt jobbar med oss själva i att visa de egenskaper han vill att vi ska visa -för att kunna få jorden att bli fridfull.
Det är ju inte så att Gud, efter Harmageddon, med ett trollslag får alla att leva i fred och harmoni. Det krävs arbete av varje enskild person.

Det sades i ett tal för länge sen att "Gud ser det lilla kornet av gott inom varje människa och han ser oxå hur just den människan skulle bli som fullkomlig".

Hans idé med att återställa paradiset är ju att få dit människor som vill följa hans ledning i att visa den kärlek som krävs för att allt annat ska bli perfekt.
För det står ju att "störst av ALLT är kärleken".
2009-07-09, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Men nu blandar Bordeline ihop korten igen. Det som kritiseras är att JV håller fast vid år 607 f.v.t som tidpunkt för Jerusalems förstöring. Den tillgängliga forskningen pekar på år 587 f.v.t. Man kan utan några som helst problem förena Bibelns relativa kronologi med den profana historiens vittnesbörd om år 587 f.v.t som tidpunkt för denna händelse. Det kan man inte göra med år 607 f.v.t utan att krångla till det.

För att förtydliga: De arkeologiska bevisen OCH Bibeln pekar på samma årtal. Vakttornets klipp-och-klistra-kronologi pekar på ett annat, och det är Vakttornets tolkning som är föremål för kritik.

Dra inte in Bibeln i det hela.

Tack, det var det jag menade, men jag orkade inte fortsätta förklara. (Igen och igen och igen...)
2009-07-09, 13:55
Medlem
fotos avatar
Citat:

Att erkänna för sig själv att den organisation man litat till fullo på faktiskt är ofullkomlig, hur kan det vara fel?
På ngt sätt behöver man ju komma dit för att verkligen se Guds hand i allt. Organisationen är inte Gud, de är inte (ens) inspirerade av honom i det de skriver.
I bibeln talas det om de från Beréa, de som noga kollade vad de läste (hörde) för att "förvissa sig om att det kom från Gud".
Gud har utrustat oss med tanke och förnuft, ett samvete och vi har fått egna liv -en fri vilja- att ta hand om och ansvar för. Vad tror du han ville att vi skulle göra med detta?
Stänga ner allt och gå på autopilot med inprogrammerade orders från andra människor -DSK?

Att fundera på hur/om Guds ande egentligen påverkar medlemmarna i JV, hur det kan gå till som det faktiskt ofta går till "bakom kulisserna", hur kan det vara fel? Det är ju ngt som finns där oavsett mina tankar om det eller inte.

Att öppna sig för en äkta känsla för andra istället för den dömande regelstyrda känslan, hur kan det vara fel?

Jag tror inte att Jehova är en småaktig Gud, en som sitter och tittar på våra missar och som petar oss i sidan så fort vi gör, säger eller tänker "fel".
Däremot tror jag att han ser till våra hjärtan, till våran inre person, där våra motiv finns -varför vi gör på vissa sätt, vad det är som ligger bakom det vi säger och gör.

Bra sagt

Citat:
Det är ju inte så att Gud, efter Harmageddon, med ett trollslag får alla att leva i fred och harmoni.

Tänkte på det här lite. Det är sant som du säger.....dom som strävar för att göra allt rätt (bli godkända i Guds ögon) i detta liv lär få sträva lika mycket sen.

Citat:
Det sades i ett tal för länge sen att "Gud ser det lilla kornet av gott inom varje människa och han ser oxå hur just den människan skulle bli som fullkomlig".

Fast Bibeln säger inget sånt....tvärtom:
Rom 3:10 Ingen rättfärdig finns, inte en enda,
11 ingen förståndig finns,
ingen finns som söker Gud.*
12 Alla har avvikit,
alla har blivit fördärvade.
Ingen finns som gör det goda, inte en enda.
2009-07-09, 13:59
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Precis vad jag skrev , du gör som du vill!
Men även om du inte är döpt, så har du kunskapen och ett ansvar inför Gud som du själv vet.

Jag tar eventuella konsekvenser av mina handlingar.
2009-07-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Fast Bibeln säger inget sånt....tvärtom:
Rom 3:10 Ingen rättfärdig finns, inte en enda,
11 ingen förståndig finns,
ingen finns som söker Gud.*
12 Alla har avvikit,
alla har blivit fördärvade.
Ingen finns som gör det goda, inte en enda.

Vi är födda som ofullkomliga, som syndare, så det är allas vår grund.
Som det står: "hjärtat är förrädiskt".

Men samtidigt finns det exempel i bibeln på (vanliga) människor som blev sedda som rättfärdiga (ordet användes åtminstone om Abraham), såna som Gud ville ha som sina vänner.
Och han som hängde vid Jesus på Golgata hann ju inte visa särskilt mkt av "rättfärdigt liv" (inte som det kommer fram ur berättelsen iaf), så där måste det där kornet av äkthet synats för Gud...

Så jag tror att vi fortfarande kan arbeta i den riktningen.
Idag finns det dock mkt som stör den utvecklingen, materialism och jagande efter allt möjligt sånt -"världsliga ting".
Det är väl där den fria viljan oxå kommer in, vad man fyller sitt liv med och vad man vill se runt sig i världen, hur man tänker om andra och...egentligen först...hur man tar hand om sig själv -det liv man fått.
Man måste lixom stanna upp, och alla gör det kanske inte så lätt, en del behöver råka ut för ngt tråkigt innan de ser livet på ett annat sätt...

Jag kan tänka mig att om den här världen har ett slut, och det är meningen att det krävs ngt för att "få överleva" så måste det vara det som Gud ser inom oss som egentligen betyder allt. För alla människor är ju hela tiden på olika "nivåer" och i olika skeenden/omständigheter i sina liv, en person skulle kanske "hunnit" ändra sig bara "slutet" kommit en dag senare osv.
Och Gud är ju inte orättvis?

Uj...nu kom jag nog bort från det du skrev....mkt snack här...
2009-07-09, 14:38
Medlem
Bordelines avatar
Citat:

Har du inte förstått det innan
Citat:

Där frångår du oss JV Som jag sa, en gråzon och scich så är man i mörker och tror på allt annat...

Citat:

Javisst .. Men du gör det med hälp av avfällingar och inte med hälpa av bibeln Är du redan så förblindad att du inte ser det

Citat:

Så typiska falska "avfälling tankar" .. Vad sa ormen till Eva?

"Nu visade sig ormen vara det försiktigaste av alla markens vilda djur som Jehova Gud hade gjort. Och den sade till kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av varje träd i trädgården?” 2*Då sade kvinnan till ormen: ”Av frukten på träden i trädgården får vi äta. 3*Men när det gäller att äta av frukten på det träd som är mitt i trädgården har Gud sagt: ’Ni skall inte äta av den, nej, ni skall inte röra den. Gör ni det kommer ni att dö.’” 4*Då sade ormen till kvinnan: ”Ni kommer visst inte att dö. 5 För Gud vet att den dag ni äter av den kommer era ögon att öppnas och ni kommer att bli som Gud med kunskap om gott och ont.”
6*Då såg kvinnan att trädet var gott att äta av och att det var något för ögonen att längta efter, ja, trädet var inbjudande att se på. Så hon tog av dess frukt och åt."

Citat:

Det är ingen känsla .. Det är att kritisera och ifrågasätta ... Satas största och starkaste egenskaper ... Du får dra slutsatsen själv ...

Citat:
Han ser hur mkt vi allvarligt jobbar med oss själva i att visa de egenskaper han vill att vi ska visa -för att kunna få jorden att bli fridfull.
Det är ju inte så att Gud, efter Harmageddon, med ett trollslag får alla att leva i fred och harmoni. Det krävs arbete av varje enskild person.

Hans idé med att återställa paradiset är ju att få dit människor som vill följa hans ledning i att visa den kärlek som krävs för att allt annat ska bli perfekt.
För det står ju att "störst av ALLT är kärleken".

Helt rätt ...
Men har du som ovan visar redan vänt dig bort från hans organisation så måste du förstå att Jehova aldrig kommer att acceptera ett sinnelag som är fullt av kritik och ifrågasättande, en peson som slagit sig i lag med avfällingar!

Snälla Leviticus vakna upp!! Se vad du håller på med för allt i världen!!
Jag tänker inte skriva mer, men det är med sorg i hjärtat jag har skrivit allt detta ... Jag kommer att be till Jehova att han ska förlåta ditt tvivel och stärka dig och dra dig tillbaka till honom ... Jag hoppas du förstår att det är av kärlek jag skrivit detta ovan!
Det har börjat med samma ord o samma tankar hos några goa vänner och familjemedlemmar... Men det har inte slutat där...
2009-07-09, 14:59
Medlem
Citat:
Har du inte förstått det innan

Bordeline
...du har inte sett det än ens.

Citat:
Där frångår du oss JV Som jag sa, en gråzon och scich så är man i mörker och tror på allt annat...

Detta är ngt som två äldste sa till mig för inte så länge sen, och jag blev först paff, men sen blev det klart att det är så. DSK är inte inspirerad.

Citat:
Javisst .. Men du gör det med hälp av avfällingar och inte med hälpa av bibeln Är du redan så förblindad att du inte ser det

Jag gör det inte med hjälp av avfällingar. Jag pratar med bl a andra JVn och jag jämför med vad bibeln säger och jag försöker förstå vad som e viktigt.
Jag är inte heller blind och döv vad gäller det som sägs ang vetenskap och historiska fakta.
Varför tror du berättelsen om Beréa finns med öht? Allt i skriften är ju skrivet till vår undervisning...

Citat:
Så typiska falska "avfälling tankar" .. Vad sa ormen till Eva?

"Nu visade sig ormen vara det försiktigaste av alla markens vilda djur som Jehova Gud hade gjort. Och den sade till kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av varje träd i trädgården?” 2*Då sade kvinnan till ormen: ”Av frukten på träden i trädgården får vi äta. 3*Men när det gäller att äta av frukten på det träd som är mitt i trädgården har Gud sagt: ’Ni skall inte äta av den, nej, ni skall inte röra den. Gör ni det kommer ni att dö.’” 4*Då sade ormen till kvinnan: ”Ni kommer visst inte att dö. 5 För Gud vet att den dag ni äter av den kommer era ögon att öppnas och ni kommer att bli som Gud med kunskap om gott och ont.”
6*Då såg kvinnan att trädet var gott att äta av och att det var något för ögonen att längta efter, ja, trädet var inbjudande att se på. Så hon tog av dess frukt och åt."

Är det avfälliga tankar att Gud utrustat oss med förnuft?
Så du tror att Gud vill ha robotar som följer honom? Hade det då inte varit enklare om han skapat oss så från början?
Det som hände i Eden har inget med saken att göra.

Citat:
Det är ingen känsla .. Det är att kritisera och ifrågasätta ... Satas största och starkaste egenskaper ... Du får dra slutsatsen själv ...

Jag förstår inte vad i det jag skrev som var fel (enligt dig).....

Citat:
Helt rätt ...
Men har du som ovan visar redan vänt dig bort från hans organisation så måste du förstå att Jehova aldrig kommer att acceptera ett sinnelag som är fullt av kritik och ifrågasättande, en peson som slagit sig i lag med avfällingar!

Varför säger du att jag vänt mig bort?
Det där är ju dina egna tankar om mig. Dina förutfattade dömande meningar om mig.
Jag är inte utesluten, jag är inte avhoppad, jag är fortfarande med i JV.

Det du däremot visar nu stärker bara det jag skrev i mitt inlägg, att det pågår saker i "kulisserna", att man inom org dömer varandra och är misstänksamma mot varandra, istället för att lyssna och förstå och bara vara (med)människor.
Jag är inte ensam om att tänka så här, och då menar jag att det finns andra JVn som oxå gör det.
Du verkar verkligen vara stängd Bordeline, jag undrar om det är av rädsla eller av att du faktiskt "stängt ner", som jag skrev tidigare.
Jag tror inte att det är Guds mening att vi ska vara så.
2009-07-09, 15:03
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Massa text

Jag lämnar det här, vill du diskutera så kan vi ta det via PM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in