2009-07-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Är du dyslektiker? Du skrev "älska de som förföljer er" eller liknande. Ordet "älska" finns inte med alls i versen.

Det verkar som det. Är det så svårt att erkänna att ett icke JV vet mer, eller också är du inget JV...

Du hade ju kunnat säga: "Tack. Ja, just det, den versen menade jag. " Eller hur?

Jaså de orden, de hade inget alls att göra med den versen!
Tror du det är det inte mitt fel.

Du kunde ju inte från början ens säga vad du menade, så då blev det så här.
Senast redigerad av Leviticus 2009-07-07 kl. 23:19.
2009-07-07, 23:13
Medlem
overjordiskt...

Att du ens kan para ihop de meningarna med varann...är ju absurt.

De var i varsitt stycke i det jag skrev och varför skulle man inte kunna dra ut meningar ur flera olika verser i det man vill säga?
Och har inte Jesus sagt fler saker i fler verser?

Vad är ditt problem?
Att du missförstod är inte mitt fel.
2009-07-07, 23:13
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Lägg ner nu.
Jag har inte fått ngn vettig förklaring av dig och jag har visat dig vad jag menade.
Räcker så.

Jag har förklarat, men du verkar inte förstå ändå. Jag ger upp.
2009-07-07, 23:15
Medlem
Citat:

Jag har oxå förklarat, precis här ovan.
2009-07-07, 23:31
Bannlyst
Citat:
Nej, det gör de inte, men en del tycker att det är svårt att leva nu när människor är otrevliga mot varandra och det ibland inte finns en tillstymmelse av omtanke för sin nästa. Så därför ser de fram emot den dagen. De ser fram emot ett Paradis på jorden, då alla hyser omtanke för varandra.

Det finns ju alltid fler sätt att se på saker och ting. Och det är ju bra!

Säg mig hur du ser på sådana här saker:

*Vittnen ute i tjänsten pekar ut hus som de ska bo i efter Harmageddon, när de tidigare ägarna är döda (för självklart vet vittnena vilka som ska överleva Harmageddon )

*Vittnen som internt pratar om hur skönt det ska bli när "surkärringen på X-gatan X är borta efter Harmageddon"

Eller för att ta ett mer närliggande exempel, som du själv enkelt kan se i denna tråd, vittnen som på internet gapar och härjar om att andra är avfällingar, dömer och bestämmer vilka regler som man måste följa men anser sig ha rätt att avvisa de regler som inte passar dem själva?

Visst har det funnits otrevliga "antivittnen" som poppat upp i trådarna då och då, men de brukar ju spy ur sig ett eller ett par otrevliga inlägg. Av de "fasta besökarna" är Flexbärt och Bordeline/BattleBitch utan jämförelse de mest otrevliga och de som visar minst omtanke om andra. Både "trosfränder" och övriga.
Senast redigerad av Vanillia 2009-07-07 kl. 23:33.
2009-07-07, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Man är en sökare, vill ha svar på vad meningen med livet är, vad som händer när vi dör och vad Guds uppsåt är.

Jag hittade den hos Jehovas Vittnen som är den enda organisationen som följer hela bibeln. Alla andra religionerna plockar ut en det ena, och en det andra...

2009-07-07, 23:34
Medlem
Citat:

Versen ser ut så här i sin helhet:
..."Älska era fiender och be för dem som förföljer er"...-Matt 5:44

Jag förknippar "fiender" med sådana som "förföljer". Jag tror att versen handlar om samma typ av människor...fiender/dem som förföljer.

I vers 46 står det:
"Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön har ni då"....

De som älskar en är knappast ngn som förföljer en. Så, vilka skulle vi älska och be för?

Trist att du hakade upp dig på det.
Synd att du inte direkt förklarade xakt vad du fastnat i, så hade jag kunnat förklara hur jag tänkte medsamma.
2009-07-07, 23:42
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:

Jag förknippar "fiender" med sådana som "förföljer". Jag tror att versen handlar om samma typ av människor...fiender/dem som förföljer.

I vers 46 står det:

De som älskar en är knappast ngn som förföljer en. Så, vilka skulle vi älska och be för?

Synd att du inte direkt förklarade xakt vad du fastnat i, så hade jag kunnat förklara hur jag tänkte medsamma.

Jag har gett upp, som sagt.
2009-07-07, 23:52
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Det finns ju alltid fler sätt att se på saker och ting. Och det är ju bra!

Säg mig hur du ser på sådana här saker:

*Vittnen ute i tjänsten pekar ut hus som de ska bo i efter Harmageddon, när de tidigare ägarna är döda (för självklart vet vittnena vilka som ska överleva Harmageddon )

Jag undrar det jag. Ska försöka leta reda på en vers som dementerar detta. Vet att det finns en: Jesaja 65:21 "Och de kommer sannerligen att byggga hus och bo i dem; och de kommer sannerligen att plantera vingårdar och äta deras frukt." I Paradiset så kommer man inte att "leja" folk, utan bygga huset man själv ska bo i och vara självförsörjande.

Citat:
*Vittnen som internt pratar om hur skönt det ska bli när "surkärringen på X-gatan X är borta efter Harmageddon"
Jag har aldrig hört något JV som sagt något dylikt över huvud taget!

Citat:
Eller för att ta ett mer närliggande exempel, som du själv enkelt kan se i denna tråd, vittnen som på internet gapar och härjar om att andra är avfällingar, dömer och bestämmer vilka regler som man måste följa men anser sig ha rätt att avvisa de regler som inte passar dem själva?

Visst har det funnits otrevliga "antivittnen" som poppat upp i trådarna då och då, men de brukar ju spy ur sig ett eller ett par otrevliga inlägg. Av de "fasta besökarna" är Flexbärt och Bordeline/BattleBitch utan jämförelse de mest otrevliga och de som visar minst omtanke om andra. Både "trosfränder" och övriga.

Här på forumet är det ju svårare att VETA om någon som säger sig vara ett JV verkligen är det, men om jag som icke JV vet mer än dessa, så kanske man ska ta sig en liten funderare.
2009-07-07, 23:53
Medlem
Citat:

I vers 46 står det:

Som sagt Leviticus du har långt bättre tålamod än jag. Läste din konservation med overjordisk som verkar ha lite problem med läsförståelse.
2009-07-07, 23:56
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Som sagt Leviticus du har långt bättre tålamod än jag. Läste din konservation med overjordisk som verkar ha lite problem med läsförståelse.

Håhåjaja, och så blev de tu...
2009-07-07, 23:56
Medlem
Citat:
Jag har gett upp, som sagt.

Trevligt att du läste förklaringen iaf.
Där såg du att det inte var ngt konstigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in