Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
I bibeln sägs det att Gud läser människors hjärtan. Hänger allt på handling så vore den versen onödig.
Finns det inte kärlek bakom handling är den
inget värd.
Ett struligt liv...kan å andra sidan komma att skada även andra...
Ska man gå efter bibeln så är ens kropp ett heligt tempel inför Gud som man ska vårda och vara tacksam över.
Det innebär inte att man ska sitta på en bergstopp och äta blad men att man har en balans och att man gör som det står i bibeln "gör allt till Guds ära".
Det står även att man ska njuta av livet, Gud vill att vi ska känna glädje!
Så min tanke är att man hittar balansen mellan sitt inre och sitt handlande. Jag tror att handling blir en följd av att man först hittat sig själv och sin grund i livet.
Det är ju det bibelversen säger "älska din nästa som dig själv"...man måste först älska sig själv innan man kan älska ngn annan. Och den kärleken kommer sen ut i handling. Även i svåra situationer.
Vem den bättre människan är?
Det finns nog en väldigt bra orsak till att det finns nedskrivet att vi människor
inte ska döma varandra eller tävla med varandra på den punkten.
Den enda vi kan ändra och förändra är oss själva och det är det vi ska fokusera på.
Tackar

Dock tycker jag det är lite utopiskt tänkande att vi inte ska döma varandra. Det är precis det jag tycker men jag ser ofta bevis på att religiösa människor inte lever efter det. På min mottagning träffar jag en del muslimer, hinduer och katoliker, och deras ångest och problem går ofta att spåra till skam, skuld och regler. Det vore fint om religioner förespråkade det du verkar göra (balans, kärlek, respekt, livsglädje) men det är inte det jag ser i mitt jobb, alltför ofta, tyvärr. Med ett undantag skall sägas, jag har träffat på en del buddhister, och det är tametusan de mest harmoniska varelserna på jorden.
Tappade tråden. Inte döma var det ja, tycker du de andra vittnena i din församling är openminded och inte har förutfattade meningar? Eller är det mer personliga ställningstaganden som avgör den attityden tror du? För om alla vore så öppna och vänliga som du förstår jag inte hur JV har fått så pass dåligt rykte som dom har..?