2009-07-07, 23:57
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Trevligt att du läste förklaringen iaf.
Där såg du att det inte var ngt konstigt.

Men ge dig nu människa!!!
2009-07-07, 23:57
Medlem
De följer visst inte hela bibeln

Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Man är en sökare, vill ha svar på vad meningen med livet är, vad som händer när vi dör och vad Guds uppsåt är.

Jag hittade den hos Jehovas Vittnen som är den enda organisationen som följer hela bibeln. Alla andra religionerna plockar ut en det ena, och en det andra...

Detta är en grov osanning. Jv följer inte alls hela Bibeln. Det finns saker där som de högaktningsfullt struntar i. Ett par exempel:

De ärar inte Jesus som Fadern, som Jesus sa att man skulle göra (Joh. 5:23) och de åkallar inte Jesus, som de första kristna samfällt gjorde (1 Kor. 1:2)

De struntar helt i handpåläggning som tillhörde de allra första grunderna i tron enligt Hebr. 6:1,2. Inte i något avseende använder de handpåläggning, inte ens i samband med förordnanden fastän detta skulle ske enligt de första kristnas föredöme.
2009-07-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jv så går de till andra källor?

Kärleken bland de äkta vittnena och det finner du knappast här på detta forum, besök den på rikets sal.
https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm

Går du överhuvudtaget ut i tjänsten?? Verkar inte så eftersom du tycker att alla som vill veta ngt skall söka upp en rikets sal.

Tråden heter "Jehovas vittnen", tar man sig in på den tror man sig rimligtvis hitta info om JV.

Fint första intyck du ger dom som vill veta mer

Ibland är det väldigt svårt med broderlig kärlek när sådana idioter som du häjar omkring här.
Senast redigerad av Malmohenke 2009-07-08 kl. 00:01.
2009-07-07, 23:59
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
I bibeln sägs det att Gud läser människors hjärtan. Hänger allt på handling så vore den versen onödig.
Finns det inte kärlek bakom handling är den inget värd.

Ett struligt liv...kan å andra sidan komma att skada även andra...
Ska man gå efter bibeln så är ens kropp ett heligt tempel inför Gud som man ska vårda och vara tacksam över.
Det innebär inte att man ska sitta på en bergstopp och äta blad men att man har en balans och att man gör som det står i bibeln "gör allt till Guds ära".
Det står även att man ska njuta av livet, Gud vill att vi ska känna glädje!

Så min tanke är att man hittar balansen mellan sitt inre och sitt handlande. Jag tror att handling blir en följd av att man först hittat sig själv och sin grund i livet.
Det är ju det bibelversen säger "älska din nästa som dig själv"...man måste först älska sig själv innan man kan älska ngn annan. Och den kärleken kommer sen ut i handling. Även i svåra situationer.

Vem den bättre människan är?
Det finns nog en väldigt bra orsak till att det finns nedskrivet att vi människor inte ska döma varandra eller tävla med varandra på den punkten.
Den enda vi kan ändra och förändra är oss själva och det är det vi ska fokusera på.

Tackar
Dock tycker jag det är lite utopiskt tänkande att vi inte ska döma varandra. Det är precis det jag tycker men jag ser ofta bevis på att religiösa människor inte lever efter det. På min mottagning träffar jag en del muslimer, hinduer och katoliker, och deras ångest och problem går ofta att spåra till skam, skuld och regler. Det vore fint om religioner förespråkade det du verkar göra (balans, kärlek, respekt, livsglädje) men det är inte det jag ser i mitt jobb, alltför ofta, tyvärr. Med ett undantag skall sägas, jag har träffat på en del buddhister, och det är tametusan de mest harmoniska varelserna på jorden.
Tappade tråden. Inte döma var det ja, tycker du de andra vittnena i din församling är openminded och inte har förutfattade meningar? Eller är det mer personliga ställningstaganden som avgör den attityden tror du? För om alla vore så öppna och vänliga som du förstår jag inte hur JV har fått så pass dåligt rykte som dom har..?
2009-07-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Jag håller med, det känns mer äkta att följa hela Bibeln, men jag är inte mogen för att bli ett döpt Jehovas vittne, inte än i alla fall. Vi får se.

Nä, och du lär inte bli mogen heller om du inte byter attityd. eller du vill bli medlem i "The Flexbärt/Bordeline Fanclub"
2009-07-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Som sagt Leviticus du har långt bättre tålamod än jag. Läste din konservation med overjordisk som verkar ha lite problem med läsförståelse.

Alltså...meh...va??

Det där va ju bara det ena missförståndet efter det andra!
När det blir så där är det ett stort minus att man sitter bakom en dator. Jag hade ingen aning om vad hon menade, och när jag trodde jag visste så va det ngt annat...och sen va det iaf en tredje sak hon hade i tanken.
Vilken pärs!
Men jag tror jag har förklarat det jag kan förklara nu...

Nja det där med tålamodet...du har kanske inte läst allt som skrivits idag...
2009-07-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Men ge dig nu människa!!!

Vadå?
Dög inte mina förklaringar?
Eller va de för bra?
2009-07-08, 00:05
Medlem
Varför droppar alla in här mitt i natten?
2009-07-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jv så går de till andra källor?

Kärleken bland de äkta vittnena och det finner du knappast här på detta forum, besök den på rikets sal.
https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm

Jv frågar inte hinduer om de vill veta något om hindusim. De kollar Jvs litteratur, t ex. "människans sökande efter Gud". Vad som står där föredrar de framför det som riktiga hinduer säger. Jv är därför inte i någon position att argumentera som görs här.
2009-07-08, 00:14
Medlem
Citat:
Vadå?
Dög inte mina förklaringar?
Eller va de för bra?

Det roligaste med överjordiskt är inte att h*n inte kan förlika sig med tanken på att ni tycks ha missförstått varandra utan att h*n dessutom drar slutsatsen att hans/hennes kunskap om både Bibeln och JV övergår Leviticus. Även om det skulle visa sig varit så att överjordiskt hade rätt och Leviticus hade fel ang EN bibelvers, vad bevisar det? Och vilken betydelse skulle det ha? Jag skulle gissa att vi har med ett trollus maximus att göra. Återigen, all heder år Leviticus för hans tålamod.
2009-07-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Nä, och du lär inte bli mogen heller om du inte byter attityd. eller du vill bli medlem i "The Flexbärt/Bordeline Fanclub"

Jag måste faktiskt uttrycka mina sympatier. Det kan inte vara lätt att vara JV och försöka försvara organisationen med trosfränder som Fläskbert och BB/Bordeline.
2009-07-08, 00:21
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Varför droppar alla in här mitt i natten?

För att man jobbar hela dagen och det inte ser helt ok ut att sitta och flasbacka på jobbet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in