Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
(Johannes 5:28-29) Förundra er inte över detta, därför att den stund kommer då alla som är i minnesgravarna skall höra hans röst 29*och komma ut, de som har gjort det som är gott till en livets uppståndelse, de som har bedrivit det som är ont till en domens uppståndelse.
Vilka är i minnes gravarna?
Malaki 3:13-18
"13 ”Starka har era ord varit mot mig”, säger Jehova. Och ni säger: ”Vad har vi talat med varandra mot dig?” 14*”Ni har sagt: ’Det är meningslöst att tjäna Gud. Och vilken vinning har vi av att fullgöra vår förpliktelse mot honom och gå omkring bedrövade inför härarnas Jehova? 15*Och nu prisar vi de förmätna lyckliga. Ja, de som bedriver det onda blir uppbyggda. Dessutom sätter de Gud på prov och kommer ständigt undan.’” 16*Då talade de som fruktar Jehova med varandra, var och en med sin kamrat, och Jehova gav akt och lyssnade. Och en minnesbok blev skriven inför honom för dem som fruktar Jehova och för dem som tänker på hans namn. 17*”Och de skall bli mina”, säger härarnas Jehova, ”på den dag då jag frambringar en särskild egendom. Och jag skall visa medömkan med dem, alldeles som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom. 18*Och ni skall åter se skillnaden mellan en rättfärdig och en ondskefull, mellan en som tjänar Gud och en som inte tjänar honom.”
Alla som har dött och blivit begravna är i "minnesgravarna". Du gör misstaget att acceptera JV-ledningens falska påstående att "minnesgravarna" i Joh. 5:28 betyder "Guds minne". Men det gör det inte. Ordet mnemeion som står i grekiskan här började användas av grekisktalande om vanliga gravar som man byggde för att komma ihåg sina döda. Man byggde inte gravar och monument för att hjälpa Gud att komma ihåg de döda! Överallt betyder ordet mnemeion riktiga gravar som människor gjort. Betydelsen "minne" har avklingat i NT, men även om "minnesgravar" skulle vara en korrekt översättning visar det att varenda kotte skall uppstå. Hur ogudaktiga människor än har varit har de till sist hamnat i en grav, eller om du så vill en "minnesgrav".
Överallt i NT gäller att "minnesgravar" betyder verkliga fysiska gravar. Ordet syftar aldrig på något övermänskligt "Guds minne". Jesus lades i en redan uthuggen "minnesgrav", inte i något "Guds minne" i himmelen. Och de besatta som vistades bland "minnesgravarna" (Matt. 8:28, NV) sprang inte omkring i "Guds minne" i himmelen utan bland verkliga fysiska gravar på en gravplats här på jorden. Där kan också mycket ogudaktiga personer ha begravts, och dessa skall därför enligt Jesu ord i Joh. 5:28 uppstå.
Översättningen "minnesgravar" är unik för Jvs översättning. Den tillkom för att man ville begränsa uppståndelsen så att denna inte gällde alla människor. Man hittade då på att det gällde människor som var i "Guds minne", något man menar inte gäller de ogudaktiga. Men eftersom mnemeion odiskutabelt syftar på fysiska gravar är hela denna föreställning fel och därför också översättningen "minnesgravar".