2009-05-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du är oförskämd här, Flexbärt,

Tillrättavisar med kraft
2009-05-17, 13:37
Medlem
Alla som har dött och blivit begravna

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
(Johannes 5:28-29) Förundra er inte över detta, därför att den stund kommer då alla som är i minnesgravarna skall höra hans röst 29*och komma ut, de som har gjort det som är gott till en livets uppståndelse, de som har bedrivit det som är ont till en domens uppståndelse.

Vilka är i minnes gravarna?

Malaki 3:13-18
"13 ”Starka har era ord varit mot mig”, säger Jehova. Och ni säger: ”Vad har vi talat med varandra mot dig?” 14*”Ni har sagt: ’Det är meningslöst att tjäna Gud. Och vilken vinning har vi av att fullgöra vår förpliktelse mot honom och gå omkring bedrövade inför härarnas Jehova? 15*Och nu prisar vi de förmätna lyckliga. Ja, de som bedriver det onda blir uppbyggda. Dessutom sätter de Gud på prov och kommer ständigt undan.’” 16*Då talade de som fruktar Jehova med varandra, var och en med sin kamrat, och Jehova gav akt och lyssnade. Och en minnesbok blev skriven inför honom för dem som fruktar Jehova och för dem som tänker på hans namn. 17*”Och de skall bli mina”, säger härarnas Jehova, ”på den dag då jag frambringar en särskild egendom. Och jag skall visa medömkan med dem, alldeles som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom. 18*Och ni skall åter se skillnaden mellan en rättfärdig och en ondskefull, mellan en som tjänar Gud och en som inte tjänar honom.”

Alla som har dött och blivit begravna är i "minnesgravarna". Du gör misstaget att acceptera JV-ledningens falska påstående att "minnesgravarna" i Joh. 5:28 betyder "Guds minne". Men det gör det inte. Ordet mnemeion som står i grekiskan här började användas av grekisktalande om vanliga gravar som man byggde för att komma ihåg sina döda. Man byggde inte gravar och monument för att hjälpa Gud att komma ihåg de döda! Överallt betyder ordet mnemeion riktiga gravar som människor gjort. Betydelsen "minne" har avklingat i NT, men även om "minnesgravar" skulle vara en korrekt översättning visar det att varenda kotte skall uppstå. Hur ogudaktiga människor än har varit har de till sist hamnat i en grav, eller om du så vill en "minnesgrav".

Överallt i NT gäller att "minnesgravar" betyder verkliga fysiska gravar. Ordet syftar aldrig på något övermänskligt "Guds minne". Jesus lades i en redan uthuggen "minnesgrav", inte i något "Guds minne" i himmelen. Och de besatta som vistades bland "minnesgravarna" (Matt. 8:28, NV) sprang inte omkring i "Guds minne" i himmelen utan bland verkliga fysiska gravar på en gravplats här på jorden. Där kan också mycket ogudaktiga personer ha begravts, och dessa skall därför enligt Jesu ord i Joh. 5:28 uppstå.

Översättningen "minnesgravar" är unik för Jvs översättning. Den tillkom för att man ville begränsa uppståndelsen så att denna inte gällde alla människor. Man hittade då på att det gällde människor som var i "Guds minne", något man menar inte gäller de ogudaktiga. Men eftersom mnemeion odiskutabelt syftar på fysiska gravar är hela denna föreställning fel och därför också översättningen "minnesgravar".
2009-05-17, 13:39
Medlem
Nej

Citat:
Tillrättavisar med kraft

Nej du är oförskämd och förolämpar och har alltså enligt ditt eget citat av fransmannen fel. Att felaktigt använda en text som du gör är inte att tillrättavisa med kraft.
2009-05-17, 14:36
Medlem
Citat:
Jasså det kan du inte
1 Korinterna 2:14 2000
"Den oandlige tar inte emot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå det eftersom det måste bedömas på ett andigt sätt."

1 Korinterna 2:14 Svenska Folkbibeln
"En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedämmas på ett andligt sätt."

1 Korinterna 2:14 Åkesson
"Men en själisk människa mottager icke det som tillhör Guds Ande, ty det är en dårskap för henne, och hon kan icke förstå det, emedan det bedömes andlingen."

Återigen:

"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel."
- Rousseau

Det var ett användbart citat du lade in, Flexbärt.

Dessutom ganska mycket humor i att just du lade in det, med tanke på att det är du som står för merparten av förolämpningar i trådarna!
Det ser man när man läser lite tillbaka i trådarna.

Att vara andlig behöver inte innebära att man läser genom JVs glasögon.
Nej, dessa glasögon är snarare ett hinder för andlighet!
2009-05-17, 17:30
Medlem
Det är du som inte förstår Guids ord

Citat:
Du har tydligen kommit så långt från sanningen att du inte färstår Guds ord längre.

Job 21:15
"Vem är den Allsmäktige, att vi skulle tjäna honom, och vilken nytta har vi av att bönfalla honom?’
(Psalm 73:13) Ja, förgäves renade jag mitt hjärta och tvättade i oskuld mina händer."

Jesaja 58:3
" ’Varför fastar vi, och du ser det inte? Varför späker vi vår själ, och du lägger inte märke till det?’ Sannerligen, på dagen för er fasta finner ni det som behagar er själva, och alla som sliter hårt för er driver ni till arbete.

Sefanja 1:12
"Och det skall ske på den tiden att jag omsorgsfullt skall söka igenom Jerusalem med lampor, och jag skall ägna uppmärksamhet åt de män som har blivit stilla likt vin på sin drägg och som säger i sitt hjärta: ’Inte gör Jehova något gott, och inte gör han något ont.’"

Job 40:8
" Vill du verkligen göra min rättvisa ogiltig? Vill du förklara mig skyldig för att du skall få rätt?"

Malaki 1:6
”’En son ärar sin far och en tjänare sin herre. Om jag alltså är far, var är då den ära som tillkommer mig? Och om jag är herre, var är då fruktan för mig?’ säger härarnas Jehova till er, ni präster som föraktar mitt namn. ’Och ni säger: ”På vilket sätt visar vi förakt för ditt namn?”’

Jag har inte kommit "från sanningen". Du drömmer. Dina texter sade inte ett ord om uppståndelse, medan texter om uppståndelse säger att ALLA skall uppstå. Alla som är "i gravarna", säger Jesus. Också de ogudaktiga är där. Det är beklämmande att se att du är så hjärntvättad att du inte kan se vad texterna säger.
2009-05-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag kan inte se att de skriftställen du citerar säger att inte alla ska uppstå!
Du menar alltså att Joh 5:28,29 inte gäller?

Upprepar, gäller inte Joh 5:28,29.

Du svarar inte, utan startar i stället nya trådar.
Precis som JV alltid gör när de inte kan svara på en fråga. Då lämnar de ämnet och börjar prata om något annat.
2009-05-17, 20:16
Medlem
Klart att Jehovas vittnen är en sekt och inget annat. Undersök vad sekteriska metoder är så förstår man snabbt. JV är en sluten rörelse. Fina människor men ack så vilseledda
2009-05-17, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusIfver
Klart att Jehovas vittnen är en sekt och inget annat. Undersök vad sekteriska metoder är så förstår man snabbt. JV är en sluten rörelse. Fina människor men ack så vilseledda

Prisa gud att du är bland de lyckliga !
2009-05-20, 05:50
Bannlyst
Citat:
Tillrättavisar med kraft

Vem är du att tillrättavisa någon annan här?!
2009-05-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Vem är du att tillrättavisa någon annan här?!

Den som har andliga förutsättningar för det.
2009-05-20, 18:09
Medlem
Citat:
Den som har andliga förutsättningar för det.

Hähä! ja din kamp mot verkligheten går vidare....
2009-05-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Hähä! ja din kamp mot verkligheten går vidare....

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in