2009-07-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
I Vakna! för juli -09 finns en artikel som heter: "Är det fel att byta religion?".

Handlar om att byta från en kanske ärvd tro till den sanna tron.
I en av paragraferna står följande:

...."Ibland kan därför lojaliteten mot Gud göra att man fattar ett beslut som inte alla i familjen tycker om. Fastän Bibeln gör tydlig skillnad mellan sanna och falska läror, ger Gud var och en frihet att välja hur han eller hon ska reagera.
Ingen bör tvingas att tillbe Gud på ett sätt som han eller hon inte kan godta eller att välja mellan sin tro och familjen."

Såna här artiklar får mig att må illa.
Vi är så många som har förlorat våra familjer just på grund av det valet.
JV sätter upp olika kriterier för sig själva och andra.
De skriver att Gud ger var och en frihet att välja.
Men Vakttornet gör inte det.
2009-07-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
En fullträff Leviticus! Man säger här att ingen skall behöva välja mellan sin tro och familjen. Här har man inte haft en aning om att man sågar av den gren man själv sitter på! För Jv som verkligen vill lämna rörelsen tvingas ofta acceptera att familj och släkt vänder vederbörande ryggen. Så här är ytterligare ett exempel på Jvs dubbelmoral. Utåt sett skall det se fint ut, men invärtes är man full av all slags orenhet.

Jag var tvungen att läsa raderna flera ggr för att se om jag sett rätt.
2009-07-04, 21:42
Medlem
MonkeyPlas avatar
Skulle alla domedagsrubriker som aftonbladet spyr ur sig ha någon substans hade vi haft nog med jävelskap för minst 7-8 harmageddon vid det här laget.
2009-07-04, 21:43
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Eller som när JV går in på ett sådant här forum, och plötsligt bestämmer sig för att vissa meddebattörer är "avfällingar" eller "uteslutna", och då sätter dessa på "ignore-listan", och totalt nonchalerar alla inlägg från dessa.

Detta trots att dessa debattörer i flera fall varken är uteslutna eller avfällingar!

Precis. Jag har fått stämpeln utesluten?? Jag har aldrig varit ett jv....har inte ens släktingar som är det.
2009-07-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Precis. Jag har fått stämpeln utesluten?? Jag har aldrig varit ett jv....har inte ens släktingar som är det.

Vi vet ju att det inte handlar om det.
Det är bara ett bekvämt och fegt sätt att slippa bemöta argument som man inte kan besvara.
2009-07-04, 21:51
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vi vet ju att det inte handlar om det.
Det är bara ett bekvämt och fegt sätt att slippa bemöta argument som man inte kan besvara.

Jo, men det är så fult gjort.
2009-07-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Hade ingen aning om att JV använde sig av vetenskapliga citat eller överhuvudtaget använde sig av vetenskap för att understödja sin propaganda, läskigt. Förstår hur "svaga" människor inte granskar materialet kritiskt, men det måste väl finnas vettiga vuxna människor med utbildning och intelligens som förstår att det ligger en hel del smutsigt mjöl i påsen?

Vakttornet försöker gärna ge sken av att deras påståenden går att bevisa med utomståenden källor.
Det krävs att man själv går till källan och ser deras lösryckta citat i sitt sammanhang för att upptäcka hur oärligt det görs.
Få JV ser en anledning att göra sig det besväret.
Till att börja med måste man ha fog för att misstänka foul play.
Det krävs ganska mkt innan man hamnar där.
2009-07-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Även ledarna är extremt okunniga. Men man vågar fiuska med citat av forskare hur mycket som helst för man vet att mycket få känner behov av att kolla. Och dessa få kan man vara utan. Om någon upptäcker vidden av Vakttornets bedrägerier är det lika bra att vederbörande förpassas utanför organisationen. Man vill att denna skall bestå av tanklösa nickedockor som säger "vilka fina kläder" till de obefintliga som Vakttornets skräddare fantiserat ihop.

Hur är detta möjligt??
Det är ju ändå runt 7 milj medl. Har ingen intresse av att kolla upp nåt??
Det handlar ju inte om småsaker direkt...
Men det e klart, alla känner ju inte alla, så vad vet jag vad resterande medl gör. Och de som tar reda på och vill dela med sig åker som sagt ut. Mkt effektivt.

Sen har jag funderat på detta flöde av litteratur, varje månad, hela tiden, det blir mkt att skriva och komma på i olika ämnen.
Vad är det som driver det hela om det inte e sant? Vilket det nu tråkigt nog visat sig att det inte alltid e -eller åtminstone förvrängt, bagatelliserat eller bortkollrat.
2009-07-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto

Sånt spelar ingen roll för JV. Säger de att du är utesluten, så blir du behandlad som en utesluten.
Precis som jag nu blir behandlad som en avfälling.
För som sagt, FAKTA och SANNING spelar ingen större roll för JV.

Det gör mig egentligen inget, MEN jag har, efter att etiketten "avfälling" sattes på mig, blivit övertygad om att JV måste få mothugg.
Deras förvanskade "Sanning" kan inte få stå oemotsagd.

Så Bordelines utspel om att jag är en avfälling, som ska nonchaleras, kommer att få konsekvenser inom kort.
2009-07-04, 23:01
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Hur är detta möjligt??
Det är ju ändå runt 7 milj medl. Har ingen intresse av att kolla upp nåt??
Det handlar ju inte om småsaker direkt...
Men det e klart, alla känner ju inte alla, så vad vet jag vad resterande medl gör. Och de som tar reda på och vill dela med sig åker som sagt ut. Mkt effektivt.

Kanske det finns en och annan som kollar upp det hela... Men tror du att hen skulle våga säga något till något annat vittne? Då erkänner hen ju att hen läst farlig litteratur och det blir kommitte med ev uteslutning som följd...

EDIT: De som ändå väljer att säga något, och blir uteslutna om de inte slutar prata om det (Ja, det blir de. Känner två) kommer ju att uteslutas från all kontakt med andra vittnen, så inte heller genom denna kanal går det att få in något till de vittnen som inte letar info själva.
Senast redigerad av laminatkungen 2009-07-04 kl. 23:07.
2009-07-05, 10:34
Medlem
Fusk

Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Hade ingen aning om att JV använde sig av vetenskapliga citat eller överhuvudtaget använde sig av vetenskap för att understödja sin propaganda, läskigt. Förstår hur "svaga" människor inte granskar materialet kritiskt, men det måste väl finnas vettiga vuxna människor med utbildning och intelligens som förstår att det ligger en hel del smutsigt mjöl i påsen?

Jv kommer med en hel del påståenden om vad forskning säger som är helt felaktiga. Rena fabrikationer har förekommit, t ex. att tillförlitliga källor bara nämnde 24 större jordbävningar mellan år 856 och 1914 - ett utstuderat bedrägeri. Vilket ändå överträffades av ett senare och ännu större bedrägeri som påstod att det har blivit en 20-faldig (sic!) ökning av stora jordbävningar sedan 1914. Detta påstående finns ännu i deras handbok RESONERA MED HJÄLP AV SKRIFTERNA, tredje uppl., svenska 1995. Överhuvudtaget fuskas det oerhört med källorna när det gäller Jvs "sammansatta tecken", både om svält och om farsoter, ja också krig och brottslighet. Men inte bara om dessa saker. Det fuskas med källorna t ex när det gäller "Guds namn". Så finns t ex. ett bedrägligt citat i deras broschyr "Guds namn som skall bestå för evigt" som kom ut 1984. Man anför där en artikel från en teologisk tidskrift på ett sätt som får det att se ut att artikelförfattaren argumenterade på samma sätt som Jv, vilket han verkligen inte gjorde. Ett rent bedrägeri!

När man blir ett Jv "lämnar man in huvudet" till förvaring hos ledningen när det gäller insikt i religion. Tänkandet sköts av ledningen och det tillkommer Jv att acceptera det som framförs. När en person någonstans i processen kapitulerar för Jvs anspråk på att vara "Guds kanal" litar man helt på vad som sägs, och man upplever inget behov av att kontrollera. Oftast är man då också oemottaglig för alla sakskäl, fakta och argument som motsäger Jvs uppfattningar. Nu har man ju satsat sin andliga trygghet på att Jv har sanningen, och då måste allt annat vara fel om det säger emot. Folk som börjar kolla visar att de inte har fullt förtroende för ledningen och om man fortsätter med sitt kollande leder det till problem och slutligen till att man tvingas ut. Jag har sett detta på ganska nära håll och ett antal kunniga ex-Jv jag haft kontakt med bekräftar att det är så.
2009-07-05, 10:37
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Bordeline...tar frågan igen då....

Vilken förändring har du ""sett" hos mig??
Det är väl inte första gången jag inte håller med dig...

Du har gått från ljuset till mörkret, blivit förblindad av satanslögner..

Hur är det, är du utesluten nu?

Citat:
Har varit med om det.
Ett par av vittnena fortsatte prata med mig (förutsatt att inget annat vittne såg) medans ett annat vittne inte tittade på mig ens.
Det vittnet som inte tittade på mig var inte den som fick mig att tänka på att JV var en kärleksfull org.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in