2009-06-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Det står inte i någon publikation!!

Franz säger just att: ”Det skulle kunna vara så. Men vi säger inte att det är så. Allting är möjligt för Gud. Men vi säger inte att det är så. Och måtte ingen av er precisera sig och säga att något bestämt skall hända från nu och fram till år 1975. Men den avgörande punkten i allt detta, kära vänner, är: Tiden är kort. Tiden håller på att rinna ut — det råder inget tvivel om det.”

Tror att du får ta och tänka om lite ...

Har du lyssnat på länken?

Vad ska jag tänka om om?
Att jag inte är rädd för att se/höra att de gått ut med datum? Måste jag va rädd för det??
2009-06-24, 21:57
Medlem
Citat:
Jag lyssnar inte på den för att det är ett klipp sammanställt av avfällingar .. trode att du förstod bättre än så

[B]Ni har inte kunnat visa någon som helst litteratur där det står att Harmageddon kommer 1975. [/b]Jag däremot har visat flertalet klipp, så man väljer ju vad man vill tro på ... Jag vet vad jag tror på

F.W Franz, är det han som blev avfälling ?? Eller det var väl R Franz?

Nej, eftersom du inte läser vad man skriver.
Jag och andra har lagt in massor av citat från litteraturen, som visar att man verkligen trodde att Harmageddon skulle komma 1975.

Men du vägrar att ta det till dig.

Som du själv skrev, det finns två sidor på ett mynt.
Men du stirrar dig blind på den ena sidan, och vägrar att se att det alls finns en annan sida.
2009-06-24, 21:58
Medlem
Citat:
Vänligen svara på detta först .. du börjar kännas som en kritiker av sanningen, inte som att du älskar den längre ??

Jag har svarat som du säkert nu sett.

Och jag älskar det som är sant Bordeline, tro mig, det gör jag.
2009-06-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Återigen visar du hur lite du vet.

Eller kanske inte?

Med tanke på att det var F.W. Franz som drev frågan om 1975, så kan man kanske säga att han var en avfälling.
Ur Biblisk mening alltså.

Men vid den aktuella tiden var F.W. Franz vicepresident, senare president i Sällskapet. Och han var fortfarande JV vid sin död.

Så det var han som drog upp året från början?
2009-06-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag undrar ofta över varför JV så gärna kallar sin egen religions klavertramp för "gammal skåpmat" samtidigt som de gärna pekar finger åt andra för deras gamla fel?
JV älskar att prata om hur Katolska kyrkan var bakom korståg och inkvisition som hände för ca. 500-800 år sedan.
Samtidigt tycker de att det som deras egen ledning sagt för 30-40 år sedan är för gammalt för att prata om.
Logiskt eller vad?

Har oxå tänkt på det.
Bristande ödmjukhet ser det ut som.
2009-06-24, 22:05
Medlem
Citat:
Vänligen svara på detta först .. du börjar kännas som en kritiker av sanningen, inte som att du älskar den längre ??

Förresten, vad menar du att jag kritiserar och varför tycker du att du kan säga så?
2009-06-24, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Förresten, vad menar du att jag kritiserar och varför tycker du att du kan säga så?

Enlkigt JVs sätt att se, så är "en kritiker av sanningen" inte en som kritiserar det som verkligen är sant, utan en som kritiserar just deras "sanning" som den för tillfället ser ut.

Och det som i dag är "sanningen" för dem kan i morgon vara "gamla sanningar", men aldrig osanningar eller lögn.

Hur kan man tycka att man har patent på begreppet "sanningen".
2009-06-24, 22:35
Medlem
Citat:
Enlkigt JVs sätt att se, så är "en kritiker av sanningen" inte en som kritiserar det som verkligen är sant, utan en som kritiserar just deras "sanning" som den för tillfället ser ut.

Och det som i dag är "sanningen" för dem kan i morgon vara "gamla sanningar", men aldrig osanningar eller lögn.

Kan man undra.
Vem har det patentet öht?

Läste i en länk i den andra JV tråden som gjorde mig deppad, där som den fd äldsten skrivit...känns inte klokt.
2009-06-24, 22:55
Medlem
Citat:

Det är anmärkningsvärt att JV använder ordet "sanningen" som synonym för sin lära, fastän man samtidigt så ihärdigt försöker förvanska sanningen om den.

Då tänker jag bland annat på det som dryftats här innan ang 1975. Jag antar att Bordeline har rätt i att det aldrig uttryckligen har stått i litteraturen att Harmageddon skulle komma då. Samtidigt framgår det med all tydlighet att budskapet var att Harmageddon skulle komma då. Att man inte skrev det rakt ut visar väl bara att man lärt sig något av tidigare misstag. Dock tror jag inte att genomsnittsvittnet uppfattar det så, just på grund av orsaker som angetts tidigare i tråden.

Sedan finns det exempel på citatfusk där den ursprungliga innebörden förvanskats rejält.

En annan detalj är hur man i JV-boken framställer de förhoppningar som man hade innan 1914. Som JV tror man ju att vittnena förutsade första världskriget... det var kanske inte riktigt så.
2009-06-25, 08:10
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Nej, eftersom du inte läser vad man skriver.
Jag och andra har lagt in massor av citat från litteraturen, som visar att man verkligen trodde att Harmageddon skulle komma 1975.

Men du vägrar att ta det till dig.

Som du själv skrev, det finns två sidor på ett mynt.
Men du stirrar dig blind på den ena sidan, och vägrar att se att det alls finns en annan sida.

Du menar nog att jag inte tolkar in saker som inte står
2009-06-25, 08:12
Medlem
Bordelines avatar
Citat:

Men vid den aktuella tiden var F.W. Franz vicepresident, senare president i Sällskapet. Och han var fortfarande JV vid sin död.

Tack för svar!
2009-06-25, 08:14
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag har inte lämnat.
Varför får du ont i hjärtat?

De där uppmaningarna gäller de som det var skrivet till.
Tror du att brottslingen som hängde vid Jesus var "ständigt vaksam"?
Hade du varit där då innan Jesus uttalat orden till honom hade du antagligen då oxå menat att det var kört för honom. Eller?
Jag menar bara att du inte vet, att jag inte vet, ingen mer än Gud vet vilka han låter leva.

När jag läser dina kritiska inlägg som visar att du inte längre är ett stolt JV, som står upp för och försvarar din tro

Brottslingen var inget JV, uppnaningen är till oss JV och det är vi som även skall väcka de som sover.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in