Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Enlkigt JVs sätt att se, så är "en kritiker av sanningen" inte en som kritiserar det som verkligen är sant, utan en som kritiserar just deras "sanning" som den för tillfället ser ut.
Och det som i dag är "sanningen" för dem kan i morgon vara "gamla sanningar", men aldrig osanningar eller lögn.
Hur kan man tycka att man har patent på begreppet "sanningen".
Det är anmärkningsvärt att JV använder ordet "sanningen" som synonym för sin lära, fastän man samtidigt så ihärdigt försöker förvanska sanningen om den.
Då tänker jag bland annat på det som dryftats här innan ang 1975. Jag antar att
Bordeline har rätt i att det aldrig uttryckligen har stått i litteraturen att Harmageddon skulle komma då. Samtidigt framgår det med all tydlighet att
budskapet var att Harmageddon skulle komma då. Att man inte skrev det rakt ut visar väl bara att man lärt sig något av tidigare misstag. Dock tror jag inte att genomsnittsvittnet uppfattar det så, just på grund av orsaker som angetts tidigare i tråden.
Sedan finns det exempel på citatfusk där den ursprungliga innebörden förvanskats rejält.
En annan detalj är hur man i JV-boken framställer de förhoppningar som man hade innan 1914. Som JV tror man ju att vittnena förutsade första världskriget... det var kanske inte riktigt så.