2009-04-23, 22:22
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag har funderat på en intressant sak! Det står ungefär samma sak i min bibel men jag tar det ifrån NW

Psaltaren 110:2 " Jehovas uttalande till min Herre lyder:
”Sätt dig på min högra sida,
tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter.”

Din styrkas stav skall Jehova sträcka ut från Sion:
”Dra kuvande fram mitt ibland dina fiender.”

3 Ditt folk erbjuder sig villigt den dag du leder din militärstyrka till strid.
I helighets prakt, ur morgonrodnadens sköte,
har du ditt unga manskap som daggdroppar.

4 Jehova har svurit (och han skall inte ångra sig):
”Du är präst till oöverskådlig tid
efter Melkisẹdeks sätt!”

Men sedan kommer denna vers. Vers 5.

5 "Jehova på din högra sida
skall krossa kungar på sin vredes dag. "

Om inte Sonen är Jehova, borde det då inte stå "Jehova på din vänstra sida skall krossa kungar på sin vredes dag"? Eftersom Fadern borde sitta på Sonens vänstra sida, och Sonen på Faderns högra sida?

Det är en sång du citerar med poetiska inslag. En krigare höll vanligtvis sitt svärd i höger hand, vilken normalt inte skyddades av skölden, som han höll i vänster hand. Jehova står bildligt talat på sina tjänares ”högra sida” för att strida för dem. Han ger dem alltså skydd och hjälp – ett gott skäl för oss att ”prisa ... [honom] mycket”.

Psalm 16:8 Jag har ständigt Jehova inför mig. Eftersom han är vid min högra sida, bringas jag inte att vackla.

Psalm 121:5 Jehova bevarar dig. Jehova är din skugga vid din högra hand.
2009-04-23, 22:26
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Och du menar att vi lär känna JHWH genom att kalla honom Jehova med andra ord? Du tror inte att Jesus menade en djupare innerbörd? Och för att nämna Herden. Gud kallas Herden av Kung David. Jesus sade: Jag säger er: "Jag är den gode Herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren"

Har du någon du känner som du inte tilltalar vid namn?

Citat:
På samma sätt har Jesus titeln "Frälsaren" Och i Hosea 13:4 säger Gud: "Men jag är Herren, din Gud, alltsedan du var i Egyptiens land. Utom mig vet du ej av någon Gud, och ingen annan frälsare finns än jag." Samma sak säger Gud i Jesaja 43:11 för att sedan i vers 13 understryka att han i all framtid är densamme.

Sedan står det i Lukas 2:11-12 "Idag har en frälsare* fötts åt er i Davids stad, han är Messias, Herren. Och detta är tecknet för er: ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba. "

Endast Gud är Frälsaren, och Ängeln sade till herdarna att en frälsare hade fötts åt dem i Davids stad." Det går hand i hand med Jesaja 9:7

"Ty ett barn blir oss fött, en son till oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila, och hans namn skall vara: Underbar i råd, Väldig Gud, Evig Fader, Fridsfurste"

Jesaja 7:14 "Så skall Herren själv ge er ett tecken: Se, den unga kvinnan skall bli havande och föda en son, och hon skall ge honom namnet Emmanuel." (Vilket betyder: Gud med oss)

Petrus fylldes av Helig ande i Apostlagärningarna 4:11 och sade: "Jesus är stenen som ratades av er husbyggare men blev till en hörnsten. Hos ingen annan finns frälsningen*, och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss"

Rom 10:13 "Det är ingen skillnad på jude och grek: alla har ni samme Herre, och han ger av sin rikedom åt alla som åkallar honom. Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad"

Vems namn sa du???

Joel 2:32 Och det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan; ty på Sions berg och i Jerusalem skall de undkomna vara, alldeles som Jehova har sagt, och bland de överlevande, som Jehova kallar.”

Sefanja 3:9 Ty då skall jag förändra folkens språk till ett rent språk, för att de alla skall anropa Jehovas namn, för att de skall tjäna honom skuldra vid skuldra.’
2009-04-23, 23:02
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch

Vems namn sa du???

Joel 2:32 Och det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan; ty på Sions berg och i Jerusalem skall de undkomna vara, alldeles som Jehova har sagt, och bland de överlevande, som Jehova kallar.”

Sefanja 3:9 Ty då skall jag förändra folkens språk till ett rent språk, för att de alla skall anropa Jehovas namn, för att de skall tjäna honom skuldra vid skuldra.’

Kan du ge mig ett exempel på när apostlarna Åkallade namnet Jehova?
2009-04-23, 23:05
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Vems namn sa du???

Jag tror mer att det handlar om att skapa en relation med Gud och följa hans vilja och bära hans frukt. När vi tror på Jesus och bär Andens frukter så lär vi känna Sonen eftersom Anden vittnar om Sonen, och när vi känner Sonen så känner vi samtidigt Fadern eftersom Fadern och Sonen är Ett. Den som har Sonen har också Fadern!

Ifrån NW apg 2:33-38

"33 När han nu har blivit upphöjd till Guds högra sida och mottagit den utlovade heliga anden från Fadern, har han utgjutit den, vilket ni ser och hör. 34 David har nämligen inte stigit upp till himlarna, men han säger själv: ’Jehova sade till min Herre: ”Sätt dig på min högra sida, 35 tills jag lägger dina fiender som en pall för dina fötter.”’ 36 Må därför hela Israels hus med säkerhet veta att Gud har gjort honom till både Herre och Kristus, denne Jesus som ni hängde på pålen.”

37 När de nu hörde detta, kände de ett hugg i hjärtat, och de sade till Petrus och de övriga apostlarna: ”Män, bröder, vad skall vi göra?” 38 Petrus sade till dem: ”Ändra sinne, och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder, och ni skall få den heliga andens fria gåva. 39

Till och med i eran skrift så står det att Jesus sänder den heliga Anden, och man blir räddad när man döper sig i Jesu Kristi namn. Då får man förlåtelse för sina synder.

Joel 2:27-32

"Och ni skall inse att jag är mitt i Israel och att jag är Jehova, er Gud, och det finns ingen annan. Och aldrig mer skall mitt folk få stå med skam.

28 Och därefter skall det ske att jag skall utgjuta min ande över varje slag av kött, och era söner och era döttrar skall profetera. Era gamla män skall drömma drömmar. Era unga män skall se syner. 29 Och även över tjänarna och över tjänarinnorna skall jag i de dagarna utgjuta min ande.

30 Och jag skall ge förebud i himlen och på jorden, blod och eld och rökpelare. 31 Solen skall förvandlas till mörker och månen till blod, innan Jehovas stora dag som inger fruktan kommer. 32 Och det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan; ty på Sions berg och i Jerusalem skall de undkomna vara, alldeles som Jehova har sagt, och bland de överlevande, som Jehova kallar.”

apg. 9:13-16 "Men Ananịas svarade: ”Herre, jag har hört av många om den mannen, hur mycket ont han har gjort mot dina heliga i Jerusalem. 14 Och här har han myndighet från de främsta prästerna att slå alla i bojor som ANROPAR ditt namn.” 15 Men Herren sade till honom: ”Ge dig av, eftersom den mannen är mig ett utvalt kärl till att bära mitt namn såväl till nationerna som till kungar och till Israels söner. 16 Ty jag skall tydligt visa honom hur mycket han måste lida för mitt namn.”

Rom 10:11- 13 " Skriften säger ju: ”Ingen som tror på honom skall bli besviken.” 12 Det är nämligen ingen skillnad mellan jude och grek, ty över alla är samme Herre, som är rik för alla som anropar honom. 13 Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”."

Gal 3:28 "28 Där är varken jude eller grek, där är varken slav eller fri, där är varken man eller kvinna; för ni är alla en enda person i gemenskap med Kristus Jesus."

I de andra biblarna står det att vi är ett i Kristus Jesus, men låt gå!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-23 kl. 23:54.
2009-04-24, 01:37
Medlem
BattleBitch

BattleBitch, du har fortfarande inte kommenterat nedanstående!
Citat:

Ja ge mig fakta på att Jehovas Vittnen eller sällskapets litteratur har satt ett datum för harmageddon så skall jag tro dig! Jag lovar

Kanske dags nu för dig att kommentera detta inlägg:

Ska försöka igen, tar det sakta och tydligt nu så kanske du också ser det:

Aha, så tom du tycker att Vakttornet gick lite för långt med det här uttalandet:

"Det är inte passande att nu jonglera med Jesu ord om att ”om den dagen och den stunden vet ingen något, icke ens änglarna i himmelen, ingen utom Fadern allena.” (Matt. 24:36) Den tid är tvärtom inne nu, då man bör vara klart medveten om att änden för denna tingens ordning snabbt närmar sig sitt våldsamma slut."

Men du tycker inte att man trampade i klaveret när man skrev:

"Hur lägligt skulle det inte vara för Jehova Gud att göra denna kommande sjunde tusenårsperiod till en sabbatsperiod av vila och befrielse, en stor jubelårssabbat för att proklamera frihet utöver jorden till alla dess inbyggare! Detta skulle vara i läglig tid för mänskligheten. Det skulle också vara lämpligast från Guds sida Om några få år under vår egen generation har vi alltså nått den tid som Jehova Gud skulle kunna betrakta som den sjunde dagen av människans tillvaro."

??
Man talar om vad som är lägligt och lämpligast för Gud att göra!
Men Gud hade tydligen en annan uppfattning.
Eller förstod han inte själv det som var så uppenbart för Sällskapet?
Här tycker i alla fall jag att man verkligen trampade rejält i klaveret, ja, så eftertryckligt att det inte gick att reparera!

"att de verkliga förhållandena i vår tid, som uppfyller profetiorna, kännetecknar den nuvarande generationen såsom den sista av denna onda värld. Vi kan alltså förvänta att den omedelbara framtiden skall vara fylld av hänförande händelser"
Det har gått ganska många år sedan detta skrevs, mer än 40 år.
Och den "nuvarande generationen" 1967 är till stora delar borta, eller börjar i alla fall att bli gamla. För med generation menade man vuxna människor, inte barn.

"den nuvarande generationen såsom den sista av denna onda värld"
Men alla barn som har fötts under dessa drygt 40 år då. Tillhör de någon sorts "icke-generation"?
"den omedelbara framtiden skall vara fylld av hänförande händelser"
Vilka hänförande händelser. När man läser litteraturen så blir världen ju stadigt allt sämre!

"Sju år från hösten 1968 för oss fram till hösten år 1975, 6.000 hela år in på Guds sjunde dag, hans vilodag."

Sju år!
Vad menar man med denna uträkning? Varför pekar man fram på 1975?

"Vi kan vänta oss att den kritiska tiden når sin kulmen i en nära framtid, ty det definitiva slutet är nära för denna gamla ordning. Inom högst några få år skall det som återstår av de bibliska profetiorna med avseende på dessa yttersta dagar bli uppfyllt"
Högst några få år igen.
Tror du verkligen att de JV som läste detta då, tänkte sig att det kunde röra sig om 40+ år.?

"Detta skulle betyda att det nu, våren 1969, bara återstår sex och ett halvt år innan 6.000 år av människans historia är till ända. Denna period kommer tydligen att upphöra hösten 1975."
Men Sällskapet hade alltså inte för avsikt att skapa några förhoppningar omkring 1975!

Sex och ett halvt år, innan var det sju, mycket närmare nu!hm

"Men en sak kan vi i alla fall vara säkra på. 1970-talet kommer verkligen att medföra de mest kritiska tider som mänskligheten någonsin upplevat."

Tror JV fortfarande det?

"Så vilket datum slutet för denna ordning än kommer, står det klart att den tid som återstår är begränsad, med bara ungefär sex år kvar till slutet av 6.000 år av mänsklig historia
Jaha, nu har det minskat från sex och ett halvt år, till bara sex år.Det kommer stadigt närmare.
Men man menade inget med att skriva så!?

Och JV menade inget med alla dessa artiklar?

BB: "Våra tidningar innehåller i praktiken samma tester idag som då, 1975 som 2009 så har vi samma tro att Harmageddon är nära..."

Skulle du möjligen kunna komma med lite citat där man skriver på samma sätt om något annat år som man skrev om 1975!

Du la väl märke till nedräkningen:
7 år kvar, sedan 6½ år kvar och sedan bara 6. Men man menade inget med detta!?

Vad skriver man om 2009 tex, el 2014, det vore väl lägligt.

BB:Jehovas Vittnen har aldrig gått ut med ett datum. Slut på den
diskussionen!

Och:
Ja ge mig fakta på att Jehovas Vittnen eller sällskapets litteratur har satt ett datum för harmageddon så skall jag tro dig! Jag lovar [/b]

Dags att säga något om detta BattleBitch!
Och även om det Eberhard skrev om 1925!

2009-04-24, 07:25
Medlem
fotos avatar
Citat:
Poängen är att, Jag är betyder just vad som står... Jag är...något.... Jesus är... något...

Poängen är att du inte kan jämföra så
2009-04-24, 07:33
Medlem
fotos avatar
Citat:
Men återigen det står inte bara Guds tron.
Det står Guds och Lammets tron för att de är två

Nej, fortfarande en för dom ska tjäna honom.....inte tjäna dem som det borde bli med ditt tänk.

Eller som det står i Upp 22:1 en flod som går ut från tronen...inte två floder.

" Guds och Lammets tron skall stå i staden, och hans tjänare skall
tjäna honom."

"Upp 22:1 Och han visade mig en flod med livets vatten, klar som
kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron."

....tron i singular inte troner i plural.
2009-04-24, 07:36
Medlem
fotos avatar
Citat:

Mamma och pappa
2009-04-24, 08:36
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Lärjungarna var rätt gröna och korkade i bland, som vi människor är.
Dom kivades om vem som skulle sitta vart i himlen, men där säger till och med Jesus till dom att han inte bestämmer det utan det gör Jehova.

Jesus lärde dom mösnsterbönen Matteus 6:9*Så här skall ni alltså be: ’Vår Fader i himlarna, låt ditt namn bli helgat. 10*Låt ditt kungarike komma. Låt din vilja ske, så som i himlen så också på jorden. 11*Ge oss i dag vårt bröd för denna dag; 12*och förlåt oss våra skulder, liksom vi också har förlåtit dem som står i skuld till oss. 13*Och för oss inte in i frestelse, utan befria oss från den onde.’

När Jesus tex bad en hel natt till Jehova kunde inte ens lärjungarna hålla sig vakna.

Under tiden Jesus var här på jorden så var det en läroperiod för dom... Jag är övertygad om att det bad till Jehova i Jesu namn när dom var ensamma kvar på jorden och insåg vad som behövdes göras.
2009-04-24, 08:38
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Poängen är att du inte kan jämföra så

Är det dina egenskrivna regler vi skall följa nu

Nä min lilla vän, välkommen till verkligheten!
2009-04-24, 08:41
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Dags att säga något om detta BattleBitch!
Och även om det Eberhard skrev om 1925!

Du bestämmer inte vad jag ska göra och inte göra, lär dig det!

Jag bestämmer vad jag gör... om jag skiter i dina inlägg så gör jag det... Precis som i tjänsten när man träffar en knäppgök, då gör jag inte tillbaks och ödslar min dyrbara tid....

Vill du något vettigt så ser jag det och kommer att svara ... Men so long... Så vet du vad jag tycker!
2009-04-24, 10:47
Medlem
Citat:

Jesus lärde dem att be i hans namn till Jehova Gud.

[Tänk att människan som anser sig så intelligent, bara förstå det för sig själva, ack vojne vojne.]

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in