2009-06-26, 21:50
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, men han vägrar ju att kommentera det själv.

Har du inte sett att jag har uppmanat honom mååånga gånger i dag?
Han totalvägrar.
Trots att han påstod att han satt med den Bibeln framför sig och läste Jehova, och jag då frågade: i NT?

Han vägrar att svara!

Om han inte förstod att det var NT vi pratade om....., ja, vad ska man säga???

Jo det har du rätt i ... han kallade mig avfälling och när jag frågade varför så kom inget svar
2009-06-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Jo det har du rätt i ... han kallade mig avfälling och när jag frågade varför så kom inget svar

Ja, han visar verkligen att JV har kärlek inbördes!
2009-06-27, 01:25
Medlem
Citat:
Tror inte att han ljuger medvetet utan att han pratar om hela bibeln och sen att du & jag pratade om NT har han nog inte förstått ...

Han får väl kommentera själv hur det ligger till vettja !!

Han vägrar fortfarande att kommentera!
2009-06-27, 01:44
Medlem
Citat:
Han vägrar fortfarande att kommentera!

Får väl först läs det.

Jo du har rätt om namnet JHVH i Helge Åkessons översättning.

Jag läser i regel inte era inlägg.

Kanske det här intresserar, men vänta inte på svar om du skriver, jag läser sällan från här tråden:

Använde de inspirerade skribenterna av de kristna grekiska skrifterna namnet Jehova?

Hieronymus, som levde på 300-talet, skrev: "Matteus, som är densamme som Levi och som från att ha varit tullman blev apostel, författade först ett Evangelium om Kristus i Judéen på hebreiska språket och med hebreiska skrifttecken till nytta för dem av omskärelsen som hade blivit troende." (De viris inlustribus, kap. III)
I detta evangelium finns 11 direkta citat från de hebreiska skrifterna där tetragrammet finns med.
Det finns ingen anledning att tro att Matteus inte citerade dessa ställen som de stod skrivna i den hebreiska text som han hade tillgång till.

Andra inspirerade skribenter som bidrog till de kristna grekiska skrifternas innehåll citerade hundratals gånger från Septuaginta, en översättning av de hebreiska skrifterna till grekiska.
På många av dessa ställen finns det hebreiska tetragrammet med i den grekiska texten i tidiga avskrifter av Septuaginta.
Jesu lärjungar bör i överensstämmelse med Jesu egen inställning till sin Faders namn ha behållit detta namn i dessa citat. - Jämför Johannes 17:6, 26.

I Journal of Biblical Literature skrev George Howard vid University of Georgia: "Vi vet bestämt att grekisktalande judar fortsatte att skriva יהוה i sin grekiska utgåva av Skrifterna. Dessutom är det synnerligen osannolikt att de första konservativa grekisktalande judekristna avvek från denna praxis.
Även om de i sekundära referenser troligen använde orden [Gud] och [Herren], skulle det ha varit något för dem ytterligt ovanligt att låta tetragrammet utgå ur själva bibeltexten.... Eftersom tetragrammet fortfarande stod skrivet i de avskrifter av den grekiska bibeln som utgjorde Skriften för fornkyrkan, är det rimligt att tro att de som skrev NT [Nya testamentet] bibehöll tetragrammet i bibeltexten, när de citerade från Skriften. . . .
När det togs bort ur det grekiska GT [Gamla testamentet], togs det också bort ur citaten från GT [Gamla testamentet] i NT [Nya testamentet].
Någon gång omkring början av 100-talet måste således bruket av ersättningsord ha trängt ut tetragrammet i båda testamenten." - Årg. 96, nr 1, mars 1977, sid. 76, 77.

Guds namn upptäckt
The John Rylandes University Library, Manchester.
Hur gladde jag mig inte åt besöket i Cambridge, där man kan se de gamla collegebyggnadernas pelargångar inramade av tårpilars grenvalv!
Det var till detta lärdomscentrum som mycket av innehållet i genizan i Kairo fördes. Genizan var ett rum i synagogan, där judarna förvarade gamla dokument.
I gamla Kairo bidrog en vidskeplig uppfattning att en giftorm skyddade in gången till genizan, redo att angripa tilltänkta samlare, till att skydda innehållet till dess doktor Solomon Schechtcr fick tillstånd att föra innehållet till Cambridge år 1898.

Man fann dokument som hade samlats under en tid av nästan ett tusen år.
En bibliotekarie visade mig ett fotografi av handskrifterna, när de anlände, nedstoppade i telådor, som om de varit en massa skräp.

Bland allt detta fann man en palimpsest, det vill säga en återanvänd rulle, av stort intresse. "Palimpsest" betyder "återskrapad" och syftar på ett dokument där man hade avlägsnat den ursprungliga skriften genom tvättning eller skrapning, så att det dyrbara skrivmaterialet kunde återanvändas.

Ofta kan man fortfarande urskilja den ursprungliga skriften.
I det här fallet fanns under senare skrift en avskrift av en del av den hebreiska skriften översatt till grekiska av Aquila, en judisk proselyt som levde under 100-talet v.t.

Jag fängslades av att lägga märke till att på flera ställen i den grekiska texten var Jehovas namn skrivet med ålderdomliga hebreiska bokstäver.
Detta visar att så sent som på 100talet v.t. skrevs fortfarande Jehovas namn på hebreiska i grekiska handskrifter.
Det finns därför inte något skäl att tvivla på att Jesu lärjungar också använde det, när de ursprungligen skrev de kristna grekiska skrifterna under inspiration från Gud.

Den framlidne bibeltextforskaren F. G. Kenyon skrev att "när det gäller bibelböckerna, liksom också de klassiska författarnas alla verk och nästan alla medeltida verk, har de egenhändiga skrifterna och alla tidiga avskrifter av dem försvunnit".
Men vilken är den äldsta kända handskriften av de kristna grekiska skrifterna?

En liten skatt i Manchester
Den är bara ett fragment av Johannes 18: 31-34, 37, 38 och mäter 8,9 x 5,7 centimeter. Johannes' evangelium skrevs ursprungligen omkring år 98 v.t.

Detta fragmentariska exemplar gjordes bara kort efteråt. Det har daterats till 100-150 v.t.
Var finner man det? I den stad där Englands bomullsindustri hade högkonjunktur på 1800-talet, Manchester.
I John Rylands-biblioteket där finns detta fragment utställt för allmänheten bara vid sällsynta tillfällen.
Bibliotekarien förklarade vänligt för mig hur man kunde räkna ut bokens ursprungliga storlek från ett sådant fragment.

Det beräknas ha kommit från en kodex med 1.30 sidor av Johannes' evangelium med en sidstorlek jämförlig med sidorna i tidskriften V eller Vt..
Fragmentet, som monterrits mellan två glasskivor, ser ut att vara lika extremt bräckligt som ett rån.
Många papyrusbitar visar sig ändå vara förvånansvärt böjliga, sade man.

Hur fastställer man dess ålder?
Fick veta att det slag av papyrus som använts, dess allmänna utseende och även skrivstilen ger ledtrådar.
Även jag kunde se att handstilen, som inte anses tillhöra en yrkesmässig skrivare, skilde sig från skriften i de pergamenthandskrifter jag hade sett, där de lodräta strecken var tjockare och de vågräta strecken hade stora prickar i slutet.

Vilken betydelse har detta lilla fragment?
Det vederlägger en del kritikers teori att evangelierna i själva verket är förfalskningar från 100-talet, inte alls skrivna av Jesu lärjungar.

Eftersom man allmänt håller med om att Matteus, Markus och Lukas blev skrivna före Johannes, har vi här bevis för att de alla blev skrivna under det första århundradet.
Det är omöjligt att någon grupp av bedragare skulle ha kunnat frambringa dem under första århundradet, när ögonvittnen till de händelser de berättar om skulle ha kunnat vederlägga alla falska berättelser.

Hur anmärkningsvärt är det inte att vi efter så många hundra år har exakta avskrifter av Guds ord som kommit till en så kort tid efter det att det blev skrivet!
Det är som den välkände forskaren sir Frederic Kenyon skrev beträffande bibeln: "Ingen annan forntida bok har
något likt ett sådant tidigt och rikhaltigt vittnesbörd beträffande texten, och ingen objektiv forskare skulle kunna förneka att den text som har kommit till oss i grund och botten är ofördärvad."

Till följd av mina besök kände jag ännu större tillförsikt till de ord som David blev inspirerad att skriva: "Herrens [Jehovas tal är ett rent tal, likt silver som rinner ned mot jorden, luttrat i degeln, renat sju gånger." (Psalm 12. 7)
2009-06-27, 01:46
Medlem
Citat:

Jag bad om ursäkt, så varför tar du upp det???????
2009-06-27, 08:44
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag bad om ursäkt, så varför tar du upp det???????

Jaha, det måste jag ha missat
2009-06-27, 09:47
Medlem
Citat:
Får väl först läs det.

7)

Tack för det, det satt långt inne!

Ett gott råd, läs åtminstone de inlägg som du svarar på, så slipper vi sådana här fadäser.

Gitter du inte läsa inläggen, ja, då är det bättre, och visare, att du inte lägger dig i debatten alls.
2009-06-27, 09:50
Medlem
Occultuss avatar
Citat:
Tack för det, det satt långt inne!

Ett gott råd, läs åtminstone de inlägg som du svarar på, så slipper vi sådana här fadäser.

Gitter du inte läsa inläggen, ja, då är det bättre, och visare, att du inte lägger dig i debatten alls.

Grattis till ditt 888e inlägg. :P
2009-06-27, 14:22
Medlem
Citat:
Får väl först läs det.

Kanske det här intresserar, men vänta inte på svar om du skriver, jag läser sällan från här tråden:

)

Jag läser aldrig dina inklistrade urklipp från litteraturen, så om du svara mig så gör det med egna ord.
2009-06-27, 15:05
Medlem
Visst är det rätt lustigt att Flexbärt som aldrig läser inlägg hàr pa forumet ända kan svara pa sa manga.

Ja nog är Flexbärt ett stort lurvigt troll, som tex när VonOben fragade om JV sblir svaret i stil med att "Hàr far du inte reda pa ngt om JV.

Han snàser av alla som inte tycker som han sjàlv och àr direkt otrevlig.

Jag vet inte om du läser detta Flexbàrt sa lyd et gott rad: Bytt attityd eller stanna borta fran detta forum innan du ställer till ännu mer skada för oss andra mer seriösa JV
2009-06-27, 18:22
Medlem
Namnet - Flexbärt kan bara klippa och klistra

Citat:
Får väl först läs det.

Använde de inspirerade skribenterna av de kristna grekiska skrifterna namnet Jehova?
)

Att Flexbärt skriver att han inte skall läsa svar på hans vakttornspropaganda saknar betydelse. Här skriver vi för ärliga människor, som är intresserade av fakta, inte för folk som sticker huvudet i sanden.

Flexbärts citat från Jvs litteratur vimlar av fel och irrelevanta påståenden. Låt oss bena upp det hela:

1) Att Hieronymus skriver att Matteus först skrev sitt evangelium på hebreiska saknar betydelse i sammanhanget. Det är inte säkert att han har rätt, men även om han hade det så säger han ingenting om att Matteus använde tetragrammaton i sina citat från GT. Att Matteus MÅSTE ha använt det tetragrammaton som stod i GT är inte sant. För det första citerade varken han eller andra NT-skribenter ORDAGRANT från GT - synonymer och ersättningar användes generellt och kan självfallet därför också ha använts i fråga om tetragrammet. För det andra har alla handskrifter och fragment till Matteusevangeliet "Herren" och "Gud" i alla citat från GT. NTs text har inte blivit ändrad genom avskrivningen. Alltså har det från början stått just "Herren" och "Gud", inte Jehova. Tetragrammet finns inte i ett enda ynka litet fragment till Matteus eller övriga NT. Gud har vakat över avskrivningen, precis som JV ibland påstår, fastän de inte tror på det.

2) Det är inte säkerställt att Septuagintaöversättningen av GT, förkortad till LXX, använde tetragrammaton i de exemplar som kristna använde. Och även om så skulle vara fallet, så återstår det att man inte citerade ordagrant från LXX, synonymer och ersättningar användes. Att judar inte skulle kunna ersätta tetragrammaton i skrivna citat är ett rent önsketänkande. Det finns exempel som klart visar att så kunde ske.

3) Att Jesus talar om Guds "namn" i Joh. 17:6,26 visar inte att han uttalade Namnet. Tvärtom visar sammanhanget att han inte gjorde det. Hela den långa bönen igenom kallar han Gud för "Fader", aldrig "Jehova", ett faktum som kan ses t o m i JVs egen bibelöversättning. Judendomen vid denna tid talade mycket om Guds "namn" samtidigt som man undvek att uttala det. Det finns flera tydliga bevis för detta i dödahavsrullarna och ännu den dag i dag är gör judarna detta, som framgår av deras många bönböcker. Och det framgår av NT att Jesus gjorde precis som judarna i övrigt beträffade Namnet. Han ersatte det i tal med omskrivningsord. I citatet av Ps. 110:1 inför Sanhedrin ersätter han Namnet med ordet "Makten" på typiskt judiskt manér. (Mark. 14:62). Så långt ifrån att följa Jvs policy var Jesus!

4) I Journal of Biblical Literature 96/1 (1977), s. 63-83 publicerade George Howard en artikel om tetragrmmaton. Där framförde han vad han kallar för "en teori" om att tetragrammet användes i det ursprungliga NT. Redan på första sidan i artikeln erkänner han två gånger (sic!) att han bara framför "en teori". Jv låtsas som det är bevisade fakta som Howard kommit med, men så är det alltså inte alls.

Howards "teori" är i själva verket helt ute och cyklar och har därför aldrig accepterats av den nytestamentliga forskningsvärlden. Bl a förbigår han med tystnad att det finns en oerhörd skillnad mellan bevarade manuskript av LXX och av NT. Det är inte alls så att LXX slutade använda tetragrammet vid den tid han gissar. Det finns flera unga LXX-texter, alltså klart sena manuskript, som fortfarande använder tetragrammat, trots att de enligt Howards "teori" inte borde göra det. Kristna skribentet, som Origenes och Hieronymus har också kommenterat att LXX innehållit tetragrammaton. Ingen av dem har emellertid påstått att något manuskript till NT använt tetragrammet. Så långt bak vi kan komma saknas tetragrammet alltid i NT. Och Howard har också fel när han förmodar att tetragrammaton skulle kunna försvinna spårlöst från NT. Det är fundamentalt i nytestamentlig textkritik att den sanna läsarten aldrig kan utrotas. Det är av det skälet som tetragrammet användes långt fram i tiden i LXX, fastän det inte användes i NT.

5) Den text som Flexbärts källa nämner från Kairo-genizan är en utmärkt illustration till det jag visat ovan. Den bevisar inte bara att Namnet skrevs som tetragrammaton med ålderdomliga bokstäver på 100-talet, då Aquilas översättning av GT till grekiska gjordes, utan även i slutet av 400-talet eller början av 500-talet, som den aktuella handskriften är ifrån! Så det är inte alls sant, som både Howard och Jv försökt argumentera, att man slutade att skriva tetragrammet i grekiska texter i början av 100-talet! Därför är det odiskutabelt så att om tetragrammet funnits med i NT så hade det också överlevt i handskrifterna! Men det finns inget tetragrammaton i de många tusen manuskript till NT som finns bevarade! Anldeningen är att det aldrig användes när NT skrevs. Och vi har mycket tidiga handskrifter till NT. Handskriften P46 som innehåller Paulus brev dateras nu till av somliga till mitten av 100-talet och åtminstone av en forskare till slutet av det första århundradet, till en tid som föregår den tid Jv förslår att Namnet skulle ha tagits bort!

6) Jag kan bara hålla med Flexbärts källa som skriver: "Hur anmärkningsvärt är det inte att vi efter så många hundra år har exakta avskrifter av Guds ord som kommit till en så kort tid efter det att det blev skrivet!". Just det, "exakta avskrifter"!! Det har inte skett någon manipulation eller utelämnande av något viktigt! Det är Jv som inte tar detta faktum på allvar utan önskar underkänna de "exakta avskrifter" man skriver om här, alltså när de visar att det står "Herren" och "Gud" i stället för tetragrammaton! Här talar alltså Jv med dubbel tunga. De är oärliga, eftersom de i verkligheten inte tror att texten blivit avskriven korrekt.
2009-06-27, 19:02
Medlem
Det jag kan tycka e konstigt med detta ang Guds namn är att JV alltid säger, till folk som tvivlar på att bibeln är korrekt avskriven genom århundradena, att Gud naturligtvis skyddat sitt ord, så att vi kan ha en äkta bibel idag.
Och så sägs det samtidigt att namnet togs bort av kyrkan och ersattes med HERREN.
Kunde då inte Gud skydda sitt eget namn på samma sätt som allt annat i bibeln?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in