2009-07-07, 21:38
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ett äkta Jv har Bibeln i datorn eller på nätet.

http://www.watchtower.org/z/bibeln/index.htm

Än lättare att citera korrekt då kanske... Det är en välkänd vers dessutom...speciellt inom JV.
2009-07-07, 22:02
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra

Men jag tänker också att det trots allt måste vara ngt mycket lockande i en sån rörelse som drar människor till sej trots många stränga regler.

Så – berätta nu varför ni är ett vittne.

Man är en sökare, vill ha svar på vad meningen med livet är, vad som händer när vi dör och vad Guds uppsåt är.

Jag hittade den hos Jehovas Vittnen som är den enda organisationen som följer hela bibeln. Alla andra religionerna plockar ut en det ena, och en det andra...
2009-07-07, 22:04
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Alla andra religionerna plockar ut en det ena, och en det andra...

Ge exempel.....om du kan.
2009-07-07, 22:06
Medlem
Citat:
Man är en sökare, vill ha svar på vad meningen med livet är, vad som händer när vi dör och vad Guds uppsåt är.

Jag hittade den hos Jehovas Vittnen som är den enda organisationen som följer hela bibeln. Alla andra religionerna plockar ut en det ena, och en det andra...

Hur många andra religioner hur du undersökt, Bordeline?
Och då menar jag verkligen undersökt förutsättningslöst, inte genom att läsa i litteraturen vad JV säger att dessa religioner tror på.
2009-07-07, 22:37
Medlem
overjordiskts avatar
Citat:

Jag håller med, det känns mer äkta att följa hela Bibeln, men jag är inte mogen för att bli ett döpt Jehovas vittne, inte än i alla fall. Vi får se.
2009-07-07, 22:38
Medlem
Citat:
Jag har läst rätt mycket i den här tråden, men långt ifrån allt. Så kanske har den här frågan varit uppe tidigare.

Jag önskar att ett vittne /eller ”avfälling”/ berättar något positivt med att vara ett vittne! Berätta varför ni tillhör organistaionen, vad ni får ut av det, varför en del t o m återvänder efter uteslutning.

Det har skrivits mycket nedsättande här, många har dragit fram alla fel och konstigheter. Många tycks ha svåra minnen o erfarenheter.

Men jag tänker också att det trots allt måste vara ngt mycket lockande i en sån rörelse som drar människor till sej trots många stränga regler.

Det finns en stor trygghet i att vara ett övertygat JV.
Du vet vad som finns framför dig i framtiden.
Du ser fram mot att leva ett lyckligt liv för evigt på en paradisisk jord tillsammans med de människor som du älskar mest.
Du anser dig veta svaren på alla de frågor och problem som människan har brottats med i alla tider.
Du behöver egentligen inte anstränga din egen hjärna med att förstå allt, du behöver bara acceptera att allt kommer att ordna sig till det bästa tänkbara.
Du behöver bara läsa innantill i den litteratur som du serveras och lita på att alla de tolkningar som finns där stämmer även när du själv har svårt att få ihop det.
Jag tror att det finns fog för att säga att den tryggaste tillvaro man kan ha är att vara ett till 100% övertygat JV.
2009-07-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overjordiskt
Men dina ord stämde ju inte med versen. Jag ville bara citera versen korrekt. Jag menar, jag är ju inte ens ett Jehovas vittne och ändå visste jag mer än du visste... Den versen, som jag citerade korrekt, är ofta upprepad inom JVs församlingar.

(Ett tips, om du vill verka trovärdig så kanske du ska ha Den Heliga Skrift bredvid dig vid datorn...)

Jag fattar inte varför du tror att jag inte vet hur versen går?
Du måste ju förstå att om jag hade velat ha med hela versen, med alla ord, i rätt följd, då hade jag naturligtvis citerat den direkt från bibeln.
Som jag gjort så många ggr tidigare med andra verser.
Men det var inte min tanke med det jag skrev, så därför drog jag bara ut ett par ord därifrån och de som jag pratade med vid det tillfället förstod vad jag menade.
Sen att du inte gjorde det va ju tråkigt.
Suck
2009-07-07, 22:42
Medlem
Citat:

Hur kommer det sig att om någon vill veta mer om Hinduism, så går de till en Hindu, mer om Islam, så går de till en Muslim, men om de vill veta mer om Jv så går de till andra källor?

Kärleken bland de äkta vittnena och det finner du knappast här på detta forum, besök den på rikets sal.
https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm
2009-07-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Kärleken bland de äkta vittnena och det finner du knappast här på detta forum, besök den på rikets sal.
https://watch002.securesites.net/z/contact/submit.htm

Hm...sågade du av grenen du satt på nu?
2009-07-07, 22:48
Medlem
Citat:
Jag har läst rätt mycket i den här tråden, men långt ifrån allt. Så kanske har den här frågan varit uppe tidigare.

Jag önskar att ett vittne /eller ”avfälling”/ berättar något positivt med att vara ett vittne! Berätta varför ni tillhör organistaionen, vad ni får ut av det, varför en del t o m återvänder efter uteslutning.

Det har skrivits mycket nedsättande här, många har dragit fram alla fel och konstigheter. Många tycks ha svåra minnen o erfarenheter.

JVs tro är en enkel tro. Inget mystiskt och man "vet" svaren på alla frågor. Det känns tryggt.
2009-07-07, 22:48
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Jag håller med, det känns mer äkta att följa hela Bibeln, men jag är inte mogen för att bli ett döpt Jehovas vittne, inte än i alla fall. Vi får se.

Helt rätt .. Man ska aldrig göra något innan man är redo...
Mitt råd är att be Gud att fortsätta att vägleda dig till vad hans vilja är
2009-07-07, 22:50
Medlem
Citat:

Du har en hel del andar att rensa ut ur ditt liv först.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in