Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Jag har läst rätt mycket i den här tråden, men långt ifrån allt. Så kanske har den här frågan varit uppe tidigare.
Jag önskar att ett vittne /eller ”avfälling”/ berättar något positivt med att vara ett vittne! Berätta varför ni tillhör organistaionen, vad ni får ut av det, varför en del t o m återvänder efter uteslutning.
Det har skrivits mycket nedsättande här, många har dragit fram alla fel och konstigheter. Många tycks ha svåra minnen o erfarenheter.
Men jag tänker också att det trots allt måste vara ngt mycket lockande i en sån rörelse som drar människor till sej trots många stränga regler.
Så – berätta nu varför ni är ett vittne.
Det finns en stor trygghet i att vara ett övertygat JV.
Du vet vad som finns framför dig i framtiden.
Du ser fram mot att leva ett lyckligt liv för evigt på en paradisisk jord tillsammans med de människor som du älskar mest.
Du anser dig veta svaren på alla de frågor och problem som människan har brottats med i alla tider.
Du behöver egentligen inte anstränga din egen hjärna med att förstå allt, du behöver bara acceptera att allt kommer att ordna sig till det bästa tänkbara.
Du behöver bara läsa innantill i den litteratur som du serveras och lita på att alla de tolkningar som finns där stämmer även när du själv har svårt att få ihop det.
Jag tror att det finns fog för att säga att den tryggaste tillvaro man kan ha är att vara ett till 100% övertygat JV.