2008-04-08, 15:15
Medlem
lar_berts avatar
Intressant bild

Denna bild är hämtad från en bok av Rutherford som heter "Harp of God". Idén om Jesus på en påle hade tydligen inte riktigt fått fäste hos Vittnena.

http://i31.tinypic.com/lck9f.jpg
2008-04-08, 16:11
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert
Denna bild är hämtad från en bok av Rutherford som heter "Harp of God". Idén om Jesus på en påle hade tydligen inte riktigt fått fäste hos Vittnena.

http://i31.tinypic.com/lck9f.jpg
Ja, där ser man.
2008-04-08, 18:36
Medlem
kakburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Ja, där ser man.

nytt ljus grabbar....och tjejer.

Jag tror att hela Osramkoncernen kan leva gott på att sälja alla lampor som går åt till allt nytt ljus.
2008-04-11, 15:50
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
...
Har du sett filmen jag nämnde?
2008-04-11, 22:24
Medlem
Sekt/religion?

Är det en sekt eller en religion?
Motivera gärna svaret...!
2008-04-11, 22:30
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeliin
Du menar Jehovas Vittnen antar jag. Det är ingen religion i sig utan en rörelse inom den kristna religionen - kristendomen. De tror på allt som står i bibeln bokstavligt. Många vill betrakta JV som en sekt eftersom de har så stark påverkan på sina medlemmar.
2008-04-12, 09:16
Medlem
Timelords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeliin

Fyra kriterier för att vara en manipulativ sekt:

Agression - bestraffning av medlemmar som kritiserar eller tvivlar på rörelsens budskap eller innehållet i ledarens/ledarnas tolkning av budskapet.

Aversion - kritik och ofta förföljelse av utomstående kritiker mot rörelsen, till exempel anhöriga, massmedier och sektkritiker.

Alienation - slutenhet i sekten i form av geografiskt eller ideologiskt kollektiv. Man tar avstånd från samhället och andra kyrkor, ett "vi och dom"-tänkande. Det kan också innebära avståndstagande av nära anhöriga och vänner. Sekten blir ens nya familj.

Absolut sanning - finns endast i sekten och ledaren/ledarna har har ensamrät på tolkningen.

Om en rörelse uppfyller 3 av ovanstående kriterier är de förmodligen en manipulativ sekt.

Jehovas Vittnen uppfyller lätt alla 4.
2008-04-12, 10:37
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
De tror på allt som står i bibeln bokstavligt.

Här måste jag protestera lite. Som jag kan se det så tror dom inte alls på Bibeln bokstavligt utan dom lägger till, tar bort, struntar i det som står skrivet, tar verser ur sitt sammanhang och gör egna läror av dem mm.
2008-04-12, 14:47
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Här måste jag protestera lite. Som jag kan se det så tror dom inte alls på Bibeln bokstavligt utan dom lägger till, tar bort, struntar i det som står skrivet, tar verser ur sitt sammanhang och gör egna läror av dem mm.
Enligt dem själva och det som JV officiellt är signifikant för. är just deras bokstavstroende. Sen har du helt rätt i att JV plockar ner bibeltexterna, tar dem ur sitt sammanhang, omtolkar osv.
2008-04-12, 17:40
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Enligt dem själva och det som JV officiellt är signifikant för. är just deras bokstavstroende. Sen har du helt rätt i att JV plockar ner bibeltexterna, tar dem ur sitt sammanhang, omtolkar osv.
Njaa inte riktigt va? Vissa grejer är tar de inte bokstavligt, Jesus använde mycket metaforer och de anväder gärna också detta vi vissa fall. Tyvärr har jag inget bra exempel just nu.
2008-04-12, 18:06
Medlem
Grumbledocks avatar
De har ju dessutom sin egen ( i vissa fall felaktiga) översättning av bibeln dessutom, värt att betänka vid eventuell debatt.
2008-04-12, 19:53
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Njaa inte riktigt va? Vissa grejer är tar de inte bokstavligt, Jesus använde mycket metaforer och de anväder gärna också detta vi vissa fall. Tyvärr har jag inget bra exempel just nu.
Säg det till JV. JV räknas som bokstavstroende. Inga metaforer. Sen kan det naturligtvis finnas enskilda JV som gör avsteg från detta. Fattat eller ska jag skriva det en tredje gång?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in