Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Ja men du kan meddela din far att det finns betydligt starkare bevis ja t om överväldigande bevis för att det skedde 587. Babylonierna knöt samman regentlängder och viktiga händelser med astronomiska observationer så man har med dagens datateknik kunna fastställa exakt år för Nebukadnessars
tillträde på tronen.
Jag har märkt att även om man kan på olika sätt visa att Jerusalem förstördes år 587 fKr, så argumenterar de på andra sätt. De menar att dessa bevis är fel och att bibeln har rätt.
"Jehovah's Witnesses, on the other hand, believe something the secular historians do not. We believe the Bible is the inspired and inerrant word of God, so we take the Bible's prophecies into account when calculating ancient chronology"
Fick länktips om denna sidan:
http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
Där även citatet är hämtat ifrån. Jag hoppades på att det skulle finnas bevis för 607, men de argumenterar för 587 genom att använda bibeln, och bortser andra fakta.
Jag kan förstå dem att de använder bibeln hellre, dels för att de bygger sin tro på den, men även för att annars håller inte teorin angående 1914.