2007-11-19, 20:48
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Ja, självklart är det så. Särskilt om man, som inom JV, inte "får" läsa något som kan tänkas innebära den allra minsta lilla kritik mot den egna religionen/sättet att se.

Eftersom Malmohenke försvunnit kan du bekräfta om JV börjat tona ner betydelsen av 1914 och "profetiorna" i samband med det? Vad har man för policy nu vad gäller harmageddon har man satt upp nya årtal eller ligger man lågt? Läste det på hjälpkällan som info men vill bara kolla om det stämmer!
2007-11-19, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Eftersom Malmohenke försvunnit kan du bekräfta om JV börjat tona ner betydelsen av 1914 och "profetiorna" i samband med det? Vad har man för policy nu vad gäller harmageddon har man satt upp nya årtal eller ligger man lågt? Läste det på hjälpkällan som info men vill bara kolla om det stämmer!

Jag har inte haft så mycket kontakt med JV på länge. Men det sista jag hörde var att man inte längre "förutser" nya årtal för Harmageddon. Och vad jag har förstått så har betydelsen av 1914 tonats ner betydligt, eftersom så många av "den genarationen" har försvunnit och inget händer...
2007-11-20, 05:40
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Hej
Min far är JV och de har inte tonat ner betydelsen av 1914. Utan vi har livliga diskussioner angående när Jerusalem förstördes, enligt honom så har sällskapet starka bevis för att det skedde 607fKr. Ska bli spännande att höra vad för bevis det är, återkommer om det.
2007-11-20, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hej
Min far är JV och de har inte tonat ner betydelsen av 1914. Utan vi har livliga diskussioner angående när Jerusalem förstördes, enligt honom så har sällskapet starka bevis för att det skedde 607fKr. Ska bli spännande att höra vad för bevis det är, återkommer om det.

Jaha, de håller fast vid 1914? Jag uppfattade det inte så när jag sist diskuterade med ett vittne. Men jag kan ha fel, är inte så insatt längre.
2007-11-20, 15:37
Medlem
Citat:

Det finns i dag inget faställt årtal för när harmageddon skall komma. Det budskap vi predikar är att vi lever i dem sista dagarna och att slutet är mycket nära.

1914 har betydelse i den meningen att det var det år som Jesus satte sig vid sin faders högra sida och började med att "rensa ut" i himmelen och slungade ner Satan tiöll jorden.

Ps Kommer under den närmaste veckan att ha begränsad tillgång till internet så jag ber om ursäkt för om svar på ev frågor ställda till mig dröjer. Ds
2007-11-20, 19:34
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Hej

Ja men du kan meddela din far att det finns betydligt starkare bevis ja t om överväldigande bevis för att det skedde 587. Babylonierna knöt samman regentlängder och viktiga händelser med astronomiska observationer så man har med dagens datateknik kunna fastställa exakt år för Nebukadnessars
tillträde på tronen.
2007-11-21, 16:38
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ja men du kan meddela din far att det finns betydligt starkare bevis ja t om överväldigande bevis för att det skedde 587. Babylonierna knöt samman regentlängder och viktiga händelser med astronomiska observationer så man har med dagens datateknik kunna fastställa exakt år för Nebukadnessars
tillträde på tronen.
Jag har märkt att även om man kan på olika sätt visa att Jerusalem förstördes år 587 fKr, så argumenterar de på andra sätt. De menar att dessa bevis är fel och att bibeln har rätt.

"Jehovah's Witnesses, on the other hand, believe something the secular historians do not. We believe the Bible is the inspired and inerrant word of God, so we take the Bible's prophecies into account when calculating ancient chronology"
Fick länktips om denna sidan:
http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
Där även citatet är hämtat ifrån. Jag hoppades på att det skulle finnas bevis för 607, men de argumenterar för 587 genom att använda bibeln, och bortser andra fakta.
Jag kan förstå dem att de använder bibeln hellre, dels för att de bygger sin tro på den, men även för att annars håller inte teorin angående 1914.
2007-11-21, 23:32
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Jag har märkt att även om man kan på olika sätt visa att Jerusalem förstördes år 587 fKr, så argumenterar de på andra sätt. De menar att dessa bevis är fel och att bibeln har rätt.

"Jehovah's Witnesses, on the other hand, believe something the secular historians do not. We believe the Bible is the inspired and inerrant word of God, so we take the Bible's prophecies into account when calculating ancient chronology"
Fick länktips om denna sidan:
http://www.jehovahsjudgment.co.uk/607/
Där även citatet är hämtat ifrån. Jag hoppades på att det skulle finnas bevis för 607, men de argumenterar för 587 genom att använda bibeln, och bortser andra fakta.
Jag kan förstå dem att de använder bibeln hellre, dels för att de bygger sin tro på den, men även för att annars håller inte teorin angående 1914.

Japp jag förstår det! Hela deras tro verkar hänga på en felaktig sifferexercis som man i absurdum försvarar även om den är helt galen. Sektbeteende javisst! men icke förnuftigt för oss andra.
2007-11-22, 13:29
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Japp jag förstår det! Hela deras tro verkar hänga på en felaktig sifferexercis som man i absurdum försvarar även om den är helt galen. Sektbeteende javisst! men icke förnuftigt för oss andra.
Jag har svårt att acceptera teorin om 1914 pga 607/587 problemet.
Jag har svårt att acceptera att 144000 ska till himmlen.

Men, därutöver kan de på ett trovärdigt sätt förklara varför det finns ondska på jorden. De kan också förklara vad som händer efter döden. De kan förklara vad vi kan förvänta oss av framtiden.

Vad tycker du?
2007-11-22, 13:57
Medlem
Citat:

Men, därutöver kan de på ett trovärdigt sätt förklara varför det finns ondska på jorden. De kan också förklara vad som händer efter döden. De kan förklara vad vi kan förvänta oss av framtiden.

Vad tycker du?

Kan de?
2007-11-22, 15:01
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Vad tycker du?

Hur förklarar man ondskan då schabo och vad som händer efter döden? Du är nog mer insatt än jag!
2007-11-22, 20:28
Medlem
Citat:
Hur förklarar man ondskan då schabo och vad som händer efter döden? Du är nog mer insatt än jag!

Ondaksn är pga att det är satan som styr över världen. Anledningen till att han gör detta är att han utmanaade Jehova på en "kamp", där satan påstod att han kunde få hela mänskligheten över på sin sida, och att Jehova skulle stå där utan någon som tillbad honom.

Och hur satan har lyckatspå sin post som "chef" över jorden kan vi ju alla se.

Det började med 1:a och 2:a världskriget och sen har det bara accelererat.

"Gläd er därför, ni himlar och ni som bor i dem! Ve jorden och havet, ty Djävulen har kommit ner till er i stor förbittring, eftersom han vet att han har en kort tidsfrist.” (Uppenbarelseboken 12:12)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in