2009-04-28, 18:13
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Ni har orgier i falsk ödmjukhet, köttsligt begär.

Bättre att man försöker än att man inte gör det alls
2009-04-28, 18:14
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Fast ibland har ju ljuset faktiskt släkts i stället.

Som när man 1968 förbjöd transplantationer, som tidigare hade varit tillåtna.
Man sade att transplantationer var kannibalism!

Sedan, år 1980 blev transplantationer åter tillåtna, under förutsättning att det skedde utan blod.

Det finns flera frågor där ljuset inte har blivit klarare, utan i stället blinkat betänkligt!

Har du mer fakta om det?
2009-04-28, 18:45
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Seriöst?

5 Moseboken 4:25 Om du blir far till söner och sonsöner och ni har bott länge i landet och ni då handlar fördärvligt och gör en skulpterad bild, i gestalt av vad det vara må, och gör det som är ont i Jehovas, din Guds, ögon, så att ni kränker honom,

Okej, lever du efter GT så förstår jag att du har en massa förbud. Hur är det nu, man får inte bära kläder av olika tyger, inte äta kräftdjur mm mm.
Hoppas du är lydig i allt.

Citat:
1 Johannes 5:21 Små barn, var på er vakt mot avgudarna.

1 Kor 10:14 Därför, mina älskade, fly från avgudadyrkan.

Alltså, det finns inga avgudar i egentlig mening. Det finns inga andra gudar, bara Gud. En avgud blir det om du tillber och sätter din förtröstan till nåt skapat. Och mig veterligen gör inga kristna det.

Men det gör väl ni förresten...ni sätter er förtröstan till en skapad gud. Eran "en gud" är väl det om jag inte har fattat fel.
2009-04-28, 18:47
Medlem
fotos avatar
Citat:
Bättre att man försöker än att man inte gör det alls

Du får späka dig hur mycket du vill. Bara du inte gör det till lagar åt andra.
2009-04-28, 19:01
Medlem
Citat:
Har du mer fakta om det?

Men du läser det väl ändå inte!
2009-04-28, 19:53
Medlem
Citat:
Nej vi får inte mörda eller synda på nåden. Men vi kan inte blunda för vad Jesus säger, jag menar varför köpa svärd och ta med sig om dom inte får användas? Vad jag vill ha sagt är att det står absolut ingenstans att Jesus är emot krig, det talar mer för motsatsen. Men som enskild får vi givetvis inte mörda någon.

öh
Står det ngt som får dig att tro så i din bibel??

Att han sa "älska dina fiender" ändrar inte din åsikt om det?
2009-04-28, 19:57
Medlem
Citat:
"Matt 8:5 5 Då Jesus var på väg in i Kapernaum, kom en officer *
fram och bad honom: 6 "Herre, min tjänare ligger lam där hemma och
har svåra plågor." 7 Jesus frågade honom: "Skall då jag komma och
bota honom?" 8 Officeren svarade: "Herre, jag är inte värd att du går
in under mitt tak, men säg bara ett ord, så blir min tjänare frisk.
9 Också jag är en man som står under andras befäl, och jag har
soldater under mig.
Säger jag till en: Gå, så går han, och till en
annan: Kom, så kommer han, och till min tjänare: Gör det här, så gör
han det." 10 När Jesus hörde det, blev han förvånad och sade till dem
som följde honom: "Amen säger jag er:I Israel har jag inte hos någon
funnit en så stark tro."

Han har soldater under sig och Jesus säger inget om det utan berömmer honom för hans tro. Och hjälper honom dessutom.

"Luk 22:36 Men nu", sade han, "skall den som har en börs ta den med sig,
och likaså den som har en lädersäck. Och den som inte har något svärd
skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd."

"Luk 3:14 Även soldater frågade honom: "Och vi, vad skall vi göra?"
Han svarade dem: "Våldför er inte på någon och pressa inte ut pengar
från någon, utan nöj er med er lön!"

Sa Jesus ngn gång att de sen skulle hugga ner folk med dessa svärd?
2009-04-28, 20:01
Medlem
Citat:
Hej själv ärade Rottweilern

Jag vet att Jesus berömde tron men Han sa inget om att sluta kriga eller söka nytt jobb. Det borde Han ha gjort om Han är emot det så mycket som jv vill påskina. Han borde inte ens ha hjälpt honom, eller hur? Även en troende officer i dagens samhälle lär ju få hjälp av Jesus då.
Förresten så var det inte hans son utan hans tjänare som blev frisk.

Att soldaten skulle behöva byta jobb hade antagligen blivit aktuellt om han velat följa Jesus som hans lärjunge.
Han kanske gjorde så utan att det blev nedskrivet. Eller inte.
Men det bevisar iaf inte att Jesus skulle tycka det är ok att människor dödar varann.
2009-04-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Jv tror inte att Jesus är Gud. Och det innebär att det offer som Jesus gör enligt Jv är verkligingslöst enligt kristen tro.

Skall ge ett exempel på varför.
I historien om Abrhaman och Isac ser vi hur Abraham är beredd att offra Isac.
Abraham skulle precis sätta kniven i Isac. Men innan det sker kommer ett nej från himmelriket. Gud nöjer sig med Abrahams tro. Han var i tro redo att offra sin son. Det vore inget offer om inte Isac vore av samma väsen som Abraham, dvs människa. Abraham offrar något som är mer kärt en sig själv.

Vi ser en liknande historia som utspelar sig i nyatestamentet.
Faderns sänder sin son till världen, sonen är Gud. (Joh 1)

Likt Abraham offrar fadern sonen. Men fadern löper hela linan ut. Sonen offras till att ta på sig denna bägare av vrede och dom över världen. Det är ett smärtsamt straff att ta på sig. All vidrig synd och ondska som människan skall straffas för.
All denna fruktansvärda vrede och dom låter fadern sonen genomlida, och sonen väljer det.
Det är av en sådan smärtsam kaliber att sonen i Getsemane säger:
"Min Fader, om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill." (Matt 26:39)

Och vi ser det på korset där sonen skriker:
"Eli, Eli, lema sabaktani?" Det betyder: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" (Matt 27:46)
Det råder en tystnad från fadern. Sonen är övergiven, all vrede och synd är lagd på honom.
Allt är sedan fullbordat. Templet bryts i två delar. Vägen är öppen.

Om inte Jesus är Gud, kan han aldrig ta på sig världens dom och synd.
Och det är av den anledningen att en domare kan inte fria någon som betått ett brott och är skyldig, och samtidigt vara ett rättvis domare.
Människan är ett syndigt släkte som förkastat Gud. Och om Gud bara rätt av förlåter allas synder, går han emot sin natur som rättvis.
Det kan aldrig bli en rättvis dom om inte Jesus är Gud.
Jesus avstår något, han är värd allt, han är den som skapt allt säger skriften. Den som skapt allt, offras på ett kors och tar på sig all dom och vrede som synden medför.
Fadern dömer världen genom sonen, men samtidigt friar han världen. Dom och rättvisa skippas på samma gång. Ingen annan än den som skapt denna värld kan ta på sig alla denna vrede och dom. Lagstiftaren går ner i sin egen skapelse och offrar sig, han ger dem skyldiga borgen. Det är nåd!
Kristendomens kärna.

Och likt Abraham och Isak är Jesus och Jehova far och son.
Lika lite som Abraham och Isak är samma person är Jesus och Jehova det.

(Och jag har verkligen försökt fatta detta med treenigheten!)
2009-04-28, 20:12
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Att soldaten skulle behöva byta jobb hade antagligen blivit aktuellt om han velat följa Jesus som hans lärjunge.
Han kanske gjorde så utan att det blev nedskrivet. Eller inte.
Men det bevisar iaf inte att Jesus skulle tycka det är ok att människor dödar varann.

Inte heller Johannes uppmanade till arbetsbyte när soldaterna frågade vad dom skulle göra för att bära frukt som hör till omvändelse.

Luk 3:14 7 Han sade nu till folkskarorna som kom ut för att döpas av honom: "Ni huggormsyngel! Vem har intalat er att försöka fly undan den kommande vredesdomen? 8 Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. Och tänk inte: Vi har Abraham till fader. Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham av dessa stenar. 9 Redan är yxan satt till roten på träden. Så blir varje träd som inte bär god frukt nerhugget och kastat i elden."

10 Folket frågade honom: "Vad skall vi då göra?" 11 Han svarade dem: "Den som har två livklädnader* skall dela med sig åt den som ingen har, och den som har mat skall göra på samma sätt." 12 Det kom också publikaner* för att bli döpta, och de frågade honom: "Mästare, vad skall vi göra?" 13 Han svarade dem: "Kräv inte mer än vad som är fastställt." 14 Även soldater frågade honom: "Och vi, vad skall vi göra?" Han svarade dem: "Våldför er inte på någon och pressa inte ut pengar från någon, utan nöj er med er lön!"
2009-04-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ok tack. Men varför anser sig jv följa Jesus mer än andra i detta? Jag vet många som går på gator och torg och berättar om Jesus för människor, dom knackar på hos folk också men har inte gjort just det till ett system.

Jag får en känsla av att jv ser sig mer rätt på grund av dörrknackning.
Jag kan ha fel.

JV vet att det finns andra som oxå gör detta men det är nog bara JV som är så välorganiserade i predikandet.
Hela jorden är indelat i distrikt som församlingarna runt om planeten har hand om.
2009-04-28, 20:17
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Men du läser det väl ändå inte!

Om det är citat från litteraturen så läser jag självklart!
Om det inte står där så är det ju bara påhitt från din sida... Men jag litar på att du har mer att komma med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in