2009-06-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Sen kan du yla som du vill, det ändra inget.
Bäsvära dig inte med att skriva till mig, jag läser det i regel aldrig.

Apropå att hålla för ögon och öron.

Din "kristna kärlek" tar sig märkliga uttryck.
2009-06-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det är allvarligt att du inte kan erkänna att du hade fel ang Åkessons översättning. Dels drar sådant ner trovärdigheten i vad du, och andra JV säger.
Dels kan det finnas människor som tror på det du säger/skriver och sedan i sin tur för vidare sådana osanningar!

Den sk "Sanningen" skall aldrig försvaras med hjälp av osanningar, men det sker tyvärr alldeles för ofta.

Själv är jag noga med att inte skriva något som jag inte vet är sant.
Tex visste jag egentligen, till 100% att Åkessons övers. inte hade Guds namn i NT.
Men att jag visste räckte inte för att jag direkt vågade säga emot dig, jag var tvungen att kolla igen. För jag ville vara säker på att inte skriva något som inte stämde.

Jaha, tystnaden är talande.
Flexbärt tycker tydligen att det är försvarbart att försöka försvara Sällskapets läror med hjälp av osanningar.

Så visst kan den som ev är intresserad av JVs tro lära sig mycket i den här tråden.
2009-06-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vad utläser du som hån?
Är fakta gnäll och hån?

Jag känner bara en stor sorg.
Sorg över att ha blivit lurad.
Sorg över att så många människor som jag älskar fortsätter att vara lurade.
Det ger mig ingen anledning att jubla.
Jag känner mer för att gråta.

+1 på den.

I litteraturen målar man gärna upp avfällingar som hätska individer, drivna av Satan, som vars enda och högsta önskan är att utöva motstånd och bryta ner hans sanna tjänare dvs JV.

Min reflektion är:
Om man pga upptäckten att VT:s läror och Bibeln inte är kompatibla följer sitt samvete och lämnar en organisation som man varit en del av under många år eller hela sin livstid blir lite bitter för en tid, är det så konstigt?

Om man tvingas välja mellan att följa en organisation vars läror man inte längre kan stå för och det faktum att man kommer att bli avskuren från hela sin bekantskapskrets och sin familj, är det förvånande att en människa i en sådan situation mår dåligt och ger uttryck för besvikelse och bitterhet?

Är det konstigt att en sådan person känner sig lurad och besviken?
2009-06-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
+1 på den.

I litteraturen målar man gärna upp avfällingar som hätska individer, drivna av Satan, som vars enda och högsta önskan är att utöva motstånd och bryta ner hans sanna tjänare dvs JV.

Min reflektion är:
Om man pga upptäckten att VT:s läror och Bibeln inte är kompatibla följer sitt samvete och lämnar en organisation som man varit en del av under många år eller hela sin livstid blir lite bitter för en tid, är det så konstigt?

Om man tvingas välja mellan att följa en organisation vars läror man inte längre kan stå för och det faktum att man kommer att bli avskuren från hela sin bekantskapskrets och sin familj, är det förvånande att en människa i en sådan situation mår dåligt och ger uttryck för besvikelse och bitterhet?

Nej, det skulle inte vara konstigt.
Ändå uppfatar jag inte någon av er som lämnat som bitter eller hätsk.

Själv blev jag, som levde i JV-sammanhang då, förhindrad att skaffa mig en utbildning, vilket jag egentligen ville.
Det var ju inte lönt, hette det, Harmageddon var ju så nära, jag skulle inte hinna få någon nytta av en sådan utbildning. Nu närmar jag mig pensionensåldern, så visst hade jag haft nytta av utbildning.

Men inte heller jag är bitter eller hätsk.
Har fått ett bra liv.
Trots JV.

Däremot blir jag upprörd när de kör sina inlärda floskler, och försöker använda olika forum som rena propagandakanaler!
2009-06-26, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
+1 på den.

Min reflektion är:

Jo har man lagt ner 30-40 år av sitt liv på något och så upptäcker man att det inte är sanningen så klart som f-n skulle man bli bitter. Eftersom jag aldrig varit ett Jv så kan man väl bara försöka leva sig in i känslan. Det är väl omöjligt att veta sin egen reaktion men jag skulle nog också bli förbannad.
2009-06-26, 18:17
Medlem
Citat:
Nej, det skulle inte vara konstigt.
Ändå uppfatar jag inte någon av er som lämnat som bitter eller hätsk.

Själv blev jag, som levde i JV-sammanhang då, förhindrad att skaffa mig en utbildning, vilket jag egentligen ville.
Det var ju inte lönt, hette det, Harmageddon var ju så nära, jag skulle inte hinna få någon nytta av en sådan utbildning. Nu närmar jag mig pensionensåldern, så visst hade jag haft nytta av utbildning.

Men inte heller jag är bitter eller hätsk.
Har fått ett bra liv.
Trots JV.

Däremot blir jag upprörd när de kör sina inlärda floskler, och försöker använda olika forum som rena propagandakanaler!

Jag uppfattar dig varken som hätsk eller bitter Gitte. Tror att vissa Jv rent reflexmässigt reagerar på kritik på detta vis....
2009-06-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jag uppfattar dig varken som hätsk eller bitter Gitte. Tror att vissa Jv rent reflexmässigt reagerar på kritik på detta vis....

Tack för det!
2009-06-26, 18:24
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Eller har du redan glömt att du påstod att Åkessons översättning av NT hade Guds namn?
Och det är inte sant.
Vilket du fick reda på redan i går kväll.

Tycker att du borde erkänna ditt misstag, det skulle öka din trovärdighet!

Jag sitter här med Helge Åkessons fribabtisten översättning och läser klart och tydligt Jehovas namn.
Slutdiskuterat!

"Vilket du fick reda på redan i går kväll."
Jag läser inte det du skriver i vanliga fall, så ansträng dig inte.
2009-06-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Jag sitter här med Helge Åkessons fribabtisten översättning och läser klart och tydligt Jehovas namn.
Slutdiskuterat!

"Vilket du fick reda på redan i går kväll."
Jag läser inte det du skriver i vanliga fall, så ansträng dig inte.

I Åkessons översättning av NT?
Var snäll och tala om var!

Har du rätt kommer jag att erkänna mitt misstag.
2009-06-26, 18:36
Medlem
Citat:
I Åkessons översättning av NT?
Var snäll och tala om var!

Har du rätt kommer jag att erkänna mitt misstag.

Hallå Flexbärt.
Ett enda skriftställe.
2009-06-26, 18:38
Medlem
Bordelines avatar
Hoppla, här händer det grejer .. Orkar inte läsa alla sidor
2009-06-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Hoppla, här händer det grejer .. Orkar inte läsa alla sidor

Slut med det för min del tills någon intressant dyker upp

Helge Åkesson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helge_%C3%85kesons_Bibel%C3%B6vers%C3%A4ttning

Helge Åkesons Bibelöversättning är en översättning av Bibeln gjord av fribaptisten Helge Åkeson. Den kom ut 1911.
Översättningen följer den grekiska grundtexten nästan ord för ord, så nära att texten ofta blir svårläst.
Som fribaptist trodde Åkesson inte att helvetet utgjorde ett evigt straff, utan var tidsbegränsat, och översätter därför evigt med ordet evärdigt/tidsålderlig.
Åkeson återinsatte Guds namn Jehova, vilket nyare översättningar anger som HERREN. Gavs ut i ny upplaga av Helgelseförbundets förlag 1993.
Senast redigerad av Flexbärt 2009-06-26 kl. 18:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in