Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag sökte mig tillbaka. Olika tråkiga erfarenheter i "världen" gjorde att jag ville ha ärliga människor runt mig och jag ville ha "kontakt" med Gud igen. (Vilket man då bara kan ha när man e med i JV)
...det va som sagt några år sen, en del har ändrats i hur jag ser på saker sen dess...
Jag vet inte vad vi står inför...jag kan tänka mig att vi står inför ngt med tanke på t ex klimatförändringarna (som jag inte anser vara en del i en naturlig cykel)
Jag tror inte att Gud kommer att ha ihjäl alla som inte är JV, jag tror att det i så fall handlar om annat som betyder ngt.
För min del spelar det faktiskt inte så stor roll vad som händer, om det händer, oavsett så känner jag mig lugn och den som lever får se.
Jag tror däremot att man ska jobba med sig själv för att bli en bättre människa, att man odlar alla bra egenskaper så man själv mår bra och man därigenom kan behandla alla man möter på ett kärleksfullt/schysst sätt.
Det krävs jobb men jag tror stenhårt på det.
"Älska din nästa som dig själv"
"Allt vad du vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dem"
"Det man sår får man skörda"
...det va som sagt några år sen, en del har ändrats i hur jag ser på saker sen dess...
Jag vet inte vad vi står inför...jag kan tänka mig att vi står inför ngt med tanke på t ex klimatförändringarna (som jag inte anser vara en del i en naturlig cykel)
Jag tror inte att Gud kommer att ha ihjäl alla som inte är JV, jag tror att det i så fall handlar om annat som betyder ngt.
För min del spelar det faktiskt inte så stor roll vad som händer, om det händer, oavsett så känner jag mig lugn och den som lever får se.
Jag tror däremot att man ska jobba med sig själv för att bli en bättre människa, att man odlar alla bra egenskaper så man själv mår bra och man därigenom kan behandla alla man möter på ett kärleksfullt/schysst sätt.
Det krävs jobb men jag tror stenhårt på det.
"Älska din nästa som dig själv"
"Allt vad du vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dem"
"Det man sår får man skörda"
Tack för ditt svar. Det låter som du mår bra, härligt.
Det jag tycker är intressant är att de värderingarna du besitter, att man skall bete sig altruistiskt och kärleksfullt, visa respekt och ta ansvar för sina handlingar, de värderingarna håller jag också hårt på. Men för mig är de helt grundande i logik: jag kan bara se mig själv må bra när jag försöker leva enligt dem. De handlar inte om övernaturliga eller historiska fenomen eller händelser utan kommer från att jag klurat länge på hur jag vill leva. Jag själv är faktiskt ateist, och lever säkerligen ett liv som JV skulle fördöma: sex innan äktenskapet, jag dricker alkohol regelbundet, jag har förstorat brösten för några år sedan och jag svär..
Men ändå lever vi efter samma principer. Visst är det intressant?