2009-07-07, 01:13
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag sökte mig tillbaka. Olika tråkiga erfarenheter i "världen" gjorde att jag ville ha ärliga människor runt mig och jag ville ha "kontakt" med Gud igen. (Vilket man då bara kan ha när man e med i JV)
...det va som sagt några år sen, en del har ändrats i hur jag ser på saker sen dess...

Jag vet inte vad vi står inför...jag kan tänka mig att vi står inför ngt med tanke på t ex klimatförändringarna (som jag inte anser vara en del i en naturlig cykel)
Jag tror inte att Gud kommer att ha ihjäl alla som inte är JV, jag tror att det i så fall handlar om annat som betyder ngt.
För min del spelar det faktiskt inte så stor roll vad som händer, om det händer, oavsett så känner jag mig lugn och den som lever får se.

Jag tror däremot att man ska jobba med sig själv för att bli en bättre människa, att man odlar alla bra egenskaper så man själv mår bra och man därigenom kan behandla alla man möter på ett kärleksfullt/schysst sätt.
Det krävs jobb men jag tror stenhårt på det.
"Älska din nästa som dig själv"
"Allt vad du vill att andra ska göra mot dig ska du göra mot dem"
"Det man sår får man skörda"

Tack för ditt svar. Det låter som du mår bra, härligt.
Det jag tycker är intressant är att de värderingarna du besitter, att man skall bete sig altruistiskt och kärleksfullt, visa respekt och ta ansvar för sina handlingar, de värderingarna håller jag också hårt på. Men för mig är de helt grundande i logik: jag kan bara se mig själv må bra när jag försöker leva enligt dem. De handlar inte om övernaturliga eller historiska fenomen eller händelser utan kommer från att jag klurat länge på hur jag vill leva. Jag själv är faktiskt ateist, och lever säkerligen ett liv som JV skulle fördöma: sex innan äktenskapet, jag dricker alkohol regelbundet, jag har förstorat brösten för några år sedan och jag svär..
Men ändå lever vi efter samma principer. Visst är det intressant?
2009-07-07, 01:13
Medlem
Citat:
Det skulle naturligtvis gå.
Och har de fortfarande tv som visar talen kan hon ju titta samtidigt som hon Flashbackar på hotellet.

Ja vi får kanske svar av Bordis imorgon om hon nu inte ignorerar oss igen!

Nä nu är det dax att sova!!
2009-07-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Tack för ditt svar. Det låter som du mår bra, härligt.
Det jag tycker är intressant är att de värderingarna du besitter, att man skall bete sig altruistiskt och kärleksfullt, visa respekt och ta ansvar för sina handlingar, de värderingarna håller jag också hårt på. Men för mig är de helt grundande i logik: jag kan bara se mig själv må bra när jag försöker leva enligt dem. De handlar inte om övernaturliga eller historiska fenomen eller händelser utan kommer från att jag klurat länge på hur jag vill leva. Jag själv är faktiskt ateist, och lever säkerligen ett liv som JV skulle fördöma: sex innan äktenskapet, jag dricker alkohol regelbundet, jag har förstorat brösten för några år sedan och jag svär..
Men ändå lever vi efter samma principer. Visst är det intressant?

Det visar ju att det finns ngt annat som är viktigt. Oavsett de andra detaljerna.
Vi hittar väl dit på olika sätt bara.

Sen ska ju inte jag sitta här och säga mig veta vad Gud tycker om allt, men vem kan göra det?
2009-07-07, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Om inte så ökningen av influensorna, virusen, infekionerna av alla dess sorter, intensiteten i dom och aggresiviteten framför allt

Varför en ledsen gubbe plötsligt? Jv ser ju fram emot Harmageddon och talar med i nästintill makaber förtjust ton om alla jävligheter som ska drabba alla som inte läser Vakttornet ordentligt?
2009-07-07, 01:20
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Söndagen var absolut den bästa dagen där vi bland annat serverades en "nio rätters meny", ett symposium i nio delar där man gick igenom de tecken som skall uppfyllas innan vi når fram till Harmagedon.
Låter spännande, lust att dela med dig av dessa tecken?

Citat:
Vi fick även uppleva ett nutidsdrama om den förlorade sonen, som var född i sanningen men ville ut och upptäcka världen. Det gjorde han och upptäckte att där var inget att hämta.
Fick ni inte uppleva något drama om någon förlorad son som upptäckte att den riktiga världen var ett sundare ställe att vara i?

Citat:
Men även Lördagen var underbar då vi fick glädjen att välkommna 27 nya vittnen till organisationen.
Gratulerar
2009-07-07, 01:23
Bannlyst
Citat:
Inget, vad jag vet.
Man aktar sig nog för att profetera om årtal, igen.

Jo, det borde de göra...

Citat:
Detta är Bordelines syn!
Frågan e om hon e ett JV eller om hon försöker svartmåla dem...jag vet faktiskt inte.

Ibland är jag övertygad om att hon sitter och jäklas med oss allihop. Är lite småfull och uttråkad och sambo med Flexbärt, och tillsammans har de kommit på det ultimata sättet att svartmåla Jv.

För jag måste säga att om så är fallet, lyckas de väldigt bra.
2009-07-07, 01:33
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Det visar ju att det finns ngt annat som är viktigt. Oavsett de andra detaljerna.
Vi hittar väl dit på olika sätt bara.

Sen ska ju inte jag sitta här och säga mig veta vad Gud tycker om allt, men vem kan göra det?

Tycker det är uppfriskande att ha ett så nyanserat samtal. Utbildar mig till psykolog och är väldigt intresserad av människans förhållande till religion. har tyvärr haft otur då jag försökt debattera eller diskutera med religiösa människor hitills, med några undantag, bl.a. dig.
Det jag märkt av värst är tendensen att döma andra, vilket väl är vad många religioner förespråkar att man inte skall göra. Det verkar finnas en sorts "bror duktig"-attityd, att "stackars syndarna som är så dumma i huvet och inte fattat vad det är som gäller och duktiga oss som lever så rätt" ungefär. Jag gjorde abort för 4 år sedan då jag precis skulle påbörja min drömutbildning. Jag diskuterade detta på ett forum och blev spammad av ett JV från USA som bla tyckte "no-one should listen to a crazy university chick who chopped up her baby and will buuuurn anyway", komplett med massa citat från bibeln som fördömde mig. Det är väl såna reaktioner man vill undvika, personligen skulle jag verkligen uppskatta att oftare kunna ha intelligenta och givande konversationer där båda sidorna får lufta sina argument UTAN att försöka hjärntvätta den andra sidan till att känna likadant. Trist att det så lätt blir sandlådekrig..
Det blev lite babbligt det här, jag är lite trött

En annan sak jag är hemskt nyfiken på är väl egentligen om det är ens avsikter eller ens handlingar som döms hårdast.
Ex1: du är utåt sett ett "perfekt" JV men har otillåtna tankar, önskar och åtrå du inte "borde" ha.

Ex2: Du lever ett struligt liv fyllt av "synder" som sex och alkohol, men i ditt sinne är allt som räknas att du inte skadar andra, att du inte ljuger eller bedrar, att du visar respekt och älskar dina medmänniskor.

Vem får stanna i paradiset? Vem är den "bättre" människan?

Nä, nu är det kudden. Tack för en intressant diskussion och för att du delat med dig av din tro och erfarenheter
2009-07-07, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimabardo
Tycker det är uppfriskande att ha ett så nyanserat samtal. Utbildar mig till psykolog och är väldigt intresserad av människans förhållande till religion. har tyvärr haft otur då jag försökt debattera eller diskutera med religiösa människor hitills, med några undantag, bl.a. dig.
Det jag märkt av värst är tendensen att döma andra, vilket väl är vad många religioner förespråkar att man inte skall göra. Det verkar finnas en sorts "bror duktig"-attityd, att "stackars syndarna som är så dumma i huvet och inte fattat vad det är som gäller och duktiga oss som lever så rätt" ungefär. Jag gjorde abort för 4 år sedan då jag precis skulle påbörja min drömutbildning. Jag diskuterade detta på ett forum och blev spammad av ett JV från USA som bla tyckte "no-one should listen to a crazy university chick who chopped up her baby and will buuuurn anyway", komplett med massa citat från bibeln som fördömde mig. Det är väl såna reaktioner man vill undvika, personligen skulle jag verkligen uppskatta att oftare kunna ha intelligenta och givande konversationer där båda sidorna får lufta sina argument UTAN att försöka hjärntvätta den andra sidan till att känna likadant. Trist att det så lätt blir sandlådekrig..
Det blev lite babbligt det här, jag är lite trött

En annan sak jag är hemskt nyfiken på är väl egentligen om det är ens avsikter eller ens handlingar som döms hårdast.
Ex1: du är utåt sett ett "perfekt" JV men har otillåtna tankar, önskar och åtrå du inte "borde" ha.

Ex2: Du lever ett struligt liv fyllt av "synder" som sex och alkohol, men i ditt sinne är allt som räknas att du inte skadar andra, att du inte ljuger eller bedrar, att du visar respekt och älskar dina medmänniskor.

Vem får stanna i paradiset? Vem är den "bättre" människan?

Nä, nu är det kudden. Tack för en intressant diskussion och för att du delat med dig av din tro och erfarenheter

Tack själv!
Eftersom jag vill svara på ett sätt som går att förstå får jag återkomma i morgon, de dax för kudden nu som du sa.
Börjar bli segt bakom pannbenet...
2009-07-07, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia

Ibland är jag övertygad om att hon sitter och jäklas med oss allihop. Är lite småfull och uttråkad och sambo med Flexbärt, och tillsammans har de kommit på det ultimata sättet att svartmåla Jv.

För jag måste säga att om så är fallet, lyckas de väldigt bra.

Du har bergis kommit på det nu! De e så det ligger till!
2009-07-07, 02:45
Medlem
Citat:
Nog är det lite lustigt, här har man varit på en fantastisk sammankomst i 3 dagar där vi uppmannas att ge akt på de angrepp vi utsätts för av motståndaren och så har det startats inte mindre än tre nya trådar som attackerar JV. Är det inte ett tecken så säg

Jag vet att ironi är ute, men:
Vilket starkt intryck denna fantastiska andliga festmåltid av kärleksfulla råd och förmaningar måste gjort på dig, som ånyo läser och är aktiv på ett internetforum som kryllar av "rasande avfällingar", för att använda Bordelines uttryck...

Det var säkert en kalasbra sammankomst, men nog blev det en liten tankevurpa här va?
2009-07-07, 08:56
Medlem
Gäller inte transfusioner

Citat:
Mkt intressant!
Va en del som jag inte tänkt på öht.

Men då kom ju frågan om transfusioner upp i huvudet igen....man fick helt klart inte äta blod, det står bl a i 3 Mos 17:13 att blodet skulle rinna ut ur djuret man dödat och täckas över.
Ok det handlar om djur här men på den tiden använde man inte människoblod till att bota med, så kan det då inte gälla det oxå?
Och gäller det generellt ALLT blod från vilken varelse som helst, och det skulle hällas ut på marken, så finns ju inte utrymme till att varken äta eller bota med det.

Man måste ha den gammaltestamentliga bakgrunden klar för sig. När du t ex nämner att blodet skulle hällas ut på marken måste du utgå från vad texten faktiskt säger, inte vad Jv säger att den säger. Titta närmare efter så skall du se att det blod som skulle hällas ut må marken var SLAKT-blod. Alltså när någon dödade ett djur för att äta det. Texten kan inte på ett ärligt sätt användas för att förbjuda t e x lagring av det egna blodet för senare återföring, den mest horribla av alla Vakttornets tillämpningar. Och det beror på att inget dödande har ägt rum. Det var bara i samband med dödande som blodet skulle hällas ut och täckas över. Inom medicinen dödar man inte för att få tag i blod utan blod används för att rädda liv och allt sker frivilligt och utan skada för donatorn. En astronomisk skillnad.

Jv vet mycket väl detta, som när man beskriver anledningen till att blodet skulle hällas ut på marken. Deras bok VAD LÄR BIBELN? (sv. 2005) sägeer på sid. 129 om lagens krav: "De skulle låta blodet rinna ut på marken - i själva verket återlämna djurets liv till Gud."

Detta är attraktiv tanke som jag till fullo håller med om. Men vid tappning och lagring inom dagens medicin finns det inga djurliv att "återlämna" till Gud! Inga människoliv heller! Därför har texten inget som helst att göra med dagens medicinska användning av blod, och allraminst med lagring av eget blod för senare återföring.

En donator fortsätter sitt liv som om inget hänt. Vederbörandes donerade blod kan därför inte sägas utgöra den personens själ eller liv. Därför är blodtransfusuiner inte i konflikt med livets helgd. Om donatorn hade berövats livet för att få tag i blodet, skulle det naturligtvis vara ett brott mot livets helgd.

Alla texter om blod i GT handlar om SLAKTblod från djur. Att djurets våldsamma död var det som "kvalificerade" dess blod framgår av mycket, bl a att det bara var slaktblod som gällde på offeraltaret. Det hade inte räckt med att tappa djuren på en mängd blod för att använda det på altaret. Då hade blodet inte varit synonymt med djurets liv. I förlängningen gäller detta också Jesu offrade blod. Hade donerat blod innehållit själen-livet skulle Jesus inte ha behövt dö, då skulle han kunna ha donerat blod och levt vidare samtidigt som världen blev återköpt.

Man kan jämföra här med sabbatsbudet, ett av de mest rigorösa buden i lagen. Det värnade om JHWHs heliga sabbat, och inget som helst arbete fick enligt lagen göras på sabbaten. Lagen innhöll inget uttryckligt undantag för nödsituationer. Med samma inställning till sabbaten som Jv har till blodtransfusioner, skulle det bara vara att låta hustru och barn ligga och dö om ett ett hus rasade samman över dem på sabbaten. Men det hade varit att motverka sabbatens syfte. Sabbaten blev gjord för människans skull och inte människan för sabbaten.

Och parallellen är fullständig. Livet blev inte gjort för blodets skull utan blodet för livets skull! Syftet med blodlagarna var att värna om livets helighet. När donerat blod används för att värna livet - och glöm inte att blodförbudet bara gäller slaktblod - används det i full överensstämmelse med blodets helighet.

I Jvs fall är detta också uppenbart genom att ledningen tolererar så många blodbeståndsdelar att deras hållning saknar all trovärdighet. År 1978 godkändes blödarpreparat från blod med en hänvisning till Jesu ord i Luk. 6:1-6. Dessa ord täcker i så fall allt medicinskt bruk av blod i vår tid, och inte bara vissa delar av det.

Om detta har vi kanske anledning att återkomma. Apg. 15:28,29 är fullständigt beroende av GTs texter och handlar om slaktblod från djur. Och det handlar om att ÄTA sådant blod. En blodtransfusion är lika lite en måltid som en njurtransplantation är det. Det är en transplantation av flytande vävnad.
2009-07-07, 11:32
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyPla
Jag menar förstås inte att du har hittat på fågelinfluensan. Det fanns säkert goda själ att förbereda för att den kunde bli en farlig farsot. Min poäng var att om man pekar på en alarmistisk artikel i aftonblandet om att årets mode-influensa kan bli farligare än vanligt och menar att det skall peka på att världen är på väg att braka ihop tyder det på att man greppar efter halmstrån för att försöka få det att se ut som att saker och ting blir värre och värre. Hur ofta har inte aftonblandet artiklar om döds-viruset och döds-hit och dit och hur ofta blir det något av det? Virus och bakterier muterar ju hela tiden och visst kan vi drabbas av en världsomspännande farsot när som helst. Skillnaden nu mot förr i tiden är att vi har bättre medicinkunskaper, så pandemierna blir i regel inte lika förödande. Digerdöden och spanska sjukan hade ju ihjäl hur många som helst, hade de drabbat oss idag hade dödstalen blivit mycket mer modesta.

P.S - Kan inte jag få vara med på din Ignore-lista jag också? Det känns som att alla hippa användare är med nuförtiden, jag känner mig så ute

Jo visst .. dom är vakna för vad som skulle kunna hända .. Bättre det än att stå med byxorna nere enligt mig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in