2009-06-10, 19:00
Medlem
Tänkte på det som står i Rom 13 från vers ett och framåt...

"...ty det finns ingen myndighet annat än av Gud, ty de existerande myndigheterna är av Gud inordnade i sina relativa ställningar. Den som motsätter sig myndigheten gör därför motstånd mot Guds ordning, de som gör motstånd mot den drar en dom över sig själva........den (myndigheten) är nämligen Guds tjänare åt dig till din nytta."

Ok att man kanske inte ska sträva efter höga politiska poster för egen del, men att rösta...är det verkligen emot Guds ord?
2009-06-10, 19:15
Medlem
laminatkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ok att man kanske inte ska sträva efter höga politiska poster för egen del, men att rösta...är det verkligen emot Guds ord?

Jag tycker nog inte det. Att vara i världen, att ta ansvar och hjälpa sin nästa kan man göra genom att rösta.

Sedan att sträva mot höga politiska poster...

Att använda sig av Gud för att ta sig till politikertoppen, och sedan använda makten för att sparka på de svaga och små, de sjuka och arbetslösa... Det tycker jag känns lite tvivelaktigt.

BNP (?) något brittiskt nationalistparti kom väl långt nu i EU valet med sin Gudpropaganda? Rätta mig om jag har fel.

Sedan menar jag att om man är trogen Gud och strävar mot politikens topp för att kunna genomföra Guds rike i praktiken, så kan det väl vara OK.

Frågan som infinner sig är då om man lägger mer fokus på världen eller inte? Kan man göra detta och ha enbart Guds kommande rike i tanken?
Erfarenheten säger nej...

Waldenström, på min avatar, är ett fint exempel. Han var riksdagsman, men vägrade ansluta sig till något parti eftersom han ville vara fri att följa sitt samvete i varje fråga. Till sist kom han att mer och mer sympatisera med och rösta som högern ändå, trots sina goda intentioner.

Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut.

Kanske en moderator kan flytta ut denna fråga till en egen tråd?
"Ska kristna blanda sig i världens politik?"
Senast redigerad av laminatkungen 2009-06-10 kl. 19:17.
2009-06-10, 19:20
Medlem
Citat:
Är det meningen att man ska tappa bort all egen tanke när man vill leva efter bibeln?
Vill Gud ha ett gäng icketänkande undersåtar?
Har han inte skapat ett förnuft och en hjärna med fantastiska möjligheter? Att inte använda det vi fått är ju ett hån.

Håller helt med!
2009-06-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Inte när det gäller Bibliska ting, däremot vad jag ska ha till middag.

Förstår du verkligen inte faran i att till 100%följa en organisation?

Visst, du menar att det är Bibeln du följer, men det är ändå organisationens tolkningar av den som du till varje pris vill följa.
Sådan blind lojalitet, där man inte får, kan eller vågar ifrågasätta några läror är mycket farlig.
Vi har sett flera exempel på det, som sekter där alla medlemmar har begått självmord.

OBS Jag hävdar inte att organisationen skulle kunna komma med en sådan idé, för det tror jag verkligen inte.

Men det visar ändå faran med att blint följa någon.

Har faktiskt ibland funderat, rent hypotetiskt, på hur mina släktingar och vänner bland JV skulle reagera om Sällskapet sa att man skulle begå kollektivt självmord, och sedan vara i paradiset.
Och tyvärr, jag tror att väldigt många av dessa skulle vara lojala även i ett sådant tillfälle. För de är så vana vid att följa vad "Slaven" säger, och aldrig ifrågasätta.

Dessbättre, jag upprepar att jag verkligen inte tror att Sällskapet kommer med något sådant!
2009-06-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Förstår du verkligen inte faran i att till 100%följa en organisation?

Visst, du menar att det är Bibeln du följer, men det är ändå organisationens tolkningar av den som du till varje pris vill följa.
Sådan blind lojalitet, där man inte får, kan eller vågar ifrågasätta några läror är mycket farlig.
Vi har sett flera exempel på det, som sekter där alla medlemmar har begått självmord.

OBS Jag hävdar inte att organisationen skulle kunna komma med en sådan idé, för det tror jag verkligen inte.

Men det visar ändå faran med att blint följa någon.

Har faktiskt ibland funderat, rent hypotetiskt, på hur mina släktingar och vänner bland JV skulle reagera om Sällskapet sa att man skulle begå kollektivt självmord, och sedan vara i paradiset.
Och tyvärr, jag tror att väldigt många av dessa skulle vara lojala även i ett sådant tillfälle. För de är så vana vid att följa vad "Slaven" säger, och aldrig ifrågasätta.

Dessbättre, jag upprepar att jag verkligen inte tror att Sällskapet kommer med något sådant!

Har oxå tänkt den tanken. Men jag tror nu inte heller att Sällskapet kommer att beordra ngt sådant.
Men vad läskigt om det skulle vara så och man skulle vara lite osäker i sin tro!
Att då känna att om jag nu inte hänger med på att dö så kommer jag att förlora allt...
2009-06-10, 23:23
Medlem
Citat:
Tänkte på det som står i Rom 13 från vers ett och framåt...

"...ty det finns ingen myndighet annat än av Gud, ty de existerande myndigheterna är av Gud inordnade i sina relativa ställningar. Den som motsätter sig myndigheten gör därför motstånd mot Guds ordning, de som gör motstånd mot den drar en dom över sig själva........den (myndigheten) är nämligen Guds tjänare åt dig till din nytta."

Att rösta i politiska val är detsamma som att säga att du inte litar på Jehovas styre och regering som skall ställa allt till rätta.

Dessutom är det så att när du lägger en röst på en politiker är du indirekt ansvarig för hans handlingar och beslut.

Just denna fråga tas upp i församlingens bibelstudium denna vecka.
2009-06-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Att rösta i politiska val är detsamma som att säga att du inte litar på Jehovas styre och regering som skall ställa allt till rätta.

Dessutom är det så att när du lägger en röst på en politiker är du indirekt ansvarig för hans handlingar och beslut.

Fast det du förespråkar är ju att lämna makten till den yrande kretsen i Brooklyn (i praktiken). Skulle inte tro det nej.....
2009-06-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Känner du till vad som hände med JV:s anläggning i Strängnäs? Den såldes ju för ett tag sedan men vart tog pengarna vägen? Ska man bygga en ny anläggning eller skickar man bara pengarna till förskingring i Broklyn?

Igentilgen skulle man inte svara dig så ledande som du ställer frågan.

Pengarna gick till nya Rikets salar t ex i Afrika och forna östblocket och litteratur.
2009-06-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nozinan
C. T. Russell pekade ut att jorden skulle gå under några gånger, J. F. Rutherford och Frederick W. Franz fyllde på listan har jag läst. Hur allvarligt tog Vittnena på dessa profetior? Och förklarade dem varför jorden inte gick under?

Om ingen med kunskap och makt ingriper inom en framtid har vi fixat vår egen undergång.

Jorden kommer aldrig att gå under.
2 Petrus 3:7
"Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas."

Psalm 37:10, 11, 29
"Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer, du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. De ödmjuka ska ta jorden i besittning och få njuta av stor frid - De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de skall för evigt bo på den.”

Jesaja 45:18 Bibel 2000
”Så säger Herren, han som skapat himlen — han är Gud — han som format och frambragt jorden — han gav den en fast grund — han skapade den inte till att ligga tom utan gjorde den till att vara bebodd”

Psalm 104: 5, 30
”5 Han har grundat jorden på dess fästen, den skall aldrig i evighet bringas att vackla. 30 Du sänder ut din ande – de skapas, och du förnyar jordens yta.”

Psalm 115:16.
"Himlarna tillhör Jehova och jorden har han gett människorna"

Predikaren 1:4
”En generation går, och en generation kommer, men jorden består till oöverskådlig tid.”
2009-06-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Jag tycker väl inte att man säger att man inte litar på Guds styre...man vet ju att det är den slutgiltiga stora lösningen.
Men fram tills dess? Enligt Rom 13 så är det Guds ordning att det finns myndigheter.

Som vittne lägger man ibland alldeles för stor vikt vid framtiden och ingen vikt vid livet här och nu.
2009-06-11, 06:20
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Sällskapet bär på en stor skuld här. De var falska profeter.

Du menar att de inte är det idag?
2009-06-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Igentilgen skulle man inte svara dig så ledande som du ställer frågan.

Pengarna gick till nya Rikets salar t ex i Afrika och forna östblocket och litteratur.

Öhh nej det senaste jag hörde så gick pengarna till att betala skadestånd för pedofilskandaler inom Jv i USA. Finns artikellänkar om skandalerna på hjälpkällan om du vill läsa!!!! Man sparkar gamla trotjänare på tryckeriet i Brooklyn pga pengabrist.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in