Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Ok att man kanske inte ska sträva efter höga politiska poster för egen del, men att rösta...är det verkligen emot Guds ord?
Jag tycker nog inte det. Att vara i världen, att ta ansvar och hjälpa sin nästa kan man göra genom att rösta.
Sedan att sträva mot höga politiska poster...
Att använda sig av Gud för att ta sig till politikertoppen, och sedan använda makten för att sparka på de svaga och små, de sjuka och arbetslösa... Det tycker jag känns lite tvivelaktigt.
BNP (?) något brittiskt nationalistparti kom väl långt nu i EU valet med sin Gudpropaganda? Rätta mig om jag har fel.
Sedan menar jag att om man är trogen Gud och strävar mot politikens topp för att kunna genomföra Guds rike i praktiken, så kan det väl vara OK.
Frågan som infinner sig är då om man lägger mer fokus på världen eller inte? Kan man göra detta och ha enbart Guds kommande rike i tanken?
Erfarenheten säger nej...
Waldenström, på min avatar, är ett fint exempel. Han var riksdagsman, men vägrade ansluta sig till något parti eftersom han ville vara fri att följa sitt samvete i varje fråga. Till sist kom han att mer och mer sympatisera med och rösta som högern ändå, trots sina goda intentioner.
Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut.
Kanske en moderator kan flytta ut denna fråga till en egen tråd?
"Ska kristna blanda sig i världens politik?"