Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Så här står det i VT 1/4 2007:
5 I*överensstämmelse med Malakis profetia innefattade det sammansatta tecken som Jesus gav sina lärjungar för att de skulle kunna känna igen tiden för hans ”närvaro och ... avslutningen på tingens ordning” att en kollektiv ”slav” identifierades. Jesus sade:”Vem är i själva verket den trogne och omdömesgille slaven, som hans herre har satt över sitt tjänstefolk till att ge dem deras mat i rätt tid? Lycklig är den slaven, om hans herre vid sin ankomst finner honom i färd med att göra så! Jag säger er i sanning: Han skall sätta honom över alla sina tillhörigheter.” (Matteus 24:3, 45–47) När Kristus vid sin ”ankomst” kom för att inspektera ”slaven” 1918, fann han en kvarleva av trogna lärjungar som var smorda med Guds ande och som sedan 1879 hade använt den här tidskriften och andra bibliska publikationer för att dela ut andlig ”mat i rätt tid”. Han godkände dem som sitt kollektiva redskap, sin ”slav”, och 1919 blev de anförtrodda uppgiften att ta hand om alla hans jordiska tillhörigheter.
Jag vill börja med att lägga in en brasklapp att jag kanske är ute och cyklar nu. Jag har inte jmf NW med andra bibelöversättningar och undersökt passagen i Matteus djupare, men när jag läser det här får jag intrycket att Jesus skulle finna sin tjänare i färd med att tillhandahålla den andliga maten i rätt tid. En aktiv handling. Bibel 2000 säger "Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall." Borde inte den andliga maten som tillhandahölls vid den tiden varit godkänd av Jesus? Jv erkänner ju att det andliga maten som tillhanda hölls behövde renas från falska läror (jmf VT 15/5 2008). Man menar att man undan för undan renades från falska från och med 1919 och framåt? Hur förklarar Jv det här? Skulle inte "slaven" när Jesus inspekterade den vara i färd med att tillhandahålla rätt andlig mat? Annars borde väl andemeningen vara ngt i stil med att Jesus identifierade de som hade den rätta hjärteinställningen för att börja tillhandahålla andlig mat av god kvalitet?
Jag ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare, jag har läst båda Jv-trådarna från början, men har minne som en guldfisk.
Har du läst bägge trådarna från början!? Wow.

Det tog ett tag va...?
Letar lite i Insight ang det här...
"I Jesu liknelse är förvaltarens uppgift till en början enbart att öva tillsyn genom att se till att hans herres tjänare får sin mat i rätt tid, och senare, när han har visat att han är trogen och omdömesgill, utökas hans uppgift till att omfatta tillsyn över hans herres alla tillhörigheter."
De kanske fick lite ansvar först och sen ökar det med tiden..........?