2009-05-03, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Snart kommer argumentet från Jv-håll;

1. De är ju ofullkomliga stackars små människor som gör fel, de är ju inte välsignade med helig ande utan får endast vägledning - eller något annat luddigt.

2. Men OM de gör fel så är de snabba på att erkänna det eftersom de är så fruktansvärt ödmjuka.

Jag hittade en film, Watchtower Admits To False Prophesy. Så det har hänt att de erkänt att de är falska profeter. Se den, den är mycket sevärd! Enbart text iofs, men bara drygt fem minuter så det orkar man nog med!
http://www.youtube.com/watch?v=2FmwXfYWDz8&feature=related
2009-05-04, 01:01
Medlem
En av många skrönor

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
En broder för en del åe sedan såg en sanning, men inte sällskapet.
Brodern åkte till USA och visade det han såg till bröderna i USA.
De ville fundera på saken.
Brodern tog avstånd, kunde inte vänta.
Ett år senare kam det svar i KM att brodern sett rätt, men då hade brodern satt väskan och den står kvar ännu idag.

Många skrönor frodas bland Jv och detta är en av dem. Det har inte stått i KM att "brodern sett rätt" - några erkännanden ges aldrig. Och missförstånden angående personer som tar avstånd eller blir uteslutna är också många. Den som åker till Brooklyn med sina nya rön brukar emellertid också vänta, fast förgäves. En person här i landet sände en stor avhandling om 1914 till den styrande kretsen 1977 och fick löftet att den skulle studeras omsorgsfullt. Så skedde dock aldrig, med undantag av R. Franz och L. Swingle, som båda accepterade slutsatserna. Det gick inte att få de andra att ens läsa stoffet. I stället blev den svenske författaren utesluten fyra år senare, just för att han vederlagt kronologin. Han hade väntat förgäves. Men ändå inte. För boken THE GENTILE TIMES RECONSIDERED som senare skrevs av Carl Olof Jonsson, personen i fråga, är den kanske mest fantastiska bok som någonsin skrivits om Jvs trossystem, och den fortsätter att komma ut i ständigt nya och förbättrade upplagor. Ledningen har aldrig förmått att rubba bevisbördan en ynka liten millimeter och det har ingen annan heller. Däremot har Jonsson blivit beljugen på det mest nesliga sätt av ledande Jv.
2009-05-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Beklagar verkligen vad du blivit utsatt för.
Kan du inte testa att sätta upp en skylt med "JV - Nej tack" ?

Annars ring deras Riketssal där du bor och ställ dom mot väggen, fråga vad dom menar med sitt beteende... För 12 besök på 1år är terror, jag har aldrig hört om nå liknande ...

Hejsan!

Jag har varit helt ärlig med dem från första ögonblick. Jag har berättat för dem att jag en gång i tiden var praktiserande katolik, men att jag ej längre har ngn tro, pga av diverse anledningar och att jag nu ansåg mig som ateist. Detta är ngt som de alla har fått reda på. Jag kommer nu i veckan att ringa till Rikets sal, samt sätta upp en lapp på dörren.

Och till den användaren som inte trodde mig ang. de antal besök jag har fått; Jag har verkligen ingen som helst anlednign att ljuga. Jag har inte mycket för vad JV står för, men jag accepterar att de har en tro och respekterar den. Jag vill bara att de behandlar mig på samma sätt.
2009-05-04, 10:12
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villarreal
Hejsan!

Jag har varit helt ärlig med dem från första ögonblick. Jag har berättat för dem att jag en gång i tiden var praktiserande katolik, men att jag ej längre har ngn tro, pga av diverse anledningar och att jag nu ansåg mig som ateist. Detta är ngt som de alla har fått reda på. Jag kommer nu i veckan att ringa till Rikets sal, samt sätta upp en lapp på dörren.

Och till den användaren som inte trodde mig ang. de antal besök jag har fått; Jag har verkligen ingen som helst anlednign att ljuga. Jag har inte mycket för vad JV står för, men jag accepterar att de har en tro och respekterar den. Jag vill bara att de behandlar mig på samma sätt.

Självklart ska man respektera ett Nej. Annars är något fel...

Jag tror att det skall räcka med att du sätter upp lapp och ringer Rikets Sal. Om inte så är något verkligen galet, då får du börja titta efter en dold kamera eller nåt
2009-05-04, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nä det är inte konstigt med anteckningar men vad som skrivits där.
Du svarar på vad du vill, men jag gör det inte på spekulationer, litar helt på den smorda kvarlevan.
Detta forum ser jag som ett utbrytarnas forum ock från sådan ska man hålla sig bort.

Men vad gör du här då?

Jag vet inte hur du kan skilja mellan vad som är sant och inte men jag kan iaf inte med säkerhet veta om ngn ljuger om ngt...om det inte känns väldigt överdrivet.
Och i så fall kan man ju bara ignorera det eller nåt.
Men att vittnena återkommit till den här personen trots att han sagt att besök inte önskas tycker inte jag behöver vara osanning. Han är inte den första som påstått ngt sånt.
2009-05-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Vittnen försöker tvinga dotter till dop;

http://praguemonitor.com/2009/04/30/parents-prosecuted-forcing-girl-join-religious-group

I Tjeckien ifs men ändå, kan vara bra att känna till.

Tröttsam läsning.
Jag kan bara hoppas att artikeln är överdriven eller på ngt sätt inte helt korrekt.
Men den stämmer säkert.
2009-05-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Okej, jag godtar förklaringen att ljuset kan visa sig gradvis. Det stämmer ju, solen går sakta upp och det blir gradvis ljusare osv osv. Men jag har då aldrig varit med om att solen börjat gå upp, stannat till och gått ner, för att sedan gå upp igen!

2009-05-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Okej, jag godtar förklaringen att ljuset kan visa sig gradvis. Det stämmer ju, solen går sakta upp och det blir gradvis ljusare osv osv. Men jag har då aldrig varit med om att solen börjat gå upp, stannat till och gått ner, för att sedan gå upp igen!

Kan det inte vara så at ljuset har gått framåt, det har blivit klarare,
sedan har ljuset gått tillbaka och släckt,
för att sedan bli klarare igen,
så många gånger att JV efterhand har blivit så totalt förblindade av allt blinkande att de inte kan se klart längre?
2009-05-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Så här står det i VT 1/4 2007:
5 I*överensstämmelse med Malakis profetia innefattade det sammansatta tecken som Jesus gav sina lärjungar för att de skulle kunna känna igen tiden för hans ”närvaro och ... avslutningen på tingens ordning” att en kollektiv ”slav” identifierades. Jesus sade:”Vem är i själva verket den trogne och omdömesgille slaven, som hans herre har satt över sitt tjänstefolk till att ge dem deras mat i rätt tid? Lycklig är den slaven, om hans herre vid sin ankomst finner honom i färd med att göra så! Jag säger er i sanning: Han skall sätta honom över alla sina tillhörigheter.” (Matteus 24:3, 45–47) När Kristus vid sin ”ankomst” kom för att inspektera ”slaven” 1918, fann han en kvarleva av trogna lärjungar som var smorda med Guds ande och som sedan 1879 hade använt den här tidskriften och andra bibliska publikationer för att dela ut andlig ”mat i rätt tid”. Han godkände dem som sitt kollektiva redskap, sin ”slav”, och 1919 blev de anförtrodda uppgiften att ta hand om alla hans jordiska tillhörigheter.

Jag vill börja med att lägga in en brasklapp att jag kanske är ute och cyklar nu. Jag har inte jmf NW med andra bibelöversättningar och undersökt passagen i Matteus djupare, men när jag läser det här får jag intrycket att Jesus skulle finna sin tjänare i färd med att tillhandahålla den andliga maten i rätt tid. En aktiv handling. Bibel 2000 säger "Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall." Borde inte den andliga maten som tillhandahölls vid den tiden varit godkänd av Jesus? Jv erkänner ju att det andliga maten som tillhanda hölls behövde renas från falska läror (jmf VT 15/5 2008). Man menar att man undan för undan renades från falska från och med 1919 och framåt? Hur förklarar Jv det här? Skulle inte "slaven" när Jesus inspekterade den vara i färd med att tillhandahålla rätt andlig mat? Annars borde väl andemeningen vara ngt i stil med att Jesus identifierade de som hade den rätta hjärteinställningen för att börja tillhandahålla andlig mat av god kvalitet?

Jag ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare, jag har läst båda Jv-trådarna från början, men har minne som en guldfisk.

Har du läst bägge trådarna från början!? Wow. Det tog ett tag va...?

Letar lite i Insight ang det här...

"I Jesu liknelse är förvaltarens uppgift till en början enbart att öva tillsyn genom att se till att hans herres tjänare får sin mat i rätt tid, och senare, när han har visat att han är trogen och omdömesgill, utökas hans uppgift till att omfatta tillsyn över hans herres alla tillhörigheter."

De kanske fick lite ansvar först och sen ökar det med tiden..........?
2009-05-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Svårt att tolka på något annat sätt, tycker jag.

45. Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre
har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt
tid --
46. salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer, finner
honom göra så.
47. Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad
han äger.
48. Men om så är, att tjänaren är en ond man, som säger i sitt
hjärta: 'Min herre kommer icke så snart',
49. och han begynner slå sina medtjänare och äter och dricker med
dem som äro druckna,
50. då skall den tjänarens herre komma på en dag då han icke väntar
det, och i en stund då han icke tänker sig det,
51. och han skall låta hugga honom i stycken och låta honom få sin
del med skrymtare. Där skall vara gråt och tandagnisslan.»

Som jag förstår det kan tjänaren visa sig vara en god, eller en ond tjänare.

Så här står det i Insight:

"När Jesus besvarade apostlarnas fråga om hans framtida närvaro och avslutningen på den existerande tingens ordning, använde han en illustration, som handlade om "en trogen och omdömesgill slav" och "en ond slav".

Verkar i JVs ögon handla om två st?
2009-05-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Det är precis det här jag inte heller får ihop. Jesus skulle vid sin inspektion finna att hans tjänare vid den tiden tillhandahöll andlig mat i rätt tid. Eller har jag missförstått?

Matt 24:45: En god och en dålig tjänare
Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket och ge dem mat i rätt tid. 46. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. 47. Sannerligen, han skall låta honom ta hand om allt han äger.
(Bibeln.se)

45. Finnes nu någon trogen och förståndig tjänare, som av sin herre har blivit satt över hans husfolk för att giva dem mat i rätt tid -- 46. salig är då den tjänaren, om hans herre, när han kommer, finner honom göra så. 47. Sannerligen säger jag eder: Han skall sätta honom över allt vad han äger.
(1917-års översättning)

Det här med det gradvis ökande ljuset har ju alltid känts som en bekväm ursäkt för att kunna ändra sig efter behag.

Den litteratur och det som JV predikade ut innan 1919 räckte väl då för att de skulle bli godkända.
Så fattar jag att man ser det.
2009-05-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Har du läst bägge trådarna från början!? Wow. Det tog ett tag va...?

Letar lite i Insight ang det här...

"I Jesu liknelse är förvaltarens uppgift till en början enbart att öva tillsyn genom att se till att hans herres tjänare får sin mat i rätt tid, och senare, när han har visat att han är trogen och omdömesgill, utökas hans uppgift till att omfatta tillsyn över hans herres alla tillhörigheter."

De kanske fick lite ansvar först och sen ökar det med tiden..........?

Jag har hängt här ett tag utan att registrera mig, så jag har inte sträckläst trådarna. Det hade jag nog aldrig orkat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in