2009-05-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Har du läst bägge trådarna från början!? Wow. Det tog ett tag va...?

Letar lite i Insight ang det här...

"I Jesu liknelse är förvaltarens uppgift till en början enbart att öva tillsyn genom att se till att hans herres tjänare får sin mat i rätt tid, och senare, när han har visat att han är trogen och omdömesgill, utökas hans uppgift till att omfatta tillsyn över hans herres alla tillhörigheter."

De kanske fick lite ansvar först och sen ökar det med tiden..........?

Jesu liknelse ja, och var står det egentligen att det skulle komma att finnas en tjänare som klass, som en uppfyllelse av denna liknelse?

Och var står det att alla kristna skal lyda och följa denne slavklass?
2009-05-04, 11:52
Medlem
Citat:
Så här står det i Insight:

"När Jesus besvarade apostlarnas fråga om hans framtida närvaro och avslutningen på den existerande tingens ordning, använde han en illustration, som handlade om "en trogen och omdömesgill slav" och "en ond slav".

Verkar i JVs ögon handla om två st?

Jag sitter här med NT i sex versioner framför mig.
Det är 1917, Åkesson, Giertz, Hedegård, Levande Bibeln och 1981.

Alla versionerna talar om denne tjänare som att det ligger i framtiden, när hans Herre kommer, som det visar sig om tjänaren har fullgjort sitt uppdrag och ska sätta över alla tillhörigheter.

Eller att tjänaren är ond, och kommer att straffas.

Samme tjänare alltså, två möjligheter!
2009-05-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag hittade en film, Watchtower Admits To False Prophesy. Så det har hänt att de erkänt att de är falska profeter. Se den, den är mycket sevärd! Enbart text iofs, men bara drygt fem minuter så det orkar man nog med!
http://www.youtube.com/watch?v=2FmwXfYWDz8&feature=related

Kollade på den.
Ja...vad ska de säga, att neka vore löjligt.

Det fanns en del intressanta filmer där faktiskt.
Jag tycker det där om att JV har en occult bakgrund är...spännande...
2009-05-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Många skrönor frodas bland Jv och detta är en av dem. Det har inte stått i KM att "brodern sett rätt" - några erkännanden ges aldrig. Och missförstånden angående personer som tar avstånd eller blir uteslutna är också många. Den som åker till Brooklyn med sina nya rön brukar emellertid också vänta, fast förgäves. En person här i landet sände en stor avhandling om 1914 till den styrande kretsen 1977 och fick löftet att den skulle studeras omsorgsfullt. Så skedde dock aldrig, med undantag av R. Franz och L. Swingle, som båda accepterade slutsatserna. Det gick inte att få de andra att ens läsa stoffet. I stället blev den svenske författaren utesluten fyra år senare, just för att han vederlagt kronologin. Han hade väntat förgäves. Men ändå inte. För boken THE GENTILE TIMES RECONSIDERED som senare skrevs av Carl Olof Jonsson, personen i fråga, är den kanske mest fantastiska bok som någonsin skrivits om Jvs trossystem, och den fortsätter att komma ut i ständigt nya och förbättrade upplagor. Ledningen har aldrig förmått att rubba bevisbördan en ynka liten millimeter och det har ingen annan heller. Däremot har Jonsson blivit beljugen på det mest nesliga sätt av ledande Jv.

Var hittar man den boken?
Finns den på svenska?
2009-05-04, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jesu liknelse ja, och var står det egentligen att det skulle komma att finnas en tjänare som klass, som en uppfyllelse av denna liknelse?

Och var står det att alla kristna skal lyda och följa denne slavklass?

Det är kanske för att det står i Matt kap 24 bland alla andra profetior om de sista dagarna som man tänker att vers 45 oxå handlar om den tiden.
Alltså om att det under de sista dagarna skulle finnas en trogen slav som tog hand om saker och ting....?

Nej det står inget om att alla ska lyda denna slav.
Bara att slaven har ansvaret att dela ut rätt mat i rätt tid.
Det måste dock betyda att denna rätta mat är den enda rätta maten och att det ligger i allas egna intresse att äta den....?
2009-05-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag sitter här med NT i sex versioner framför mig.
Det är 1917, Åkesson, Giertz, Hedegård, Levande Bibeln och 1981.

Alla versionerna talar om denne tjänare som att det ligger i framtiden, när hans Herre kommer, som det visar sig om tjänaren har fullgjort sitt uppdrag och ska sätta över alla tillhörigheter.

Eller att tjänaren är ond, och kommer att straffas.

Samme tjänare alltså, två möjligheter!

Låter logiskt.
2009-05-04, 12:24
Medlem
Citat:
Det är kanske för att det står i Matt kap 24 bland alla andra profetior om de sista dagarna som man tänker att vers 45 oxå handlar om den tiden.
Alltså om att det under de sista dagarna skulle finnas en trogen slav som tog hand om saker och ting....?

Nej det står inget om att alla ska lyda denna slav.
Bara att slaven har ansvaret att dela ut rätt mat i rätt tid.
Det måste dock betyda att denna rätta mat är den enda rätta maten och att det ligger i allas egna intresse att äta den....?

Denna mat kan ju inte vara den enda rätta maten om det visar sig att tjänaren är ond!

Slaven hade ansvaret för att dela ut mat, ja, men om han kom med skämd mat behövde de andra säkert inte äta den!
De slängdes knappast ut i kylan om de inte åt det som sattes fram!
2009-05-04, 12:36
Medlem
Citat:
Den litteratur och det som JV predikade ut innan 1919 räckte väl då för att de skulle bli godkända.
Så fattar jag att man ser det.

Tack för svaren!

Det är väl just det här jag tycker är konstigt. Att Jv anno 1919 skiljer sig så oerhört mkt från Jv anno 2009 kan ju förklaras med det "ökande ljuset".

Dock löser ju inte det här problemet med att man påstår att Jesus vid det tillfället skulle godkänt alla tokerier man lärde ut då. Är det kanske så att man har kvar den här förklaringen eftersom man räknar med att vittnena i allmänhet inte har koll på vad sällskapet lärde ut från början? Är det här i så fall skälet till att man inte uppmuntras att läsa gammal litteratur?
2009-05-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSwenson
Tack för svaren!

Det är väl just det här jag tycker är konstigt. Att Jv anno 1919 skiljer sig så oerhört mkt från Jv anno 2009 kan ju förklaras med det "ökande ljuset".

Dock löser ju inte det här problemet med att man påstår att Jesus vid det tillfället skulle godkänt alla tokerier man lärde ut då. Är det kanske så att man har kvar den här förklaringen eftersom man räknar med att vittnena i allmänhet inte har koll på vad sällskapet lärde ut från början? Är det här i så fall skälet till att man inte uppmuntras att läsa gammal litteratur?

Du har nog rätt. Sällskapet vill inte att JV skall veta vad de har sagt tidigare, och därför ska man inte läsa gammal litteratur.
Kände en person. Som nytt och ivrigt JV ville han läsa ALLT vad Sällskapet hade skrivit.
Han insåg ganska snart att det som de hade skrivit i gammal litteratur knappast kunde komma från någon som hade gudomlig ledning.
Därför lämnade han ganska snart JV igen.

Och vänner tyckte, förstås att "varför skulle han börja läsa den där gamla litteraturen".
2009-05-04, 12:56
Medlem
Citat:
Var hittar man den boken?
Finns den på svenska?

Skicka PM om är intresserad.
2009-05-04, 13:13
Medlem
Citat:
Kollade på den.
Ja...vad ska de säga, att neka vore löjligt.

Det fanns en del intressanta filmer där faktiskt.
Jag tycker det där om att JV har en occult bakgrund är...spännande...

Måste tillägga att det jämfördes lite med sataniska förehavanden i en av filmerna...
T ex det där med åminnelsen som JV firar...när man låter brödet och vinet bara passera förbi.
Satanister i ngn sådan "kyrka" gör oxå så. Låter det passera för att de vill visa att de avvisar det.

Minst sagt obehagligt. Med tanke på vad jag redan tänkt ang sättet man "firar" det på. Och det Kalten oxå skrev i ngt tidigare inlägg.
2009-05-04, 13:33
Medlem
Citat:
Måste tillägga att det jämfördes lite med sataniska förehavanden i en av filmerna...
T ex det där med åminnelsen som JV firar...när man låter brödet och vinet bara passera förbi.
Satanister i ngn sådan "kyrka" gör oxå så. Låter det passera för att de vill visa att de avvisar det.

Minst sagt obehagligt. Med tanke på vad jag redan tänkt ang sättet man "firar" det på. Och det Kalten oxå skrev i ngt tidigare inlägg.

Det där gav mig kallar kårar första ggn jag hörde talas om det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in