2008-12-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Jag ska inte försöka ändra din uppfattning Alla får givetvis ha egna åsikter om allt, så även om JV...men när folk kommer med struntsnack utan någon substans så är det bara komiskt. Du verkar ändå ha ett öppet sinne och en vilja att diskutera på lite högre nivå än vissa andra här. Tummen upp!

Du vet lika mycket som jag att denna rekommendation beror på att enligt deras syn på saken så är satan den som "härjar" just nu och vi människor är ofullkomliga och lättpåverkade. Därför är det ju inte så konstigt att förstå varför de rekommenderas detta. Men det är upp till var och en att läsa vad dom själva vill. Det är ingen som förbjuder detta.

JV´s egna tolkning av bibeln? Ja vems tolkning skulle dom annars gå efter? =) Sen är det så att du får använda vilken bibel du vill. Det är ingen som tvingar dig att använda "deras" bibel.

Sen fattar jag inte varför folk hänger upp sig på JV´s tolkning av bibeln. Hur många kristna samfund finns det? Alla har väl olika tolkningar? Sen får man väl tycka vad man vill om alla samfund men att dilla om att JV tolkar bibeln på sitt sätt är väl inget konstigt? De flesta andra kristna vet ju inte ens vad som står i bibeln och då är det ju kanske inte lätt att tolka heller...vilket tydligen är bättre

Jag vet inte om du är ett vittne...?
Jag är ett.

Det är inte riktigt så att man "får" läsa vad man vill...jag vet inte om man blir utesluten men en pratstund med äldste blir det troligen om man skulle bli ertappad. Uteslutningen kommer väl kanske om man börjar lägga ut nya åsikter mer offentligt.
På mötena sägs det med klar tydlighet att detta med att titta på, lyssna på och läsa ngt av människor som har lämnat JV är väldigt fel och allvarligt.

Att vetenskap i vissa fall kan ha fel, att man inte kan lita på de beräkningar som görs och att vi måste tro på bibeln vad de än säger.

I skolan ska barnen helst inte vara med på evolutionsundervisning och inte heller i religionsundervisning. Eller sexualundervisning...(?)
Alla JV går nog inte efter det men en del gör det.

Man kan naturligvis läsa i vilken bibel man vill, men på mötena används i grunden enbart Nya Världens översättning. Det citeras ibland från andra översättningar oxå.
Men blir det ett frågetecken om en vers så är det NW som har det slutliga ordet.
Den översättningen sägs vara den korrekta, den som innehåller tex Guds namn och som inte förespråkar treenigheten i Joh första verser.
2008-12-14, 12:59
Medlem
Citat:
Skriv ned exakt det som är fel i det jag skriver istället. Låter som du inte har något att komma med, vilket inte är så överraskande.

Läs det bra svar som Leviticus skrev till dig...

Läste du min länk till hjälpkällan förresten? Inte för att jag tror att allt är sant på den sidan men man får en viss inblick i hur det kunde/kan vara. Tror dock att man inte är så hårda idag!

Dessutom så har du nog missförstått mig lite för jag kritiserar inte medlemmar i JV, dem gör nog sitt bästa utan det är ledningens agerande som är tveksamt i många fall.
2008-12-15, 20:32
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag vet inte om du är ett vittne...?
Jag är ett.

Det är inte riktigt så att man "får" läsa vad man vill...jag vet inte om man blir utesluten men en pratstund med äldste blir det troligen om man skulle bli ertappad. Uteslutningen kommer väl kanske om man börjar lägga ut nya åsikter mer offentligt.
På mötena sägs det med klar tydlighet att detta med att titta på, lyssna på och läsa ngt av människor som har lämnat JV är väldigt fel och allvarligt.

I skolan ska barnen helst inte vara med på evolutionsundervisning och inte heller i religionsundervisning. Eller sexualundervisning...(?)
Alla JV går nog inte efter det men en del gör det.

Man kan naturligvis läsa i vilken bibel man vill, men på mötena används i grunden enbart Nya Världens översättning. Det citeras ibland från andra översättningar oxå.
Men blir det ett frågetecken om en vers så är det NW som har det slutliga ordet.
Den översättningen sägs vara den korrekta, den som innehåller tex Guds namn och som inte förespråkar treenigheten i Joh första verser.

Jag är inget vittne men min mamma och bror är det.

Det rekommenderas att inte läsa saker som avfällingar skrivit, men det ingen som förbjuder detta. Var och en har ett eget ansvar. Självklart undrar nog äldste och Co ifall någon skulle läsa något dylikt och det kan tänkas bli en pratstund. Man blir inte utesluten.

Det här med religionsundervisning, evolutionsundervisning och sexualkunskap? Det stämmer inte riktigt. Förmodligen är det upp till var och en ifall man vill medverka. Jag var halvt med i JV när jag var yngre och det var inget snack om att jag inte skulle vara med på dessa lektioner.

Att JV använder den bibeln på mötena är inget konstigt. Som du själv skriver anser dom att den är bäst översatt och det vore ju konstigt om dom inte använde den då.
2008-12-15, 20:42
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Läs det bra svar som Leviticus skrev till dig...

Han verkar ha lite koll åtmindstone =) Men du har inte svarat på vad av det jag skrivit som är fel.

Citat:
Dessutom så har du nog missförstått mig lite för jag kritiserar inte medlemmar i JV, dem gör nog sitt bästa utan det är ledningens agerande som är tveksamt i många fall.

Du skrev att jag inte hade någon koll, och i stort sett allt jag skrivit var fel. Tror inte jag missuppfattade. Vet inte riktigt vad du menar med "ledningen"? Kan ändå inte vara så många fall där agerandet kan anses tveksamt.
2008-12-15, 22:57
Medlem
Citat:
Han verkar ha lite koll åtmindstone =) Men du har inte svarat på vad av det jag skrivit som är fel.

Du skrev att jag inte hade någon koll, och i stort sett allt jag skrivit var fel. Tror inte jag missuppfattade. Vet inte riktigt vad du menar med "ledningen"? Kan ändå inte vara så många fall där agerandet kan anses tveksamt.

Nu visar du din beklämmande okunnighet igen! Läs om vad ledningen hattat om blodsfrågan, fall där man bevisligen skyddad pedofiler, profetior som inte slagit in, uteslutningar på lösa grunder osv...du har ingen koll eller vill du inte ha? Ja det är många fall där agerandet är väldigt tveksamt!
2008-12-16, 13:20
Medlem
schabo-labos avatar
Jehovas vittnens årsbok för 2009 har kommit ut. Här finner man statistiken för det gångna tjänsteåret. Man kan se att antalet "smorda" har ökat kraftigt och är nu öppe i 9.986.
2008-12-16, 14:18
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
För ett tag sedan ringde någon på dörren, och när jag kollade genom hålet såg jag att det var två Jehovas vittnen. De pratade teckenspråk med varandra. Jag öppnade inte.

Alldeles nyss ringde det på igen, och nu var det samma tjej en gång till, jag öppnade inte nu heller. Den här gången slängde hon in en lapp som det står "Lär känna Bibeln - Bibliska föredrag på teckenspråk". Hur kan hon veta att det bor någon döv här?
Min pojkvän är nämligen döv. Men hur i hela friden vet de om det? Tar de reda på information om folk de går till innan de kommer, för att kunna anpassa informationen de ger ut?
2008-12-16, 15:44
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Men hur i hela friden vet de om det? Tar de reda på information om folk de går till innan de kommer, för att kunna anpassa informationen de ger ut?
Japp de tar reda på info så att de kan vara mer personliga vid sina besök.

Man inriktar sig även på att besöka sina landsmän - finnar till finnar exempelvis.
2008-12-18, 10:03
Medlem
Jack BauerCTUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Japp de tar reda på info så att de kan vara mer personliga vid sina besök.

Man inriktar sig även på att besöka sina landsmän - finnar till finnar exempelvis.

Hur tar de isf reda på denna info?
2008-12-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack BauerCTU
Hur tar de isf reda på denna info?

Nåt JV har kanske tidigare ringt på hos den personen.
Och apropå finnar så står finnars efternamn ofta på dörren...precis som andras efternamn....
2008-12-20, 17:24
Medlem
Luigis avatar
Hur ställer sig Jehovas Vittnen till alkohol och preventivmedel?
2008-12-20, 21:17
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Nu visar du din beklämmande okunnighet igen! Läs om vad ledningen hattat om blodsfrågan, fall där man bevisligen skyddad pedofiler, profetior som inte slagit in, uteslutningar på lösa grunder osv...du har ingen koll eller vill du inte ha? Ja det är många fall där agerandet är väldigt tveksamt!

För det första, du tror på allt som skrivs? För det andra, JV skyddar inte pedofiler. Deras syn är att man i första hand ska lösa problemen inom organisationen och om du vill kalla det för att skydda pedofiler så är det din sak. Ibland kan man tycka att det vore bäst ifall personer som gör "övertramp" direkt blir anmälda till polis och du har förmodligen en siffra på hur många som har blivit anmälda och inte blivit "skyddade"? Ett exempel är ju Janne Josefssons reportage som visade sig vara helt felaktigt. Hur många vet om att Josefssons reportage inte var sant? Förmodligen inte så många. Han är nog inte ensam om dylika reportage.

Vilka profetior har inte slagit in? Du tänker förstås på tidpunkten för när harmageddon slår in? Olika tolkningar och trosuppfattningar har bevisligen uppstått inom organisationen. Att Russel i början trodde det ena eller andra är för mig helt ointressant. Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt ifall man justerar vissa tolkningar av bibelns innehåll i och med att den boken inte är direkt lättförståelig. Det står nånstans om att "ljuset ska falla över skriften" eller något liknande och att man undan för undan ska få mer förståelse. Sen får man ju tycka vad man vill om de andra profetiorna, t ex 1914. Om 10 år kanske ljuset faller ytterligare över skriften och nya tolkningar dyker upp, who knows.

Uteslutningar på lösa grunder? Jadu, det vet nog varken du eller jag om det stämmer. Det har säkert förekommit för människan är ofullkomlig, så även Jehovas Vittnen. Oavsett ämne så kan man inte bara lyssna på ena sidan. För att kunna ha en uppfattning så måste man höra båda sidorna. Om någon säger sig blivit utesluten på lösa grunder så kanske det i själva verket inte alls är så. Det finns många konspirationsteorier t ex och skulle man bara lyssna på ena sidan så skulle man kunna köpa det mesta.

Något jag däremot kan säga att jag vet är att många människor inte tycker om JV och gör allt för att smutskasta dessa. Hitler är väl den mest kända av dom =)

Sen tycker jag du kan sluta tjafsa om att jag inte har koll. Tack!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in