Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Jag ska inte försöka ändra din uppfattning
Alla får givetvis ha egna åsikter om allt, så även om JV...men när folk kommer med struntsnack utan någon substans så är det bara komiskt. Du verkar ändå ha ett öppet sinne och en vilja att diskutera på lite högre nivå än vissa andra här. Tummen upp!
Du vet lika mycket som jag att denna rekommendation beror på att enligt deras syn på saken så är satan den som "härjar" just nu och vi människor är ofullkomliga och lättpåverkade. Därför är det ju inte så konstigt att förstå varför de rekommenderas detta. Men det är upp till var och en att läsa vad dom själva vill. Det är ingen som förbjuder detta.
JV´s egna tolkning av bibeln? Ja vems tolkning skulle dom annars gå efter? =) Sen är det så att du får använda vilken bibel du vill. Det är ingen som tvingar dig att använda "deras" bibel.
Sen fattar jag inte varför folk hänger upp sig på JV´s tolkning av bibeln. Hur många kristna samfund finns det? Alla har väl olika tolkningar? Sen får man väl tycka vad man vill om alla samfund men att dilla om att JV tolkar bibeln på sitt sätt är väl inget konstigt? De flesta andra kristna vet ju inte ens vad som står i bibeln och då är det ju kanske inte lätt att tolka heller...vilket tydligen är bättre
Alla får givetvis ha egna åsikter om allt, så även om JV...men när folk kommer med struntsnack utan någon substans så är det bara komiskt. Du verkar ändå ha ett öppet sinne och en vilja att diskutera på lite högre nivå än vissa andra här. Tummen upp!Du vet lika mycket som jag att denna rekommendation beror på att enligt deras syn på saken så är satan den som "härjar" just nu och vi människor är ofullkomliga och lättpåverkade. Därför är det ju inte så konstigt att förstå varför de rekommenderas detta. Men det är upp till var och en att läsa vad dom själva vill. Det är ingen som förbjuder detta.
JV´s egna tolkning av bibeln? Ja vems tolkning skulle dom annars gå efter? =) Sen är det så att du får använda vilken bibel du vill. Det är ingen som tvingar dig att använda "deras" bibel.
Sen fattar jag inte varför folk hänger upp sig på JV´s tolkning av bibeln. Hur många kristna samfund finns det? Alla har väl olika tolkningar? Sen får man väl tycka vad man vill om alla samfund men att dilla om att JV tolkar bibeln på sitt sätt är väl inget konstigt? De flesta andra kristna vet ju inte ens vad som står i bibeln och då är det ju kanske inte lätt att tolka heller...vilket tydligen är bättre

Jag vet inte om du är ett vittne...?
Jag är ett.
Det är inte riktigt så att man "får" läsa vad man vill...jag vet inte om man blir utesluten men en pratstund med äldste blir det troligen om man skulle bli ertappad. Uteslutningen kommer väl kanske om man börjar lägga ut nya åsikter mer offentligt.
På mötena sägs det med klar tydlighet att detta med att titta på, lyssna på och läsa ngt av människor som har lämnat JV är väldigt fel och allvarligt.
Att vetenskap i vissa fall kan ha fel, att man inte kan lita på de beräkningar som görs och att vi måste tro på bibeln vad de än säger.
I skolan ska barnen helst inte vara med på evolutionsundervisning och inte heller i religionsundervisning. Eller sexualundervisning...(?)
Alla JV går nog inte efter det men en del gör det.
Man kan naturligvis läsa i vilken bibel man vill, men på mötena används i grunden enbart Nya Världens översättning. Det citeras ibland från andra översättningar oxå.
Men blir det ett frågetecken om en vers så är det NW som har det slutliga ordet.
Den översättningen sägs vara den korrekta, den som innehåller tex Guds namn och som inte förespråkar treenigheten i Joh första verser.