2008-08-20, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Det var väl ingen som sa att de var JV heller? Lord Ashford tyckte att klippet "summerade" JV. Det är inte samma sak som att säga att de faktiskt var JV.

Varför tra ni åt er så väldans?

JV älskar ju liknelser, se detta som en sådan...

Varför vi tar åt oss? För att det inte ska dras likhetstecken mellan olika trosinriktningar kanske? Jämför du Jv med mormoner? Ser inga liknelser i att kalla vem som helst för broder, eller för den delen att kvinnan får spelet och skriker "a**hole" åt killen som kastar vattenballonger. Var summerar det Jv? Det enda dom har gemensamt är att dom knackar dörr, inget annat.
2008-08-20, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amaltheamannen
hej alla! Jag satt inatt och läste delar av tråden. Festlig! Och intressant. En sak som jag undrar lite över apropå att Jesus gjorde allt nytt, så att det Gamla Testamentet liksom inte gäller längre, är: Hur går urvalet till? Vilka bitar gäller och vilka går bort? Förbud mot homosex t.ex är ju Mosebok. Vad jag minns nämner inte Jesus gejrörelsen. ( Ja, jag har läst Bibeln, och Nej, jag blev inte troende av det.) Förbud mot intag av blod är väl också en viktig sak för jehovas, och pacifism -något jag högaktar er för!- men alla kraven på att stena otrogna, på hur slaktoffer ska gå till osv. Varför gäller inte dom?

Intressant frågeställning. Lite snabbt svar: Älska Gud av hela ditt sinne, hjärta, själ och kraft, samt älska din nästa så som dig själv. Dessa två kärleksbud täckte över hela lagen. Dessutom i och med Jesu lösenoffer så behöver inte de troende frambära brännoffer och blodsoffer etc just p g a att Jesus kom med det fullkomliga lösenoffret, sig själv.

Tar det andra i beaktning imorgon då jag har mer tid, om ingen annan (Jv eller Jv-sympatisör) hinner svara före mig förstås.
2008-08-20, 19:34
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
samt älska din nästa så som dig själv.

Ah, så du brukar kalla dig själv evo-apor och förolämpa dig själv?

Misstänker dina chanser att frälsas är rätt minimala.
2008-08-20, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ah, så du brukar kalla dig själv evo-apor och förolämpa dig själv?

Misstänker dina chanser att frälsas är rätt minimala.

Nej. Även Jesus blev arg på hedningar. "Vredgas men synda inte". Tycker inte att jag syndade så värst mycket om man jämför med andra. Är du här för att kasta mer skit eller har du några relevanta frågor som hör till tråden?
2008-08-20, 20:30
Medlem
Balle Ankas avatar
JV's förutsägelser om domedagen (http://en.wikipedia.org/wiki/Armageddon) är jäkligt intressanta.

Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket av 1975, eftersom jag inte var så gammal då, men jag minns mycket väl andra efterföljande domedagsprofetior. Det senaste jag kan dra mig till minnes var att slutet skulle komma medan det fortfarande fanns människor i livet som bevittnat förändringarna (?) år 1914. Jag vet inte vad de hittat på sedan dess, men faktum kvarstår att de som var med 1914 och begrep något om omvärlden börjar bli väldigt gamla.

Det fina med JV är att man kan ändra sig hur många gånger som helst. Denna revisionism kallas kort och gott att "kasta nytt ljus" [över ett ämne], och kan användas hur ofta som helst. All gammal litteratur ska naturligtvis inte användas, utan helst kastas bort, och det vore fel att använda gamla fastslagna "sanningar" idag. Är det inte en smula märkligt att inte Sanningen kan bestämma sig; jag menar de är ju vägledda av Gud/Jehova och allt...?
2008-08-20, 20:51
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balle Anka
JV's förutsägelser om domedagen (http://en.wikipedia.org/wiki/Armageddon) är jäkligt intressanta.

Tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket av 1975, eftersom jag inte var så gammal då, men jag minns mycket väl andra efterföljande domedagsprofetior. Det senaste jag kan dra mig till minnes var att slutet skulle komma medan det fortfarande fanns människor i livet som bevittnat förändringarna (?) år 1914. Jag vet inte vad de hittat på sedan dess, men faktum kvarstår att de som var med 1914 och begrep något om omvärlden börjar bli väldigt gamla.

Det fina med JV är att man kan ändra sig hur många gånger som helst. Denna revisionism kallas kort och gott att "kasta nytt ljus" [över ett ämne], och kan användas hur ofta som helst. All gammal litteratur ska naturligtvis inte användas, utan helst kastas bort, och det vore fel att använda gamla fastslagna "sanningar" idag. Är det inte en smula märkligt att inte Sanningen kan bestämma sig; jag menar de är ju vägledda av Gud/Jehova och allt...?

De är inte bara vägledda, enligt egen utsago skrivs ju Vakttornet av gud himself.
2008-08-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Det var väl ingen som sa att de var JV heller? Lord Ashford tyckte att klippet "summerade" JV. Det är inte samma sak som att säga att de faktiskt var JV.

Varför tra ni åt er så väldans?

JV älskar ju liknelser, se detta som en sådan...

Att säga att det summerar JV är för mig detsamma som att säga "Här får ni se hur JV beter sig när dom är ute i tjänsten".

Och att filmen ska föreställa en parodi på Jv är alldelles uppenbart då vi och Mormonerna är de enda som knackar dörr. Men mormonerna hackas det inte på i samma utsträckning.
2008-08-20, 21:11
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Att säga att det summerar JV är för mig detsamma som att säga "Här får ni se hur JV beter sig när dom är ute i tjänsten".

Och att filmen ska föreställa en parodi på Jv är alldelles uppenbart då vi och Mormonerna är de enda som knackar dörr. Men mormonerna hackas det inte på i samma utsträckning.

Tror inte mormonerna bedriver sådan typ av verksamhet på samma skala här i Sverige som JV gör. Sedan har väl inte mormonerna samma rykte om att vara en "sekt" som JV. De mormoner jag har träffat har oftast varit mer ödmjuka, medan JV verkar vara mer säkra på sin sak. Talar givetvis bara utav egen erfarenhet nu, så det kanske inte alls är så i det stora hela.
2008-08-20, 21:30
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Jag tycker absolut det summerar er. Ni brukar oftast vara väldigt påträngande när ni går runt och knackar dörr ibland i grupper. Tro på er skitlära men försök inte pracka på någon annan skiten. Jag tror ärligt talat att ni reagerar så här aggressivt som fanatikerna i klippet gjorde, i rätt situation dvs. Ifall JV's någon gång skulle trängas in i ett hörn av motståndare i en diskussion och ni inser att ni håller på att förlora så tror jag att ni går till attack fysiskt och verbalt. I en sådan situation raseras ju er världsuppfattning. Dessutom är JVs mentalt labila (JV's är mentalfall då de lurats på smörjan) och då jävlar tror jag att det smäller.
Senast redigerad av Lord Ashford 2008-08-20 kl. 22:04.
2008-08-20, 21:39
Medlem
Jaha! IsgrimnuR är jehovas!? Hade inte fattat de! Man kunde ju misstänka att han va med i någon sekt helt klart, men hade missat de där med jehoves helt! De förklarar ju en hel del.. Då är det ju helt naturligt att han är hjärntvättat med skygglappar för ögonen! Jag som trodde att han var en "normal kristen". Jaja.. sorry om de blev OT.. Denna tråd skulle väl inte handla om jehoves-sekten...
2008-08-20, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rrrrr
Jaha! IsgrimnuR är jehovas!? Hade inte fattat de! Man kunde ju misstänka att han va med i någon sekt helt klart, men hade missat de där med jehoves helt! De förklarar ju en hel del.. Då är det ju helt naturligt att han är hjärntvättat med skygglappar för ögonen! Jag som trodde att han var en "normal kristen". Jaja.. sorry om de blev OT.. Denna tråd skulle väl inte handla om jehoves-sekten...

Nej. Jag är inte ens en odöpt förkunnare. Jehova [JHWH] är Guds egennamn, och man är ett Jehovas vittne. Guds namn är inget man bör missbruka. Sekt är fel ordval. Trossamfund är snarare ett korrekt ordval med tanke på att det inte finns en ensam mänsklig ledare i organisationen, och dessutom så är det i dag strax över 7 miljoner döpta medlemmar, dvs dom som rätteligen får kallas Jehovas vittnen. Ta reda på fakta.

Hjärntvättad? Jajjemen! Om du menar att Gud = Hjärntvätt så, visst, då är jag hjärntvättad. Skygglappar? Jag har levt större delen av mitt liv som icke-troende så det där med skygglappar kan du stoppa upp någonstans där solen inte skiner. "Normal kristen"? Du menar en sådan som hänger sig åt ikondyrkan (kors-, maria- och helgondyrkan). Sådana som dyrkar Jesus istället för Gud och firar jul, midsommar, halloween och födelsedagar dvs traditioner som inte har något alls med Guds principer, bud och uppsåt att göra? Hedniska riter som inbakades i religionen för att kompromissa, locka till sig fler tillbedjare? Nej, tack, jag följer Guds bud, inte människans!!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-20 kl. 22:50.
2008-08-20, 22:49
Medlem
Hur kom du på att du skulle gå med i jehovas-vittnen då? Och hur hög var du vid de tillfället?

Citat:
Sekt är fel ordval. Trossamfund är snarare ett korrekt ordval med tanke på att det inte finns en ensam mänsklig ledare i organisationen, och dessutom så är det i dag strax över 7 miljoner döpta medlemmar, dvs dom som rätteligen får kallas Jehovas vittnen. Ta reda på fakta.

De där är väl bara beroende på vem du frågar. De flesta jag känner ser Jehovas som en sekt.. Att ni har 7milj medlemmar betyder väl inte att det inte skulle vara en sekt? Säger ju bara att det är en stor sekt.
Senast redigerad av Rrrrr 2008-08-20 kl. 22:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in