2008-08-06, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
var är bevisen att de inte gör det?

när du går in i JV så ska du glömma ditt liv som du hade (dvs. glömma dina värderingar och moral). sen ska du studera JV's version av bibeln och repetera vad som står i deras sk. undervisnings material. Du får inte kritisera JV eller vad JV står för (klart tvång) och du får inte göra si eller så för det finns regler för allt (dvs styrt av tvång). Sen så ska du missionera och försöka skaffa nya medlemmar (dvs försöka tvinga in mer folk).

Sen att du inte ser det som ett tvång är för att:

1. du är född som JV (dvs skolad som robot)
eller
2. du har gått med i JV och glömt/förträngt vilka värderingar du hade innan

1: Alla pengar som kommer in till Sällskapet redovisas offentligt krona för krona, vilket man själv med lätthet kan ta reda. Varje månad redovisas församlingens kassa av kassören, inför församlingen och det går, om man vill be att få kopior eller få titta på bankkontot.

när du går in i JV så ska du glömma ditt liv som du hade (dvs. glömma dina värderingar och moral). sen ska du studera JV's version av bibeln och repetera vad som står i deras sk. undervisnings material. Du får inte kritisera JV eller vad JV står för (klart tvång) och du får inte göra si eller så för det finns regler för allt (dvs styrt av tvång). Sen så ska du missionera och försöka skaffa nya medlemmar (dvs försöka tvinga in mer folk).

2. Om man tycker sig ha bättre värderingar än innan man blev ett vittne så skulle man väl inte ens påbörja ett studium än mindre gå och döpa sig? Ditt argument håller inte. JV's egen version av bibeln... ett klassiskt argument. Ofta börjar studium med att den som studerar kan och får använda sin egen bibel, att studiet sen själv väljer att använda sig av NV's översättning är ett självvalt beslut. "Du får inte", "du får inte", "du får inte". Mycket åsikter om vad man får och inte får i JV av en utomstående. Om man kommer med frågor utan en anklagande ton så bemöts man på ett helt annat sätt. Pröva det någon gång. Inget är styrt av tvång i vare sig Sällskapet eller i församlingarna.

Var är dina bevis på detta påtvingade ledningssätt?
2008-08-06, 12:39
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
1: Alla pengar som kommer in till Sällskapet redovisas offentligt krona för krona, vilket man själv med lätthet kan ta reda. Varje månad redovisas församlingens kassa av kassören, inför församlingen och det går, om man vill be att få kopior eller få titta på bankkontot.

2. Om man tycker sig ha bättre värderingar än innan man blev ett vittne så skulle man väl inte ens påbörja ett studium än mindre gå och döpa sig? Ditt argument håller inte. JV's egen version av bibeln... ett klassiskt argument. Ofta börjar studium med att den som studerar kan och får använda sin egen bibel, att studiet sen själv väljer att använda sig av NV's översättning är ett självvalt beslut. "Du får inte", "du får inte", "du får inte". Mycket åsikter om vad man får och inte får i JV av en utomstående. Om man kommer med frågor utan en anklagande ton så bemöts man på ett helt annat sätt. Pröva det någon gång. Inget är styrt av tvång i vare sig Sällskapet eller i församlingarna.

Var är dina bevis på detta påtvingade ledningssätt?

så jag som kättare kan gå in och fråga efter bank kontot?

detta påtvingade levnadsätt står skrivet i "Sällskapets" regelverk och får icke missbrukas av vittnen. Att du sen skulle kunna använda din egen bibel är bara bs. Kommer man dit med sin egen bibel kommer de att säga att den är mega utgången och att du ska skaffa deras version. Vägrar man kan man inte komma till gud.
Så ang. anklagningar till ett vittne; då blir man översvämmad med (oftast) falsk bibel citat och allmäna ordlekar. Eftersom ett vittne inte FÅR tänka kritiskt till organsisationens läror så kan inte tt vittne helt enkelt fatta vad man menar.
2008-08-06, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag vet bibelns innebörd av avhålla, det innebär att inte äta.
Dina bevis har inget att göra med bibelns bud om att avstå från att äta blod.

Om en läkare säger till en alkoholist att han ska sluta dricka så är det för att rädda honom. Om en läkare ser att en människa behöver blod för att överleva så ger han det för att rädda ett liv.

Den här "läkaren" säger samma sak för att rädda liv.

Hur du än vrider och vänder på det så för du fortfarande in blod i kroppen på ett eller annat sätt, och Paulus säger klart och tydligt att man ska avhålla sig från blod. Avhållsamhet betyder inte nödvändigtvis bara förtäring av blod. Äter du samlag om du avhåller dig från samlag?
2008-08-06, 12:45
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Äter du samlag om du avhåller dig från samlag?

avhåller man sig från samlag är man enuck, munk eller dum... sen kommer frågan; kan man äta samlag? är det gott? har JV svar på denna frågan?
2008-08-06, 12:55
Bannlyst
Citat:
så jag som kättare kan gå in och fråga efter bank kontot?

detta påtvingade levnadsätt står skrivet i "Sällskapets" regelverk och får icke missbrukas av vittnen. Att du sen skulle kunna använda din egen bibel är bara bs. Kommer man dit med sin egen bibel kommer de att säga att den är mega utgången och att du ska skaffa deras version. Vägrar man kan man inte komma till gud.
Så ang. anklagningar till ett vittne; då blir man översvämmad med (oftast) falsk bibel citat och allmäna ordlekar. Eftersom ett vittne inte FÅR tänka kritiskt till organsisationens läror så kan inte tt vittne helt enkelt fatta vad man menar.

Kättare? Sätter du dig själv i fack nu?

Jag säger att du kan vara med vid möten och ta del av redovisningen av var pengarna tar vägen inom Jehovas synliga organisation. Ingen har någon anledning till att smussla eller dölja något. Efter mötet så sätts redovisningen upp på anslagstavlan i Rikets Sal för allmän beskådning.

"Står skrivet i sällskapets regelverk"?
Var har du fått dom uppgifterna ifrån? Hur kan du avfärda mina påståenden som bs? Många gånger ber JV personen vid dörren att använda sig av sin egen bibel just för att man ska visa att det inte är någon skillnad. Om personen tar emot ett studium och fortsätter göra andliga framsteg så blir det ett naturligt steg för den personen att använda sig av Nya Världens översättning av Heliga Skrift. Inget påtvingat eller fuffens där.

"Kommer man dit med sin egen bibel kommer de att säga att den är mega utgången och att du ska skaffa deras version. Vägrar man kan man inte komma till gud."

Och detta har du själv varit med om så att du kan styrka att det verkligen går till på det här sättet? Gott om förutfattade meningar du har, som dessutom saknar grund. Är inte detta mera gissningar från din sida?

"Så ang. anklagningar till ett vittne; då blir man översvämmad med (oftast) falsk bibel citat och allmäna ordlekar. Eftersom ett vittne inte FÅR tänka kritiskt till organsisationens läror så kan inte tt vittne helt enkelt fatta vad man menar."

Översvämmad? För att dom hänvisar några skriftställen från bibeln? Tar du inte i nu? "får inte", nu kommer du med påståenden igen som du inte har grund för. För att aldrig själv ha studerat så verkar du ha klara åsikter om hur det går till i församlingen.
2008-08-06, 12:58
Bannlyst
Citat:
avhåller man sig från samlag är man enuck, munk eller dum... sen kommer frågan; kan man äta samlag? är det gott? har JV svar på denna frågan?

Förstod du verkligen vart jag ville komma med den här frågan till foto? Läs om och läs rätt. Du sitter nu bara och käftar för att du inte kan komma med några konkreta bevis för dina argument. Tråkigt, men sant.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 13:03.
2008-08-06, 12:59
Medlem
Citat:
foto: Jag är ledsen om du inte förstår innebörden med ordet "avhålla". Jag har gett klara bevis på hur det ligger till, sen att du inte förstår, det är beklagligt.

Jag tar liknelsen gång till: Om en läkare säger åt en alkoholist att sluta dricka alkohol, skulle han följa läkarens råd om han injicerade alkoholen istället?

Vill du inte förstå eller är min svenska på något sätt otydlig?

Men hur kan man då hävda att man avhåller sig från blod, när man godkänner flera bloddelar. Blödarsjuka använder enormt mycket blod, för att få Faktor VIII, som de behöver.
Och detta godkänner Sällskapet!
Avhåller dessa blödarsjuka sig från blod?
NEJ!

Då borde väl även en enda "liiiten" påse helblod kunna gå an?
2008-08-06, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men hur kan man då hävda att man avhåller sig från blod, när man godkänner flera bloddelar. Blödarsjuka använder enormt mycket blod, för att få Faktor VIII, som de behöver.
Och detta godkänner Sällskapet!
Avhåller dessa blödarsjuka sig från blod?
NEJ!

Då borde väl även en enda "liiiten" påse helblod kunna gå an?

Jag vill se en källa på det, innan jag kan ens kommentera detta.
2008-08-06, 13:03
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Kättare? Sätter du dig själv i fack nu?

Jag säger att du kan vara med vid möten och ta del av redovisningen av var pengarna tar vägen inom Jehovas synliga organisation. Ingen har någon anledning till att smussla eller dölja något. Efter mötet så sätts redovisningen upp på anslagstavlan i Rikets Sal för allmän beskådning.

"Står skrivet i sällskapets regelverk"?
Var har du fått dom uppgifterna ifrån? Hur kan du avfärda mina påståenden som bs? Många gånger ber JV personen vid dörren att använda sig av sin egen bibel just för att man ska visa att det inte är någon skillnad. Om personen tar emot ett studium och fortsätter göra andliga framsteg så blir det ett naturligt steg för den personen att använda sig av Nya Världens översättning av Heliga Skrift. Inget påtvingat eller fuffens där.

"Kommer man dit med sin egen bibel kommer de att säga att den är mega utgången och att du ska skaffa deras version. Vägrar man kan man inte komma till gud."

Och detta har du själv varit med om så att du kan styrka att det verkligen går till på det här sättet? Är inte detta mera gissningar från din sida?

"Så ang. anklagningar till ett vittne; då blir man översvämmad med (oftast) falsk bibel citat och allmäna ordlekar. Eftersom ett vittne inte FÅR tänka kritiskt till organsisationens läror så kan inte tt vittne helt enkelt fatta vad man menar."

Översvämmad? För att dom hänvisar några skriftställen från bibeln? Tar du inte i nu? "får inte", nu kommer du med påståenden igen som du inte har grund för. För att aldrig själv ha studerat så verkar du ha klara åsikter om hur det går till i församlingen.

hur vet du att jag inte har studerat?

jag har vart där, gått in med öppna ögon och öron (och egen bibel) och vandrat därifrån efter 5 studie tillfällen med en mer klar åsikt.
Efter första tillfället så blev jag hänvisad att byta min gamla bibel mot NV. Jag tog själv kontakt med JV för att jag inte ville ge någon en applåd eller credit för att skaffat ett nytt slaktlamm. Min studiegrupp var inte så väldigt hög kvalitet dvs var en del utstötta människor och en fd muslim. Var bara jag som kom från ett medelklass hem. Hade inget emot de andra men de var mer lättpåverkade än vad jag var för jag hade lite mer att stå på socialt.
2008-08-06, 13:03
Medlem
Citat:

Det ska du få, men inte just nu eftersom jag inte har detta tillgängligt för tillfället!
2008-08-06, 13:04
Medlem
Zeimines avatar
Citat:

har du ingen egen åsikt?
2008-08-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ett par frågor till alla som anklagar Bibel- och traktatsällskapet Vakttornet:

Grundat på era påståenden:

Vad vinner den styrande kretsen på att ljuga, "fiffla" och bedra "den stora skaran", dvs alla Jehovas Vittnen runt hela jorden?

Tror ni att dom gör detta i egoistiskt syfte för att tjäna pengar på detta och i så fall var är era bevis på era anklagelser?

Jag tror att det i många fall är så att Vakttornet har kommit in på fel spår en gång i tiden, och sedan kjan man inte ändra sig, med trovärdigheten i behåll.

Vakttornet erkänner aldrig att de har haft fel, bara att ljuset går framåt.
Därför smygs ändringar sakta in i lärorna!

Ta detta med blodet; tidigare var ALL användning av blod förbjudet, man skulle ju avhålla sig från blod. Det innebar att även vaccinationer var förbjudna!
Även transplantationer var förbjudna.

Sedan har mycket "smygändrats".
Transplantationer är numera tillåtna.
Vaccinationer blev tillåtna.
Och även bloddelar som Albumin och Faktor VIII.

Men har de erkänt att de hade fel tidigare, tror du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in