2008-05-31, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Åhåjaja vad du inte vet vad du pratar om.

Tja av dina kunskaper om Jv hittills så tyder inget på att du vet speciellt mycket. Men du kanske bara tar till dig det du tycker verkar bra och struntar i resten? Tyvärr så gör nog inte andra mer nitiska Jv din bedömning.
2008-05-31, 11:39
Medlem
Jag måste bara säga att ni beter er på ett underligt sätt...inte alla men en del...
I början när jag startade konversera med folk här så var det mkt åsikter om att jag (& alla JV) var hjärntvättad och påverkad till att inte tänka själv och att man som JV är på ett speciellt sätt. Och det var ju naturligtvis inte bra, det är ju helt sjukt -för tänka själv måste man göra.
Sen när vissa med tiden märker att jag faktiskt har egna åsikter och att jag inte stämmer in i den där inrutade bestämda förutfattade tanken ni har om JV...ja då blir man ifrågasatt om man överhuvudtaget är ett vittne eller så blir man beskylld att ha dåliga kunskaper om JV. Det är sant att jag inte engagerat mig i så mkt historia om Russell och co men det har inte intresserat mig. Jag började dock läsa en bok i ämnet men så fort jag nämnde det här så fick jag tydligt veta att den innehåller lögner. Oj, vad förvånad jag blev. (Ironiskt). Jag har inte hunnit läsa igenom den än.
I och med det har jag märkt en annan sak med vissa här....JV beskylls att bara mena att medlemmarna bara ska läsa org litteratur. Och det gillar ni inte här!
Men hur gör ni själva?
Boken jag började läsa -som inte är från JVs org, utan från ett JV men "privat" skriven...den innehöll en mängd lögner enligt en eller flera av er här...däremot var "Samvetskris" en mkt sanningsenligare bok att läsa. Och den var ni inte sena att prata väl om. Sen försöker många med en ihärdighet man ofta kan se hos JV när de predikar -men som ni inte gillar pga att ni då menar att JV prackar på folk sin tro- att övertyga mig om både det ena och andra i bibeln, att bibeln säger si och så i olika ämnen, så att jag ska inse att det jag tror är fel och det ni tror är rätt.

Hur blev det nu då?

Ni visar er inte vara ett dugg bättre än de som ni kastar skit på. Och DET är skrattretande.
2008-05-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Tja av dina kunskaper om Jv hittills så tyder inget på att du vet speciellt mycket. Men du kanske bara tar till dig det du tycker verkar bra och struntar i resten? Tyvärr så gör nog inte andra mer nitiska Jv din bedömning.

Vilka kunskaper brister jag i? Skulle vilja veta mer exakt.

"Tyvärr så gör nog inte andra mer nitiska Jv din bedömning"....betyder vad???
2008-05-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning

Jag vet inte om jag fattat din sista mening rätt men...
Vad inbegrips i att vara ett "nitiskt" JV? Hur är man då och hur tänker man då? För jag antar att du sitter inne med sanningen om det.
Exakt hur mkt kunskap om det du anser att jag brister i har man som "nitiskt" vittne?
Ge mig tydliga svar den här gången.
2008-05-31, 11:59
Medlem
Benny Hedning...va in på tråden om syndafloden...där sa du ofördelaktiga saker om troende som inte svarar på frågor man ställer...

Hm...ska du kanske svara på mina då? Så du inte sitter och pratar skit om dig
själv. (Bortsett biten om att vara troende då naturligtvis...)

Sticker ut härifrån en sväng, hoppas att jag fått svar när jag återkommer!
Senast redigerad av Leviticus 2008-05-31 kl. 12:04.
2008-05-31, 14:46
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Vad tror du att slutet innebär? Vad ska hända? Hur kommer mänskligheten att drabbas?

Vad spelar det för roll vad jag anser i frågan? Jag vet att Jesus inte regerar i
Himlen, nu och att när man påstår något sådant är man en Falsk profet.
2008-05-31, 14:48
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Jo det varnas, men det är ändå upp till varje enskilt vittne hur man gör och vilka man umgås med. Varför har du så svårt att förstå det?

Har jag sagt något annat? JV ledningen är noga med vilka man umgås med.
2008-05-31, 14:56
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Tolkar inte alla bibeln på sitt sätt? Gör inte du det? Eller har DU kommit på sanningen? Vore ju toppen i så fall.
Detta med treenighet, liv i himlen och plåga i helvetet, och en massa annat är oxå tolkningar. Som jag personligen inte kan se finns i bibeln.
Alla påstår att de har den "sanna" tolkningen och tron. Varför hänga upp sig på att JV oxå har den tanken?
Jo, du har hakat upp dig på att du tycker att de är falska profeter...tyck det då...men detta med tolkningar gäller alla som på ngt sätt har en åsikt om vad bibeln lär. Och t ex du är minst lika självsäker på att just du har rätt.

Nej jag har inte sanningen, Gud har den...

Jag är bara en liten människa på jorden.... Jag vet inte varför det skulle vara
rätt av mig att tala om för alla andra att JAG har Guds sanning, eller att han
har utvalt mig till att bli en av hans tjänare. Jag är så långt ifrån att tro något
sådant om min tro att jag kan inte påstå att jag har Guds sanning. Han är så
mycket större än så för mig...

Det enda jag kan veta är att JV inte har sanningen.

Det är för tydligt för mig att de inte har sannignen liksom Buddhism inte har det
på grund av deras dyrkan av Buddha..

Varför JV har den tanken hänger jag upp mig på eftersom jag vet och känner
så många individer i JV som tror att de har "sanningen" men den eg. sanningen
är att de lever långt ifrån Guds och Bibelns sanning. Emotionellt för mig, tycker
du det är konstigt?
2008-05-31, 15:00
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Du har en inskränkt syn på hur det är att vara ett vittne. Du blir konfunderad när det du påstår inte stämmer på ett JV. Du förstår inte att alla människor är olika och att alla har egna personligheter och erfarenheter av livet. Därav är inte alla JV stöpta i samma form. Du är ganska enkelspårig i dina åsikter.

Lika lite som du är exakt lik alla andra utanför JV, i tankar och åsikter, lika lite är jag lik alla andra som är JV.

Tackar allra ödmjukast för dina kärleksfulla kommentarer.

Alla är vi saliga i vår tro, står det i bibeln. Men ni har en GRYM uteslutnings-
policy som gör att det blir väldigt fel om man är försvagad i sin tro och begår
fel. Istället för att hjälpa så väljer man att stjälpa...

Om man accepterade alla så fint som du säger...

Så hade man inte behövt någon uteslutnings- policy.
2008-05-31, 15:07
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Skriv gärna vilka översättningar du citerar ifrån.

Postar frågan igen och hoppas på ett svar från dig?

1917 års översättning
Svenska Folkbibeln
Bibeln 2000

Fick en massa respons på alla andra inlägg utan detta och nu igen, missade
du det?

"Tecknen på slutet har inget att göra med att Jesus regerar i himlen.
Har du läst hela kapitlet?

Matt 24:33 "Likaså vet ni också, när ni ser allt detta, att han är nära vid dörrarna."

Olika översättningar:
"När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid
dörren."

"Likaså, när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står
för dörren."

"På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför
dörren."

Detta skriftställe står EFTER tecknen och att han kommer med dunder och
brak. Så jag tycker mig se en väldigt knepig tolkning av det skriftstället. Vi
kommer att veta att Jesus återkomst är NÄRA när vi ser tecknen, svårare
än så är det inte.

Sen till 2 tim kapitel tre... Var står det att Jesus regerar i Himelen från 1914?

Läs matt 24:23-27 så förstår du varför jag ser att vi lever nära slutet och
sambandet med Jehovas Vittnen..."

Kan du ge mig några skriftställen som stödjer att Jesus skall komma att regera
i himlen 1914? Vill gärna läsa dem...
2008-05-31, 18:18
Medlem
Citat:
Jag vet inte om jag fattat din sista mening rätt men...
Vad inbegrips i att vara ett "nitiskt" JV? Hur är man då och hur tänker man då? För jag antar att du sitter inne med sanningen om det.
Exakt hur mkt kunskap om det du anser att jag brister i har man som "nitiskt" vittne?
Ge mig tydliga svar den här gången.

Vad jag läst på hjälpkällan och om man jämför med vad du säger om t ex avfällingar så finns det naturligtvis mer extrem inställning än den du har. Bara det faktum att du är här visar det. Ett riktig hardcore Jv skulle aldrig befatta sig med flashback.
2008-05-31, 23:26
Medlem
schabo-labos avatar
Veckans bilbelstudium sporrar oss verkligen till förträffliga gärningar bröder och systrar:
Från paragraf 10:
Citat:
"Hur är det då med den högre utbildning som man kan få på en högskola eller ett universitet? Det anses allmänt att den är viktig för att man skall lyckas i livet. Men många som skaffar sig sådan utbildning får sitt sinne fyllt av den här världens skadliga propaganda. Sådan utbildning är ett slöseri med de dyrbara ungdomsåren, år som bäst skulle kunna användas till att tjäna Jehova. (Pred. 12:1) Det är kanske inte förvånande att färre människor än någonsin tror på Gud i länder där många har fått sådan utbildning."
Ajjabajja.. utbilda dig inte då fylls ditt sinne med den här världens skadliga propaganda.. det är slöseri med ungdomsåren mina vänner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in